خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Xiaomi Mi 6X

بررسی تخصصی Xiaomi Mi 6X

گوشی مقرون به صرفه شیائومی می 6 ایکس امروز زیر ذره بین جی اس ام قرار می‌گیرد تا ببینیم این کمپانی چینی اما خوشنام توانسته گوشی‌ای مناسب برای خرید و طرفداران هوشمندهای ارزان روانه بازار کند یا خیر.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۷/۴/۲۴

شیائومی از آن دست برندهایی است که با معرفی محصولات خاص، ارزان‌قیمت و البته کاربردی توانست خیلی سریع خودش را در بازارها معرفی کند و به همه کاربران بشناساند. بعد از موفقیت در بازار میان رده‌ها این کمپانی گوشه چشمی هم به پرچم‌داران انداخت که توانست در آن بخش هم موفقیتی نسبی به دست آورد اما درصد موفقیتش به میزان بازار میان رده‌هایش نبود. امروز می‌خواهیم گوشی‌ای از این کمپانی را بررسی کنیم که جزو گوشی‌های ارزان‌قیمت در این بازار پرتلاطم به حساب می‌آید. Xiaomi Mi 6X یا همان Mi A2 قیمتی حدود 2 میلیون تومان دارد که نسل دوم گوشی محبوب A1 است که با نام Mi 5X هم شناخته می‌شد. گوشی‌ای که در این بررسی به آن می‌پردازیم را با نام Mi 6X به شما معرفی می‌کنیم زیرا اندرویدی که روی آن نصب شده خام نیست و با رابط کاربری MIUI ادغام شده است و این نکته را فراموش نکنید که نسخه‌ای که دست ما بود رام چین را روی خودش داشت درحالی‌که اگر قرار باشد این گوشی را با نام A2 صدا کنیم باید از اندروید وان روی آن استفاده شده باشد.

 

Xiaomi Mi 6X را می‌توانید از فروشگاه آنلاین موبوتل خریداری کنید.

طراحی

برای بسیاری کاربران و به‌خصوص آن‌هایی که به دنبال گوشی‌های میان رده و مقرون‌به‌صرفه هستند زیبایی یکی از ارکان اصلی انتخاب یک گوشی هوشمند محسوب می‌شود. از همان ابتدا گوشی‌های شیائومی محصولاتی بدقیافه نبودند، شاید زیباترین گوشی‌های بازار محسوب نمی‌شدند اما ظاهر زننده‌ای هم نداشتند. می 6 ایکس هم از این قاعده مستثنی نیست؛ این محصول جدید جزو گوشی‌های خوش‌قیافه بازار به حساب می‌آید. در قاب جلو صفحه‌نمایشی قرار گرفته که طراحی‌ای شبیه به گوشی‌های مدرن امروزی مانند گلکسی های سامسونگ دارد. حاشیه‌های صفحه‌نمایش کم هستند و به‌خصوص در بالا و پایین شاهد کم شدن حاشیه‌ها نسبت به نسل قبل هستیم. از جلو که به گوشی نگاه کنید شباهت زیادی به میت 10 لایت دیده می‌شود.

image

 

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های گوشی که با اولین بار دست گرفتنش متوجه آن می‌شوید ضخامت کم آن است. با ضخامتی در حدود 7.3 میلی‌متری می 6 ایکس یکی از نازک‌ترین گوشی‌هایی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید.

image

 

قاب پشتی دستگاه از فلز ساخته شده و رنگ‌بندی جذابی هم برایش در نظر گرفته شده است که البته ما رنگ صورتی آن را در اختیار داشتیم. این قاب زیبا تا لبه‌های صفحه‌نمایش کشیده شده است و به همین خاطر هیچ فریم جداگانه‌ای در گوشی دیده نمی‌شود. به سبب فلزی بودن قاب پشتی شیائومی مجبور بوده تا از خط‌های آنتن برای جلوگیری از اختلال در شبکه گوشی هوشمندش استفاده کند؛ خط‌های آنتن در این گوشی تا جای ممکن سعی شده تا مخفی نگه داشته شوند و رنگی بسیار شبیه به بدنه دستگاه دارند. البته نباید طراحی غیر صاف آن‌ها را در پنهان ماندشان نادیده گرفت.

image

 

برخلاف بدنه دستگاه که ضخامت کمی دارد قاب لنزهای دوربین اصلی بیرون‌زدگی زیادی دارد و سبب می‌شود گوشی کاملا به سطح میز نچسبد و زمان قرار گرفتن روی سطح صاف تکان‌هایی داشته باشد.

image

 

رنگ قاب جلو هیچ هماهنگی‌ای با قاب پشتی ندارد و این یکی از نقطه ضعف‌های بخش طراحی دستگاه محسوب می‌شود. درمجموع Mi 6X گوشی بسیار بسیار خوش‌دستی است و به نظر می‌رسد که جنس بدنه خوبی هم داشته باشد که به این زودی‌ها ظاهرش تغییر نکند.

