خانهاخبار
نگاهی به تاریخچه گوشی‌های شرکت وان ‌پلاس؛ غول‌کش

نگاهی به تاریخچه گوشی‌های شرکت وان ‌پلاس؛ غول‌کش

شرکت چینی OnePlus در پایان امسال پنجمین سال تولد خود را جشن می‌گیرد. به همین بهانه می‌خواهیم امروز در جی اس ام نگاهی به تاریخچه گوشی‌های عرضه شده توسط این شرکت داشته باشیم.
۱۳۹۷/۴/۲۰

شرکت چینی وان پلاس در پایان امسال پنجمین سال تولد خود را جشن می‌گیرد. این شرکت از ابتدای تاسیس تا به امروز هشت گوشی را روانه بازار کرده است. استراتژی این شرکت همواره «یک کار را انجام بده و آن را خوب انجام بده» بوده و این دقیقا همان استراتژی است که اپل در ابتدای تاسیس خود آن را در پیش گرفت و کارساز نیز بود. در حال حاضر سیستم وان پلاس به این صورت است که بعد از عرضه یک نسل جدید، حدود 6 ماه بعد نسخه اصلاح شده و ارتقا یافته آن را به بازار عرضه می‌کند.

وان‌پلاس 6 آخرین نسل از گوشی‌های هوشمند این شرکت چینی است و فروش نسبتا موفقی را نیز تا به امروز تجربه کرده است. به بهانه همین موفقیت‌های شرکت نوپای وان پلاس، می‌خواهیم امروز در جی اس ام نگاهی به تاریخچه گوشی‌های عرضه شده توسط این شرکت داشته باشیم.

وان‌پلاس وان

در سال 2014 که گوشی وان پلاس وان معرفی شد، تلاش‌های گوگل برای ارائه اندروید خالص به نوعی با شکست مواجه شده بود و و سیستم‌عامل اندروید وان که در این سال معرفی شد فقط برای گوشی‌های بسیار رده پایین کاربرد داشت و کاربرد آن همانند امروز نبود. اما در همین سال گوشی جدیدی با مود سیانوژن وارد بازار شد. در آن زمان سیانوژن مود یکی از محبوب‌ترین کاستوم رام‌های اندروید بود. تیم پشتیبانی این رام نسخه تجاری آن را عرضه کردند و نام آن را Cyanogen OS گذاشتند.

گوشی وان پلاس وان با توجه به مشخصات و قیمتش از همان ابتدا لقب «قاتل پرچمدار» را به خود گرفت. این گوشی در ازای قیمت 300 دلار امکاناتی مانند نمایشگر 5.5 اینچی با کیفیت 1080p، پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 801 و مقدار حافظه ذخیره‌سازی معقولی را ارائه می‌داد.

image

قیمت 300 دلاری دقیقا همان قیمتی بود که نکسوس4 چند سال قبل با آن وارد عرصه رقابت شده بود- قیمتی که می‌توانست فروش گوشی‌های پرچمدار آن زمان را تحت الشعاع خود قرار دهد. از آن‌جایی که وان پلاس هنوز یک شرکت جوان بود و ظرفیت تولید نداشت، ناچار بود که نمونه‌های اولیه گوشی‌های خود را از طریق دعوتنامه به فروش برساند.

یکی از مسائلی که در همان سال‌های اولیه، شرکت وان‌پلاس را دچار مشکل کرد این بود که Cyanogen Inc. با شرکت Micromax هند یک قرارداد امضا کرد و وان‌پلاس به صورت موقت از ساخت گوشی‌های هوشمند منع شد. سیانوژن به صورت غیرقانونی حق انحصاری توزیع گوشی‌های برند سیانوژن در جنوب آسیا را به این شرکت هندی واگذار کرده بود. اما وان پلاس خیلی زود با کوچ به سیستم‌عامل Oxygen OS توانست به حیات بازگردد.

گوشی وان پلاس وان مجموعا 1 میلیون دستگاه فروش داشت که فروش آسیا 40 درصد کل میزان فروش را شامل می‌شد و اروپا و آمریکای شمالی نیز هرکدام به ترتیب 30 و 20 درصد سهم فروش را به خود اختصاص دادند.

