خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Xiaomi Redmi Note 5 AI

بررسی تخصصی Xiaomi Redmi Note 5 AI

شیائومی در حال تبدیل شدن به برندی محبوب در ایران است زیرا گوشی‌هایی عرضه می‌کند که در عین سخت‌افزار و نرم‌افزار به روز و کاربردی قیمتی کاملا رقابتی دارد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۷/۶/۳

شیائومی بعد از تلاش‌های بسیار و عرضه گوشی‌های مختلف در رده‌های قیمتی متفاوت به تازگی توانسته به فروش خوبی در نقاط مختلف دنیا دست پیدا کند. مدتی است که کاربران ایرانی هم نام این برند را زیاد می‌شوند به علت اینکه در این بازار گرانی گوشی‌های همراه گوشی‌های شیائومی قیمت مناسب‌تری از رقبا دارند که آن‌ها را به محصولاتی دوست داشتنی برای خرید تبدیل می‌کند. در این بررسی می‌خواهیم یکی از اعضای خانواده Redmi را با هم بررسی کنیم که از قضا قدرتمندترین عضو این خانواده هم به حساب می‌آید. نام این محصول ردمی نوت 5 است که به ردمی نوت 5 AI دو دوربینه هم شهرت دارد.

Xiaomi Redmi Note 5 AI را می‌توانید از فروشگاه آنلاین تکنوکده خریداری کنید.

طراحی

تفاوت زیادی با دیگر گوشی‌های شیائومی در قاب جلویی نیست. صفحه‌نمایش دستگاه بیشترین فضای قاب جلو را به خودش اختصاص داده و همانند دیگر گوشی‌های جدید شیائومی از جلو بسیار شبیه به میت 10 لایت است. حاشیه‌های صفحه‌نمایش خیلی کم نیستند و در مقایسه با پرچم‌داران بازار و برخی از گوشی‌های میان رده حاشیه‌های صفحه‌نمایش بیشتر از آن چیزی است که از یک گوشی عرضه شده در سال 2018 انتظار داریم.

image

 

فریم اطراف و قاب پشتی دستگاه از فلز ساخته شده و فلز استفاده شده در این بخش کیفیت بسیار خوبی دارد. هیچ فضای خالی‌ای زیر بدنه فلزی دستگاه قرار ندارد و هیچ نگرانی‌ای از بابت ماندگاری و دوام این فلز بعد از مدت‌ها استفاده نیست. تنها شک و شبهه‌ای که احتمالا وجود دارد در مورد گوریلاگلس استفاده شده در قاب جلو و روی صفحه‌نمایش است که گوشی‌های شیائومی هیچ زمان از این بابت خوب عمل نمی‌کنند و بسیار مستعد خط و خش افتادن هستند. در این گوشی هم مشخص نیست از چه نسخه‌ای از گوریلاگلس استفاده شده و همین امر سبب نگرانی در این بخش می‌شود.

image

 

ارتفاع گوشی کمی بلند است اما از نظر پهنا اندازه مناسبی دارد و به راحتی می‌توان با یکدست آن را گرفت و کار کرد. لبه‌های صفحه‌نمایش در محل اتصال به قاب اطراف گوشی کمی تیز هستند و با دست گرفتن آن این تیزی را حس می‌کنید.

به سبب جنس بدنه و فلزی بودن گوشی به‌خوبی به دست کاربر می‌چسبد و هیچ اثرانگشت و اثری از کثیفی روی قاب باقی نمی‌ماند. رنگ قاب پشتی یکدست است و تفاوت رنگی در بخش‌های مختلف آن مشاهده نمی‌شود اما متاسفانه در رنگ رزگلد، رنگ قاب پشتی هیچ هماهنگی‌ای با قاب جلو ندارد.

image

 

 

جزئیات ظاهری

جلوی گوشی صفحه‌نمایش حدود 77.5 درصد از این قاب را به خودش اختصاص داده است. بالای گوشی سنسورها و دوربین‌های سلفی کنار خروجی صدای مخاطب دیده می‌شوند. پایین صفحه‌نمایش هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود.

image

 

پایین گوشی جک 3.5 میلی‌متری هدفون در کنار میکروفون اصلی و درگاه ارتباطی و اسپیکر قرار دارد.

image

 

