خانهاخبار
Galaxy Note 9 با الهام از پرچمداران هوآوی توسعه یافته است!

Galaxy Note 9 با الهام از پرچمداران هوآوی توسعه یافته است!

به نظر می‌رسد که سامسونگ در توسعه برخی گوشی‌های هوشمند خود ازجمله فبلت Galaxy Note 9 از گوشی‌های هوشمند هوآوی الهام گرفته است. در این مطلب با شواهدی این موضوع را اثبات می‌کنیم و نشان می‌دهیم که اگرچه هوآوی با تأخیر وارد عرصه توسعه فبلت‌های هوشمند شده، به شکل موفقیت آمیزی توانسته است این دسته از بازار موبایل را تحت تأثیر قرار دهد.
۱۳۹۷/۶/۶

معرفی اولین گوشی پرچمدار سامسونگ از سری Galaxy Note را باید نقطه عطفی در روند فعالیت این کمپانی و همچنین صنعت موبایل دانست. این گوشی با صفحه نمایش بزرگ 5.3 اینچی توسعه یافته بود و توانست رقیبی چون iPhone 4S را که در همان سال عرضه شد و پنل نمایش 3.5 اینچی داشت، از نظر طراحی ظاهری خلاقانه‌اش مغلوب خود سازد.

image

سری Galaxy Note سامسونگ با قلم استایلوس منحصر به فردشان توانستند فبلت‌های بی نظیر و قدرتمندی باشند که سال‌ها هیچ سازنده‌ای نتوانست رقیبی برای‌شان طراحی کند. البته سری پرچمداران V کمپانی ال جی به فبلت‌های Note سامسونگ شباهت دارند اما هرگز نتوانسته‌اند به موفقیت این پرچمداران سطح بالا دست یابند.

سامسونگ در خلال سال‌های اخیر روند عرضه پرچمداران خود را با گوشی‌های سطح بالای سری‌های Galaxy S و Galaxy Note ادامه داده و قابلیت‌هایی مانند صفحه نمایش خمیده، مقاومت در مقابل نفوذ آب و شارژ بی سیم را ارائه کرده است. اما میزان فروش پرچمداران Galaxy S9 از ابتدای سال 2018 تاکنون چندان رضایت بخش نبوده و همین موضوع سامسونگ را در موقعیت حساسی قرار داده است. این غول تکنولوژی به همین خاطر تصمیم گرفت یک ماه زودتر از آنچه انتظاری را داشتیم از Galaxy Note 9 خود رونمایی کند. این سازنده همچنین همه تلاش خود را به کار بست تا دومین پرچمدار 2018 خود را با قابلیت‌های محبوب کاربران روانه بازار سازد تا بدین ترتیب بتواند میزان فروش پرچمدارانش را تا انتهای سال جاری میلادی افزایش دهد.

به نظر می‌رسد کمپانی سامسونگ در ماجراجویی اخیرش در جهت توسعه Galaxy Note 9 به محصولات هوآوی که رقیب سرسختش به شمار می‌رود هم نیم نگاهی داشته است.

رقیبی تازه برای فبلت پرچمدار قدرتمند!

کمپانی هوآوی مدت‌هاست که وارد عرصه توسعه فبلت‌های هوشمند شده است و اولین محصولش را هم در سال 2013 به نام Ascend Mate روانه بازار کرد. این فبلت به پردازنده 4 هسته‌ای Cortex-A9 با 2 گیگابایت رم مجهز شده بود و اصلا فبلت سطح بالا و قدرتمندی قلمداد نمی‌شد. از طرفی این گوشی در همان سال توانست با صفحه نمایش بزرگ 6 اینچی (صرف نظر از وضوح تصویر 720) و باتری بزرگ 4050 میلی آمپر ساعتی‌اش به خوبی در مقابل رقیبش از سری Note  سامسونگ قد علم کند.

image

پس از این گوشی Ascend Mate 2 با مشخصات تقریبا مشابه و پردازنده میان رده اسنپ‌دراگون سری 400 به همراه 2 گیگابایت رم معرفی شد. این مدل هم از صفحه نمایشی به اندازه نسل قبلی و همچنین باتری مشابه برخوردار بود.