وان‌پلاس 2

هما‌ن‌طور که گفتیم، وان پلاس به دلیل نبود ظرفیت تولید انبوه، ناچار بود که محصولات خود را به صورت محدود به فروش برساند. این شرکت برای وان پلاس 2 یک سیستم رزرو درنظر گرفت، اما تنها سه روز بعد از رونمایی، وان پلاس 2 نایاب شد. حدود 1 میلیون رزور برای خرید این گوشی انجام شده بود و این میزان تنها در طی یک هفته به 2 میلیون افزایش یافت. در حقیقت، تقاضا برای این گوشی چنان بالا بود که در ساعت اولیه فروش، سرورهای سایت وان پلاس قادر به پاسخگویی به ترافیک ورودی نبودند.

image

در این نسل، وان پلاس تمرکز خود را روی متریال مورد استفاده قرار داده بود. شاسی‌های گوشی از آلومینیوم منیزیم ساخته شده بودند و کیس‌های متنوعی با جنس‌های مختلفی مانند بامبو، کولار و... در نظر گرفته شده بود.

ضعف‌های پردازنده اسنپدراگون 810 برای همگان مشهود بود و در وان پلاس 2 برای کمک به مدیریت حرارت دستگاه، سرعت کلاک دستگاه کاهش یافته بود. دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی نیز به قابلیت لرزشگیر اپتیکال (OIS) مجهز شده بود. البته این قابلیت در گوشی وان پلاس 5 و 5T حذف شد ولی در وان پلاس 6 شاهد بازگشت مجدد آن هستیم.

نسل دوم گوشی‌های وان پلاس همچنین اسلایدر نوتیفیکیشن‌ها را از آیفون‌های اپل قرض (بخوانید کپی) گرفته بود. وان پلاس 2 با مشکلاتی در زمینه عدم پاسخگویی نمایشگر هم مواجه شد.

وان‌پلاس X

در همان سال عرضه وان پلاس 2، شرکت چینی تصمیم گرفت تا یک گوشی مینی با نام وان پلاس X را روانه بازار کند. البته این گوشی چندان گوشی موفقی نبود. وان پلاس X اولین گوشی شرکت وان پلاس بود که به نمایشگر امولد و قاب پشتی شیشه‌ای متصل به فریم آلومینیومی مجهز شده بود. این زبان طراحی در حال حاضر در وان پلاس 6 نیز دیده می‌شود. X هنوز از پردازنده اسنپدراگون 801 استفاده می‌کرد و برای کاهش قیمت گوشی به 250 دلار، وان پلاس ناچار بود تا برخی قابلیت‌ها را از این محصول جدید خود حذف کند.

image

قابلیت‌هایی مانند لرزشگیر اپتیکال و اثرانگشت از وان پلاس ایکس حذف شده بودند و پورت USB-C نیز با نمونه قدیمی میکرو USB جایگزین شده بود. اما مشکل اصلی این گوشی نرم‌افزار آن بود. این محصول با اندروید 5.1 لالی‌پاپ عرضه شد و به اندروید 6 مارشمالو ارتفا یافت.

وان‌پلاس 3

محدودیت‌های فروش و عرضه در وان پلاس 3 به طور کامل کنار گذاشته شد. این گوشی با بدنه فلزی بسیار زیبا، پردازنده اسنپدراگون 820 و 6 گیگابایت رم همراه بود، اما ورژن‌های اولیه Oxygen OS نمی‌توانستند از تمام ظرفیت این سخت‌افزار استفاده کنند.

image

مجهز شدن وان پلاس 3 به قابلیت دش شارژ این گوشی را به یکی از سریع‌ترین گوشی‌های شارژ شونده بازار تبدیل کرد بود. همچنین صفحه نمایش این گوشی از نوع امولد و ساخت شرکت سامسونگ بود و تا به امروز نیز از همین نمایشگر در محصولات وان پلاس استفاده می‌شود.

وان‌پلاس 3T

اکنون نوبت به وان پلاس 3T می‌رسد. این گوشی در ماه نوامبر به عنوان جایگزین وان پلاس 3 به بازار عرضه شد. بهبودهای صورت گرفته در این گوشی زیاد نبودند. رنگ‌های جدیدی برای گوشی درنظر گرفته شده بود و همچنین پردازنده نیز به اسنپدراگون 821 ارتقا یافت. دوربین سلفی نیز با سنسور 16 مگاپیکسلی همراه شد. افزایش میزان حافظه از 64 به 128 گیگابایت نیز از جمله دیگر تغییرات ایجاد شده در وان پلاس 3T بود.

image

وان پلاس 3 و 3T در مجموع پشتیبانی نرم‌افزاری بهتری را دریافت کردند. این گوشی‌ها در ابتدا با اندروید 6 مارشمالو عرضه شدند و سپس آپدیت اندروید 8 برای آن‌ها عرضه شد.