در لبه سمت راست کلید پاور به همراه کلید ولوم دیده می‌شود که طراحی‌ای کاملا شبیه به هم دارند.

image

 

در لبه سمت چپ درگاه سیم‌کارت‌ها قرار دارد که از دو سیم‌کارت نانو همزمان پشتیبانی می‌کند. درگاه سیم‌کارت دوم در این گوشی هیبریدی است و می‌توانید از آن برای استفاده از کارت حافظه خارجی هم استفاده کنید.

image
  
image

 

بالای گوشی درگاه اینفرارد را کنار میکروفون دوم می‌بینیم.

image

 

در قاب پشتی دوربین اصلی با دو لنز قرار گرفته‌اند. دو لنز در قابی جداگانه از قاب پشتی قرار گرفته‌اند که در اینجا فلاش هم دیده می‌شود.سنسور اثرانگشت با طراحی دایره‌ای شکل کمی پایین‌تر از دوربین‌ها و در بخش میانی قاب پشتی قرار گرفته است.

image

 

 

صفحه‌نمایش

اندازه صفحه‌نمایش 5.99 اینچی در نظر گرفته شده است. این صفحه از جنس IPS است و می‌تواند تصاویر را در کیفیت فول اچ‌دی به نمایش در بیاورد. تراکم پیکسلی این صفحه هم برابر 403 پیکسل در اینچ است. در حال حاضر کیفیت فول اچ‌دی به یک استاندارد برای صفحه‌نمایش گوشی‌های میان رده تبدیل شده و خوشبختانه در این گوشی هم که از نظر قیمت در رده میان رده‌های بازار قرار می‌گیرد این کیفیت صفحه را مشاهده می‌کنیم.

image

 

این صفحه رنگ‌ها را بسیار تروتمیز نشان می‌دهد در عین حال که رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت هستند. نور صفحه‌نمایش بسیار زیاد است و در بیشتر مواقع حتی می‌توانید از نور کم و متوسط استفاده کنید. زیر نور خورشید هیچ مشکلی ندارید و با خیال راحت می‌توانید تمام محتوا را مشاهده کنید. زاویه دید خوب یکی دیگر از مزیت‌های این صفحه به حساب می‌آید که با نگاه به آن از زاویه زیاد نه افت رنگی اتفاق می‌افتد و نه نور کم می‌شود.

image

 

بخش تنظیمات صفحه‌نمایش خیلی پروپیمان نیست و همه چیز خلاصه‌وار در آن قرار گرفته است. به بخش‌های مهم این بخش اشاره می‌کنیم.

Reading Mode: با فعال کردن این تنظیم پیکسل‌های آبی خاموش یا کم رنگ می‌شوند و نور زرد روی صفحه غالب می‌شود که می‌توانید شدت نور زرد را با کمک شاسی‌ای که در پایین این تنظیم قرار دارد کم یا زیاد کنید. امکان تعریف زمان‌بندی برای این بخش وجود دارد.

image

 

Contrast & Colors: امکان انتخاب شدت گرمای رنگ‌ها از سه حالت گرم، استاندارد و سرد وجود دارد در حالی که می‌توانید کنتراست را هم از بین سه حالت خودکار، افزایش یافته و استاندارد انتخاب کنید.

image

 

Double tap screen to wake: با فعال کردن این بخش هر زمان که صفحه گوشی خاموش باشد با دو بار ضربه زدن روی آن می‌توانید صفحه را روشن کنید.

image

 

نرم‌افزار

اندروید که سیستم‌عامل این گوشی هوشمند به حساب می‌آید با نسخه 8.1 خودش روی گوشی نصب شده است. چیزی که کمک می‌کند نوت 5 از دیگر رقبا متفاوت به نظر برسد رابط کاربری آن است که شاهد حضور رابط کاربری MIUI نسخه 9.5 روی آن هستیم. حضور همین رابط کاربری سبب شده تا از نظر نرم‌افزاری دستگاه پر باشد از امکانات متنوع چه از لحاظ کاربردی و چه از لحاظ شخصی‌سازی.

image

 

صفحه قفل ساده است. در این صفحه دو میانبر دیده می‌شوند یکی از میانبرها به دوربین است و میانبر دیگر به کنترل شیائومی.

