خانهاخبار
گوشی‌‌ هوشمند شما را شنود نمی‌کند، اما هر کاری که انجام می‌دهید را زیر نظر دارد!

گوشی‌‌ هوشمند شما را شنود نمی‌کند، اما هر کاری که انجام می‌دهید را زیر نظر دارد!

یکی از نگرانی‌های امنیتی درباره گوشی‌های هوشمند این بود که به طور خودکار از میکروفون دستگاه برای شنود کاربر استفاده کنند اما این مورد حل شده و نگرانی جدیدی جای آن را گرفته که دوربین گوشی تمامی کارهایی را که کاربر انجام می‌دهد زیر نظر بگیرد و ثبت نماید!
۱۳۹۷/۴/۱۴

بعضی از افراد بسیار برای حریم خصوصی خود اهمیت قائل‌اند، اما دنیای دیجیتالی امروز تا حد زیادی این حریم را به چالش می‌کشد. از مدت‌ها قبل این موضوع مطرح بود که گوشی هوشمند یا سایر دستگاه‌های هوشمند مانند تلویزیون و لپ‌تاپ و ... از میکروفون دستگاه برای شنود و جمع آوری اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند که البته نمی‌توان نقش باگ‌ها و آسیب پذیری‌های نرم افزاری را در این مورد نفی کرد.

بسیاری از مردم نیز با توجه به نگرانی‌هایی که ممکن بود برای حریم و زندگی خصوصی خود داشته باشند، چنین موضوعی را باور کرده‌اند. اما بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه نورث‌ایسترن صورت گرفته است، بیان شد که موضوع اصلا این نیست! پس از یک دوره تحقیق یکساله، پژوهش‌گران متوجه شدند که گوشی‌های هوشمند ممکن است تمامی کارهای شما را ببینند!

image

گروهی از متخصصان علم رایانه در آزمایشی که انجام شد، بیش از ۱۷ هزار اپلیکیشن اندرویدی محبوب را مورد آزمایش قرار دادند تا دریابند که آیا این برنامه‌ها از میکروفون گوشی برای ضبط صدا استفاده می‌کنند یا خیر. برخی از این اپ‌ها تحت مالکیت فیس‌بوک بود و بیش از ۸۰۰۰ اپ ظرفیت ارسال اطلاعات به این شبکه‌ی اجتماعی را داشتند. در میان این اپلیکیشن‌ها، بیش از نیمی از آن‌ها خواستار دسترسی به دوربین و میکروفون بودند؛ در نتیجه این احتمال در ذهن کارشناسان شکل گرفت که ممکن است هنگامی که اپلیکیشن مورد نظر باز است، مکالمات شخص را ضبط کند؟

تمامی ترافیک تولید شده با استفاده از یک برنامه‌ی خودکار که روشی برای تعامل با اپ‌ها بود، کنترل و تحلیل شد. نتیجه‌ی بدست آمده این بود که اپ‌های مورد نظر هیچ فایل صوتی را به هیچ دامنه‌ی شخص ثالثی نمی‌فرستند.

البته کارشناسان سریعا اعلام کردند که این نتیجه صد درصد قطعی نیست و نباید فکر کنید که اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی شما هرگز مخفیانه شما را شنود نمی‌کنند. از آنجا که یک سیستم اتوماتیک برای آزمایش اپلیکیشن‌ها استفاده شد، نتیجه ممکن است با آن‌چه که انسان با آن مواجه می‌شود تفاوت داشته باشد. سیستم خودکار در ورود به این اپ‌‌ها ناتوان بود و ممکن بود صدایی را که در دستگاه پردازش می‌شد را از دست بدهد.

با توجه به مطلبی که وب‌سایت Gizmodo منتشر کرده است، محققین به موضوع جالب‌تری اشاره کردند. تعداد زیادی از این اپلیکیشن‌ها از کارهایی که کاربر با گوشی انجام می‌دهد ویدیو یا اسکرین شات ثبت می‌کنند؛ اما قسمت بد ماجرا این است که این تصاویر به دامنه‌های شخص ثالث ارسال می‌شوند.

یکی از این اپلیکیشن‌ها که GoPuff نام دارد، از صفحه‌ی اپلیکیشن ویدیو تهیه کرد و آن را به شرکت تحلیل موبایلی Appsee ارسال کرد. این اپلیکیشن که یک سرویس ارسال خدمات است، اطلاعات مهمی مانند شماره و رمز کارت‌های اعتباری، نشانی پستی و امثال آن را به عنوان داده‌‌های اصلی برای ارائه‌ی خدمات به کاربران نیاز دارد. در این آزمایش، اپ مذکور از بخشی از صفحه که نیاز به وارد کردن کد پستی کاربر داشت ویدیو تهیه و آن را به شرکت مذکور ارسال کرد. این اپلیکیشن در بخش سیاست‌های حریم شخصی خود اشاره‌ای به این موضوع که از صفحه‌ی گوشی ویدیو ضبط می‌کند، نکرده است. پس از اینکه محققان با GoPuff تماس گرفتند تا آنچه دریافته بودند را اطلاع دهند، تنها تغییر این بود که بخش سیاست‌های حریم شخصی این اپ عنوان جدیدی را اضافه کرد: اطلاعات شخصی قابل شناسایی ممکن است جمع آوری گردد.

نظر شما درباره‌ی امنیت و حریم خصوصی در دنیای مجازی چیست؟ ایده‌های خود را با ما در میان بگذارید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ali

۱۳۹۷/۴/۱۴
یادم هست دوره ای رو تو یک مرکز نظامی باید میگذروندیم که مربوط به درس آمادگی دفاعی بود . تو کنفرانسی که میدادن گفتند این تفاق میافته و اونا روی وسایل هوشمندشون و روی قسمت دوربینشون چسب میچسبونن،جدا ازینا من فکر میکنم احتمال زیاد این اتفاق میافته، شاید هم..