وان‌پلاس 5

وان پلاس 5 تقریبا با همان طراحی و بدنه نسخه پیشین خود عرضه شد، اما یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن همراه شدنش با دوربین دوگانه بود. این گوشی از یک سنسور 16 مگاپیکسلی ساخت سونی به عنوان دوربین اصلی استفاده می‌کرد و سنسور دوم نیز یک سنسور 20 مگاپیکسلی با لنزهای تله فوتو بود.

image

از آن‌جایی که استفاده از رم بالا برای وان پلاس به یک عادت تبدیل شده بود، گوشی وان پلاس 5 نیز می‌توانست با حداکثر 8 گیگابایت رم پیکربندی شود. این گوشی آخرین محصولی بود که با نسبت نمایشگر 16:9 عرضه شد.

وان‌پلاس 5T

وان پلاس که ریتم مخصوص خود را پیدا کرده بود، در سال 2017 از گوشی وان پلاس 5T رونمایی کرد. این گوشی اولین محصول شرکت وان پلاس بود که با نمایشگر 18:9 عرضه می‌شد و البته تراکم پیکسلی آن ثابت نگه داشته شده بود. استفاده از چنین نمایشگری باعث شد تا سنسور اثر انگشت به قاب پشتی گوشی انتقال یابد. قابلیت آنلاک کردن گوشی با تشخیص چهره نیز از جمله قابلیت‌هایی بود که در وان پلاس 5T بسیار مورد توجه قرار گرفت.

image

دوربین وان پلاس 5T نسبت به نسخه پیشین چندان تغییر نکرده بود و هنوز از دوربین دوگانه 16 و 20 مگاپیکسلی در آن استفاده می‌شد، هرچند که میدان دید دوربین ثانویه با دوبین اصلی یکی شده بود. این تغییر به این معنا بود که می‌شد از دوربین گوشی برای افکت‌های بوکه استفاده کرد و نه برای زوم.

وان‌پلاس 6 و محصولات آینده

وان پلاس 6 آخرین دستاورد شرکت وان پلاس در دنیای گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید و نمایشگر بزرگ‌تر و کشیده‌تر نیز دارد. نسبت نمایشگر در این نسخه به 19:9 تغییر کرد و در بالای نمایشگر نیز یک بریدگی به سبک آیفون 10 ظاهر شد.

در این گوشی شاهد بازگشت لرزشگیر اپتیکال نیز هستیم که با سنسورهای اصلی بزرگ‌تر باعث می‌شود دوربین در فضاهای کم نور عملکرد بهتری داشته باشد. دوربین وان پلاس 6 اکنون می‌تواند ویدئوهای 4k با سرعت 60 fps ضبط کند. امکان ضبط ویدئوهای اسلوموشن در 400 fps و رزلویشن 720p از دیگر قابلیت‌های دوربین وان پلاس 6 است. حافظه ذخیره‌سازی دستگاه نیز تا 256 گیگابایت افزایش یافته است.

image

اما وان پلاس 6 هنوز برای ارتقا جا دارد. هرچند که این گوشی در برابر آب تا حدودی مقاوم است، اما شرکت وان پلاس رتبه IP آن را اعلام نکرده است. همچنین با وجود اینکه بدنه گوشی از شیشه ساخته شده است، اما شاهد بکارگیری شارژ وایرلس نیستیم و شاید در وان پلاس 6T شاهد افزوده شدن این قابلیت باشیم.

نظر شما در مورد محصولات وان پلاس چیست؟ آیا تاکنون از محصولات این شرکت نوپای چینی استفاده کرده‌اید؟

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

Arefghasemi

۱۳۹۷/۴/۲۱
سلام به دوستان عزیز و سایت gsm گوشی وان پلاس رو از وان پلاس وان تا ۳تی استفاده کردم گوشی وان پلاس سرعت و کارای فوق‌العاده داشتن بخصوص وقتی تو وان پلاس ۳ تی اندرویدش ۸ شد . مجهز به ایدی فیس شد و چیزی که فکر نمیکنم هیچ وقت تو هیچ گوشی تجربه کنم سرعت شارژ شدنش بود بعد وان پلاس ۳تی نتونستم از پس هزینش بر بیام و ۵ یا ۵تی یا ۶ بگیرم ولی به جرعت میشه گفت رو دستش گوشی نیست فقط تو ۳تی کمی دوربینش از رقیبانش ضعیف تر بود امیدوارم درست شده باشه

soroosh

۱۳۹۷/۴/۲۰
معایب وان!!!!!!!!!!!