خانهاخبار
با گوشی‌های هوشمندی که در کره‌ شمالی استفاده می‌شوند آشنا شوید

با گوشی‌های هوشمندی که در کره‌ شمالی استفاده می‌شوند آشنا شوید

کره‌ی شمالی یکی از معدود کشورهایی است که به دلیل مسائل سیاسی، سعی می‌کند حتی در بخش دیجیتال نیز از دنیا مستقل باشد. مردم این کشور از گوشی‌های هوشمندی استفاده می‌کنند که در هیچ مکان دیگری در دنیا آن‌ها را نخواهید یافت و به طور اختصاصی برای این کشور توسعه داده شده‌اند.
۱۳۹۷/۵/۱۱

شاید فکر کنید با توجه به شرایط سیاسی کره‌ی شمالی، استفاده از گوشی هوشمند در این کشور محدود است، اما شهروندانِ تحت رهبری کیم جونگ اون از سال ۲۰۱۳ استفاده از گوشی‌های هوشمند ساخته شده در خاک کشورشان را آغاز کرده‌اند.

image

وب‌سایت خبری NKNews در گزارشی به معرفی گوشی‌هایی که در طول این سال‌ها در کره‌‌ی شمالی تولید شده‌اند، پرداخته است که برخی از آن‌ها چندان بد به نظر نمی‌رسند! حتی برخی از این گوشی‌‌ها می‌توانند توجه کاربران در خارج از مرزهای این کشور را نیز به خود جلب کنند. در این مطلب با هم نگاهی خواهیم داشت به گوشیهای هوشمندی که در حال حاضر مردم کره‌ی شمالی از آن‌ها استفاده می‌کنند:

Pyongyang Touch

اطلاعات کمی درباره‌ی این گوشی در دسترس است اما می‌دانیم که در سال ۲۰۱۴ در اختیار مردم قرار گرفته است و در رنگ‌های صورتی، آبی دریایی و سفید عرضه شد. این گوشی در میان جوانان کره‌ای محبوب است و نسخه‌ای دستکاری شده از اندروید را اجرا می‌کند که تنها برای کره‌‌ی شمالی توسعه داده شده است؛ در واقع این گوشی قادر به ایجاد تماس با خارج از مرزهای کره و یا اتصال به اینترنت نیست.

image

 

Arirang

ممکن است این گوشی همان پیونگ یانگ تاچ باشد یا ممکن است مدل دیگری باشد. ظاهرا کمپانی‌های سازنده‌ی این دستگاه‌ها وب‌سایت قابل دسترسی ندارند. گفته می‌شود نسخه‌ی اولیه‌ی این گوشی در واقع یک مپل شبیه سازی شده از گوشی هوشمند Uniscope U1201 ساخت چین است که حتی ممکن است فقط برند آن تغییر کرده باشد.

image

از مشخصات Uniscope U1201 می‌توان به صفحه نمایش ۴.۳ اینچی، چیپ اسنپ دراگون S4 ساخت کوالکام با فرکانس ۱.۲ گیگاهرتز، دوربین ۸ مگاپیکسلی و پشتیبانی از شبکه‌های GSM و CDMA، بلندگوی استریو سه بعدی و باتری ۱۹۰۰ میلی‌ آمپر ساعتی اشاره کرد.

Jindallae 3

یکی از جدیدترین گوشی‌های هوشمند عرضه شده در کره‌ی شمالی Jindallae 3 نام دارد که از آن با نام Azalea 3 نیز یاد می‌شود. طبق گزارش خبرگزاری DPRK Today، این دستگاه که توسط شرکت فناوری اطلاعات Mangyongdae تولید شده، در ماه ژوئن سال گذشته‌ی میلادی وارد بازار کره شد. 

image

مشخص نیست که آیا قبل از Jindallae 3 مدل‌های یک و دو نیز وجود داشته‌اند یا خیر، اما ظاهر این گوشی زیباست و علاوه بر نسخه‌ای که در تصویر مشاهده‌ می‌کنید، یک نسخه‌ی دیگر با رنگ مشکی نیز تولید شده است.

ترجمه‌ی گوگل ترنسلیت از متنی که خبرگزاری مذکور منتشر کرده به شرح زیر است:

ما (مشکل) همه‌ی اجزای توسعه‌ی گوشی هوشمند مانند طراحی مدار بورد اصلی دستگاه، طراحی سیستم عامل و مواردی مانند آن را حل کرده‌ایم. گروه مطالعاتی را با استفاده از بازخوردهای کاربران که از مدل‌های موجود (در بازار) استفاده کرده‌اند، عملکرد باتری را بهبود داده‌اند؛ سپس عملکرد و امنیت سیستم عامل را بهبود بخشیدند و اپلیکیشن‌های متنوعی را که برای کار و زندگی مردم نیاز است به آن افزودند.