معرفی Ascend Mate 7 را باید نقطه عطف فعالیت هوآوی در زمینه تولید فبلت‌های هوشمند دانست. این گوشی با پردازنده 8 هسته‌ای، 3 گیگابایت رم، باتری 4100 میلی آمپر ساعتی و صفحه نمایش 6 اینچی فول اچ دی توسعه یافته بود و از بسیاری جهات یک پرچمدار شمرده می‌شد. حسگر فیزیکی اثرانگشت Ascend Mate 7 در پنل پشتی آن تعبیه شده بود در حالی که این طراحی در آن زمان چندان رایج نبود. Galaxy S5 در همان سال توسط سامسونگ روانه بازار شد و حسگر اثرانگشتش به گونه‌ای طراحی شده بود که کاربر می‌بایست انگشت خود را روی آن می‌کشید، اما حسگر اثرانگشت در Ascend Mate 7 به شکل امروزی فعال می‌شد و همین موضوع توانست به عنوان یکی از نقاط قوتش آن را از میان پرچمداران سایر سازندگان هم متمایز کند.

image

سری Mate هوآوی از آن سال تا به حال به فبلت‌های پرچمدار و قدرتمند این سازنده تبدیل شده‌اند. هوآوی سال گذشته فبلت Mate 10 Pro این سری را با تازه‌ترین مشخصات فنی داخلی، چیپست انحصاری پردازش هوش مصنوعی، دوربین‌های پیشرفته و باکیفیت و برخی قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی روانه بازار کرد. باتوجه به طراحی Note 9 به نظر می‌رسد سامسونگ سرانجام به این نتیجه رسیده است که پرچمداران هوآوی هم گوشی‌های توانمندی هستند و ارزش الهام گرفتن دارند.

قابلیت‌های الهام گرفته از هوآوی در Galaxy Note 9

سامسونگ در توسعه Galaxy Note 9 خود از قابلیت تازه‌ای بهره گرفته است که دوربین را قادر می‌سازد تا به کمک هوش مصنوعی صحنه‌ها را تشخیص دهد. این قابلیت پیش از این در پرچمداران هوآوی معرفی شده بود و می‌توانیم ادعا کنیم که قابلیت موجود در Mate 10 Pro الهام بخش طراحی Galaxy Note 9 سامسونگ بوده است. اولین بار هوآوی این قابلیت را معرفی کرد و توضیح داد که دوربین Mate 10 Pro قادر است صحنه‌هایی مانند غروب، منظره و حیوانات را تشخیص دهد و براساس آن تنظیمات نور را تغییر دهد.

image

قابلیت تشخیص منظره در فبلت سامسونگ هم به همین صورت طراحی شده است و می‌تواند حدودا 20 منظره مختلف را شناسایی کند و تنظیمات را براساس آن‌ها تغییر دهد. همچنین جالب است بدانید مجموعه مناظری که سامسونگ قادر است تشخیص دهد، شبیه به مجموعه مناظر هوآوی است.

Galaxy Note 9 قادر است مناظر مختلفی را ازجمله غذا، پرتره، گل، مناظر درون اتاق، حیوانات، مناظر طبیعی، گیاهان سبز، درختان، آسمان، کوهستان، ساحل، طلوع و غروب آفتاب، کنار دریا، خیابان، شب، آبشار، برف، پرنده، نور پس زمینه و همچنین متن تشخیص دهد.