جزئیات ظاهری دستگاه

در قاب جلو صفحه‌نمایش 5.99 اینچی قرار دارد که حاشیه‌هایش مانند بسیاری از گوشی‌های امروزی کم است. بالای صفحه‌نمایش سنسورها به همراه دوربین سلفی و خروجی صدای مخاطب قرار گرفته‌اند و پایین صفحه‌نمایش هم هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود.

image

 

در قاب پشتی دوربین اصلی با دو لنز دیده می‌شود که در قاب جداگانه قرار دارند و فلاش دوتایی هم وسط دو لنز در این قاب دیده می‌شود. سنسور اثرانگشت در قاب پشتی است و طراحی دایره‌ای شکل دارد.

پایین گوشی درگاه ارتباطی تایپ سی کنار میکروفون اصلی و اسپیکر قرار دارد. طراحی سوراخ‌های اسپیکر تک کاناله دستگاه به‌گونه‌ای است که هماهنگی با سوراخ‌های تعبیه شده برای میکروفون رعایت شده و تاثیر منفی در ظاهر گوشی نداشته باشد.

image

 

در لبه سمت چپ درگاه سیم‌کارت‌ها قرار دارند که پشتیبانی از دو سیم‌کارت همزمان توسط این اسلات انجام می‌گیرد و هر دو سیم‌کارت نانو هستند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید پشتیبانی از کارت حافظه خارجی در این گوشی قرار ندارد و باید به همان حافظه داخلی تکیه کنید.

image

 

در لبه سمت چپ کلیدهای ولوم و پاور قرار گرفته‌اند که طراحی و جنسی کاملا شبیه به هم دارند و درنهایت در بالای گوشی میکروفون دوم و درگاه اینفرارد را می‌بینیم.

image

 

حتما متوجه شده‌اید که خبر از جک 3.5 میلی‌متری صدا در این گوشی نیست و به همین خاطر نمی‌توانید مستقیم هدفون خودتان را به آن متصل کنید. در جعبه دستگاه هم خبری از هدفون نیست اما تبدیل تایپ سی به چک 3.5 میلی‌متری داخل جعبه قرار گرفته که توسط آن می‌توانید هدفون‌های خودتان را به گوشی متصل کنید.

image

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش Mi 6X اندازه‌ای 5.99 اینچی دارد و کیفیت 2160×1080 پیکسل برایش در نظر گرفته شده است. این صفحه‌نمایش به لطف حاشیه‌های کم در بالا و پایین حدود 77.4 درصد از قاب جلو را به خودش اختصاص داده است و تراکم پیکسلی‌اش برابر 403 پیکسل در اینچ است. با توجه به حاشیه‌های کم صفحه‌نمایش و نسبت زیادش به بدنه شاهد نسبت ابعاد غیرمتعارف (البته در یکی دو سال گذشته به نسبت ابعاد متعارف تبدیل شده) 18:9 هستیم.

رنگ‌ها در این صفحه خوب و البته نزدیک به واقعیت نمایش داده می‌شوند اما از نظر شفافیت و چشم‌نوازی با صفحات سوپرآمولد فاصله دارد. روشنایی صفحه‌نمایش بسیار خوب است و از این بابت یکی از بهترین گوشی‌هایی است که تا کنون با آن کار کرده‌ایم. همانند تمام صفحات IPS صفحه‌نمایش این گوشی هم در نمایش رنگ سفید توانایی بالایی دارد و رنگ سفید را کاملا سفید و بدون زردی نشان می‌دهد. زوایه دید صفحه‌نمایش هم خوب است و با نگاه به آن از زاویه زیاد هم مشکل خاصی پیدا نمی‌کنید.

به سبب نور زیاد صفحه‌نمایش و روشنایی خوبش در محیط‌هایی که نور زیاد است مشکلی بابت مشاهده محتوا در این محیط‌ها وجود ندارد و می‌توانید به‌راحتی تمام محتوا را مشاهده و با آن کار کنید.

image

حال که متوجه شدیم کیفیت صفحه‌نمایش نسبت به میان رده بودنش بهتر از آن چیزی هست که فکرش را می‌کردیم اجازه دهید به سراغ بخش تنظیمات برویم تا ببینیم شیائومی از چه ترفندهایی در این بخش بهره برده تا بتوانید از پتانسیل صفحه بیشتر استفاده کنید.

Reading Mode: اولین بخشی است که در تنظیمات گوشی به چشم می‌خورد. با فعال کردن این بخش پیکسل‌های آبی در صفحه‌نمایش خاموش یا کم‌نور می‌شوند و نور زرد روی صفحه غالب می‌شود. این حالت برای زمانی مناسب است که شما بخواهید از گوشی در محیطی تاریک استفاده کنید مانند زمانی که به رختخواب رفته‌اید. با فعال کردن این حالت در گوشی می‌توانید با آسیب کمتر به چشمانتان در محیط تاریک کار کنید و در ضمن راحت‌تر به خواب بروید. در این تنظیم امکان کم‌وزیاد کردن میزان نور زرد و همچنین امکان قرار دادن زمان‌بندی برای خاموش و روشن کردن این سیستم وجود دارد.

image

 

Contrast & Colors: در این تنظیم می‌توانید دمای رنگ‌ها را از سه حالت گرم، نرمال و زرد انتخاب کنید و در بخش کنتراست امکان انتخاب سه حالت خودکار، کنتراست بالا و حالت استاندارد برایتان وجود دارد.

image

 

Double tap Screen to Wake: با فعال کردن این تنظیم زمانی که صفحه‌نمایش دستگاه خاموش است با دو بار ضربه زدن روی آن می‌توانید صفحه‌نمایش را روشن کنید.