 

Arirang 171

این گوشی در سال ۲۰۱۸ تولید شده و بر اساس خبر منتشر شده از سوی NKNews، ظاهرا پنجمین مدل از Arirang است. از مشخصات این دستگاه می‌توان به صفحه نمایش ۴.۷ اینچی و استفاده از چیپست مدیاتک MT6797 اشاره کرد که چندان هم بد نیست و در برخی گوشی‌های هوشمند چینی مانند شیائومی ردمی نوت ۴ نیز مورد استفاده قرار گرفته است و کمی قدرتمندتر از اسنپ دراگون ۸۲۱ است که در پرچم‌داران سال ۲۰۱۶ به کار گرفته می‌شد.

image

همچنین Arirang 171 به ۴ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی مجهز است که در بسیاری از میان‌‌رده‌های قدرتمند امروزی نیز یافت می‌شوند. همچنین، این دستگاه امکان استفاده از اثر انگشت برای باز کردن گوشی را نیز فراهم کرده است. NKNews به نقل از خبرگزاری Dawn اعلام کرده است که این گوشی در فروشگاه شرکت Arirang IT Exchange در پیونگ یانگ و همچنین در ترمینال یک فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ به فروش می‌رسد که متاسفانه هیچ اطلاعی از قیمت آن نداریم. برای آشنایی بیشر با این گوشی هوشمند یک ویدیو نیز منتشر شده است.

Phurun Hanul H-1 یا آسمان آبی

این گوشی هوشمند توسط شرکت Phurun Hanul توسعه یافته و درباره‌ی مشخصات آن ذکر شده است که صفحه نمایش ۵.۵ اینچی این دستگاه از «رزولوشن بالا» بر خوردار است و به «سنسور اثر انگشت» و «پردازنده‌ی سریع» مجهز شده. همچنین یک باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی برای این دستگاه در نظر گرفته شده است که با کاربر امکان می‌دهد سایر دستگاه‌ها را توسط این گوشی شارژ نماید. این ظرفیت باتری تقریبا ۲ برابر استاندارد این روزهاست که عمدتا از باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری برای گوشی‌های هوشمند، حتی پرچم‌داران استفاده می‌شود.

image

چیپ استفاده شده در این گوشی از نوع MT6753 ساخت مدیاتک است که هشت هسته‌ی پردازشی با فرکانس ۱.۳ گیگاهرتز را ارایه می‌کند و کمی قدرتمندتر از اسنپ دراگون ۸۳۵ است که در پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ به کار گرفته شد! این یعنی گوشی H1 از نظر عملکرد در رده‌ی بالایی قرار می‌گیرد. در کنار این پردازنده از ۳ گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی داخلی استفاده شده است. دوربین اصلی دستگاه ۱۶ مگاپیکسل و دوربین سلفی آن نیز ۸ مگاپیکسل عنوان شد.

اما نکته‌ی جالب درباره‌ی گوشی‌های هوشمند موجودر در کره‌ی شمالی این است که کاربران باید اپلیکیشن‌ها را به صورت حضوری از فروشگاه‌‌های فیزیکی بخرند!

اکثر گوشی‌های هوشمند ساخت این کشور به اینترنت دسترسی ندارند و به جای آن از شبکه‌ی اینترانت دولتی کره‌ی شمالی استفاده می‌کنند. بنابراین، با توجه به عدم دسترسی مستقیم کاربران به اینترنت، آن‌ها راهی ندارند به جز اینکه اپلیکیشن‌ها را از فروشگاه‌های فیزیکی تایید شده توسط دولت خریداری یا دانلود کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

سجاد

۱۳۹۷/۵/۱۸
باز اینا چقد از ما بدبخت ترن خخخ

reza_j_l

۱۳۹۷/۵/۱۴
ممنون از دقتی که در خوندن این مطلب به خرج دادید و تذکر به جاتون....اصلاح شد.

reza_j_l

۱۳۹۷/۵/۱۴
برای خود من هم عجیب بود!
احتمالا تو متن منبع اصلی اشتباهی رخ داده.

نیما

۱۳۹۷/۵/۱۲
«در واقع این گوشی قادر به ایجاد تماس با خارج از مرزهای کره و یا اتصال به اینترنت است.»
لطفا اصلاح کنید.این امکان رو نداره.
«قادر به ... نیست.»

الیوت هندرسون

۱۳۹۷/۵/۱۱
واقعا خیلی مسخرست توی قرن 21 باشی و اینجوری زندگی کرد ؟؟؟من برای مردم کره شمالی ناراحتم واقعا ؟