در تنظیمات تشخیص منظره هوآوی امکان تشخیص گربه، غذا، گروه، رنگ‌های طبیعی، کلوزآپ، تصاویر ثبت شده در شب، متن، گیاهان سبز، پرتره، سگ، آتش بازی، آسمان آبی، گل، صحنه (استیج)، اسناد، غروب، برف، آبشار و ساحل به کمک هوش مصنوعی در نرم افزار دوربین فراهم شده است.

image

مناظری مانند ساحل، آبشار، حیوانات (هرچند هوآوی سگ‌ها و گربه‌ها را هم متمایز کرده است)، برف، متن و اسناد، غذا، گل و گیاهان سبز در میان قابلیت‌های تشخیص هوش مصنوعی هوآوی و سامسونگ مشترک هستند. البته هرکدام از گوشی‌ها منظره منحصر به فرد خودشان را هم دارند؛ برای مثال آتش بازی در هوآوی و کوهستان در سامسونگ انحصاری است.

در هر صورت بسیار واضح است که هوآوی پیش از سامسونگ برای توسعه این تکنولوژی نوین اقدام کرده و از این غول تکنولوژی پیشی گرفته است.

شواهد بیشتر برای اثبات الهام بخشی هوآوی

سامسونگ در عملکرد کلی سیستم و بهبود این بخش هم با نگاهی به هوآوی گوشی تازه خود را توسعه داده است. این غول تکنولوژی Galaxy Note 9 خود را با سیستم مدیریت مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی کرده است در حالی که این قابلیت اولین بار در سال 2016 و با رابط کاربری EMUI 5 توسط هوآوی ارائه شد. کمپانی هوآوی در آن نسخه از یادگیری ماشینی بهره گرفت تا عملکرد کلی سیستم را به تدریج بهبود ببخشد.

image

سامسونگ هم در مراسم رونمایی از فبلت تازه‌اش چندان بر این قابلیت به عنوان ویژگی نوین تأکید نکرد و تنها اذعان داشت که در توسعه Galaxy Note 9 از الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده شده است تا عملکرد سیستم بهبود یابد. تنها زمان می‌تواند ثابت کند که آیا این قابلیت قادر خواهد بود تجربه روان‌تری به کاربران ارائه دهد یا خیر. در هر صورت هوآوی اولین سازنده‌ای بود که گوشی‌های هوشمند خود را به این قابلیت مجهز کرد و به نظر می‌رسد سامسونگ در این مورد هم از این سازنده چینی الهام گرفته است.

بهبود وضعیت باتری در سری محصولات Galaxy Note سامسونگ مخصوصا در مقایسه با سری Mate هوآوی معمولا با تأخیر همراه است. گوشی‌های Mate بخه جز مدل Mate S معمولا به باتری‌های 4000 یا 4100 میلی آمپر ساعتی مجهز می‌شوند و جالب توجه است که Galaxy Note 9 هم از باتری 4000 میلی آمپر ساعتی قدرت می‌گیرد. بهره گرفتن از باتری بزرگی با این ظرفیت را باید نشانه دیگری از این موضوع دانست که سامسونگ در توسعه پرچمدار تازه‌اش نیم نگاهی به فبلت پرچمدار رقیب و مهم‌ترین نقاط قوت آن انداخته و از آن‌ها الهام گرفته است.

حتی اینگونه به نظر می‌رسد که سامسونگ در هنگام توسعه Galaxy Note 9 خود چند مدل گوشی Mate را کالبدشکافی کرده و آن‌ها را موشکافانه بررسی کرده است. همان‌طور که می‌دانید، شایعه شده است که پرچمدار Galaxy S10 سامسونگ احتمالا با دوربین سه گانه اصلی معرفی می‌شود. هوآوی هم در ابتدای سال 2018 پرچمدار P20 Pro خود را رسما معرفی کرد و باید این غول تکنولوژی چینی را از این جهت دوباره الگوی سامسونگ معرفی کنیم.

image

بسیاری از قابلیت‌های موجود در گوشی‌های سامسونگ پیش از آن در گوشی‌های هوآوی به کار گرفته شده‌اند. ویژگی Live Focus در گوشی‌های هوشمند سامسونگ شبیه به وضعیت دیافراگم باز در گوشی‌های هوآوی به نظر می‌رسد و کاربران را قادر می‌سازد تا سطح تار کردن تصویر را تنظیم کنند. سامسونگ و گوگل همچنین ژست‌های حسگر اثرانگشت در Mate S (به پایین کشیدن برای فعال کردن منوی نوتیفیکیشن) را هم پس از عرضه اقتباس کردند و از آن‌ها در توسعه گوشی‌های خود بهره گرفتند. علاوه بر این‌ها باید به قابلیت app twin اشاره کنیم که هوآوی آن را در سال 2016 با رابط کاربری EMUI 5.0 خود معرفی کرد و سامسونگ هم با الهام از آن Dual Messenger را به گوشی‌های خود افزود.