image

 

نرم‌افزار

اندروید نسخه 8.1 ، که آخرین نسخه از اندروید عرضه شده تا زمان نوشتن این بررسی است، پیش‌فرض روی گوشی نصب شده. این اندروید خام نیست و فراموش نکنید که این گوشی نسخه جهانی عرضه شده هم نیست. به‌هرحال این اندروید با رابط کاربری مخصوص شیائومی یعنی MIUI 9.5 تزئین شده است و به لطف این رابط کاربری ظاهر نرم‌افزاری گوشی کاملا با آنچه در گوشی‌های اندروید خام می‌بینیم متفاوت است.

image

 

صفحه قفل دستگاه تروتمیز و بدون جزئیات اضافه است. در این صفحه یک ساعت بالای صفحه‌نمایش قرار دارد. سه میانبر در این صفحه به چشم می‌خورد که عبارت‌اند از میانبر به دوربین، میانبر به کنترل شیائومی و درنهایت میانبر به عکس‌های پس‌زمینه.

image

 

بعد از عبور از صفحه قفل به صفحه اصلی می‌رسید که اینجا شامل همه برنامه‌هایی می‌شود که روی گوشی نصب شده‌اند. علاوه بر برنامه‌های نصب شده روی گوشی امکان استفاده از ویجت ها هم وجود دارد.

نوتیفیکیشن بار با پایین کشیدن انگشت روی هر بخشی از صفحه اصلی به نمایش در می‌آید. رابط کاربری شیائومی یکی از کامل‌ترین نوتیفیکیشن بارهایی را دارد که تابه‌حال دیده‌اید. در این قسمت علاوه بر اینکه تم رنگی جالبی برایش در نظر گرفته شده 12 سوییچ را مشاهده می‌کنید و به‌علاوه بخش جستجو هم در بالای این سوییچ‌ها قرار گرفته که امکان جستجو را در همه بخش‌های گوشی و حتی در شبکه آنلاین اینترنت به کاربر می‌دهد. کنار باکس جستجو در نوتیفیکیشن بار گزینه‌ای دیده می‌شود که با لمس آن صفحه‌ای جداگانه با فعال شدن دوربین برای شما به نمایش در می‌آید. در این صفحه 6 حالت مجزا برای ثبت تصاویر وجود دارد. اولین قسمت اسکن کردن QR Code است، دومین قسمت برای عکس گرفتن از یک کالا و جستجوی آنلاین آن برای خرید است، سومین قسمت مترجم است که با گرفتن دوربین جلوی متن می‌توانید همان لحظه ترجمه آن را مشاهده کنید منتهی در این برنامه فقط ترجمه به زبان چینی دیده می‌شود. بخش بعدی برای مطالعه است و با فعال کردن این بخش می‌توانید از یک متن عکس با کیفیت بگیرید؛ بیزنس کارت هم گزینه بعدی است که با انتخاب این حالت می‌توانید از کارت‌های بیزنس عکس بگیرید و درنهایت با گزینه اسناد می‌توانید از اسناد عکس‌هایی صاف و بدون کجی بگیرید.

بخش تنظیمات این گوشی با آن چیزی که تا کنون در گوشی‌های هوشمند دیده‌اید متفاوت است و چیدمان کاملا متفاوتی دارد.

Themes: در این بخش می‌توانید تم‌هایی که روی گوشی شما نصب است مشاهده کنید و در پایین بخش هم به تم‌های بیشتری دسترسی داشته باشید.

image

 

Lock Screen: در این بخش گزینه‌های متفاوتی دیده می‌شود که اگر بخواهیم به برخی از آن‌ها اشاره کنیم باید تنظیمات عکس پس‌زمینه را نام برد که تنظیمات متفاوتی از جمله به‌روز شدن عکس بر اساس زمان بدی دلخواه کاربر و قابلیت خاموش و روشن کردن میانبرها در صفحه قفل را دارند. در این بخش تنظیمات دیگری از جمله فعال شدن دوربین با دو بار فشردن کلید ولوم پایین، تعیین زمان روشن ماندن صفحه‌نمایش، نمایش پیام دلخواه کاربر در صفحه قفل و خاموش کردن ویژگی لمسی صفحه‌نمایش هنگام قرار گرفتن در محیط تاریک مانند جیب یا کیف است.

image

 

Notification & Status Bar: در این بخش می‌توانید تغییرات متعددی در نوار ابزار و نوتیفیکیشن بار اعمال کنید.

می‌توان نوتیفیکیشن بار را به دو بخش تقسیم کرد تا بخش نمایش نوتیفیکیشن ها از سوییچ‌ها جدا باشد.

ترتیب چیدمان آیکون‌هایی که در نوار ابزار قرار دارند را به‌دلخواه تغییر داد.

نمایش یا عدم نمایش آیکون نوتیفیکیشن ها در نوار ابزار را تنظیم کرد.

سرعت شبکه‌ای که به آن متصل هستید را در نوار ابزار مشاهده کنید.

