خانهاخبار
بخش تولید پردازنده‌ گرافیکی سامسونگ از انویدیا نیرو می‌گیرد

بخش تولید پردازنده‌ گرافیکی سامسونگ از انویدیا نیرو می‌گیرد

مدتی قبل اعلام شد که سامسونگ قصد دارد پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی خود را توسعه دهد و از آن در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایش بهره بگیرد. در همین راستا، این شرکت یکی از کارمندان قدیمی انویدیا به نام دکتر چِین پینگ لو را به عنوان رئیس بخش پردازنده‌ی گرافیکی خود انتخاب نموده است.
۱۳۹۷/۵/۴

پینگ لو در توسعه‌ی چیپ گرافیکی RSX که در کنسول پلی استیشن ۳ شرکت سونی استفاده شده بود نقشی حیاتی ایفا کرد و در این حوزه راه‌کارهای مختلفی را به شرکت‌هایی مانند مدیاتک ارائه کرده است. او اکنون ریاست بخش پردازنده‌های گرافیکی سامسونگ را بر عهده گرفته است که تلاشی از جانب کره‌ای‌هاست تا خود را از سایر تامین کننده‌‌ها بی‌نیاز کنند و پردازشگر خانگی خود را برای کلیه‌ی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خانواده‌ی کهکشانی به کار بگیرند.

البته طبق ادعای GraphicSpeak، آقای لو در سپتامبر گذشته به شرکت سامسونگ پیوسته است و از آن زمان ریاست بخش GPU را برعهده دارد. گفته می‌شود نمونه‌های اولیه‌‌ی پردازنده‌ی گرافیکی این شرکت که در اواخر سال ۲۰۱۷ تولید شد، از معماری کاملا جدیدی استفاده می‌کنند که بر ایجاد تعادل میان محاسبات عظیم رایانه‌ای و مصرف انرژی متمرکز است. یکی از تحلیل‌گران که نامش ذکر نشده است معتقد است با توجه به طراحی این پردازشگر گرافیکی، می‌توان امید داشت که برای اپلیکیشن‌های فراتر از دستگاه‌های موبایل نیز گزینه‌ی مناسبی باشد.

تا به این لحظه مشخص نشده است که سامسونگ چه زمانی تولید انبوه این محصول را آغاز خواهد کرد. احتمالا در ابتدا از این پردازنده در گوشی‌های رده پایین استفاده خواهد شد تا عملکرد آن‌ها در دنیای واقعی سنجیده شود و سپس محصولات گران قیمت این شرکت نیز به جمع استفاده کنندگان این قطعه ملحق می‌شوند.

image

در حال حاضر قردادی که سامسونگ در سال ۲۰۱۵ با کمپانی ARM منعقد کرده بود، همچنان پابرجا خواهد بود و کره‌ای‌ها همچنان باید در محصولات میان‌رده و رده بالای خود که از چیپست‌های اگزینوس بهره می‌برند،  از پردازشگر گرافیکی سری Mali شرکت ARM استفاده کنند. نسخه‌ی بین المللی سری گلکسی اس ۱۰ (مجهز به چیپست اگزینوس) که در اوایل سال آینده‌ی میلادی معرفی و راهی بازار می‌شود، از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G76 که با فناوری ۷ نانومتری تولید شده است استفاده می‌کند و نسخه‌ی ویژه‌ی آمریکا که به چیپست‌های اسنپ دراگون مجهز است از پردازشگر گرافیکی اختصاصی کوالکام یا همان سری ادرنو استفاده خواهد کرد.

سامسونگ پس از تولید انبوه پردازنده‌های گرافیکی خود، از آن‌ها در چیپ‌های مجتمع اختصاصی خود استفاده می‌کند و هنوز تصمیمی مبنی بر ارائه‌ی مجوز استفاده از این پردازنده به سایر شرکت‌ها توسط کمپانی کره‌ای اعلام نشده است. گزارش‌های جدید مدعی شده‌اند که از لحاظ نظری استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی با معماری جدید می‌تواند سامسونگ را در بخش عملکرد و رندر محتوای گرافیکی به رقیبی جدی برای اپل تبدیل کند.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

mastorani

۱۳۹۷/۵/۴
تنها چیزی که میتونه سامسونگ و پردازنده گرافیکیش رو منحصر به فرد کنه بازی های انحصاری هست . دقیقا مانند بازی های تگرا

soroosh

۱۳۹۷/۵/۴
just android