خانهاخبار
پیش‌بینی‌ای جالب برای گوشی‌های هوشمند در دو دهه‌ی آینده!

پیش‌بینی‌ای جالب برای گوشی‌های هوشمند در دو دهه‌ی آینده!

از زمانی که استیو جابز با معرفی آیفون، گوشی‌های هوشمند در مفهوم امروزی را به نمایش گذاشت، بیش از یک دهه می‌گذرد. از آن زمان تا کنون تغییرات زیادی در ظاهر گوشی‌ها ایجاد نشده است، اما تحول زیادی در فناوری‌های به کار رفته در این دستگاه‌ها ایجاد شد. اما شاید جالب باشد بدانیم که پیش بینی‌ها درباره‌ی گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۴۰ به چه شکل است.
۱۳۹۷/۵/۱۶

تصور کنید به دوران رایانه‌های اولیه برگردیم که در ابتدای ورود به خانه‌ها تنها صفحه نمایش‌های سبز رنگ داشتند و از فلاپی‌های پر ظرفیت (کاملا شوخی) با توان دخیره سازی ۳۶۰ کیلوبایت داده استفاده می‌کردند! از آن زمان مدت زیادی نمی‌گذرد، اما شاید تصور فناوری‌های آن دروان برایمان عجیب و حتی خنده‌دار باشد. تصور کنید یک مهندس کامپیوتر از آن زمان به سال ۲۰۱۸ بیاید و ما گوشی هوشمند خود را در اختیار او بگذاریم و از مشخصات آن برایش بگوییم. چه حالی پیدا خواهد کرد؟

image

قطعا نسل‌های آینده نیز درباره‌ی گوشی‌های هوشمند امروزی چنین حالتی خواهند داشت. در گذشته دولت‌ها برای فناوری‌هایی که امروزه در جیب خود جابجا می‌کنیم هزینه‌های زیادی می‌پرداختند. حتما شما هم شنیده‌اید که ناسا برای ارسال انسان به کره‌ی ماه از رایانه‌هایی استفاده کرده است توان پردازشی آن‌ها از یک گوشی هوشمند میان‌رده‌ی امروزی کمتر بود. حال تصور کنید فردی از سال ۲۰۴۰ به زمان حال بیاید و گوشی‌های هوشمند امروزی را ببیند. نظرش چه خواهد بود؟ گوشی‌های هوشمند آن زمان به چه شکل خواهند بود؟ کسی نمی‌داند، اما پیش بینی‌ها به شرح زیر است:

 

ظاهر

در آینده گوشی‌های هوشمند علاوه بر جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، پورت شارژر و کلیدهای تنظیم صدا را نیز از دست می‌دهند. پیش بینی چنین اتفاقی سخت نیست. آن چه برای گوشی‌های هوشمند آینده تصور می‌شود این است که تمامی بدنه‌ی آن‌ها از نمایشگری تشکیل شده که همواره روشن است. زمانی که دستگاه قفل باشد مانند یک بلوک شیشه‌ای، نقره‌ای یا طلایی به نظر می‌رسد و از هر سمت که گوشی را بردارید، هما ن سمت صفحه‌ی هوم خواهد بود. اگر پس از مدتی رنگ بدنه‌ی گوشی خود خسته شوید، می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات، رنگ آن را تغییر دهید و حتی آن را متناسب با رنگ پوشش خود تنظیم کنید و یا حتی فراتر از آن، پوسته‌های متحرکی که با انیمیشن‌های مختلف تغییر رنگ می‌دهند!

image

برای سال ۲۰۴۰ می‌توان شیشه‌های نشکنی را تصور کرد که خط و خش یا شکستگی گوشی را به یک خاطره تبدیل می‌کنند. بریدگی موجود در بالای نمایشگر گوشی‌های فعلی تنها در موزه‌های فناوری به چشم می‌خورند و تمامی سنسورها، حتی دوربین و اسپیکر در زیر نمایشگر قرار می‌گیرند. اما اگر مشکلی برای گوشی پیش بیاید، چطور می‌توان پلمپ دستگاهی را باز کرد که تمامی بدنه‌ی آن از نمایشگر تشکیل شده است، خب برای این کار باید دستگاه را به کارخانه مرجوع کرد تا با الماس برش بخورد، اجزای سالم و قابل استفاده‌ی آن برداشته شود تا مجدد از آن استفاده کرد و بدنه‌ی آن نیز دور انداخته شود. شاید بتوان از این موضوع به عنوان جنبه‌ی منفی آینده ی این نوع فناوری نام برد، زیرا زباله‌های الکترونیک را افزایش می‌دهد.

