زیتل ۲


سرویس نقد و بررسی تخصصی
27 مرداد 1397 ساعت 17:40
1 نظر

 

کدام خودروهای سوپراسپرت به موتور 3 سیلندر مجهز شده‌اند؟

خودروهای سوپر‌اسپرت معمولا به موتورهای قدرتمند مجهز می‌شوند با این حال برخی از آن‌ها دارای موتور 3 سیلندر هستند.

در سال‌های اخیر شرکت‌های فعال در صنعت خودرو به دنبال کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش میزان انتشار گازهای آلاینده محصولات خود بوده‌اند. در همین راستا شاهد استفاده از موتورهای 3 سیلندر در برخی از اتومبیل‌ها هستیم. شرکت‌ها برای دستیابی به قدرت بیشتر، این موتورها را با ابعاد بزرگتری تولید می‌کنند و در آن‌ها از توربوشارژر استفاده می‌شود با این حال همچنان شاهد حضور 3 سیلندر در آن‌ها هستیم.

در حالی که شاید بسیاری از علاقه‌مندان به صنعت انتظار داشته باشند این موتورها به علت مصرف سوخت کمتر خود در خودروهای اقتصادی و کم‌مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند، شاهد عرضه چندین خودروی سوپراسپرت مجهز به موتور 3 سیلندر به بازار هستیم. در ادامه به معرفی 8 خودروی سوپراسپرتی می‌پردازیم که از موتور 3 سیلندر بهره می‌برند.

هوندا S660

در حالی که بسیاری منتظر معرفی نسخه جدید خودروی افسانه‌ای هوندا S2000 بودند، این شرکت ژاپنی در سال 2015 خودروی S660 را معرفی کرد. هوندا S660 یک خودروی سوپراسپرت دو سرنشینه است که وزن و اندازه کوچکی دارد. هوندا برای این خودروی خود موتور 3 سیلندر در نظر گرفته است. وزن این خودرو به 878 کیلوگرم می‌رسد بنابراین نیازی به موتور حجیم و قدرتمند ندارد.

بدنه هوندا S660 طول کمتری در مقایسه با مزدا MX-5 دارد. طول این خودرو برابر با 3395 میلی متر است. این خودرو از طراحی مناسبی بهره می‌برد به گونه‌ای که 45 درصد وزن در بخش جلویی و 55 درصد آن در بخش پشتی قرار گرفته است. قدرت تولیدی موتور این خودرو به وسیله یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

خودروی اسمارت رودستر

در حالی که ابعاد این خودرو تفاوت چندانی با هوندا S660 ندارد، اسمارت رودستر در بازارهای جهانی برای فروش عرضه شده است. این خودرو در فاصله سال‌های 2003 تا 2006 در خط تولید کمپانی سازنده خود قرار داشت با این حال وارد ایالات متحده آمریکا نشد. این خودرو در سال‌های حضور خود در بازار، در دو نسخه روانه بازار شد. این نمونه‌ها را کوپه و رودستر تشکیل می‌دادند که نمونه رودستر از طراحی مناسب‌تر و وزن کمتر ( 790 کیلوگرم) بهره می‌برد.

این خودرو به موتور 3 سیلندر با حجم 698 سی‌سی مجهز شده است که در نسخه پایه می‌تواند 60 اسب بخار قدرت تولید کند. این خودرو در یک نسخه ویژه با بهینه‌سازی‌های شرکت برابوس نیز روانه بازار شد که در این نمونه موتور آن قادر به تولید 100 اسب بخار قدرت بود. در این نسخه شاهد ارتفاع پایین‌تر خودرو، خروجی دو اگزوز و رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی بودیم. شرکت برابوس علاوه بر این نسخه، یک خودروی مفهومی بر پایه اسمارت رودستر را نیز توسعه داده بود که از موتور 6 سیلندر بهره می‌برد. این موتور در حقیقت از ترکیب دو موتور نسخه استاندارد اسمارت رودستر تشکیل شده بود. لازم به ذکر است؛ این خودروی مفهومی به خط تولید این کمپانی راه پیدا نکرد.