نوع نمایش میزان باتری را به‌صورت آیکونی، عددی یا نوار سبز رنگ تعیین کرد.

image

 

Home Screen & Recent: در این بخش علاوه بر اینکه می‌توان به لانچرها دسترسی پیدا کرد امکان این وجود دارد که از گوشی بخواهید زمانی که صفحه برنامه‌های اخیر نمایش داده می‌شود میزان حافظه رم آزاد را به شما نشان دهد یا خیر.

image

 

Full Screen Display: این بخش را می‌توان یکی از بخش‌های جذاب این رابط کاربری دانست. در این بخش دو حالت برای تعامل با گوشی و اعمال فرمان روی آن وجود دارد. در اولین حالت کلیدهای ناوبری در پایین صفحه‌نمایش داده می‌شوند و با کمک آن‌ها می‌توانید به بخش‌های متفاوت دسترسی پیدا کنید؛ اما حالت جدیدی در این بخش قرار گرفته که حالت تمام صفحه نامیده می‌شود. در این حالت کلیدهای ناوبری از روی صفحه محو می‌شوند و برای اینکه بتوانید به بخش‌های مختلف دسترسی داشته باشید و گوشی را کنترل کنید باید از کنترل‌های حرکتی استفاده کنید. به‌طور مثال برای خارج شدن از یک برنامه و رفتن به صفحه اصلی باید همانند آیفون 10 انگشت خودتان را پایین صفحه‌نمایش به بالا بکشید و برای دیدن برنامه‌های اخیر همین کار را دوباره انجام دهید با این تفاوت که انگشت خود را روی صفحه نگه دارید تا صفحه برنامه‌های اخیر ظاهر شود.

image

 

Second Space: بخشی جذاب برای کسانی است که اغلب اوقات گوشی هوشمندشان در معرض دید عموم و در اختیار کاربران دیگر هم قرار می‌گیرد. در این حالت دو فضای متفاوت در گوشی تنظیم می‌شود که برای هر کدام جزئیات متفاوت مربوط به خود آن بخش قرار دارد و حتی پسوردهایی متفاوت هم برایشان باید تنظیم کنید. سوییچ کردن بین این دو فضا بسیار راحت است. نوتیفیکیشنی در بخش نوتیفیکیشن بار ظاهر می‌شود که با لمسش می‌توانید بین آن‌ها جا به جا شوید. نکته مهم در مورد این بخش این است که نه تنها روی گوشی دو محیط کاملا مجزا دارید زمانی که گوشی را به رایانه هم متصل می‌کنید تنها فایل‌هایی در دسترس قرار می‌گیرند که در فضای در حال نمایش روی گوشی قرار گرفته‌اند و به فایل‌های فضای دیگر دسترسی وجود ندارد.

image

 

Battery & Performance: در این بخش می‌توانید نگاهی کلی به عملکرد باتری دستگاهتان داشته باشید و تنظیمات خاصی را برای جلوگیری از مصرف بالا برایش تعیین کنید. اما بخشی که در این تنظیم بسیار دوست‌داشتنی است Automated Tasks است. در این بخش وظایفی را مشاهده می‌کنید که بر گردن گوشی نهاده شده تا در شرایط خاص یا در زمانی خاص اعمال شود. به‌طور مثال زمانی که باتری به 20 درصد رسید حالت سکوت فعال شود، نور صفحه خودکار شود، جی‌پی‌اس و بلوتوث خاموش شوند. نکته مهم در این بخش امکان اضافه کردن وظیفه‌ای خاص توسط کاربر است. سه شرط می‌توان برای گوشی تعیین کرد که عبارت‌اند از تایمر، زمانی که باتری دستگاه به عددی مشخص برسد و درنهایت تنظیم زمان. بعد از تنظیم شرط برای گوشی می‌توانید فعالیتی که باید گوشی در آن شرایط انجام دهد را تعیین کنید. قرار گرفتن گوشی در حالت پرواز، فعال شدن حالت سکوت، تنظیم جی‌پی‌اس، تنظیم موبایل دیتا، تنظیم وای فای، تنظیم سینک کردن یا همان همگام‌سازی، تنظیم ویبره، بلوتوث، روشنایی خودکار، درصد روشنایی و درنهایت خالی کردن حافظه رم از جمله وظایفی هستند که می‌توان از گوشی خواست در شرایطی مشخص آن را اعمال کند. به‌طور مثال می‌توانید تنظیم کنید ساعت 12 شب گوشی در حالت پرواز قرار بگیرد و سایلنت هم بشود یعنی چندوظیفه را با هم به عهده آن بگذارید.

image
  
image

 

Headphone & audio effects: در این بخش می‌توانید کنترل کاملی را برای موزیک در حال پخش روی گوشی هوشمند خودتان اعمال کنید بدین‌صورت که می‌توانید کاربری کلیدهای ولوم را برای کم‌وزیاد کردن صدا به کلیدهای کنترلی برای جا به جایی بین موزیک‌ها تغییر دهید. از اکولایزر استفاده کنید؛ با کمک تکنولوژی بهینه‌ساز صدای Mi زمانی که گوشی را به اسپیکر متصل می‌کنید صدا را بهبود دهید و درنهایت نوع هدفونی که به گوشی متصل شده را تعیین کنید تا بهینه‌ترین صدا را دریافت کنید.

image

 