از صفحه قفل که عبور می‌کنیم به صفحه اصلی دستگاه می‌رسیم. در این صفحه تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی نمایش داده می‌شوند علاوه بر اینکه می‌توانید در کنار آن‌ها از ویجت ها هم استفاده کنید.

در صفحه اصلی با پایین کشیدن انگشت روی صفحه به سمت پایین نوتیفیکیشن بار نمایش داده می‌شود این در حالی است که با بالا کشیدن انگشت بخش جستجو باز می‌شود.

نوتیفیکیشن بار گزینه‌ای است که با رابط کاربری دیگر گوشی‌های هوشمند کاملا متفاوت است. در اینجا سه بخش وجود دارد. در بخش اول سوییچ‌های تنظیمات را مشاهده می‌کنیم که با یکبار پایین کشیدن آن‌ها 4 سوییچ نمایش داده می‌شود و با دو بار پایین کشیدن تمام سوییچ‌ها به نمایش در می‌آیند. بخش دوم نوتیفیکیشن ها را نشان می‌دهد اما آن‌هایی که امکان پاک کردن آن‌ها توسط کاربر وجود ندارد و باید حتما برنامه بسته شود تا نوتیفیکیشن حذف شود و بخش سوم نوتیفیکیشن هایی را نشان می‌دهد که کاربر می‌تواند آن را پاک کند.

به بخش تنظیمات می‌رویم تا در مورد امکانات این بخش با هم صحبت کنیم.

Sim cards & Mobile Networks: این گوشی همان‌طور که گفتیم از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند و به همین سبب حضور بخشی مخصوص این قسمت غافلگیرکننده نیست. در این بخش می‌توانید تعیین کنید که هر دو سیم‌کارت در شبکه 4G فعالیت کنند. برای مصرف دیتا از سیم‌کارت محدودیت تعیین کنید و درنهایت هر کدام از دو سیم‌کارت را برای استفاده از دیتا یا استفاده از تماس به‌عنوان سیم‌کارت پیش‌فرض تعیین کنید.

image

 

Wallpaper: با ورود به این بخش می‌توانید به دنیایی از عکس‌های پس‌زمینه که روی سرورهای شیائومی ذخیره شده‌اند دسترسی پیدا کنید.

image

 

Theme: همان‌طور که از نامش مشخص است می‌توانید به تم‌های بیشماری دسترسی پیدا کنید. برای استفاده از این بخش باید یک اکانت شیائومی داشته باشید که ساختنش زمان زیادی هم از شما نمی‌گیرد.

image

 

Lock Screen & Password: در این بخش می‌توانید در محتواهای صفحه قفل دخل و تصرف داشته باشید علاوه بر اینکه به بخش قفل‌گذاری و سنسور اثرانگشت هم دسترسی دارید. تعیین میزان روشن ماندن صفحه‌نمایش هم در این بخش وجود دارد و به طرز عجیبی در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش نیست. در اینجا می‌توانید تنظیمی را فعال کنید که با دو بار فشردن کلید ولوم پایین بتوانید دوربین را فعال کنید. در تنظیمات بیشتر این قسمت امکان نوشتن یک کلمه دلخواه روی صفحه قفل به‌عنوان امضاء، فعال کردن حالت جیب برای اینکه در جیب صفحه‌نمایش غیرفعال شود و انتخاب نوع نمایش نوتیفیکیشن ها در صفحه قفل وجود دارد.

image

 

Notifications & Status bar: در این بخش امکان شخصی‌سازی در نوار ابزار برای کاربر وجود دارد. می‌توانید نمایش سرعت شبکه در نوار ابزار را فعال و غیرفعال کنید؛ نوع نمایش نوتیفیکیشن ها را در نوار ابزار تعیین کنید و نوع نمایش میزان باتری مشخص کنید.

image

 

Full Screen Display: به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از دو حالت برای حرکت در منوهای گوشی بهره ببرید. اولین حالت همان حالت پیش‌فرض است که با انتخاب آن سه کلید لمسی پایین صفحه‌نمایش ظاهر می‌شوند و می‌توانید به کمک آن‌ها در منوها حرکت کنید. حالت دوم این سه کلید را حذف می‌کند و باید با کمک حرکات انگشتانتان بین منوها حرکت کنید. به‌طور مثال با کشیدن انگشت از پایین صفحه‌نمایش به بالا از برنامه‌ها خارج می‌شوید یا با بالا کشیدن انگشت و کمی نگه‌داشتن آن روی صفحه لیست برنامه‌های اخیر را باز کنید.

