خانهاخبار
بررسی کامل و مشخصات تسلا مدل 3

بررسی کامل و مشخصات تسلا مدل 3

تسلا مدل 3 فلسفه‌ای جدید در حوزه تکنولوژی مربوط به خودرو است. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی کامل خودروی مدل 3 شرکت تسلا بپردازیم.
۱۳۹۷/۶/۱۱
image

تسلا، کمپانی فعال در حوزه تکنولوژی و خودروساز مستقل آمریکایی است که در سرتاسر دنیا خبرنگاران و طرفداران بسیاری، اخبار مربوط به آن را دنبال می‌کنند. در ایران نیز برخی از رسانه‌های فعال در زمینه تکنولوژی و خودرو به اخبار مربوط به این کمپانی پرداخته و محصولات این کمپانی را معرفی می‌کنند، اما متاسفانه اطلاعات غلط و نادرست در میان این اخبار کم نیست و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. به همین جهت در این مقاله سعی شده تا بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی خود کمپانی و رسانه‌های معتبر که به بررسی خودروی تسلا مدل 3 پرداخته‌اند، شما هموطنان و فارسی زبانان عزیز را با این خودرو آشنا کنیم.

«مدل 3» نام یکی از محصولات شرکت خودروسازی تسلا است. نام این خودرو قرار بود مدل E باشد تا پازل نام‌گذاری ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت را کامل کند اما از آنجا که برند تجاری "مدل E" توسط شرکت فورد قبلا ثبت شده بود، ایلان ماسک در صفحه توییتر خود، این خودرو را با نام مدل 3 آن هم با علامت ☰ معرفی کرد. کمپانی تسلا تاکنون سه مدل خودرو با نام‌های modelS، model3، modelX را به بازار عرضه نموده و مدل بعدی آن modelY نام دارد. 

فلسفه تسلا مدل 3

یکی از معایب خودروهای کاملا الکتریکی علی رغم تمامی مزایایی که دارند، قیمت گزافی است که باید برای آن‌ها پرداخت. تسلا مدل 3 نسخه سدان از محصولات تسلاست که با هدف تولید خودرویی الکتریکی با قیمت مقرون به صرفه برای قشر متوسط طراحی شده است. هدف دیگر در طراحی این خودرو معرفی اولین نمونه از خودروهای آینده است، خودروهایی که برای ورود به آن‌ها هیچ کلید و ریموتی نیاز نیست. با تلفن هوشمند خود درب‌های خودرو را باز می‌کنید و برای انجام کوچکترین کاری مثل باز کردن در داشبورد و یا تغییر جهت دریچه‌های هوا باید مانیتور را لمس کنید.

مشخصات فنی

تسلا مدل 3 در سه تیپ دیفرانسیل عقب (با یک موتور الکتریکی)، چهارچرخ(با دو موتور الکتریکی)  Long Range و چهارچرخ Performance عرضه می شود که قیمت آن‌ها به ترتیب ۴۹۰۰۰، ۵۴۰۰۰ و  ۶۴۰۰۰ دلار خواهد بود. این قیمت با انتخاب امکانات و لوازم جانبی، بیشتر خواهد شد.

تسلا مدل 3 دیفرانسیل عقب

image

تسلا مدل 3 دیفرانسیل عقب از یک موتور آهنربای دائم سه فاز بهره می‌برد که قدرت آن توسط یک جعبه‌دنده به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این خودرو همچون دو نسخه دیگر می‌‌تواند با یکبار شارژ ۵۰۰ کیلومتر را بپیماید و حداکثر سرعت آن ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو ضعیف‌ترین نسخه تسلا مدل 3 بوده و شتاب صفر تا صد آن ۵٫۱ ثانیه است.

تسلا مدل 3 چهار چرخ Long range

image

تسلا مدل 3 چهارچرخ دارای دو موتور کاملا مستقل بوده که به صورت دیجیتالی کنترل می‌شوند و این باعث می‌شوند، این خودرو نسبت به خودروهای دو دیفرانسیل دیگر از هندلینگ و کشش بهتری برخوردار باشد. همچنین عملکرد این دو موتور نسبت به یکدیگر کاملا مستقل بوده و در صورتی که یکی از آن‌ها از کار بیفتد، تنها با یک موتور هم می‌توانید خود را به مقصد برسانید.