One-handed Mode: در این قسمت امکان این را دارید با کمک کشیدن انگشت به سمت راست یا چپ روی پایین صفحه‌نمایش محتوای در حال نمایش روی صفحه را در پنچره‌ای کوچک‌تر مشاهده کنید. در این بخش می‌توانید به گوشی بگویید اگر در این حالت قرار گرفت چه اندازه صفحه‌ای را برای شما نمایش دهد. نکته منفی در مورد این بخش این است که اگر صفحه را در حالت تمام صفحه قرار داده باشید و کلیدهای ناوبری را از پایین صفحه‌نمایش حذف کرده باشید امکان استفاده از این ویژگی وجود ندارد زیرا با جسجرهای حرکتی خروج از برنامه‌ها و باز شدن برنامه‌های اخیر تداخل پیدا می‌کند.

image

 

سخت‌افزار

پردازنده دستگاه ساخت کوآلکام است. این پردازنده اسنپدراگون 660 است و 8 هسته دارد که فرکانس 4هسته آن 2.2 و فرکانس 4 هسته دیگرش 1.8 گیگاهرتزی است. این پردازنده 64 بیتی مخصوص گوشی‌های میان رده است و اواسط سال 2017 معرفی و عرضه شده است. کنار این پردازنده حافظه رم 4 گیگابایتی قرار دارد که با بسته بودن تمام برنامه حدود  1.8 گیگابایت از این حافظه رم آزاد است و با باز شدن 15 برنامه این عدد به 1.6 گیگابایت می‌رسد. حافظه داخلی دستگاه هم 64 گیگابایت است که همان ابتدای کار 50.31 گیگابایت از این حافظه آزاد است و مابقی در اختیار فایل‌های سیستمی. البته نسخه‌های دیگری از این گوشی با حافظه‌های رم و حافظه‌های داخلی متفاوت هم وجود دارد که به نسبت قیمت‌های متفاوتی هم دارند.

نام گوشی

حافظه داخلی

(گیگابایت)

حافظه داخلی در دسترس

(گیگابایت)

حافظه رم

(گیگابایت)

حافظه رم آزاد با بسته بودن تمام برنامه‌ها

(گیگابایت)

حافظه رم آزاد با باز بودن 15 برنامه

(گیگابایت)

Huawei P20 Pro

128

111.4

6

2.8

1.8

Honor 9

128

109.56

6

2.54

1.69

+Galaxy S9

64

52.55

6

2.94

1.73

Asus Zenfone 4

64

52

4

1.5

1

Huawei Nova 3e

64

50.58

4

1.98

1

Nokia 7 Plus

64

48.34

4

1.9

930 مگابایت

Galaxy A6

64

52.01

4

2.43

1.67

Xiaomi Mi 6X

64

50.31

4

1.8

1.6

Galaxy J7 Pro

32

25.24

3

1.34

700 مگابایت

Huawei Y7 Prime 2018

32

24.81

3

1.54

1.3

Honor 9 lite

32

23.49

3

1.2

990 مگابایت

+Galaxy A6

32

23.71

3

1

850 مگابایت

Huawei Y5 Prime 2018

16

10.86

2

924 مگابایت

700 مگابایت

اجرای بازی شاید برای کسانی که به دنبال خرید این گوشی هستند بخش مهمی به حساب بیاید زیرا قطعا افراد کم سن و سال یکی از اقشار هستند که به دنبال خرید این گوشی مقرون‌به‌صرفه هستند. اگر شما جزو کسانی هستید که برای بازی کردن این گوشی را انتخاب می‌کنید به شما اطمینان می‌دهیم این گوشی می‌تواند بدون مشکل بازی‌های سنگین و پر جزئیاتی را اجرا کند اما بعد از 30 دقیقه تا 1 ساعت کردن با گوشی زمانی که می‌خواهید از بازی خارج شوید نباید انتظار سرعت زیادی را از آن داشته باشید و باید کمی به آن زمان بدهید یا اینکه حافظه رم را خالی کنید تا بار روی پردازنده و حافظه رم کم شود.

 

جدول بنچمارک‌ها

نام گوشی

Antutu

GFX Bench Manhatan 3.1

Geekbench 4 Single

Geekbench 4 Multi

+Galaxy S9

248993

2646

3693

9042

Huawei P20 Pro

206875

1541

1919

6759

Honor 9

148817

-

1894

6243

Nokia 7 Plus

135468

861.8

1630

5280

(Xiaomi Mi 6X (A2

-

855.9

1604

3804

Honor 9 lite

87330

320.6

930

3571

Huawei Nova 3e

88194

298.0

929

3744

Asus Zenfone 4

65838

585.4

850

4111

+Galaxy A6

70024

343.8

741

3543

Galaxy J7 Pro

62198

201.4

727

3701

Galaxy A6

62970

357

710

3352

Huawei Y5 Prime 2018

42010

210.3

634

1342

Huawei Y7 Prime 2018

58475

611.9

513

1457

امنیت بخش مهمی در این گوشی به حساب می‌آید همان‌طور که پیش‌تر گفتیم پشتیبانی از دو فضای متفاوت برای نصب برنامه و جزئیات سبب شده بتوانید بدون نگرانی گوشی خودتان را در اختیار افراد دیگر قرار دهید اما چیزی که مهم‌تر است پیشتیبانی از دو روش امنیتی برای گذشتن از صفحه قفل دستگاه است. شیائومی این گوشی میان رده را به دو ویژگی سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره مجهز کرده است. هر دو روش سرعت بسیار خوبی در باز کردن قفل دستگاه دارند. سنسور اثرانگشت علاوه بر اینکه قفل صفحه را سریع باز می‌کند دقت زیادی هم دارد و برایش تفاوتی نمی‌کند انگشت خودتان را از کدام سمت روی سنسور قرار دهید زیرا در هر حال می‌تواند اثرانگشت را شناسایی کند و قفل را باز کند. تشخیص چهره هم عملکرد بسیار خوبی دارد و در نور کافی به‌سرعت چهره کاربر را شناسایی می‌کند. Mi 6X یکی از سریع‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار در تشخیص چهره و باز کردن قفل دستگاه با ویژگی تشخیص چهره است.

