خانهاخبار
در WWDC 2018 منتظر چه محصولاتی باشیم؟

در WWDC 2018 منتظر چه محصولاتی باشیم؟

کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان اپل در حد فاصل 4 تا 8 ژوئن (14 تا 18 خرداد) برگزار خواهد شد؛ 5 روز پر هیجان و معرفی محصولات تازه در راه است.
۱۳۹۷/۳/۱۳
image

شما انتظار چه محصولاتی را می‌کشید؟ ساعت جدید؟ تلویزیون تازه؟ مک‌بوک؟ iOS12؟ سفره کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل، جایی که آخرین فناوری‌ها و نوآوری‌های کوپرتینویی‌ها به منصه ظهور در می‌آید، احتمالا به قدری بزرگ خواهد بود که به ولع هر طرفدار و هر سلیقه‌ای پاسخ دهد. کنفرانس حدود یک هفته به درازا می‌کشد و 4 ژوئن با سخنرانی سنتیشان در مرکز همایش‌های مکنری سن‌خوزه، واقع در کالیفرنیا آغاز می‌شود که پوشش زنده آن را نیز می‌توانید طبق روال گذشته از جی‌اس‌ام دنبال کنید. اپل نرم‌افزار رسمی WWDC را آماده کرده که خدماتی از قبیل زمان‌بندی رویدادها، آخرین اخبار و پوشش تصویری زنده مراسم ارائه می‌دهد. محوریت اصلی این کنفرانس معرفی آخرین دستاوردها در زمینه نرم‌افزار است. با این حال امکان دارد چند سخت افزار جدید هم رونمایی شود. در ادامه به بررسی محتمل‌ترین دستاوردها، از آخرین تغییرات سیستم‌عامل برای مک‌بوک و آیفون تا امکانات جدید ساعت‌های هوشمند و تلویزیون‌های اپل می‌پردازیم.

iOS 12

image

لیست محصولاتی که رونمایی می‌شوند هنوز مشخص نشده، با این حال به طور حتم تمرکز این دوره بر امکانات نرم‌افزاری است و قاعدتا باید آخرین نسخه از سیستم‌عامل‌ آیفون معرفی شود. شایعات مختلفی پیرامون iOS 12 پخش شده. iOS 11 قرار بود قابلیت شخصی‌سازی بیشتری داشته باشد. در عین حال دسترسی‌ها و میانبرهای بیشتری برای آن در نظر گرفته شده بود. اما به نظر می‌رسد در طراحی iOS 12 سعی شده تجربه‌ای روان‌تر از همیشه ارائه شود و تا حد امکان باثبات و عاری از باگ باشد. در صورت استفاده از ست NFC خدماتی از قبیل باز کردن قفل خودرو، منزل، محل کار و در هتل‌ها قابل ارائه هستند. اپل گفته همچنان امکان کنترل قفل‌های هوشمند با بلوتوث وجود دارد، اما با NFC تجربه‌ای امن‌تر خواهید داشت. به موارد فوق، امکانات امنیتی سخت‌افزاری جدید را هم اضافه کنید که با ادوات کنترل والدین بر آیفون، آیپد و آیپادتاچ تلفیق شده است. احتمالا از این به بعد والدین می‌توانند از مدت زمان استفاده کودک از دستگاه هم مطلع شوند. این ویژگی که با عنوان «سلامت دیجیتال» شناخته می‌شود به کاربر اجازه می‌دهد به طور دقیق از مدت زمان استفاده از هر برنامه آگاه شود.

دنیای واقعیت افزوده هم سهمی از این دوره دارد. اپل قصد دارد تجربه بازی چند نفره را به کاربرانش ارائه دهد. به این ترتیب می‌توانید با فراهم کردن تجهیزات AR، مقابل دوستانتان قرار گرفته و آن‌ها را به چالش بکشید. اگر بازار بورس و سهام را دنبال می‌کنید منتظر نسخه جدید برنامه Stocks باشید. اگر از مشتریان FaceTime هستید، احتمالا در نسخه جدید به جای مکالمه با یک نفر، فرصت صحبت با چند نفر به صورت همزمان را پیدا می‌کنید. به‌علاوه، استفاده از انیموجی حین مکالمه تصویری برای دارندگان iPhone X مقدور می‌شود. ارتقا HomeKit از دیگر مواردی است که در دستور کار مهندسان اپل قرار گرفته. طبق گزارش‌ها اپل قصد الحاق برنامه Home به مک‌بوک‌هایش را دارد. پس در آینده نزدیک می‌توانید لامپها، قفلها، سنسورها، وسایل سرمایشی و چندین مورد دیگر را با مک‌بوکتان کنترل کنید.  حالت Do Not Disturb هم پیشرفت کرده و تنظیمات بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در کنار لیست بلندبالای محصولات امسال اپل، چند تاخیر هم به چشم می‌خورد. نسخه ارتقا یافته برنامه Photos، اصلاحاتی در صفحه اصلی گوشی و برخی امکانات مالتی تسکینگ (مثل تقسیم نمایشگر آیفون به دو قسمت مجزا) از مواردی هستند که پیشتر در برنامه‌های اپل برای WWDC 18 بودند، اما فعلا رونمایی نمی‌شوند.

