خانهاخبار
وارنر برادرز در ابتدا هیث لجر را به عنوان بازیگر نقش «جوکر» در شوالیه‌ تاریکی قبول نداشت!

وارنر برادرز در ابتدا هیث لجر را به عنوان بازیگر نقش «جوکر» در شوالیه‌ تاریکی قبول نداشت!

یکی از ماندگارترین نقش‌های سینما و یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین بدمن‌ها بدون شک توسط هیث لجر خلق شده است؛ بازیگری که گرچه عمر کوتاهی داشت ولی خود را با شخصیت جوکر در ذهن همه‌ی ما جاودانه کرد. اما جالب است بدانید که او اولین انتخاب وارنر برادرز برای این نقش نبود!
۱۳۹۷/۵/۱۵

اولین بار که اعلام شده هیث لجر برای بازی در نقش جوکر در فیلم «شوالیه‌ی تاریکی» به کارگردانی کریستوفر نولان انتخاب شده است، بسیاری از طرفداران بتمن و نولان از این انتخاب شوکه شدند و ناراضی بودند. البته آن‌ها تنها نبودند و طبق گفته‌ی جاناتان نولان، او به عنوان نویسنده‌ی این فیلم و همچنین کمپانی وارنر برادرز به عنوان استدیوی سازنده از این انتخاب چندان راضی نبودند.

image

اما با پخش اولین تریلرها از این فیلم، تمامی نظرات مخالف و نگرانی‌ها به یکباره محو شدند. سرانجام، لجر در این پروژه خوش درخشید و علاوه بر دریافت اسکار بهترین بازیگر، اگر نگوییم بهترین، قطعا یکی از بهترین چهره‌ها از دلقک مجرم دنیای سینما را به تصویر کشید؛ شخصیت روان پریشی که گرچه ظاهر و گریمش تفاوت چندانی با سایر جوکرهای سینما و کمیک‌ها نداشت ولی ماندگارترین‌ آن‌ها تا به این تاریخ است.

به تازگی جاناتان نولان در جمعی که سایر تهیه‌ کنندگان سینمایی نیز در آن حضور داشتند، درباره‌ی این ماجرا جملاتی را بیان کرد. از افراد حاضر در این جلسه پرسیده شد که آیا هیچ تهیه کننده‌ای حاضر است تا نظر طرفداران را در پروسه‌ی تولید فیلم دخالت دهد؟ نولان در پاسخ به این سوال به داستان انتخاب هیث لجر به عنوان بازیگر نقش جوکر توسط کریستوفر، برادرش، اشاره کرد که به جای پیروی از نظر هواداران، کاملا مخالف آن‌ها و طبق میل خود او را به جمع بازیگران دعوت کرد.

image

کریستوفر نولان قصد داشت بازیگری را انتخاب کند که هواداران نمی‌دانستند که او را می‌خواهند! نولان می‌خواست «شوالیه‌ی تاریکی» یک سورپرایز بزرگ برای طرفداران قدیمی بتمن باشد که در نهایت هم انتظارش به واقعیت تبدیل شد و موفقیت بزرگی را به همراه آورد. اما در آن زمان حتی جاناتان نولان نیز از انتخاب هیث لجر به عنوان جوکر داستان برآشتفته شده بود و برادرش را سرزنش می‌کرد؛ حسی که طرفداران و استدیوی سازنده نیز به کارگردان القا می‌کردند. جاناتان درباره‌ی این موضوع گفت:

زمانی که شوالیه‌ی تاریکی را نوشتم، کریس باید راهی پیدا می‌کرد که چگونه از عهده‌ی جوکر بر بیاییم. او ملاقات خوبی با هیث لجر داشت. هیچکس درک نمی‌کرد، من درک نمی‌کردم، استدیو درک نمی‌کرد و جامعه‌ی هواداران کاملا معترض بودند. افتضاح، بدترین انتخاب ممکن تا به حال! (اما) کریس پای انتخابش ایستاده بود. سوال این بود که به هواداران چیزی را که درخواست می‌کنند ندهیم ولی چیزی که نیاز دارند به آن‌ها بدهیم که این همان پیدا کردن یک بازیگر کاملا جدی بود که بیاید و درگیر نقش شود و این رل را به چالش بکشد.

image

بی‌شک هیث لجر این رل را به چالش کشید و جوکر خاص خودش را آفرید. نتیجه خلق یک برند منحصر به فرد از یک دیوانه بود که بر اثر برنامه‌ریزی یا اجبار خلق نشد. در عوض، آنچه کریستوفر نولان می‌خواست را محقق کرد، این که یک بازیگر جدی وارد کار شود و رل را به چالش بکشد. از ان زمان به بعد تمامی بازیگرانی که در نقش جوکر جلوی دوربین حاضر می‌شوند باید خود را مقابل آنچه که لجر خلق کرد ببینند و نتیجه‌ را با جوکر «شوالیه‌ی تاریکی» مقایسه کنند. متاسفانه هیث لجر مدت کوتاهی پس از پایان فیلم‌برداری «شوالیه‌ی تاریکی» و در سن ۲۸ سالگی از دنیا رفت و حالا تنها یاد نقش آفرینی قدرتمند این بازیگر استرالیایی است که در خاطره‌ها ماندگار شده است. دو هفته پس از مرگ، پلیس نیویورک مسمومیت دارویی و استفاده از چندین مسکن و قرص ضد اضطراب را علت مرگ اعلام کرد، اما روان‌شناسان دلیل اصلی را غرق شدن بیش از حد او در نقش جوکر می‌دانند.

image

پس از او جرد لتو مدت کوتاهی ایفای نقش شخصیت جوکر را به عهده گرفت و خواکین فونیکس بازیگر دیگری است که قرار است تاد فیلیپس را در فیلم جوکر و در نقش این دیوانه‌ی محبوب یاری کند. باید منتظر بود و دید که فیلم جدیدی که با محوریت جوکر ساخته می‌شود تا چه حد توان رقابت با جوکری که در «شوالیه‌ی تاریکی» دیده‌ایم را خواهد داشت.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

محمد

۱۳۹۷/۵/۱۶
افسانه ی هیث لجر به ابدیت پیوست به قیمت جونش.......

بی نام

۱۳۹۷/۵/۱۵
Why so serious son?

احسان

۱۳۹۷/۵/۱۵
He turns to me and he said,WHY SO SERIOUS son?