image

 

پشتیبانی از OTG در این گوشی گنجانده شده و می‌توانید با خیال راحت حافظه خارجی خودتان را به آن متصل کنید و با کمک برنامه مخصوصی که روی برای دسترسی به فایل‌های سیستمی در نظر گرفته شده به تبادل فایل بین گوشی هوشمند و حافظه فلش بپردازید. پیش‌فرض پشتیبانی از فرمت‌های exFAT و Fat32 برای این گوشی در نظر گرفته شده اما پشتیبانی از فرمت NTFS را نداریم.

 

جدول OTG (حجم فایل برای تست سرعت انتقال، 2 گیگابایت است)

نام گوشی

پشتیبانی از فرمت Fat 32

پشتیبانی از فرمت NTFS

پشتیبانی از فرمت exFAT

مدت زمان انتقال از حافظه فلش روی گوشی

مدت زمان انتقال از گوشی روی حافظه فلش

Galaxy S9+

دارد

ندارد

دارد

17 ثانیه

2 دقیقه و 43 ثانیه

P20 Pro

دارد

دارد

دارد

26 ثانیه

2 دقیقه و 24 ثانیه

Honor 9 lite

دارد

دارد

دارد

56 ثانیه

4 دقیقه و 8 ثانیه

Galaxy J7 Pro

دارد

ندارد

دارد

59 ثانیه

4 دقیقه و 30 ثانیه

Nova 3e

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه

2 دقیقه و 24 ثانیه

Nokia 7 Plus

دارد

ندارد

ندارد

1 دقیقه و 5 ثانیه

3 دقیقه و 17 ثانیه

Honor 9

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 6 ثانیه

2 دقیقه و 14 ثانیه

Y7 Prime 2018

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 15 ثانیه

5 دقیقه و 24 ثانیه

Xiaomi Mi 6X

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 21 ثانیه

2 دقیقه و 50 ثانیه

Galaxy A6

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 32 ثانیه

2 دقیقه و 34 ثانیه

Huawei Y5 Prime 2018

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 33 ثانیه

3 دقیقه و 2 ثانیه

Galaxy A6+

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 46 ثانیه

2 دقیقه و 49 ثانیه

دوربین

طراحی دوربین‌های اصلی گوشی شبیه به آیفون 10 است و لنزها زیر هم قرار گرفته‌اند. یکی از لنزها سنسور 12 و لنز دیگر سنسور 20 مگاپیکسلی دارد. اندازه دهانه دیافراگم هر دو لنز f/1.8 است و به ویژگی PDAF برای فوکوس سریع‌تر و در نتیجه جلوگیری از تار شدن عکس‌ها مجهز هستند. دوربین سلفی گوشی تکی است و سنسور 20 مگاپیکسلی با اندازه دهانه دیافراگم f/1.8 برایش در نظر گرفته شده است علاوه بر این به ویژگی HDR خودکار هم مجهز شده است.

image

 

منوی دوربین کاملا شبیه به آیفون 10 است با این تفاوت که برخی جزئیات روی آن بیشتر به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد با یک گوشی اندرویدی سروکار دارید که قابلیت شخصی‌سازی بالاتری دارد. پایین منوی دوربین 7 بخش وجود دارد که هر کدام یک مود برای عکاسی به حساب می‌آیند. برای انتخاب هر کدام از بخش‌ها باید انگشت خودتان را روی صفحه‌نمایش به چپ یا راست بکشید. گزینه‌های بالای منو در هر بخش متغیر هستند اما درمجموع گزینه‌های تنظیم فلاش، HDR، فیلترها و درنهایت تنظیمات بیشتر دیده می‌شوند.

image

 

با انتخاب گزینه تنظیمات بیشتر می‌توانید به مودهای بیشتری برای آن بخش خاص دسترسی پیدا کنید. به‌طور مثال از این گزینه‌ها می‌توان به سلفی گروهی (گوشی در این شرایط چند عکس می‌گیرد که بتوانید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید)، مات کردن بخشی از عکس، کادر زاویه‌دار و یا انتخاب میزان روتوش را نام برد. اگر در بخش دوربین سلفی گزینه‌های بیشتر را انتخاب کنید به گزینه‌هایی مانند تعیین سن و جنسیت (وقتی دوربین سلفی را روبروی صورت خودتان بگیرید سن و جنسیت شما را حدس می‌زند)، سلفی گروهی و درنهایت آیینه جادویی (با انتخاب این حالت کادری اطراف صورت کاربر قرار می‌گیرد که با امتیاز دادن لحظه‌ای به کاربر می‌گوید تا چه میزان در گرفتن سلفی کادر درستی را انتخاب کرده) روبرو می‌شوید.

image

 

دوربین‌های این گوشی از نظر سخت‌افزاری پرقدرت هستند اما بیایید ببینیم در عمل و در بخش کیفیت عکس‌های گرفته شده چه عملکردی دارند. در نور روز رنگ‌های بسیار نزدیک به واقعیت ثبت می‌شوند و روشنایی عکس‌ها هم به اندازه کافی زیاد است. ثبت جزئیات تقریبا خوب است و شارپی عکس‌ها در حد متوسط است که با زوم کردن روی تصاویر می‌توانید جزئیات را سوژه‌ها را به خوبی مشاهده کنید. عکس‌های پرتره گرفته شده در نور روز با دوربین اصلی هم قابل قبول هستند و مرز بین سوژه و پس زمینه به خوبی مشخص است. 

