خانهاخبار
برخی از کارکنان گوگل به دلیل همکاری این شرکت با پروژه‌های نظامی استعفا می‌دهند

برخی از کارکنان گوگل به دلیل همکاری این شرکت با پروژه‌های نظامی استعفا می‌دهند

در حالیکه گوگل مشغول شادمانی بابت شکست رقبا در مناقصه همکاری با ارتش آمریکا در پروژه‌های هوش مصنوعی بود،‌ با موج گسترده مخالفت‌های داخلی از سوی کارکنانش غافلگیر شده است.
۱۳۹۷/۲/۲۵
image

پس از اخباری که در ماه مارس در مورد همکاری مشترک گوگل با ارتش آمریکا با هدف استفاده از یادگیری ماشینی در تحلیل تصاویر پهپادها منتشر شد،‌ جمعی از کارکنان گوگل نارضایتی خود را از این اقدام اعلام کردند. از این گروه تعدادی نارضایتی خود را با تهیه و امضای یک طومار بیان کردند،‌ در حالی که گروهی دیگر فراتر رفته و در حال تقدیم استعفای خود هستند.

از نظر این کارکنان،‌ این پروژه مشترک با دستگاه‌های نظامی برخلاف شعار قدیمی گوگل،‌ یعنی «بد نباشیم!» است. خاطرنشان می‌شود که پروژه ماون (Maven) از یادگیری ماشینی برای تشخیص اشیای موجود در تصاویر پهپادها استفاده کرده و سبب کاهش چشمگیر هزینه، زمان و نیروی انسانی می‌شود.

بنا به گزارش خبرگزاری بلومبرگ،‌ طومار یاد شده که در بین کارکنان گوگل در گردش است،‌ از ۳۰۰۰ امضا به ۴۰۰۰ رسیده و از مدیرعامل گوگل،‌ ساندار پیچای،‌ می‌خواهد تا ضمن لغو این پروژه، فعالیت روی سایر «فناوری‌های نظامی» دیگر را نیز متوقف کند.

گیزمودو نیز فاش کرده است که در همین راستا تعدادی از کارکنان استعفای خود را اعلام کرده‌اند،‌ چرا که توجیهات مدیران ارشد خود را در این زمینه «قانع کننده» ندیده‌اند. از جمله این توجیهات این بوده که فناوری استفاده شده موسوم به TensorFlow متن باز بوده و دستگاه‌های نظامی نیز مجاز به بهره‌برداری از آن هستند؛ ‌یا اینکه در صورت خودداری گوگل،‌ شرکت‌های رقیب از این فرصت برای همکاری با ارتش آمریکا استفاده می‌کنند.

گوگل اذعان کرده که چنین دغدغه‌ای را به خوبی درک کرده و در حال ایجاد «سیاست‌ها و پادمان‌هایی برای مدیریت کاربردهای نظامی یادگیری ماشینی» است، ‌با این حال بدیهی است که این  امر زمان‌بر خواهد بود.

در این گیر و دار،‌ پیچای می‌بایست با درآمدهای جدید حاصله از فروش خدمات ابری و هوش مصنوعی به دستگاه‌های دولتی و نظامی، معضل فرار استعدادها از شرکتش را مدیریت کند. سرویس ابری گوگل در سالها و ماه‌های اخیر پس از موفقیت در جلب نظر شرکت‌های خصوصی و نیز حوزه سلامت، ‌با اقبال بخش دولتی هم مواجه شده است.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)