image

 

در دل این تنظیم، تنظیم کاربردی دیگری نهفته است که Fullscreen Mode نامیده می‌شود. در این تنظیم می‌توانید لیست برنامه‌هایی را مشاهده کنید که با نسبت ابعاد صفحه گوشی همخوانی دارند و آن‌هایی که همخوانی ندارند. می‌توانید بنا به دلخواه آن برنامه‌هایی که با نسبت ابعاد صفحه همخوانی ندارند را مجبور کنید در حالت تمام صفحه اجرا شوند.

image
  
image

 

Second Space: بخشی جذاب برای کسانی است که اغلب اوقات گوشی هوشمندشان در معرض دید عموم و در اختیار کاربران دیگر هم قرار می‌گیرد. در این حالت دو فضای متفاوت در گوشی تنظیم می‌شود که برای هر کدام جزئیات متفاوت مربوط به خود آن بخش قرار دارد و حتی پسوردهایی متفاوت هم برایشان باید تنظیم کنید. سوییچ کردن بین این دو فضا بسیار راحت است. نوتیفیکیشنی در بخش نوتیفیکیشن بار ظاهر می‌شود که با لمسش می‌توانید بین آن‌ها جا به جا شوید. نکته مهم در مورد این بخش این است که نه تنها روی گوشی دو محیط کاملا مجزا دارید زمانی که گوشی را به رایانه هم متصل می‌کنید تنها فایل‌هایی در دسترس قرار می‌گیرند که در فضای در حال نمایش روی گوشی قرار گرفته‌اند و به فایل‌های فضای دیگر دسترسی وجود ندارد.

image

 

Headphone & audio effects: در این بخش می‌توانید کنترل کاملی را برای موزیک در حال پخش روی گوشی هوشمند خودتان اعمال کنید بدین‌صورت که می‌توانید کاربری کلیدهای ولوم را برای کم‌وزیاد کردن صدا به کلیدهای کنترلی برای جا به جایی بین موزیک‌ها تغییر دهید. از اکولایزر استفاده کنید؛ با کمک تکنولوژی بهینه‌ساز صدای Mi زمانی که گوشی را به اسپیکر متصل می‌کنید صدا را بهبود دهید و درنهایت نوع هدفونی که به گوشی متصل شده را تعیین کنید تا بهینه‌ترین صدا را دریافت کنید.

image

 

One-handed Mode: در این قسمت امکان این را دارید با کمک کشیدن انگشت به سمت راست یا چپ روی پایین صفحه‌نمایش محتوای در حال نمایش روی صفحه را در پنچره‌ای کوچک‌تر مشاهده کنید. در این بخش می‌توانید به گوشی بگویید اگر در این حالت قرار گرفت چه اندازه صفحه‌ای را برای شما نمایش دهد. نکته منفی در مورد این بخش این است که اگر صفحه را در حالت تمام صفحه قرار داده باشید و کلیدهای ناوبری را از پایین صفحه‌نمایش حذف کرده باشید امکان استفاده از این ویژگی وجود ندارد زیرا با جسجرهای حرکتی خروج از برنامه‌ها و باز شدن برنامه‌های اخیر تداخل پیدا می‌کند.

image

 

سخت‌افزار

شکی نیست که نوت 5 گوشی پرچم‌دار به حساب نمی‌آید و باید آن را جزو میان رده‌ها بدانیم. به همین علت پردازنده استفاده شده در این گوشی هم مخصوص میان رده‌ها است. این پردازنده Snapdragon 636 است که یک پردازنده 8 هسته‌ای با فرکانس 1.8 گیگاهرتزی است. چیزی که با پردازنده دستگاه همخوانی ندارد حافظه رم است. شیائومی از حافظه رم 6 گیگابایتی برای این گوشی استفاده کرده که با بسته بودن تمام برنامه‌ها 3.28 گیگابایت از این حافظه رم آزاد است و با باز شدن 15 برنامه میزان حافظه رم آزاد به 2.5 گیگابایت تقلیل پیدا می‌کند. حافظه داخلی دستگاه 64 گیگابایتی است و همان ابتدای کار به 50.31 گیگابایت دسترسی دارید و مابقی در اختیار فایل‌های سیستمی.