شتاب صفر تا صد این خودرو ۴٫۵ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت است. پیمایش این خودرو با دیگر نسخه‌های مدل 3 تفاوتی ندارد و با یکبار شارژ می‌توان ۵۰۰ کیلومتر را پیمایش کرد.

تسلا مدل 3 چهارچرخ Performance

این نسخه نیز از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد و تفاوت آن با مدل معمولی تسلا مدل 3 سیستم تعلیق با ارتفاع کمتر، ترمزهای کارآمدتر، اسپویلر فیبرکربنی و پدال‌های حرفه‌ایست. ارتفاع خودرو ۱ سانتی‌متر کاهش یافته و شتاب صفر تا صد آن ۱ ثانیه کمتر شده است. حداکثر سرعت این خودرو ۱۵۵ مایل بر ساعت معادل ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

 طراحی بیرونی

image

تسلا مدل 3 در سگمنت سدان جای می‌گیرد و ابعاد آن نسبت به مدل S،  ۲۰ درصد کاهش یافته است. شاخص‌ترین نکته در طراحی این خودرو نبود جلوپنجره است، زیرا موتورهای برقی نیاز کمتری به خنک کردن دارند لذا فرانتز وان هلژوزن، طراح خودروهای تسلا تصمیم گرفته است تا برای بهبود پارامترهای آیرودینامیک جلوپنجره را حذف کند.

طراحی عقب خودرو تقریبا شبیه به دیگر نسخه‌های تسلا بوده اما خبری از نوار کرومی نیست. همچنین برخلاف دیگر نسخه‌های تسلا شیشه عقب از درب صندوق عقب جدا است. سقف شیشه‌ای برای این خودرو نیز موجود است و می‌توان آن را سفارش داد. سقف شیشه‌ای این خودرو ساخت کمپانی تسلا در زیرمجموعه سولارسیتی بوده و از جنس همان کاشی‌های سقف شیروانی تولید این کمپانی است و از استحکام بالایی برخوردار است.

طراحی داخلی

image

طراحی داخلی تسلا مدل 3 انقلابی جدید در طراحی خودرو بوده و فضای داخلی این خودرو تا جای ممکن ساده و مینیمال است. به گونه‌ای که شاید در نگاه اول لخت به نظر برسد اما خطوط صاف و موازی به کار رفته در آن زیبایی خاصی را به آن بخشیده است. اولین نکته اینجاست که تسلا با این طراحی میزان قابل توجهی از هزینه تولید داشبورد را کاهش داده، اما این کاهش هزینه به گونه‌ای  نیست که خودروی شما ارزان به نظر برسد، جزئیات به کار رفته آنقدر سنجیده است که مخاطب را به خود جذب می‌کند.

دکمه‌های تهویه و سیستم صوتی و دریچه‌ها حذف شده و همگی در سیستم عامل تسلا روی پنل لمسی ۱۵ اینچی قرار گرفته است. بنابراین برای تنظیم سیستم تهویه، کار با سیستم صوتی و حتی تنظیم دریچه‌های هوا باید به سراغ سیستم اینفوتینمنت(اطلاعات و سرگرمی) رفت.

در زیر قصد داریم تا بخش های مختلف این صفحه نمایش را مختصرا توضیح دهیم.

image
  1. وضعیت خودرو. این بخش مربوط به نمایش وضعیت فعلی خودرو بوده و اطلاعاتی نظیر وضعیت دنده، باز بودن درها، روشن‌بودن چراغ‌ها و ... در زمان پارک و در زمان حرکت خودرو سرعت و پیام‌های اضطراری را نشان می‌دهد. همچنین در هنگامی خودرو پارک شده است، می‌توانید صندوق عقب و جلو و درگاه پورت شارژ را باز نماییید.
  2. کارت‌ها. این قسمت مربوط به نمایش اطلاعاتی نظیر تماس‌های تلفنی، اخطار کمربند، وضعیت برف‌پاک‌کن‌ها و دسترسی سریع به نمایش دوربین عقب و ... است.
  3. کنترل. این قسمت مربوط به تنظیم ویژگی‌ها و شخصی‌سازی خودرو متناسب با خصوصیات شخصی است.
  4. سیستم صوتی
  5. تلفن
  6. سیستم تهویه
  7. کنترل حجم صدا
  8. مسیریاب (در صورت لمس دکمه کنترل، منو مربوط به آن در این بخش به نمایش در می‌آید)
  9. این قسمت که در بالای صفحه نمایش قرار دارد اطلاعاتی چون ساعت، دمای بیرون، اطلاعات خودرو “T” وضعیت بلوتوث، وضعیت ایربگ سرنشینان و ... را نشان می‌دهد.