ARKit 2.0

image

سال گذشته کیت الحاقی واقعیت افزوده رونمایی شد. با این کیت می‌توانستید اشیا مجازی مختلف را در محیط برنامه قرار دهید و وقتی از AR استفاده می‌کردید، تصویر آنها را در فضای مجازیتان مشاهده کنید. امسال نسخه دوم این کیت ارائه می‌شود که به گزارش بلومبرگ، امکانات تازه‌ای به همراه دارد. مثلا کابران می‌توانند در یک فضای مجازی مشترک و در مقابل هم، یک بازی AR را تجربه کنند. این قابلیت احتمالا پیش‌زمینه‌ای بر هدست واقعیت افزوده اپل است که در آینده ساخته خواهد شد.

MacBook Pro

image

اپل احتمالا مک‌بوک جدیدی  مجهز به پردازنده نسل 8 اینتل معرفی می‌کند که به نوعی نسخه اصلاح‌شده مدل‌های قبلی محسوب می‌شود و روی هم رفته نباید انتظار محصولی جذاب یا انقلابی داشته باشیم. با توجه به وجود محصولاتی که هم‌اکنون از این پردازنده استفاده می‌کنند، ممکن است اپل با ادعای ارائه طول عمر بیشتر باتری و کارایی بالاتر نسبت به رقبا نمونه جدیدش را روانه بازار کند. قاعدتا طراحی صفحه کلید پروانه‌ای، که با توجه به بازخورد کاربران تا این‌جا یک شکست محسوب می‌شود، بازنگری شده و سعی بر جلب رضایت مشتریان خواهد داشت.

شایعات دیگری از معرفی مدلی در اواخر ماه اوت حکایت دارد. قیمت این مدل برابر نسخه های فعلی MacBook Air یا کمی ارزان‌تر خواهد بود که با نمایشگری 13.3 اینچی با وضوح 2560×1600، یعنی مشابه آنچه در MacBook Pro به کار رفته، عرضه می‌شود. 

اخیرا گزارشی از بلومبرگ از تلاش اپل برای تجهیز MacBook Pro و مدل 12-اینچی MacBooK به آخرین تراشه‌های ساخت اینتل پرده برداشت. همچنین مدعی شد اپل در حال کار روی مدلی ارزان قیمت برای جانشینی MacBook Air است که البته منابع نزدیک به اپل، عرضه هیچ یک از این محصولات را در سال جاری میلادی محتمل نمی‌دانند.

watchOS 5

image

در این پنج روز خبری از نسل بعدی ساعت هوشمند نیست. با این حال، احتمالا سیستم عامل این ساعت‌ها یعنی watchOS شاهد به روز رسانی خواهد بود. اگرچه حجم شایعات پیرامون نسخه پنجم این سیستم عامل کم است و احتمالا بهتر است منتظر اضافه شدن امکانات فراوان نباشیم، ارائه پس‌زمینه‌ها و قابلیت‌های شخصی‌سازی جدید تقریبا حتمی است. برخی شایعات از ورود تکنولوژی تشخیص چهره به ساعت‌های هوشمند حکایت دارند. همچنین محبوب‌ترین برنامه‌های کنونی ساعت‌های اپل، برای watchOS 5 بروزرسانی می‌شوند.

image

ارتقا بعدی در ارتباط با ابزار پایش سلامت است. مینگ چی کو، تحلیلگر گروه صنعتی KGI وعده داده سنسورهای سلامت، از سیستم آنالیز وضعیت خواب تا پایش سلامت بانوان که Fitbit در ماه مه معرفی کرده بود، ارتقا خواهند یافت.

بلومبرگ اخباری  مربوط به تلاش اپل برای معرفی مدل‌هایی سبک‌تر و با نمایشگر بدون حاشیه منتشر کرده. مدلی که ابعادی تقریبا برابر با نمونه‌های فعلی دارد و قابل سوار شدن بر بند ساعت‌های کنونی است. البته معرفی این مدل در نمایشگاه پیش رو بعید به نظر می‌رسد.

tvOS 12

image

بازار شایعات پیرامون tvOS 12 چندان داغ نیست. چند هفته قبل از WWDC ورژن 11.4 سیستم عامل تلویزیون‌ها در دسترس کاربران قرار گرفت که شامل AirPlay 2 بود. ابزاری که به کاربر درجه آزادی خوبی در زمینه پخش موزیک می‌دهد و به کمکش می‌توانید دستگاه‌های مختلفی را که در منزل دارید به پخش موسیقی وا دارید. در حال حاضر AirPlay 2 در برنامه Home قرار گرفته و به شما اجازه می‌دهد با تلویزیون، آیفون و یا سیری پخش موسیقی را کنترل کنید. با این اوصاف شاید بیانه‌ای پیرامون آخرین آپدیت این سیستم عامل داشته باشیم.