 

جدول بنچ‌مارک‌ها

نام گوشی

Antutu

GFX Bench Manhatan 3.1

Geekbench 4 Single

Geekbench 4 Multi

+Galaxy S9

248993

2646

3693

9042

Galaxy Note9

233467

1541

3667

9013

Huawei P20 Pro

206875

1541

1919

6759

MediaPad M5 Pro

179363

1036

1906

6385

Honor 9

148817

-

1894

6243

Nokia 7 Plus

135468

861.8

1630

5280

Xiaomi Redmi Note 5 AI

114215

597.6

1318

4840

Huawei Nova 3e

88194

298.0

929

3744

Honor 9 lite

87330

320.6

930

3571

+Galaxy A6

70024

343.8

741

3543

Asus Zenfone 4

65838

585.4

850

4111

Galaxy A6

62970

357

710

3352

Galaxy J7 Pro

62198

201.4

727

3701

Huawei Y7 Prime 2018

58475

611.9

513

1457

Huawei Y5 Prime 2018

42010

210.3

634

1342

(Xiaomi Mi 6X (A2

-

855.9

1604

3804

در اجرای بازی‌ها و برنامه هیچ مشکلی با نوت 5 پیدا نمی‌کنید. ما بازی آسفالت 8 را روی گوشی تست کردیم و درنهایت کیفیت بازی بدون هیچ مشکل و لگی اجرا شد.

image
  
image

 

جدول حافظه داخلی و حافظه رم

 

نام گوشی

حافظه داخلی

(گیگابایت)

حافظه داخلی در دسترس

(گیگابایت)

حافظه رم

(گیگابایت)

حافظه رم آزاد با بسته بودن تمام برنامه‌ها

(گیگابایت)

حافظه رم آزاد با باز بودن 15 برنامه

(گیگابایت)

Huawei P20 Pro

128

111.4

6

2.8

1.8

Honor 9

128

109.56

6

2.54

1.69

Galaxy Note9

128

111.22

6

3.16

2.16

+Galaxy S9

64

52.55

6

2.94

1.73

Asus Zenfone 4

64

52

4

1.5

1

Huawei Nova 3e

64

50.58

4

1.98

1

Nokia 7 Plus

64

48.34

4

1.9

930 مگابایت

Galaxy A6

64

52.01

4

2.43

1.67

Xiaomi Mi 6X

64

50.31

4

1.8

1.6

Xiaomi Redmi Note 5 AI

64

50.31

6

3.28

2.5

Galaxy J7 Pro

32

25.24

3

1.34

700 مگابایت

Huawei Y7 Prime 2018

32

24.81

3

1.54

1.3

Honor 9 lite

32

23.49

3

1.2

990 مگابایت

+Galaxy A6

32

23.71

3

1

850 مگابایت

Huawei Y5 Prime 2018

16

10.86

2

924 مگابایت

700 مگابایت

در زمینه امنیت کار زیادی انجام نشده. تنها بخش مهم امنیت گوشی سنسور اثرانگشتش است. سنسور اثرانگشت در قاب پشتی دستگاه است که با قرار دادن انگشت فعال می‌شود و نیازی نیست کلید اضافه‌ای را برای فعال کردنش فشار دهید. این سنسور دقت و سرعت بسیار خوبی دارد و علاوه بر اینکه اثرانگشت را سریع شناسایی می‌کند در جهات مختلف هم توانایی تشخیص اثرانگشت را دارد.

خوشبختانه ردمی نوت 5 ای آی از اتصال فلش پشتیبانی می‌کند و به همین سبب می‌توانید حافظه خارجی را به آن متصل کنید و از فضای ذخیره‌سازی زیادی که در اختیارتان قرار می‌گیرد لذت ببرید. پشتیبانی از فرمت‌های Fat 32 و exFAT به‌صورت پیش‌فرض توسط گوشی انجام می‌شود.