دایهاتسو Copen

در حالی که طراحی اولیه دایهاتسو Copen به عنوان یک خودروی Kei صورت گرفته بود، نسل اولیه آن در برخی بازارها با موتور بزرگتر و پرقدرت‌تر نیز عرضه شد. در این لیست شاهد قرارگیری نسل دوم این خودرو هستیم که تا سال 2014 در خط تولید دایهاتسو قرار داشت. در این خودرو شاهد حضور موتور 3 سیلندر توربوشارژر با حجم 658 سی‌سی هستیم که قادر به تولید 63 اسب بخار قدرت است. این قدرت به وسیله گیربکس دستی و یا CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. فاصله دو محور چرخ‌های این خودرو برابر با 2235 میلی متر است.

نسل دوم این خودرو در مقایسه با نسل اول طراحی متفاوت و جذاب‌تری داشت که این موضوع باعث شد دایهاتسو نسل دوم این خودرو را با نام Copen Cero معرفی و روانه بازار کند. از نظر فنی این خودرو تفاوت چندانی با نسل گذشته خود نداشت.

خودروی ‌Melkus RS 1000

شاید در نگاه اول این خودرو با لامبورگینی میورا اشتباه گرفته شود. این موضوع نباید برای علاقه‌مندان به صنعت خودرو تعجب‌برانگیز باشد چرا که این خودرو 3 سال پس از ورود لامبورگینی میورا به بازار، معرفی شد. در حالی که میورا به موتور 12 سیلندر مجهز بود، خودروی Melkus RS 1000 دارای موتور 3 سیلندر بود. این موتور حجمی برابر با 992 سی‌سی داشت.

این موتور قادر به تولید 68 اسب بخار قدرت و گشتاور است. حداکثر سرعت این خودرو برابر با 165 کیلومتر بر ساعت است. علت این سرعت بالا را باید در وزن 690 کیلومتری آن جستجو کرد. خودروی Melkus RS 1000 در فاصله سال‌های 1969 تا 1979 در خط تولید این شرکت قرار داشت. در این 10 سال تنها 101 نمونه از این دستگاه تولید شد.

هوندا Beat

این خودرو به گونه‌ای نسل قبلی هوندا S660 محسوب می‌شود. این محصول یک خودروی Kei بوده که در فاصله سال‌های 1991 تا 1996 تولید شد. این محصول یکی از خودروهای جذاب دهه 90 میلادی محسوب می‌شد. این محصول دارای موتور 3 سیلندر با حجم 656 سی‌سی بود.

موتور مورد استفاده در این خودرو قدرتی برابر با 63 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد. سرعت این خودرو به صورت الکترونیکی بر روی 133 کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. هوندا Beat به صورت محور عقب توسعه یافته بود و تنها در یک نمونه مجهز به جعبه دنده دستی در اختیار خریداران قرار می‌گرفت.

سوزوکی کاپوچینو

این محصول دارای یک رکورد در صنعت خودرو است. شرکت سازنده آن 21 سال پس از تولیدش برای رفع مشکل موتور، آن را فراخوانی کرده است. این خودرو در محدوده سال‌های 1991 تا 1997 در خط تولید شرکت سوزوکی قرار داشت و در این مدت علاوه بر ژاپن، در کشورهای اروپایی نیز به فروش می‌رسید. این خودروی کانورتیبل طولی برابر با 3294 میلی‌متر داشت و به موتور 3 سیلندر مجهز بود.

این موتور 3 سیلندر با حجم 657 سی‌سی به توربوشارژر مجهز شده بود که امکان تولید 63 اسب بخار قدرت را برای آن فراهم می‌کرد. این قدرت تولیدی به چرخ‌های عقب خودرو منتقل می‌شد. سوزوکی کاپوچینو به ترمز دیسکی در تمامی چرخ‌ها مجهز شده بود و در سال‌های آخر حضور خود در بازار از سیستم کنترل برقی فرمان و سیستم تعلیق آلومینیومی بهره می‌برد.