iPhone SE 2

image

اپل معمولا آیفون‌های جدید را در رویداد پاییز و در ماه سپتامبر رونمایی می‌کند. ولی شایعه شده نسخه جمع و جور کوپرتینویی‌ها، iPhone SE 2، در کنفرانس آتی معرفی می‌شود. برخی منابع معتقدند این مدل ظاهری شبیه به iPhone X، اما کوچکتر دارد و پشتش از شیشه کار شده. در نقطه مقابل، گروه دیگری آن را مشابه برادر بزرگتر خود، iPhone SE و تا حدی شبیه به iPhone 5 می‌دانند که به حسگر اثرانگشت مجهز می‌شود. استفاده از شیشه در بدنه احتمالا قابلیت شارژ بی‌سیم را به همراه می‌آورد. به پردازنده A10 Fusion با 2 گیگابایت رم مجهز شده و حافظه‌ای 32 یا 128 گیگابایتی خواهد داشت و درنهایت 12 و 5 محتمل‌ترین اعداد برای وضوح دوربین‌های اصلی و سلفی هستند.

MacOS 10.14

image

بزرگترین شایعه‌ در مورد بروزرسانی سیستم عامل مک‌بوک‌ها، احتمال جامع شدن نرم‌افزارهاست. یعنی شما قادر به همگام سازی نرم‌افزارهای مبتنی بر iOS و MacOS خواهید بود. مثلا اگر مکالمه‌ای را در iMessage بر روی آیفون یا آیپدتان آغاز کنید، می‌توانید آن را روی مک‌بوک ادامه دهید. همچنین گفته می‌شود اپل قصد دارد معماری تمام محصولاتش را 64 بیتی کند، یا امسال یا در سال‌های آینده.

سیری هم آپدیت خواهد داشت. مدیریت ایمیل بهتر از گذشته خواهد شد و با ابزار جستجوی Spotlight یکپارچه می‌شود. به علاوه ظاهرا اپل در حال کار بر روی کنترل پنلی مشابه iOS است که در آن نوتیفیکیشن‌بار، داک و Launchpad برای تسهیل در مدیریت برنامه‌ها و فایل‌ها ادغام شده‌اند.

HomePod، ارزانتر و کوچکتر از قبل

image

در WWDC 17 شاهد نمایش هوم‌پادی 350 دلاری بودیم که محصولی نسبتا گران محسوب می‌شد. اپل قصد عرضه نسخه‌ای 200 دلاری و تحت برند Beats دارد. برای کاهش حدودا 50 درصدی قیمت، ابعاد هم کاهش یافته و نهایتا محصولی مشابه گوگل مینی یا آمازون اکو دات را شاهد هستیم. اگر اپل استراتژی‌ای مشابه گوگل و آمازون اتخاذ کند، نسخه کوچک‌تر باید همه قابلیت‌های نسخه اصلی را داشته باشد. با این همه ممکن است ارائه این مدل هم به تاریخ دیگری موکول شود. چرا که نسخه اول هنوز تازه است و اپل معمولا بیشتر از یک سال برای ارائه آپدیت جدید صبر می‌کند.

iPad Pro

image

با توجه به این که خبری از آیپد پرو در رویداد ماه مارس در شیکاگو نبود، محتمل ترین زمان معرفی، WWDC امسال است. گفته می‌شود این تبلت ظاهری مشابه آیفون ایکس دارد، دکمه هوم حذف شده و حاشیه نمایشگر کاهش چشمگیری داشته است. احتمالا قابلیت touch ID را هم از برادر ریزجثه‌اش به ارث می‌برد و در نهایت ممکن است شاهد تغییراتی در قلم این تبلت‌ها باشیم.

شما بیشتر منتظر کدام یک از این محصولات بوده‌اید؟

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

ماهان

۱۳۹۷/۳/۱۴
iPhone SE 2

محمد

۱۳۹۷/۳/۱۳
من ipad pro بدون حاشیه رو میپسندم تبلت بدون حاشیه و پیشرفته عالیتر از یه موبایله

آیفون SE

۱۳۹۷/۳/۱۳
بی صبرانه منتظر معرفی آیفون دوس داشتنی و جم و جور ینی SE 2 هستم
کاش ظاهرشو مث آیفون ایکس طراحی کنن :)

Reza

۱۳۹۷/۳/۱۳
من، هرچی که مربوط iOS میشه رو دوست دارم و منتظرم، خیلی روان تر ، شیک تر، با محصولات جذاب ، و ظاهری جدید و جذاب.... منتظرم.... ?

zhakopaeez

۱۳۹۷/۳/۱۳
کاشکی آیفون SE2 هم رونمایی بشه