خانهاخبار
نخستین شناور هیدروژنی جهان سفر شش‌ساله خود را آغاز می‌کند

نخستین شناور هیدروژنی جهان سفر شش‌ساله خود را آغاز می‌کند

شناور هیدروژنی «دیده‌بان انرژی» یا انرژی آبزرور نیروی محرکه مورد نیازش را از آفتاب، باد، امواج و هیدروژن حاصل از آب دریا تامین می‌کند.
۱۳۹۷/۴/۱۷
image

نخستین شناور هیدروژنی دنیا سفر شش‌ساله خود به دور دنیا را با پشتیبانی تویوتا آغاز می‌کند. این شناور تندرو که «دیده‌بان انرژی» یا انرژی آبزرور (Energy Observer) نام دارد، نیروی مورد نیاز خود را از آفتاب، باد، امواج دریا و هیدروژن بدون کربن حاصل از آب دریا تامین می‌کند.

این فناوری قبلاً در وسایل نقلیه‌ زمینی به کار گرفته شده بود، اما نخستین بار است که برای تولید و مصرف بی‌درنگ هیدروژن طی سفری دریایی مورد استفاده واقع می‌شود.

«دیده‌بان انرژی» با کانی‌زدایی (جدا کردن نمک و یون‌ها) از آب دریا و سپس جداسازی اکسیژن و هیدروژن طی فرآیند برق‌کافت (الکترولیز)، هیدروژن تولید می‌کند. هیدروژن تحت فشار 350 تا 700 بار فشرده و سپس در مخازنی ذخیره می‌شود تا هنگام نیاز از آن استفاده شود.

 

نخستین در جهان

«دیده‌بان انرژی» در سال 1983 در کانادا و توسط معمار دریایی، نیگل ایرنز ساخته شد. سفر اخیر نخستین رکوردی نیست که این کشتی از خود به جای می‌گذارد. «دیده‌بان انرژی» در سال 1984 نخستین شناور مسابقه‌ای جهان بود که رکورد 500 مایل در 24 ساعت را شکست.

این شناور در آغاز به‌عنوان یک قایق مسابقه‌ای ایفای نقش می‌کرد. اما پس از آن که در نقش یک دریاپیمای رکوردشکن ظاهر شد، طول آن چهار بار افزایش داده شد و اکنون به شناوری با طول 30.5 و عرض 12.8 متر تبدیل شده است. ضمناً این شناور 28 تنی در مقایسه با کشتی‌های دیگری که برای حرکت خود تنها از برق باتری استفاده می‌کنند مزیت وزنی چشمگیری دارد.

گروهی 30 نفره شامل معماران، طراحان و مهندسان روی این کشتی کار کرده‌اند تا آن را برای سفر شش‌ساله خود آماده کنند؛ سفری که طی آن 50 کشور را درخواهدنوردید و در 101 بندر توقف خواهدداشت.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، «دیده‌بان انرژی» سال آینده به اروپای شمالی سفر خواهدکرد. این گروه قصد دارد شناور را در سال 2020 و برای مسابقات المپیک به توکیو برساند.

کاپیتان کشتی «ویکتورین اروسارد» است و مدیریت سفر نیز بر عهده «ژروم دلافوس» خواهدبود که غواص آب‌های عمیق و فیلم‌ساز است.

این گروه طی سفر خود درباره منابع پایدار انرژی فیلم مستند نیز تهیه خواهندکرد که به‌صورت مجموعه‌ای هشت قسمتی از شبکه تلویزیونی پلانت+ فرانسه و نیز به‌صورت مجموعه‌ای تحت وب در شبکه‌های اجتماعی پخش خواهدشد.

image

 

جامعه هیدروژنی

تویوتا هم‌اکنون برای به حرکت درآوردن برخی از وسایل نقلیه خود در خشکی از هیدروژن بهره می‌برد. خودرو تویوتا میرای و نیز اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و لیفتراک‌های این شرکت از آن جمله‌اند.  

سال گذشته هنگامی که «دیده‌بان انرژی» یا «انرژی آبزرور» سفر خود را آغاز می‌کرد، شعبه تویوتا در فرانسه برای حمایت از این گروه، هشت وسیله نقلیه فراهم کرد تا طی توقف‌های بین‌راهی‌شان از آن استفاده کنند. امسال نیز شعبه اروپایی تویوتا موتور پشتیبانی کامل از این سفر را بر عهده گرفته است.

مت هریسون، معاون بخش فروش و بازاریابی شعبه اروپایی تویوتا می‌گوید، این پروژه بار دیگر از استفاده‌های کاربردی متعدد هیدروژن حکایت می‌کند که می‌تواند همگام با کوچ ما به جامعه هیدروژنی گسترش یابد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Ali

۱۳۹۷/۴/۱۷
اونا کجان ما هنوز تو پراید موندیم