نام گوشی

پشتیبانی از فرمت Fat 32

پشتیبانی از فرمت NTFS

پشتیبانی از فرمت exFAT

مدت زمان انتقال از حافظه فلش روی گوشی

مدت زمان انتقال از گوشی روی حافظه فلش

Galaxy Note 9

دارد

ندارد

دارد

16  ثانیه

2 دقیقه و 36 ثانیه

Galaxy S9+

دارد

ندارد

دارد

17 ثانیه

2 دقیقه و 43 ثانیه

P20 Pro

دارد

دارد

دارد

26 ثانیه

2 دقیقه و 24 ثانیه

Honor 9 lite

دارد

دارد

دارد

56 ثانیه

4 دقیقه و 8 ثانیه

Galaxy J7 Pro

دارد

ندارد

دارد

59 ثانیه

4 دقیقه و 30 ثانیه

Nova 3e

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه

2 دقیقه و 24 ثانیه

Nokia 7 Plus

دارد

ندارد

ندارد

1 دقیقه و 5 ثانیه

3 دقیقه و 17 ثانیه

Honor 9

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 6 ثانیه

2 دقیقه و 14 ثانیه

Y7 Prime 2018

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 15 ثانیه

5 دقیقه و 24 ثانیه

Xiaomi Mi 6X

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 21 ثانیه

2 دقیقه و 50 ثانیه

Galaxy A6

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 32 ثانیه

2 دقیقه و 34 ثانیه

Huawei Y5 Prime 2018

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 33 ثانیه

3 دقیقه و 2 ثانیه

Xiaomi Redmi Note 5 AI

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 45 ثانیه

2 دقیقه و 13 ثانیه

Galaxy A6+

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 46 ثانیه

2 دقیقه و 49 ثانیه

دوربین

دوربین دوتایی در قاب پشتی گوشی‌های هوشمند به ترندی در بازار تبدیل شده است و این گوشی هم در قاب پشتی خودش دو دوربین را می‌بینید. یکی از لنزهای این دوربین سنسور 12 مگاپیکسلی ساخت سامسونگ با نام S5K2L7 را دارد و دیگری سنسور 5 مگاپیکسلی. سنسور 5 مگاپیکسلی در اصل برای عمق دادن به تصویر استفاده می‌شود.

image

 

دوربین سلفی نوت 5 سنسور 13 مگاپیکسلی دارد و یک فلاش LED کنارش قرار دارد تا در نور کم بتوانید عکس‌های روشن‌تری با گوشی بگیرید.

image

 

منوی دوربین خیلی به روز نیست و اگرچه همه چیز دم دست کاربر قرار دارد تا عکاسی راحت‌تر انجام شود اما ظاهر این منو خیلی تکراری و قدیمی به نظر می‌رسد. بالای صفحه منوی دوربین سه گزینه فلاش، HDR و فیلترها دیده می‌شوند و یک منو با لمس کناری‌ترین گزینه موجود در بالای منو فعال می‌شود که امکانات بیشتری را برای عکاسی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای انتخاب حالت‌های متفاوت عکاسی باید از منوی پایین بین این حالت‌ها با حرکت انگشت روی صفحه جا به جا شوید (چیزی شبیه به آیفون). منوی دوربین در دوربین اصلی و دوربین سلفی تفاوتی با هم ندارند و تمام جزئیات کاملا شبیه به هم هستند.

image

 

عکس‌هایی که در نور روز گرفته می‌شوند رنگ‌های خوبی دارند اما رنج دینامیکی خیلی چنگی به دل نمی‌زند. ثبت جزئیات در عکس‌های روز نوت 5 قابل قبول است اما عکس‌ها خیلی شارپ نیستند و با زوم کردن روی تصاویر هم نویز زیاد می‌شود و هم مشاهده جزئیات خیلی امکان‌پذیر نیست.

عکس‌های گرفته شده در نور شب قابل قبول هستند و نسبت به رقبا عملکرد دوربین در نور شب بهتر از نور روز است. رنگ‌ها در عکس‌های گرفته شده در شب بسیار خوب و قابل‌تشخیص ثبت می‌شوند در حالی که نویز تصاویر بسیار کم است. شارپی عکس‌ها برای عکسی که در نور شب گرفته می‌شود خوب است و می‌توانید برخی جزئیات را با زوم کردن به‌وضوح مشاهده کنید.

