زیتل ۲


سرویس نقد و بررسی تخصصی
4 تیر 1397 ساعت 13:24
6 نظر

 

ممنوعیت واردات خودرو چه تاثیرات منفی در بازار کشور خواهد داشت

پس از ابلاغ ممنوعیت واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، شاهد تحولاتی در بازار خودرو خواهیم بود که ممکن است مشکلاتی را برای سرمایه‌داران و مردم معمولی در پیش داشته باشد. در این مطلب به بررسی تاثیرات این مهم در حوزه خودرو می‌پردازیم.

چندی پیش وزارت صنعت، طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد، ثبت سفارش و واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع شده که خودرو یکی از آنهاست.

مدت زیادی از زمان اعلام این خبر نگذشته بود که دلالان به وبسایت‌های آگهی فروش هجوم آورده و قیمت آگهی‌های خود را بالا بردند. گرانی خودروهای خارجی شاید اولین تاثیر منفی ممنوعیت واردات خودرو باشد اما این تنها تاثیر نیست. بی‌کاری هزاران نفر، کمبود و گرانی قطعات خودرو و ... نیز از اثرات منفی این تصمیم دولتی است. دولت ممنوعیت این اقلام را با هدف کاهش خروج ارز از کشور انجام داده است. نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با اشاره به تاثیر این تصمیم بر ممانعت از خروج ارز گفت: ما مشکلات ارزی داریم و برای رفع بخشی از مشکلات، باید اجازه ندهیم ارز به سمت کالاهای لوکس و کالاهای آماده سوق یابد، باید ارز را هدفدار کنیم و به سمتی هدایت کنیم که به درد بخش تولید و اقتصاد بخورد. اما نکته‌ای که باید بدان توجه نمود این است که آیا چند درصد از مشکل خروج ارز بر گردن واردات خودروهای لوکس است؟ مگر ممنوعیت واردات خودروهای بالای چهل هزار دلار به‌ اندازه‌ی کافی راه حل مناسبی برای این کار نبود؟ آیا بهتر نیست بجای افزایش بیکاری و ایجاد نابسامانی در بازار خودرو جلوی خروج ارز از راه گردشگری را بگیریم؟ آیا بهتر نیست بجای ایجاد رانت مستقیم در کشور، شرایطی را فراهم کنیم که مردم بجای تبدیل پول خود به دلار و یورو و خرج کردن آن در کشورهای همسایه، آن را در داخل خرج کرده و به صنایع داخلی کمک کنند؟

ولی ملکی عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوع کردن واردات خودرو اظهار داشت: این تصمیم می تواند موجب بالا رفتن قیمت خودروهای خارجی شود و این در حالی است که در حال حاضر هم قیمت این خودروها سر به فلک کشیده و در مورد برخی از خودروهای خارجی صددرصد افزایش قیمت را شاهد هستیم و بنابراین باید منتظر باشیم که قیمت ها بیش از پیش افزایش بیابد.

ملکی در ادامه افزود: البته نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که مصرف کنندگان خودروهای خارجی افراد خاصی هستند که منابع درآمدی بالایی دارند و تورم و گرانی برای آنها چندان اثربخش نیست.

عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال عنوان کرد: البته پیش از این هم اجازه واردات خودرو به ارزش بیشتر از ۴۰ هزار دلار داده نمی‌شد و شاید کل ارزی که از بابت واردات خودرو از کشور خارج میشد، سالانه ۲ تا ۳ میلیارد دلار بود.

ضمن اینکه نرخ بالای ارز و عدم تخصیص آن به اندازه کافی میزان واردات را کاهش داد. به هر روی امیدواریم این ممنوعیت بر قیمت خودروهای ساخت داخل تاثیر نداشته باشند.

شما همراهان گرامی چه راه حل مناسب و در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی را برای جلوگیری از خروج ارز از کشور پیشنهاد می‌کنید؟

 




نظرات کاربران

در حال بارگذاری