در نور شب عکس‌ها نویز زیادی پیدا می‌کنند و شارپی آن‌ها به شدت کم می‌شود. اما هنوز هم رنگ‌ها خوب ثبت می‌شوند و تاری در آن‌ها دیده نمی‌شود. 

دوربین سلفی این گوشی یکی از بهترین دوربین‌هایی است که تا امروز دیده‌اید. ثبت جزئیات توسط دوربین بسیار خوب است و تصاویر بسیار شارپ هستند که با زوم کردن روی آن‌ها می‌توان این شارپی خوب را دید. ثبت رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت است و هیچ نویزی در تصاویر دیده نمی‌شود. 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور روز

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در حالت پرتره

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین سلفی در نور روز (حالت عادی - حالت پرتره)

image
  
image



 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور شب

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین سلفی نور شب (بدون فلاش - با فلاش)

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور شب بدون فلاش و با فلاش

image
  
image

 


 

باتری

باتری دستگاه ظرفیت 3010 میلی‌آمپر ساعتی دارد که برای گوشی‌ای با اندازه صفحه 6 اینچی و کیفیت فول اچ‌دی خیلی عدد بدی محسوب نمی‌شود. در استفاده معمولی به راحتی می‌توانید حدود 1 روز از گوشی بدون نیاز به شارژ استفاده کنید که امروزه بیشتر گوشی‌های پرچم‌دار تا همین حد امکان پشیبانی بدون نیاز به شارژ را دارند. Xiaomi Mi 6X از شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند که امکان شارژ شدن دستگاه تا 50 درصد را در مدت حدود 40 دقیقه و تا 100 درصد را در حدود زمانی 90 دقیقه برای کاربر فراهم می‌کند.

 

جدول باتری

نام گوشی

ظرفیت باتری

mAh

کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری

کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت 8

مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی

 

مدت زمان شارژ شدن از صفر تا 50 درصد

مدت زمان شارژ شدن از صفر تا 100 درصد

Zenfone 4 Max

5000

7 درصد

7 درصد

7 ساعت

-

180 دقیقه

P20 Pro

4000

36 درصد

8.5 درصد

12 ساعت

29 دقیقه

100 دقیقه

Mate 10 Porsche Design

4000

36 درصد

7 درصد

9 ساعت

24 دقیقه

95 دقیقه

Mate 10 Pro

4000

36 درصد

7 درصد

9 ساعت

24 دقیقه

95 دقیقه

Mate 10

4000

30 درصد

12 درصد

14 ساعت

24 دقیقه

80 دقیقه

Y7 Prime 2017

4000

-

5 درصد

10 ساعت

-

120 دقیقه

Nokia 7 Plus

3800

42 درصد

10 درصد

7 ساعت

34 دقیقه

120 دقیقه

P10 Plus

3750

45 درصد

12 درصد

-

-

120 دقیقه

Galaxy J7 Pro

3600

12 درصد

12 درصد

9 ساعت

 

 