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور روز

image

image
  
image

image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور شب

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین سلفی در نور روز (حالت عادی - حالت پرتره)

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین سلفی در نور شب (بدون فلاش - با فلاش)

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت پرتره

image


 

باتری

باتری در گوشی‌های هوشمند اهمیت زیادی دارد و شیائومی به‌خوبی این را درک کرده است. داخل بدنه این دستگاه باتری‌ای با ظرفیت 4000 میلی‌آمپر ساعت قرار دارد که در گوشی‌های پرچم‌دار هم چنین ظرفیت باتری‌ای را به‌سختی می‌بینیم.

اگر کاربر عادی باشید شارژ باتری به راحتی تا 2 روز کامل می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد و هیچ نگرانی‌ای از این بابت ندارید؛ اما اگر کمی فشار را روی گوشی بیشتر کنید بیشتر از 1 روز امکان استفاده از گوشی بدون نیاز به شارژ وجود ندارد.

image

 

پردازنده دستگاه از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و برای باتری‌ای با این ظرفیت بالا غیر از این هم انتظار نداشتیم زیرا اگر شارژ سریع وجود نداشته باشید باید مدت طولانی‌ای صبر کنید تا این باتری کامل شارژ شود. برای رسیدن به شارژ 50 درصد در نوت 5 به زمانی حدود 55 دقیقه و برای رسیدن به شارژ 100 درصد به 131 دقیقه نیاز است.

نام گوشی

ظرفیت باتری

mAh

کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری

کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت 8

مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی

 

مدت زمان شارژ شدن از صفر تا 50 درصد

مدت زمان شارژ شدن از صفر تا 100 درصد

Zenfone 4 Max

5000

7 درصد

7 درصد

7 ساعت

-

180 دقیقه

P20 Pro

4000

36 درصد

8.5 درصد

12 ساعت

29 دقیقه

100 دقیقه

Mate 10 Porsche Design

4000

36 درصد

7 درصد

9 ساعت

24 دقیقه

95 دقیقه

Mate 10 Pro

4000

36 درصد

7 درصد

9 ساعت

24 دقیقه

95 دقیقه

Mate 10

4000

30 درصد

12 درصد

14 ساعت

24 دقیقه

80 دقیقه

Y7 Prime 2017

4000

-

5 درصد

10 ساعت

-

120 دقیقه

Gaalxy Note9

4000

30 درصد

10 درصد

9 ساعت

44 دقیقه

111 دقیقه

Xiaomi Redmi Note 5 AI

4000

24 درصد

12 درصد

20 ساعت

50 دقیقه

131 دقیقه

Nokia 7 Plus

3800

42 درصد

10 درصد

7 ساعت

34 دقیقه

120 دقیقه

P10 Plus

3750

45 درصد

12 درصد

-

-

120 دقیقه

Galaxy J7 Pro

3600

12 درصد

12 درصد

9 ساعت

 

 