در قسمت “T” اطلاعات زیر نمایش داده می‌شود:

  • نام خودرو
  • حجم باتری
  • ادومتری (مسافت پیموده شده)
  • شماره شناسایی خودرو
  • ورژن نرم‌افزار نصب شده روی خودرو
  • اطلاعات مربوط به نرم‌افزار نصب شده
  • فایل پی دی اف راهنمای خودرو
  • تماس اضطراری با پشتیبانی تسلا

کلید تسلا مدل ۳

image

در این خودرو بجای کلید معمولی و ریموت برای ورود به خودرو دو روش وجود دارد:

  1. گوشی هوشمند: تسلا امکانی را برای مشتریان خود فراهم نموده تا با استفاده از تلفن هوشمند خود و نصب اپلیکیشن تسلا و تایید خودرو می‌توان از طریق ارتباطات بلوتوث درب‌های خودرو را باز نموده و دیگر نیازی به بیرون آوردن کلید از جیب‌تان نیست.
  2. کارت ورود: بعد از خرید یک دستگاه تسلا مدل 3 بجای کلید یا ریموت دو عدد کارت RFID در اختیار راننده قرار میگیرد که برای ورود به خودرو کافی است آن را نزدیک به دیتکتور آن که در ستون‌های B خودرو نصب شده‌اند، بگیرید. ابعاد کارت ورود تسلا مدل 3 مشابه کارت‌های بانکی‌بوده و می‌توان آن را به راحتی در کیف پول قرار داد اما امنیت آن پایین بوده و در صورت گم شدن، یابنده می‌تواند به راحتی از خودرو شما استفاده کند به همین دلیل تسلا پیشنهاد می‌کند تا بجای کارت ورود از تلفن هوشمند برای ورود به خودرو استفاده کنید و کارت را تنها برای مواقع ضروری مثل خاموش شدن گوشی به همراه داشته باشید.

*برای تایید گوشی تلفن همراه خود در ابتدا باید کارت ورود را به همراه داشته باشید و پس از باز کردن درب خودرو آن را در قسمت جلوی کنسول قرار دهید تا گوشی تلفن شما توسط خودرو تایید گردد.

*تسلا مدل 3‌ می‌تواند ۱۹ کارت و تلفن همراه را تایید کند.

درها

برای باز کردن درها از خارج خودرو کافیست تلفن همراه تایید شده را در جیب خود داشته باشید. با حرکت به سمت خودرو قفل درب‌ها باز شده و می‌توانید به صورت زیر درب خودرو را باز کنید.

image

درب‌های تسلا مدل 3 برقی بوده و برای باز کردن آن‌ّها از داخل خودرو کافیست از دکمه‌ای که در کنار دستگیره تعبیه شده است، استفاده کنید. البته تسلا برای مواقع ضروری که درب خودرو به صورت الکتریکی باز نمی‌شود اهرم مکانیکی در کنار دکمه‌های شیشه‌بالابر قرار داده و می‌توان با استفاده از آن درب خودرو را باز نمود.

صندوق جلو

image

در تسلا مدل 3 نیز همچون دیگر خودروهای تسلا به دلیل استفاده از موتورهای برقی کامپکت، حجم خالی زیادی وجود دارد که به طراح این امکان را داده تا دو فضای بار یکی در عقب و یکی جلو را برای این خودرو در نظر بگیرد. نکته جالب فضای بار جلو که نظر بسیاری از منتقدین را به خود جلب کرده این است که تسلا دکمه‌ای را در داخل این قسمت قرار داده تا اگر فردی عمدا و یا سهوا در آن گیر افتاد بتواند خود را نجات بدهد، این در حالیست که فضای بار جلو تسلا مدل 3 آنقدر کوچک است که شاید به سختی بتوانید سگ خانگی مزاحم همسایه را در آن حبس کنید!

نکته جالب دیگر آنست که تسلا در کنار محل نصب گیره بکسل، کابل مثبت و منفی قفل فضای بار جلو را قرار داده تا در صورت قطع برق خودرو بتوان درب آن را به صورت اضطراری باز کرد.