 

دوربین‌ها

شاید بهتر باشد بگوییم که عملکرد دوربین‌های گوشی‌های هوشمند آینده‌ی شما از چشمان‌تان بهتر خواهد بود. اولترا اسلوموشن با نرخ 16K، زوم اپتیکال 20x، ثبت عکس و ویدیوی مادون قرمز، دوربین حساس به گرما، دوربین‌های فراصوت و ... همگی پیش بینی‌های کارشناسان برای آینده‌ی دوربین اسمارت‌فون‌هاست.

image

 

قابلیت‌های امنیتی

گوشی هوشمند سال ۲۰۴۰ دیگر به استفاده از چهره، صدا و اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی استفاده نخواهند کرد؛ البته با وجود بدنه‌ای که سرتاسر نمایشگر است، تمام سطح گوشی قابلیت تشخیص اثر انگشت را خواهد داشت. گوشی‌های هوشمند آینده، شما را از طریقه‌ی در دست گرفتن گوشی در دستان‌تان تشخیص می‌دهند. تا زمانی که شما خودتان به شخص دیگری اجازه‌ی استفاده از گوشی را ندهید، هیچ کس نمی‌تواند قفل آن را باز کند. برای تامین امنیت بیشتر، گوشی چشم‌های شما و پیکسل‌هایی که در صفحه نمایش اصلی وجود دارند را رهگیری می‌کند تا زاویه‌ی دید شما را تنظیم کند و شما تنها کسی خواهید بود که محتوای نمایش داده شده را خواهید دید. صدا نیز به صورت اختصاصی برای شما پخش خواهد شد.

صحبت از رهگیری چشم‌ها شد، با استفاده از این فناوری دیگر نیازی نیست که از انگشت و لمس صفحه برای انتخاب موارد و مرور صفحات استفاده کرد؛ حتی می‌توان از چشم‌ها برای تایپ کردن نیز استفاده کرد. بنابراین، گوشی‌های آینده را می‌توان هندزفری نامید.

 

باتری

قصد نداریم ماده‌ی مورد استفاده در باتری‌های آینده را حدس بزنیم، اما اگر این باتری‌ها نتوانند تا حداقل ۵ روز عمر مفید ارایه دهند، باید گفت که دنیای فناوری درجا زده است!

image

بهبودهای ایجاد شده در گوشی‌های هوشمند آینده با فناوری‌های جدید می‌توانند امکان شارژ دستگاه با استفاده از حرکت‌های گوشی، نور آفتاب و گرمای چیپست تامین شود، البته اگر تا آن زمان استفاده از چیپ‌های سیلیکونی منسوخ نشده باشد!

 

پردازنده، پردازنده‌ی گرافیکی و هوش مصنوعی

شاید تا آن زمان هوش مصنوعی به حدی نرسیده باشد که بتواند بحران‌های بزرگ را حل و یا صلح پایدار ایجاد کند، اما به حدی قوی خواهد بود که بتواند هر نقطه‌ای که در میدان دید دوربین قرار دارد را  به خوبی تشخیص دهد و اطلاعاتی را درباره‌ی آن به شما ارایه کند؛ حتی درباره‌ی افراد حاضر. دستیار هوشمند شما نه تنها قادر به برقراری تماس‌های تلفنی است، بلکه می‌تواند به شما درباره‌ی دخل و خرج‌تان هم مشورت دهد.

حتی می‌توان تصورات را یک قدم فراتر برد: گوشی می‌تواند با استفاده از مجموعه‌ی سنسورهای به کار رفته در زیر نمایشگر و تحلیل تعریق دستان شما، ناهنجاری‌های احتمالی در وضعیت کلی سلامت شما را اعلام کند. شاید نتواند نوع بیماری را دقیقا پیش بینی کند، ولی می‌تواند به شما تذکر بدهد که چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید.

پردازنده‌ی دستگاه توانایی پردازش همه کارهایی که امروز بسیار سنگین تصور می‌شوند یا حتی بازی‌های فوق سنگین را در بستر رایانش ابری و نسل ارتباطی فوق سریع 6G را خواهد داشت. بنابراین، داشتن رایانه‌های دسکتاپ بی‌معنی خواهد بود!

اما اگر ماوس و صفحه کلید و مانیتور بخواهیم چطور؟! خیالتان راحت باشد، زیرا همین حالا هم می‌توان با استفاده از برخی مدل‌های سامسونگ و هوآوی این لوازم جانبی را به گوشی هوشمند متصل کرد و محیط دسکتاپ را تجربه کرد. اما در آن زمان دیگر نیاز نیست گوشی خود را از جیب‌تان در بیاورید. گوشی‌های سال ۲۰۴۰ (اگر توسط اپل ساخته نشده باشند)، می‌توانند چند سیستم عامل را پشتیبانی کنند.

 

حافظه داخلی و رم

این بخش همیشه جنبه‌ی کسل کننده‌ی گوشی‌های هوشمند بوده است، پس بیایید با حافظه‌ی ۱۰ ترابایتی و رم ۳۲ گیگابایتی از نوع DDR7 شروع کنیم.

