خانهاخبار
نسخه جدید macOS با نام «موهاوی» معرفی شد

نسخه جدید macOS با نام «موهاوی» معرفی شد

اپل در رویداد WWDC 2018، نسخه جدید سیستم‌عامل macOS را با قابلیت‌هایی نظیر Dark Mode، امکان برقراری تماس تصویری از طریق فیس‌تایم و نسخه بازطراحی شده App Store معرفی کرده است.
۱۳۹۷/۳/۱۵

شرکت اپل در رویداد WWDC 2018 از نسخه جدید سیستم‌عامل macOS با نام «Mojave» یا «موهاوی» به صورت رسمی رونمایی کرد که قابلیت‌هایی را نظیر Dark Mode، برقراری تماس تصویری گروهی از طریق فیس‌تایم و ... ارائه می‌دهد. کریگ فدریچی، مدیر بخش نرم‌افزار در شرکت اپل اعلام کرده است: 

macOS Mojave، یک به‌روزرسانی عمده است که قابلیت‌های قدرت‌مند جدیدی را برای طیف وسیعی از کاربران مک (از مشتریان تا افرادی حرفه‌ای) ارائه می‌دهد.

image

در نسخه جدید سیستم‌عامل macOS، قابلیت Dark Mode وجود دارد که دسکتاب را با طراحی کاملاً متفاوت همراه ساخته و تمامی توجه به محتوای مدنظر کاربر معطوف شده است. اپل اعلام کرده است که برنامه‌های پیش‌فرض مک از جمله Mail، Messages، نقشه، تقویم و Photos از حالت Dark Mode پشتیبانی می‌کنند؛ کوپرتینویی‌ها از ارائه یک API اختصاصی برای توسعه‌دهندگان خبر داده‌اند که پیاده‌سازی حالت Dark Mode را در برنامه‌ها ممکن می‌سازد. همچنین از حالت جدیدی با نام «داینامیک دسکتاپ» رونمایی شده است که تصویر پس‌زمینه متناسب با زمان، تغییر پیدا می‌کند.

image

حالت دیگری در macOS Mojave تحت عنوان Stacks معرفی شده است که فایل‌ها را به صورت خودکار دسته‌بندی می‌کند؛ به صورت پیش‌فرض، سیستم‌عامل از نوع فایل‌ها تشخیص می‌دهد که آن‌ها با یک‌دیگر مرتبط هستند یا خیر اما می‌توانید فیلتر را براساس حالت‌های دیگر مانند «زمان» یا «تگ» تغییر دهید. 

ویژگی Finder در نسخه جدید سیستم‌عامل macOS دستخوش تغییر شده است و حالت Gallery View اکنون به کاربران اجازه می‌دهد تا فایل‌های خود را به صورت بصری مشاهده نمایند. پنل پیش‌نمایش (Preview Pane) نیز شامل متادیتا تمامی فایل‌های مختلف است. ویژگی Quick Look سیستم‌عامل مک نیز نمایش سریع و تمام‌صفحه از یک فایل را ممکن می‌سازد؛ می‌توانید جهت تصویر را تغییر داده یا آن‌را برش دهید یا حتی قابلیت‌هایی مانند نشانه‌گذاری روی فایل‌های PDF یا بریدن ویدیوها بدون باز کردن آن‌ها امکان‌پذیر شده است.

image

در macOS Mojave، برنامه‌هایی نظیر News، Stocks، Voice Memos و Home در دسترس هستند؛ برنامه Home به عنوان مثال، نظارت بر وسایل هوشمند خانه‌تان را امکان‌پذیر خواهد کرد و Voice Memos ضبط یادداشت‌های صوتی شخصی‌ را ممکن می‌سازد. همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره شد، نسخه جدید سیستم‌عامل مک شامل قابلیتی برای برقراری تماس تصویری گروهی است؛ فیس‌تایم به طور مشخص، چنین قابلیتی را ارائه می‌دهد.

استور سیستم‌عامل macOS که بزرگ‌ترین مرجع برای دریافت برنامه‌های این پلت‌فرم محسوب می‌شود، در macOS Mojave دستخوش تغییر شده است و طراحی متفاوتی را ارائه می‌دهد. اپل مدعی است با این تغییر، دسترسی به برنامه‌ها سریع‌تر خواهد شد و همچنین وعده داده شده است که برنامه‌های مطرحی از جمله آفیس مایکروسافت، لایتروم ادوبی و ... به‌زودی در استور macOS عرضه خواهند شد. باید اشاره کرد که در نسخه جدید سیستم‌عامل macOS، امکان دریافت به‌روزرسانی‌های سیستمی حذف شده است و باید از قسمت System Preferences، نسبت به دریافت آپدیت‌های جدید سیستمی اقدام کنید. اپل همچنین وعده داده است که پورت برنامه‌های iOS برای سیستم‌عامل macOS ساده‌تر خواهد شد و به‌زودی شاهد عرضه هرچه بیشتر برنامه‌های سیستم‌عامل iOS برای رایانه‌های مک خواهیم بود. 

image

یکی‌ دیگر از تغییرات عمده‌ای که در سیستم‌عامل macOS صورت گرفته، بهبود امنیت است؛ در مرورگر سافاری، قابلیت هوشمندی برای محافظت از اطلاعات کاربران وجود دارد که از دسترسی شبکه‌های اجتماعی به اطلاعات خصوصی کاربران جلوگیری می‌کند. ویژگی مذکور که Intelligent Tracking Prevention نامیده می‌شود، دکمه‌های Like یا Share شبکه‌های اجتماعی را از ردیابی کاربران منع خواهد نمود. همچنین در هنگام وب‌گردی، سافاری با دقت بیشتری از جمع‌آوری اطلاعات کاربران جلوگیری خواهد کرد. اعلام شده است که تغییرات صورت گرفته در سیستم‌عامل mac، از دسترس ساده برنامه‌ها به دوربین رایانه‌های ساخت اپل جلوگیری می‌کند و کاربر باید حتماً با این درخواست‌ها موافقت نماید تا امکان استفاده از وب‌کم لپ‌تاپ فراهم شود؛ ضمن اینکه نظارت بیشتری بر دسترسی برنامه‌ها به اطلاعات خصوصی کاربران نظر تاریخچه ایمیل یا دیتابیس پیام‌ها اعمال خواهد شد.

براساس اعلام رسمی اپل، نسخه جدید سیستم‌عامل macOS از امروز برای توسعه‌دهندگان به صورت آزمایشی در دسترس خواهد بود تا قابلیت‌های جدید را امتحان نموده و برنامه‌های خود را در صورت لزوم با این تغییرات، هماهنگ نمایند. همچنین در پاییز، این آپدیت برای تمامی کاربران منتشر خواهد شد. macOS Mojave برای تمامی مک‌هایی که در نیمه دوم سال 2012 یا بعدتر معرفی شده‌اند؛ در دسترس قرار می‌گیرد. مدل‌های 20110 مک‌بوک پرو و 2012 یا نسخه‌های جدیدتر نیز می‌توانند این به‌روزرسانی را نصب کنند. البته اعلام شده است که برخی از قابلیت‌ها بسته به منطقه یا زبان، ممکن است در دسترس نباشد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)