سوزوکی Cara

خودروی Autozam AZ-1 یکی از سوپراسپرت‌های Kei دهه 90 میلادی محسوب می‌شود که توسط شرکت مزدا تولید و سپس با نام سوزوکی Cara به بازار عرضه شده است. این خودرو را می‌توان یکی از جذاب‌ترین سوپراسپرت‌های Kei دانست. این خودرو به اسپویلر بزرگی‌ مانند فراری F40 مجهز شده بود.

مزدا به عنوان سازنده این خودرو برای آن درب‌های گالوینگ در نظر گرفته بود که‌ به راننده چنین خودروی کوچکی حس‌ پرواز را القا می‌کرد. این خودرو به موتور 3 سیلندر شرکت سوزوکی با حجم 657 سی‌سی مجهز شده بود. این موتور با استفاده از توربوشارژر قدرتی برابر با 63 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد.

بی‌ام‌و i8

برای آخرین خودروی موجود در این لیست به سراغی محصولی می‌رویم که شاید به اعتقاد بسیاری از خوانندگان این مطلب، یک خودروی سوپراسپرت واقعی است. در حالی که مدل‌های دیگر موجود در این لیست به موتور کم‌ حجم و کم قدرتی مجهز شده‌اند، ابعاد و وزن آن‌ها به گونه‌ای بود که مشکل جدی برای راننده خود ایجاد نمی‌کردند. این محصول آلمانی در خودروهای سری i بی‌ام‌و قرار می‌گیرد. این حرف انگلیسی برای خودروهای برقی و هیبریدی این کمپانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بی‌ام‌و i8 یک خودرو هیبریدی و دومین محصول این برند محسوب می‌شود که موتور در وسط آن قرار گرفته است. قبل از این خودرو شاهد معرفی بی‌ام‌وM1 مجهز به موتور وسط در سال 1978 بوده‌ایم. بی‌ام‌و i8 به موتور 3 سیلندر با حجم 1.5 لیتر مجهز شده که با استفاده از توربوشارژر قادر به تولید 228 اسب بخار قدرت و 320 نیوتون متر گشتاور است. بر روی چرخ‌های جلوی این خودرو دو موتور برقی با امکان تولید 131 اسب بخار قدرت حضور دارد که در مجموع قدرت خروجی این محصول شرکت بی‌ام‌و را به 369 اسب بخار می‌رسانند.

بی‌ام‌و i8 دارای شاسی فیبر کربنی بوده و به باتری لیتیومی یونی 7.1 کیلووات ساعتی مجهز شده است. سرعت این محصول آلمانی در مدت زمان 4.5 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو برابر با 250 کیلومتر بر ساعت است. این خودرو جدیدترین‌ سوپراسپرت مجهز به موتور 3 سیلندر محسوب می‌شود که آینده این صنعت را به تصویر می‌کشد.

در نهایت باید در رابطه با خودروهای Kei توضیحاتی را ارائه کرد. این کلاس خودرویی در کشور ژاپن وجود دارد و می‌توان آن را تا حدودی معادل خودروهای شهری و یا کامپکت موجود در کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا دانست. شرکت‌های تولیدکننده این محصولات باید برخی پارامترها را جهت طراحی و توسعه آن‌ها مدنظر قرار دهند. برای مثال این خودروها باید ابعاد کوچکی داشته باشند و به موتور با حجم کم مجهز شده باشند. بنابر این دلایل تمامی خودروهای سوپراسپرت کلاس Kei موجود در این لیست دارای ابعاد کوچک و موتور 3 سیلندر با حجم کم هستند.



  27 مرداد 1397
2347 بازدید
1 نظر
5.00
  5 رای

نظرات کاربران

در حال بارگذاری