 

ویژگی‌های اضافی

  • سنسور تشخیص گازهای سمی محیط اطراف
  • تشخیص وزن اجسام با قرار دادن آن‌ها روی بدنه‌ی پوشیده شده از شیشه‌ی نشکن
  • نقشه برداری سه بعدی به لطف استفاده از واقعیت افزوده
  • پوشش آنتی باکتریال
  • تشخیص حرکات در محیط در زمان خواب شما و به منظور هشدار و جلوگیری از ورود سارقین
  • شناسنامه‌ی مجازی به لطف سیستم‌های امنیتی پیشرفته‌ی دستگاه که شما را از حمل مدارک شناسایی بی‌نیاز می‌کند
image

این‌ها بخشی از پیش‌ بینی‌هایی است که برای گوشی‌های هوشمند حدود ۲۰ سال آینده متصور شده‌اند و ممکن است ویژگی‌ها و فناوری‌های قدرتمندتر و جذاب‌تری به آن‌ها اضافه شود که در حال حاضر از تصورات ما خارج باشد. نظر شما درباره‌ی آیند‌ه‌ی گوشی‌های هوشمند چیست؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

محمد

۱۳۹۷/۵/۱۷
به نظر من تا ۲۰ سال آینده یارانه ها دو برابر میشه و ما به مبلغ باور نکردنی ۹۰ هزار تومان در ماه میرسیم!!! پراید هم احتمالا تا اون موقع چراغای عقبش ال ای دی میشن و به سنسور دنده عقب مجهز میشه! ممکنه یه ایربگ دیگه هم بهش اضافه بشه...

صادق

۱۳۹۷/۵/۱۷
فعلا که با این قیمتای دلار ما برده ی این اجناسیم. الان خیلی ادم ها ایفون ۱۰ رو به نجات یه انسان دیگه ترجیح میدن حالا اون موقع با این تکنولوژی ها در گوشی ها قیمتشون چه شود خدا میدونه و آیا اصلا تا اون موقع ایران به حدی میرسه که توسط شرکت ها پشتیبانی رسمی بشه یا خیر

ali

۱۳۹۷/۵/۱۷
تا دو دهه اینده جمعیت هند از چین جلو میزنه

aicpa1373

۱۳۹۷/۵/۱۷
پیشرفت تکنولوژی خوبه در صورتی که اون برده ی ما باشه نه برعکس

پیشگو

۱۳۹۷/۵/۱۷
به نظر من هیچ یک ازین پیش بینی های تحقق پیدا نمیکنه
تکنولوژی که ما میتونیم برای 20 سال دیگه تصور کنیم تکنولوژی نور هستش!
خیلی از فیلم های هالیوودی که تخیلی هستند رو شما برید نگاه کنید واضحه که پیشرفت تکنولوژی در همه جوانب داره به سمت نور و سرعت نور میره نمونه ش فیلم بلک پنتر یا پلنگ سیاه
به نظرم تکنولوژی 20 سال دیگه تو این فیلم به خوبی نمایش داده شده تمام صفحه نمایش ها بصورت نور هستن و اصلاً ماهیت جسمی که اونو لمس کنی ندارن
همونطور که فیلم های 20 سال پیش از تکنولوژی های الان به صورت تخیلی استفاده می کردن در صورتی که برای ما خنده دار و غیر قابل باور بود که به عنوان مثال میشه به ربات ها اشاره کرد یا مثلا کنترل لوازم خانگی با موبایل یا خودروهای خود ران و خیلی چیزای دیگه
چیزی که توی این فیلم ها مشخصه معرفی تکنولوژی آینده بشره که در آینده باید تصور چه چیزی رو داشته باشیم و خیلی خوب به تصویر کشیده شدن
الان خیلی از تکنولوژی هایی که ما داریم توی فیلم ها میبینیم ، ساخته شدن ولی در دسترس عموم قرار نگرفتن یا حداقل برای ما در دسترس نیس چون سیاست کشورهای صاحب تکنولوژی اینه حالا به دلایلی که مشخص نیست یا شاید من نمیدونم
به هر حال به نظر من تکنولوژی داره به سمتی میره که دیگه لازم نیست برای گفتگو با یک شخص تصویر اونو به صورت 2 بعدی ببینیم بلکه میتونیم اونو به صورتی که واقعاً هست ببینیم در هر سمت و سویی
تصور کنید دستگاهی ساخته بشه که شمارو با سرعت نور و در کمتر از صدم ثانیه از یک کشور به کشور دیگه منتقل کنه
اصلا دیگه مفهوم منتظر شدن برای سوار شدن با وسیله نقلیه یا طی مسافت بی معنی میشه
شاید شما بگید همچین چیزی اتفاق نمیوفته ولی انسان هر چیزی رو میتونه بسازه و به نظرم یه روزی به اینکه سوار اتوبوس میشدیم و از شهری به شهر دیگه میرفتیم خندمون میگیره و میگیم وای چقد خسته کننده بوده یا اصلا چطور این همه زمان و وقتمون رو توی اتوبوس و توی مسیر تلف کردیم
به نظرم اگه میخواین تصوری از آینده داشته باشین حتما فیلم های علمی تخیلی رو ببنید چون خیلی از تکنولوژی هاشون که برای ما قابل تصور نبود الان ساخته شده
ببخشید سرتونو درد آوردن
ممنون