Galaxy S9+

3500

24 درصد

4.5 درصد

9 ساعت

40 دقیقه

90 دقیقه

Galaxy A8+

3500

36 درصد

15 درصد

13 ساعت

-

-

Galaxy Note 8

3500

24 درصد

10 درصد

13 ساعت

-

90 دقیقه

Galaxy A6+

3500

24 درصد

-

16 ساعت

-

-

Xperia XA1 Plus

3430

24 درصد

7 درصد

12 ساعت

-

210 دقیقه

Honor 7x

3340

40 درصد

12 درصد

7 ساعت

-

-

Mate 10 lite

3340

36 درصد

18 درصد

6 ساعت

50 دقیقه

160 دقیقه

Nova 2 Plus

3340

36 درصد

9 درصد

9 ساعت

-

160 دقیقه

V30 Plus

3300

37 درصد

7 درصد

15 ساعت

40 دقیقه

105 دقیقه

One Plus 5T

3300

24 درصد

7 درصد

-

25 دقیقه

75 دقیقه

Zenfone 4

3300

-

-

-

36 دقیقه

120دقیقه

One Plus 5T

3300

24 درصد

6 درصد

16 ساعت

-

80 دقیقه

G6

3300

35 درصد

7 درصد

11 درصد

-

120 دقیقه

Galaxy J7 2016

3300

20 درصد

10 درصد

-

-

180 دقیقه

Xperia XZ Premium

3230

36 درصد

18 درصد

22 ساعت

-

120 دقیقه

Honor 9

3200

-

15 درصد

6 ساعت

-

120 دقیقه

P10

3200

40 درصد

8 درصد

13 ساعت

-

75 دقیقه

Huawei Y5 Prime 2018

3020

34 درصد

18 درصد

6 ساعت

75 دقیقه

150 دقیقه

Xiaomi Mi 6X

3010

48 درصد

16 درصد

6 ساعت

40 دقیقه

90 دقیقه

Honor 9 lite

3000

24 درصد

10 درصد

10 ساعت

50 دقیقه

155 دقیقه

Y7 Prime 2018

3000

24 درصد

18 درصد

6 ساعت

-

-

Nova 3e

3000

24 درصد

15 درصد

7 ساعت

40 دقیقه

105 دقیقه

Galaxy S9

3000

24 درصد

4.5 درصد

9 ساعت

40 دقیقه

100 دقیقه

Q6

3000

36 درصد

13 درصد

9 ساعت

-

120 دقیقه

U11

3000

45 درصد

10 درصد

6 ساعت

-

90 دقیقه

Galaxy J5 2017

3000

20 درصد

8 درصد

12 ساعت

-

140 دقیقه

P10 lite

3000

45 درصد

15 درصد

9 ساعت

30 دقیقه

160 دقیقه

Galaxy A6

3000

12 درصد

10 درصد

15 ساعت

 

 

Pixel

2770

30 درصد

10 درصد

-

-

90 دقیقه

iPhone X

2716

36 درصد

9 درصد

13 ساعت

-

180 دقیقه

Xperia XA Ultra

2700

36 درصد

15 درصد

13 ساعت

-

180 دقیقه

Xperia XZ1

2700

48 درصد

6 درصد

9 ساعت

-

140 دقیقه

Nokia 3

2630

18 درصد

8 درصد

6 ساعت

-

210 دقیقه

Xperia XA1

2300

36 درصد

16 درصد

5 ساعت

-

160 دقیقه

iPhone 8

1821

49 درصد

15 درصد

10 ساعت

-

135 دقیقه

3310

900

-

-

-

-

140 دقیقه

بخریم؟

همان‌طور که حتما در جریان هستید گوشی‌های هوشمند قیمت بالایی در بازار پیدا کرده‌اند و قیمت پرچم‌داران به‌قدری بالا رفته که هر کسی دیگر توان خرید این دستگاه‌ها را ندارد. در این وضعیت قیمتی به‌طور حتم گوشی‌های میان رده و مقرون‌به‌صرفه محبوبیت زیادتری از گذشته پیدا کرده‌اند و طرفداران بیشتری در بازار دارند اما انتخاب در این رده بازار هم چندان راحت نیست و علاوه بر اینکه تنوع زیادی در این بخش وجود دارد تفاوت قیمتی هم سبب سردرگم شدن خریداران می‌شود. می 6 ایکس جزو گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای است که بدون هیچ نگرانی‌ای می‌توان پیشنهاد خرید آن را به کسانی داد که گوشی هوشمند تقریبا همه چیز تمامی را می‌خواهند. این گوشی طراحی به‌روز و زیبایی به‌خصوص در قاب پشتی‌اش دارد؛ دوربین‌هایش هم در قاب جلو و هم در قاب پشت کیفیت قابل قبولی دارند؛ صفحه‌نمایش در حد و اندازه یک گوشی میان رده عملکرد خوبی دارد؛ باتری هم رضایت شما را برآورده می‌کند و درنهایت حافظه داخلی با توجه به قیمت ظرفیت مناسبی دارد و پیشتیبانی از دو سیم‌کارت همزمان هم یکی از ویژگی‌های قابل ذکر دیگرش است.

image

 

اگر برند گوشی برایتان اهمیتی ندارد و از آن دست کسانی نیستید که هزینه زیادی برای خرید یک گوشی هوشمند کنار می‌گذارند Mi 6X می‌تواند انتخاب بسیار خوبی در این بازار آشفته و گران باشد که اگرچه تجربه‌ای که با گوشی‌ای مانند نوت 8 به دست می‌آورید برای شما به ارمغان نمی‌آورد اما تمام نیازهای روزمره شما را از یک گوشی هوشمند برآورده می‌کند.

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (30 نظر)

فارهه

۱۳۹۷/۱۲/۲۱
سلام خسته نباشد من می خوام تازه گوشی بخرم چند نفر از دوستام چند مدل گوشی گفتن خوبه بهم گفتن از نظر سیستم عامل شیامی نسب به سامسونگ وهوای گوشی خوبیه وموندم چند نفر بازم بهم گفتن سامسونگ خوبه سر دوراهی موندم میشه لطفعا یک نفر راهنماییم کنیم تا شاید بتون یک گوشی خوب بخرم

زهرا

۱۳۹۷/۱۲/۵
بین این گوشی و سامسونگ آ 7 2018 موندم..کسی میدونه کدوم انتخاب بهتریه

علیرضا

۱۳۹۷/۱۱/۲۶
دوست عزیز معیار ارزش خرید دنیاست نه ایران

fateme

۱۳۹۷/۱۰/۳۰
سلام لطف میکنید منو راهنمایی کنید بین گوشیa2,,note6proکدوم رو بگیرم؟

سعید

۱۳۹۷/۱۰/۲۰
آیا mi 6x با رام چین مشکل آنتن دهی داره یا نه لطفا کسی جواب بده