خانهاخبار
7 باور غلط در مورد فناوری بلاک‌چین

7 باور غلط در مورد فناوری بلاک‌چین

بلاکچین فناوری است که بیشتر با بیت کوین و ارزهای دیجیتال شناخته می‏‌شود ولی امروزه کاربردهای آن فراتر رفته است. با توجه به اینکه بلاک‌چین فناوری جدیدی است هنوز همه کاربران شناخت درستی نسبت به آن ندارند. در ادامه این مطلب به توضیح 7 باور غلط در مورد فناوری بلاک‌چین می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۳/۱
image

اگر با دنیای Cryptocurrency و ارزهای دیجیتال آشنا هستید، بعید است نام Blockchain به گوشتان نخوره باشد. بلاک‌چین را می‌شود مجموعه‌ای از رکوردها توصیف کرد که شامل اطلاعات معاملات مالی یا هر نوع اطلاعات دیگری است؛ در واقع می‌توان آن را شبیه به یک دفتر کل حسابداری تصور کرد.

این دفتر کل در یک شبکه بین کامپیوترهای مختلف به اشتراک گذاشته شده است و همواره اطلاعات آن به‌روز و تطبیق داده می‏شود. هرگاه اطلاعات یا رکورد جدیدی به این دفتر اضافه شود، صحت آن توسط صدها کامپیوتر دیگر بررسی می‏‌شود تا از تقلب جلوگیری شود و اختلافی در حساب و کتاب به وجود نیاید.

فناوری بلاک‌‌چین برای اولین بار در سال 2008 برای بیت‌کوین مورد استفاده قرار گرفت و اکنون علاوه بر معاملات مالی برای انجام ده‌ها کار دیگر نیز به آن تکیه می‌‏شود.

با داغ شد تب ارزهای دیجیتال میان مردم و استفاده بیشتر از فناوری بلاک‌چین در کارهای مختلف، باورهایی در مورد این فناوری نوین و توانایی‌های آن ایجاد شده که بسیاری از آنها نادرست است. در ادامه در مورد برخی از این باورهای غلط توضیح می‌دهیم تا دید روشن‌تری نسبت به بلاک‌چین پیدا کنید.

 

در دنیا فقط یک بلاک‌چین وجود دارد

بسیاری بر این باورند که تنها یک بلاک‌چین در دنیا وجود دارد و همه فقط از همان یک بلاک‌چین استفاده می‌کنند؛ اما واقعیت چیز دیگری است. در واقع چندین و چند بلاک‌چین وجود دارد که هر کدام برای هدفی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بعضی از بلاک‌چین‌ها عمومی هستند و همه به آن‌ها دسترسی دارند؛ ولی برخی دیگر خصوصی هستند و تنها شرکت‌ها یا افرادی به خصوص از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

بلاک‌چین فقط برای پول استفاده می‌‏شود

اگرچه از بلاک‌چین در ابتدا برای ارز دیجیتال بیت‌کوین استفاده شده است و نام آن با دنیای کریپتوکارنسی پیوند خورده، اما توانایی‌های این فناوری فراتر از پول و امور مالی است.

برای بلاک‌چین فرق ندارد چه نوع اطلاعاتی روی آن قرار می‌گیرد. خواه اطلاعات مالی باشد یا اطلاعات فردی یا هر نوع اطلاعات دیگری. به همین دلیل امروزه از این فناوری در تشخیص هویت، قراردادهای هوشمند، فضاهای ابری، سیستم رای‌گیری و حتی امنیت پرواز استفاده می‌شود.

image

بلاک‌چین و بیت‌کوین یک چیز هستند

باور غلط دیگری که در مورد این فناوری وجود دارد این است که بلاک‌چین و بیت‌کوین هر دو یک چیز هستند؛ در صورتی که بلاک‌چین بستری است که بیت‌کوین روی آن بنا شده است. ارزهای دیجتال ممکن است بلاکچین مخصوص خود را داشته باشند یا بر بستر بلاکچین‌های دیگر فعالیت کنند. مثل بلاک‌چین اتریوم یا ریپل.

برای فهم بهتر می‌توان بلاک‌چین را سیستم عامل و ارزهای دیجیتال را نرم‌افزارهایی تصویر کرد که روی سیستم عامل اجرا می‎‏شوند.

 

در بلاک‌چین راهی برای تقلب وجود ندارد

همواره گفته می‌شود بلاک‌چین یک بستر امن است که تقلب در آن جایی ندارد؛ چون هر رکورد یا تراکنش توسط صدها نفر دیگر کنترل می‏‌شود و کسی قادر نخواهد بود در آن تغییری ایجاد کند؛ اما اینطور نیست.

بلاک‌چین‌ها نیز مثل هر سیستم دیگری ممکن است باگ‌ داشته باشند و هکرها بتوانند با استفاده از آسیب‌پذیریی‌های امنیتی، دارایی افراد را به سرقت ببرند یا در حساب و کتاب‌ها تغییر ایجاد کنند.

 

روی بلاک‌چین می‌توان فایل ذخیره کرد

شاید فکر کنید بلاک‌چین یک فضای ابری بزرگ است که می‌توان روی آن فایل ذخیره کرد. این یک باور غلط است. بلاک‌چین فضایی برای ذخیره‌سازی فایل‌ نیست بلکه اطلاعاتی که روی آن قرار می‌گیرد نشان دهنده وجود یک فایل به خصوص است و حقیقی بودن آن را تایید می‌کند.

image

همه بلاک‌چین‌ها عمومی هستند

بلاک‌چین‌ها می‌توانند عمومی، خصوصی یا نیمه خصوصی باشند و اینطور نیست که دسترسی به همه آنها برای هر کسی ممکن باشد. عدم دسترسی افراد به بلاک‌چین‌های خصوصی، تفاوت اصلی آنها با بلاک‌چین‌های عمومی است.

مثلا بلاک‌چین بیت‌کوین یک بلاک‌چین عمومی است، اما بلاک‌چین Corda خصوصی است و برای هدفی خاص و توسط عده‌ای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بلاک‌چین‌های عمومی اطلاعات خصوصی افراد را فاش می‌کنند

عمومی بودن بلاک‌چین‌ها به معنی عدم حفظ حریم خصوصی و در دسترس بودن اطلاعات شخصی و مالی کاربران نیست. تنها موردی که در بلاک‌چین‌های عمومی در دسترس است مقدار تراکنش و هش معامله است که بسیار کمتر از اطلاعاتی است که بانک‌ها از مشتریان خود در دست دارند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

h.seyedi

۱۳۹۷/۳/۸
ربطی نداره

HakhamaneshS

۱۳۹۷/۳/۳
ما ک باز نفمیدیم!
پس چ ربطی داره ب تلگرام ک می گفتن؟

h.seyedi

۱۳۹۷/۳/۲
همچین چیزی وجود نداره دوست عزیز و شایعه است.

Behnam

۱۳۹۷/۳/۲
دوست عزیز کی بهت گفته که Telegram X بلاکچین داره؟!

Samuel

۱۳۹۷/۳/۱
با سلام
میخواستم بدونم منظور از بلاک چین بودن Telegram x چیه منظورم اینه هست که آیا منظورش امنیت هست یا بستر اون هست یا گذر اون از آی پی های بسته یا منظورش قایم شدن پشت آب پی هایی مثله گدگل هست؟ میخواسنم بدونم منظور از بلاک چین Telegram X چیست :)!