خانهاخبار
سیستم خنک کننده‌ گلکسی نوت 9 تا چه اندازه خوب عمل می‌کند؟!

سیستم خنک کننده‌ گلکسی نوت 9 تا چه اندازه خوب عمل می‌کند؟!

گلکسی نوت ۹ چند هفته قبل معرفی شد و یکی از مانورهای تبلیغاتی سامسونگ، سیستم خنک کننده‌ی آب کربن این گوشی بود که از لوله‌های خنک کننده‌ی بزرگتر نسبت به پرچم‌داران نسل‌های قبل گلکسی برخوردار است. به تازگی نتایج تست این سیستم خنک کننده در مقایسه با نوت ۸ و آیفون X منتشر شد.
۱۳۹۷/۶/۸
image

پس از معرفی گلکسی اس ۷/ اس ۷ اج و کالبد شکافی آن‌ها مشخص شد که سامسونگ در پرچم‌دارانش از لوله‌ی خنک کننده‌ در اطراف پردازنده استفاده کرده است تا از گرمای زیاد آن جلوگیری کند. پیش از سامسونگ شرکت‌های دیگری مانند سونی در گوشی‌های اکسپریا زد ۲ به بعد و مایکروسافت در لومیا ۹۵۰ ایکس ال از این لوله‌های خنک کننده استفاده کرده بودند.

image

در آن زمان، سامسونگ هنگام معرفی ویژگی نرم افزاری جدید خود با نام گیم لانچر، تایید کرد که گوشی‌هایش از لوله‌ی خنک کننده بهره می‌گیرند و گفت: «سیستم خنک کننده‌ی درون این گوشی‌ها با پخش کننده‌ی دمای بسیار نازکی که دارد، دستگاه را خنک نگه می‌دارد؛ در نتیجه گیمرها می‌توانند روی برنده شدن در بازی تمرکز کنند.» سامسونگ در نطق خود اشاره‌ای به مایع خنک کننده نکرد، زیرا سیستم به کار رفته در این گوشی‌ها با سیستم‌های مجهز گیمینگ که از مایع خنک کننده که در لوله‌ها و رادیاتورها گردش می‌کند و باعث خنک شدن پردازنده می‌شوند، ارتباطی ندارد. اما این شرکت سیستم خنک کننده‌ی گلکسی نوت ۹ را که با سایر گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی متفاوت است و از لوله‌ی بزرگتری برخوردار شده، سیستم خنک کننده‌ی Water Carbon نامیده است.

image

از آن زمان بلاگ‌های فناوری با هیجان زیادی درباره‌ی این سیستم خنک کننده نوشتند؛ اما آنچه می‌دانیم این است که سیستم خنک کننده‌ی به کار گرفته شده در گلکسی نوت ۹ یک مدل پیشرفته‌تر از پخش کننده‌ی دما است که از زمان معرفی گلکسی اس ۷ تا قبل از نوت ۹ دیده بودیم. کره‌ای‌ها در سیستم خنک کننده‌ی جدید از یک لوله‌ی خنک کننده‌ی بزرگتر با ظاهر فیبر کربن استفاده کرده‌اند که درون آن مقداری بسیار کمی آب قرار گرفته است.

این میزان بسیار اندک آب توسط لوله در اطراف پردازنده و پردازشگر گرافیکی می‌چرخد تا دمای تولید شده توسط چیپست‌های اگزینوس یا اسنپ دراگون را کاهش دهد. زمانی که حرارت چیپست دستگاه بالا می‌رود، آب تبدیل به بخار می‌شود تا گرما صرف عمل تبخیر شود و از دمای پردازنده‌ها کاسته شود. سپس بخار توسط لوله‌ها دوباره متراکم شده و این مسیر را تکرار می‌کند تا میزان بیشتری از گرمای تولید شده را کاهش دهد.

image

به هر حال، پخش کننده‌ی دما، مخزن بخار، چاه گرما یا هر نام دیگری که به آن نسبت می‌دهند، تست‌ها نشان‌گر این موضوع بوده‌اند که این سیستم بسیار کارآمدتر از سیستم خنک کننده‌ای است که در گوشی‌های دیگر این خانواده مانند گلکسی نوت ۸ وجود دارد. در روزهای گرم تابستان، هنگام پردازش‌های معمولی و سنگین، بازی کردن و یا استفاده از شبکه‌ی 4G، گرم شدن گوشی اجتناب ناپذیر است و تجربه نشان داده حتی سیستم خنک کننده‌ای که از گلکسی اس ۷/ اس ۷ اج به بعد استفاده شدند، نمی‌توانند زمان زیادی از این اتفاق جلوگیری کنند.

اخیرا در تستی که از گلکسی نوت ۹ و نوت ۸ به عمل آمد، گرم شدن این دو گوشی در هنگام بازی کردن دیر تر از آیفون X اتفاق افتاد. اما با وجود همه‌ی این تفاسیر، سیستم خنک کننده‌ی گلکسی نوت ۹ هنوز با سیستم‌های خنک کننده‌ی مایعی که در رایانه‌ها می‌بینیم فاصله‌ی زیادی دارد و نباید از آن انتظار داشت از تولید هرگونه گرمایی جلوگیری کند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)