+Galaxy S9

3500

24 درصد

4.5 درصد

9 ساعت

40 دقیقه

90 دقیقه

+Galaxy A8

3500

36 درصد

15 درصد

13 ساعت

-

-

Galaxy Note 8

3500

24 درصد

10 درصد

13 ساعت

-

90 دقیقه

+Galaxy A6

3500

24 درصد

-

16 ساعت

-

-

Xperia XA1 Plus

3430

24 درصد

7 درصد

12 ساعت

-

210 دقیقه

Honor 7x

3340

40 درصد

12 درصد

7 ساعت

-

-

Mate 10 lite

3340

36 درصد

18 درصد

6 ساعت

50 دقیقه

160 دقیقه

Nova 2 Plus

3340

36 درصد

9 درصد

9 ساعت

-

160 دقیقه

V30 Plus

3300

37 درصد

7 درصد

15 ساعت

40 دقیقه

105 دقیقه

One Plus 5T

3300

24 درصد

7 درصد

-

25 دقیقه

75 دقیقه

Zenfone 4

3300

-

-

-

36 دقیقه

120دقیقه

One Plus 5T

3300

24 درصد

6 درصد

16 ساعت

-

80 دقیقه

G6

3300

35 درصد

7 درصد

11 درصد

-

120 دقیقه

Galaxy J7 2016

3300

20 درصد

10 درصد

-

-

180 دقیقه

Xperia XZ Premium

3230

36 درصد

18 درصد

22 ساعت

-

120 دقیقه

Honor 9

3200

-

15 درصد

6 ساعت

-

120 دقیقه

P10

3200

40 درصد

8 درصد

13 ساعت

-

75 دقیقه

Huawei Y5 Prime 2018

3020

34 درصد

18 درصد

6 ساعت

75 دقیقه

150 دقیقه

Xiaomi Mi 6X

3010

48 درصد

16 درصد

6 ساعت

-

-

Honor 9 lite

3000

24 درصد

10 درصد

10 ساعت

50 دقیقه

155 دقیقه

Y7 Prime 2018

3000

24 درصد

18 درصد

6 ساعت

-

-

Nova 3e

3000

24 درصد

15 درصد

7 ساعت

40 دقیقه

105 دقیقه

Galaxy S9

3000

24 درصد

4.5 درصد

9 ساعت

40 دقیقه

100 دقیقه

Q6

3000

36 درصد

13 درصد

9 ساعت

-

120 دقیقه

U11

3000

45 درصد

10 درصد

6 ساعت

-

90 دقیقه

Galaxy J5 2017

3000

20 درصد

8 درصد

12 ساعت

-

140 دقیقه

P10 lite

3000

45 درصد

15 درصد

9 ساعت

30 دقیقه

160 دقیقه

Galaxy A6

3000

12 درصد

10 درصد

15 ساعت

-

-

Pixel

2770

30 درصد

10 درصد

-

-

90 دقیقه

iPhone X

2716

36 درصد

9 درصد

13 ساعت

-

180 دقیقه

Xperia XA Ultra

2700

36 درصد

15 درصد

13 ساعت

-

180 دقیقه

Xperia XZ1

2700

48 درصد

6 درصد

9 ساعت

-

140 دقیقه

Nokia 3

2630

18 درصد

8 درصد

6 ساعت

-

210 دقیقه

Xperia XA1

2300

36 درصد

16 درصد

5 ساعت

-

160 دقیقه

iPhone 8

1821

49 درصد

15 درصد

10 ساعت

-

135 دقیقه

3310

900

-

-

-

-

140 دقیقه

بخریم؟

در شرایطی هستیم که گوشی‌های میان رده به قیمتی رسیده‌اند که تا همین چند ماه قبل گوشی‌های پرچم‌دار با آن قیمت به فروش می‌رفتند. قیمت این گوشی در نسخه 32 گیگابایتی و رم 3 گیگابایتی در حال حاضر نزدیک به 2 میلیون و 400 هزار تومان است که باید بگوییم که بسیار خوش قیمت است هر چند گفتن کلمه "بسیار خوش قیمت" برای گوشی هوشمند دو و نیم میلیونی شاید خنده‌دار به نظر برسد. در حال حاضر یکی از قوی‌ترین و شاید بهتر است بگوییم قوی‌ترین گوشی هوشمند این رنج قیمت همین شیائومی خوش‌ساخت است که با رم 6 گیگابایتی و باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی و البته دوربین دوتایی رقبایش کار سختی را پیش روی آن دارند البته اگر رقیبی با این قیمت در بازار برایش بتوانید پیدا کنید.

image

 

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (17 نظر)

مهدی

۱۳۹۷/۹/۲۸
سلام. من این گوشی رو 7ماه پیش خرید بعد اپدیت شدن متوجه شدم
سنسور GPS گوشی کار نمیکنه و برای هر بار استفاده باید چند بار خاموش روشن کنم.

پیمان

۱۳۹۷/۹/۲
سلام اقای شکوری تعجب کردم که چرا از فیس انلاک این گوشی چیزی ننوشتید!
گوشی رو توی تنظیمات روی رجیون هند بزارید تا فیس انلاکش فعال شه
البته یکم کنده نمیدونم گوشی های دیگه هم تاخیر دارن یا نه
ولی نسبتا راضی کنندس

بهزاد

۱۳۹۷/۸/۲۸
مشکلت حل شد؟

حمیدرضا

۱۳۹۷/۸/۱۵
ممنون از اقای شکوری و احمدیه خیلی عالی بود . ممنونم

ایمان

۱۳۹۷/۷/۱۷
با اینترنت موبایل آپدیت نمیشه با وای فای آپدیت کن.