محفظه‌های داخل خودرو

image

همانطور که قبلا گفته شد، طراحی مدل 3 تا حد امکان مینیمال بوده و هیچ دکمه یا کلید فیزیکی روی داشبورد دیده نمی‌شود، حتی دستگیره یا کلیدی برای باز کردن محفظه داشبورد وجود ندارد، که به اعتقاد بسیاری از منتقدین این تنها باعث افزایش پیچیدگی شده است، اما این انتقادات تنها به دلیل بدیع بودن این روش طراحی است و در آینده شاهد خودروهای زیادی خواهیم بود که از این تکنیک بهره می‌برند.

کنسول وسط خودرو برای بسیاری از تنوع‌طلبان آزاردهنده است چرا که به جز دو عدد جالیوانی هیچ چیز دیگری وجود ندارد، نه خبری از دسته دنده است و نه کلیدی برای تغییر وضعیت رانندگی. با باز کردن کنسول وسط دو پورت USB، محل قرارگیری تلفن همراه و فضای خالی اندکی برای قرار دادن کلیدهای خانه و کمی خرت و پرت تعبیه شده است. محل قرار گیری تلفن همراه کوچک بوده و یک آیفون 7 به زور در آن جا می‌شود.

پشت کنسول وسط نیز دریچه‌های تهویه و دو عدد پورت USB قرار گرفته تا سرنشینان عقب نیز بتوانند در سفرهای طولانی، تلفن خود را شارژ نمایند.

صندلی‌ها

روکش صندلی‌های تسلا مدل 3 از جنس چرم بوده و راحتی قابل قبولی دارند. صندلی راننده در این خودرو قابلیت تنظیم در ۱۲ جهت را دارد. همچنین امکان اتصال ISOFIX برای صندلی‌های مدل 3 در نظر گرفته شده است.

روی غربیلک فرمان خودرو دو دکمه غلطان وجود دارد که توسط آن‌ها می‌توان بسیاری از تنظیمات خودرو از جمله تنظیم آینه‌ّها، فرمان، ریست سیستم عامل و ... را انجام داد.

جعبه دنده

جعبه دنده تسلا مدل 3 از یک دنده با نسبت تبدیل ۹ به ۱ بهره می‌برد و کنترل سرعت توسط کنترلر دیجیتالی که موتور PMSM خودرو را کنترل می‌کند، صورت می‌گیرد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، دسته دنده خودرو پشت فرمان قرار گرفته است.

image

برای حرکت رو به جلو از حالت پارک، کافیست پدال ترمز را فشار داده و دسته دنده را یکبار به سمت پایین بکشید و برای حرکت به عقب آن را به سمت بالا فشار داده و رها کنید. برای پارک باید خودرو را به صورت کامل متوقف کرده و دکمه ته دسته دنده را فشار داد.

دوربین کابین

در تسلا مدل 3 دوربینی در داخل خودرو و در بالای آینه عقب تعبیه شده که در حال حاضر کاربردی برای آن وجود ندارد و قرار است تسلا در نسخه‌های بعدی نرم‌افزار خود، از این دوربین برای کاربردهای مختلف استفاده کند.

image

سیستم اتوپایلوت

سیستم اتوپایلوت تسلا به مجموعه‌ای از امکانات کمک‌راننده گفته می‌شود که رانندگی را ایمن‌تر و آسوده‌تر می‌کند. این سیستم از مجموعه‌ای از سنسورها بهره می‌برد که در زیر به طور مختصر به آن‌ها اشاره شده است.

  1. دوربین عقب که بالای پلاک خودرو تعبیه شده است.
  2. دوازده سنسور اولتراسونیک که در سرتاسر سپر عقب و جلو خودرو تعبیه شده‌اند.
  3. دوربین‌های کناری که در ستون‌های B خودرو تعببیه شده‌اند.
  4. سه دوربین با قابلیت‌های متفاوت که بالای آینه جلو قرار گرفته‌اند.
  5. دوربین‌های گلگیر جلو که برای تکمیل دید خودرو قرار گرفته‌اند.
  6. رادار جلوی خودرو که در بسیاری از مواقع سودمند خواهد بود.

همه‌ي خودروهای مدل 3 سه سیستم کمک‌راننده زیر را خواهند داشت:

  • رانندگی بین خطوط
  • جلوگیری از برخورد
  • چراغ سوبالای هوشمند

سیستمهای کمک‌راننده زیر نیز در قالب یک پیکیج  قابل سفارش بوده و می‌توان در هنگام خرید خودرو آن‌ها را سفارش داد.