در آینده چه پیش خواهد آمد؟

رقابت میان دو کمپانی هوآوی و سامسونگ همچنان به شدت ادامه دارد مخصوصا حالا که سازنده چینی مذکور قصد دارد پیش از پایان سال 2018 پرچمداران سری Mate 20 خود را رسما رونمایی کند. هوآوی خوشبینانه امیدوار است که این سری فبلت‌های تازه‌اش به حفظ جایگاه او به عنوان دومین سازنده گوشی‌های هوشمند کمک می‌کنند. همچنین ممکن است این سری تازه به پردازنده سطح بالای kirin 980 مجهز شوند. پیش بینی می‌شود حداقل یکی از پرچمداران 2019 هوآوی همچنان از همین چیپست بهره ببرد.

معرفی سری پرچمداران Mate 20 همچنین شانس تازه‌ای برای ارتقای جایگاه هوآوی در زمینه فبلت‌های پرچمدار است. این برند حالا توانسته است در بازارهای اروپایی و آسیایی به فروش چشمگیری دست یابد و محبوبیت زیادی هم پیدا کند.

آنچه مسلم است و می‌توانیم به طور قطعی درباره‌اش نظر دهیم این است که سازندگان گوشی‌های هوشمند همواره در تلاش هستند تا بهترین ایده‌ها را از چنگ یکدیگر درآورند یا از آن‌ها به هر نحوی الهام بگیرند. از طرفی باتوجه به شواهدی که ارائه کردیم، به نظر می‌رسد که هوآوی در توسعه و معرفی بسیاری از قابلیت‌های پیشرفته امروزی پیشرو باشد و سامسونگ از ایده‌های آن یادداشت بردارد.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (23 نظر)

علیرضا ناصری

۱۳۹۷/۶/۲۳
سایت تخصصی هواوی!اقای شکوری دیگه دارید بیش از حد تبلیغ میکنید طرفدار هواوی هم ببینه میفهمه قصدتون فقط تبلیغه تنها چیز مشترکی که دیدیم شاید همون هوش مصنوعی بود دیگه تشخیص منظره اینا هم کار هوش مصنوعیه دیگه
اون شخصی که گفتید در این سایت تبلیغ هواوی بشه واقعا متاسفم براتون با این کارتون تبلیغ که هیچ دارین فقط ضرر میرسونین به خودتون حداقل یه ارم تبلیغ هواوی بسازین بالای صفحه باشه
اقا شکوری اگه میخواین نشون بدین که تبعیضی بین هواوی و سامسونگ ندارین در صورتی که میت۲۰ پرو صفحه نمایش خمیده داشت باید یه همچین پستی در رابطه با لبه های خمیده بنویسید
در غیر اینصورت دیگه سایتتون رو به عنوان سایت تخصصی نمیشه نگاه کرد

sajjad

۱۳۹۷/۶/۱۰
خخخ..وات دفاز یا اخی؟

علی

۱۳۹۷/۶/۹
به نظرم دیگه دارید اغراق میکنید

کمال

۱۳۹۷/۶/۹
یک ادعای بیخود و بی اساس صرفا از روی تعصب

kami

۱۳۹۷/۶/۹
سامسونگ اتاق نظافتش رو هم به هواوی نمیده . تاج و تخت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ظاهرا این سریال بدجور تحت تاثیر قرار میده
سامسونگ و هواوی تا آخرش هستن البته سامسونگ در اوج و هواوی در کف