  • کروز کنترل Traffic-Aware
  • سیستم هدایت خودکار
  • سیستم تغییر لاین

*برای استفاده از هر یک از سیستم‌های فوق باید عملیات کالیبراسیون صورت پذیرد. برای کالیبراسیون باید پس از فعالسازی سیستم مورد نظر حدودا ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر رانندگی کرد که این مسافت بسته به کیفیت جاده متغیر است.

سیستم کروز کنترل Traffic-Aware

این سیستم همان کروز کنترل هوشمندی است که در بسیاری از خودروهای امروزی دیده می‌شود. کروز کنترل Traffic-Aware قادر است تا در سرعت‌های بین ۳۰ تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، در صورت مواجهه با خودرو مقابل از سرعت خودرو کاسته و در صورتی که خودرویی در مقابل شما نباشد، سرعت را تا مقدار تنظیم شده افزایش می‌دهد. برای فعال کردن این سیستم کافی است در هنگام رانندگی دسته دنده را یکبار به سمت پایین کشیده و رها کنید. همچنین می‌توان میزان فاصله مجاز تا خودروی مقابل را به صورت دستی مشخص کرد.

سیستم هدایت خودکار

این سیستم در حال حاضر نسخه بتا بوده و در صورت خرید پکیج کامل اتوپایلوت روی خودرو نصب می‌شود. این سیستم با استفاده از دوربین، رادار و سنسورهای اولتراسونیک موجود، خطوط جاده و خودروهای مقابل را تشخیص داده و بدون نیاز به دخالت انسان در جاده‌های با شرایط مناسب مثل بزرگراه‌ها خودرو را هدایت می‌کند. برای فعالسازی این سیستم کافیست، دسته دنده را دوبار به سمت پایین حرکت دهید.

سیستم تغییر لاین

زمانیکه در بزرگراه در حال رانندگی بوده و سیستم‌های هدایت خودکار و کروز کنترل هوشمند فعال باشند، می‌توان تغییر لاین را به عهده خودرو گذاشت. برای این کار کافیست سیستم تغییر لاین را فعال نموده و چراغ راهنما را برای تغییر لاین در جهت دلخواه روشن کرد. این سیستم نیز در حال حاضر نسخه بتا بوده و تنها مناسب شرایط جاده‌ای خاص است.     

سیستم کمک پارک

در تسلا مدل 3، دوازده سنسور اولتراسونیک در سپر عقب و جلو تعبیه شده تا موانع عقب و جلو خودرو را در هنگام پارک نیمه‌خودکار تشخیص دهد. این سنسورها در سرعت‌های کمتر از ۸ کیلومتربرساعت فعال شده و بسته به جهت حرکت موانع عقب یا جلوی خودرو را تشخیص می‌دهند.

تسلا مکررا در مورد استفاده از سیستم کمک پارک اخطار داده و از رانندگان خواسته است تا در صورت استفاده از این سیستم کاملا مراقب افراد و اشیای اطراف خودرو باشند.

دوربین عقب خودرو این امکان را به شما خواهد داد تا در هنگام پارک چه به صورت دستی یا خودکار فضای پشت خودرو را بهتر ببینید.

دیدگاه شما در مورد آینده سیستم حمل و نقل جاده‌ای چیست‌؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

Mehran

۱۳۹۷/۶/۱۷
آقا حرف دل 80 میلیون نفرو زدی

عبدلله

۱۳۹۷/۶/۱۴
اینها خیلی عقب افتادن باید بیان از سایپا یاد بگیرن بازاریابی رو . کلی التماس میکنن تسلا بفروشن احمق ها در حالی که سایپا برای فروش خودروهاش هر 15 دقیقه 10 ثانیه سایتو باز میکنه و یه عده با ولع تمام سعی در نوشتن میکنن. غربی های احمق نادان

علی

۱۳۹۷/۶/۱۳
خیلی عالی بود ممنونم

مصطفی

۱۳۹۷/۶/۱۱
کف کردم اینا کجان ایران خودرو کجاست

Omid

۱۳۹۷/۶/۱۱
سلام،ممنون از اين مقاله كامل و مفيدتون ،بسيار عاليً