خانهاخبار
مروری بر همه قابلیت‌های جدید Google Assistant

مروری بر همه قابلیت‌های جدید Google Assistant

کنفرانس سالانه گوگل امسال یک ستاره منحصر به فرد داشت: دستیار هوشمند گوگل که چنان پیشرفت کرده که در مکالمه با آن متوجه نمی‌شوید که به جای انسان با ماشینی هوشمند طرفید.
۱۳۹۷/۲/۲۱
image

دستیار صوتی گوگل یا همان Google Assistant ابتدا در دو سال پیش و در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان گوگل ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد و از آن زمان گوگل تمرکز خود را  شدیدا بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی گذاشته است.

امروز،‌ در جریان کنفرانس Google I/O امسال،‌ گوگل بخش زیادی از ارائه‌های خود را به صحبت در مورد ویژگی‌های جدید Google Assistant اختصاص داد که مشخصا در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین محصولاتش است.

در ادامه به برخی از ویژگی‌های جذاب این دستیار صوتی می‌پردازیم.

 

صداهای طبیعی‌تر و جدیدتر

سوندار پیچای،‌ مدیرعامل گوگل، گفته بزرگ‌ترین هدف پیش‌ روی دستیار گوگل آن است که مکالمه با آن «راحت و جاافتاده» باشد و در همین راستا صداهای جدیدی به آن افزوده شده است.

صدای اولیه دستیار گوگل که با اسم رمز هالی (Holly) شناخته می‌شد در حقیقت صدای یک فرد واقعی بود که ساعاتی بسیار طولانی را در استودیو سپری کرده بود تا متن همه فرمان‌ها و درخواست‌های مختلف را ضبط کند. اکنون گوگل با کمک تیم یادگیری ماشینی موسوم به DeepMind توانسته صدایی مصنوعی ایجاد کند که طبیعی به نظر برسد.  این فناوری از قابلیت WaveNet استفاده می‌کند که تیم DeepMind توسعه داده است.

خبر مهم آن است که گوگل ۶ نوع صدای مختلف از این گونه ایجاد کرده است که لهجه و آهنگی متفاوت دارند و می‌توانید هرکدام را به دلخواه خود انتخاب کنید. هدف آن است که در این بین نهایتا لهجه‌ای جهانی انتخاب شود و این آغاز چنین راهی است.

خبر هیجان‌انگیز دیگر آن است که یکی از محبوب‌ترین صداهای امریکا، یعنی «جان لجند» نیز در میان صداهای جدید حضور دارد. البته این خواننده و ترانه‌سرا این بار مجبور نبوده که ساعاتی طولانی را صرف صدای خود کند،‌ بلکه این بار صدای او در فناوری WaveNet به کار گرفته و توسعه داده شده است و در ادامه امسال در بخشی از دستیار گوگل شنیده خواهد شد.

 

دیگری نیازی به گفتن عبارت «هی! گوگل!» ندارید

اگر از قبل از دستیار گوگل استفاده می‌کردید احتمالا شما هم از تکرار ده‌ها باره عبارت «هی! گوگل!» خسته شده‌اید. حالا گوگل این نکته را در نظر گرفته با قابلیت «مکالمه متداوم» می‌توانید بدون تکرار آن عبارت کذایی با دستیار صوتی خود گفتگو داشته باشید.

این ویژگی در هفته‌های آتی فعال می‌شود.

 

اقدامات چندگانه

دیگر ویژگی جدید و بسیار پیچیده دستیار گوگل «اقدامات چندگانه» است. دستیار گوگل این توانایی را دارد که تفاوت «و» های مختلف را در جمله درک کند و تشخیص دهد که آیا شما چندین درخواست مختلف داشته و آنها را با «و» از هم جدا می‌کنید یا اینکه استفاده از «و» با هدفی غیر از جدا کردن درخواست‌های مختلف است.

 

درخواست‌های مودبانه

یکی از مواردی که دغدغه برخی والدین شده این بود که کودکان برای آنکه از دستیار گوگل بخواهند تا مثلا برایشان قصه بگوید،‌ معمولا با بی توجهی بر سر آن فریاد ‌کشیده و دستور می‌دادند. والدین بیم داشتند که این حالت در تربیت فرزندان‌شان اثر نامناسبی گذاشته و به مرور سبب گستاخی و بی‌ادبی آنها شود. اکنون گوگل با توجه به این دغدغه دستیار خود را به گونه‌ای تنظیم کرده که زمانی که کودکان درخواست خود را به طرزی مودبانه مطرح کنند،‌ از آنها بابت رعایت ادب تشکر کند. ویژگی «درخواست مودبانه» نیز امسال در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

 

ظاهر بصری جدید

یکی دیگر از زمینه‌های اصلی دستیار گوگل آن است که به صورت بصری نیز ارتقا پیدا کرده است و لذا چه در نسخه‌های اندروید و چه نسخه iOS که امسال ارائه می‌شوند،‌ می‌توانید این ظاهر جدید را ملاحظه کنید.

همچنین نمایش‌هایی نیز در صفحه هوشمند دستیار گوگل خواهید دید و هدف آن است که صوت و تصویر به بهترین  نحو باهم ترکیب شوند.

اما در برخی موارد نیز (مثلا حین رانندگی) ممکن است تمایل داشته باشید که دستیار گوگل به جای ارائه اطلاعات بیشتر،‌ خلاصه‌ و موجز باشد. این قابلیت جدیدی است که تابستان امسال عرضه می‌شود: فعال شدن دستیار گوگل در سرویس مسیریابی Google Maps 

 

سرویس جدید سفارش و ارسال غذا

آخرین (ولی نه کم اهمیت‌ترین) ویژگی جدید،‌ توانایی دستیار گوگل در انجام کامل یک مکالمه با مخاطبانی نظیر سالن زیبایی برای رزرو وقت؛ یا تماس با رستوران برای رزرو میز؛ یا حتی گرفتن وقت ویزیت پزشک است. نمایش ارائه این قابلیت در صحنه کنفرانس هرچند تاثیرگذار اما کمی هم ترسناک بود چرا که تشخیص تفاوتش با مکالمه انسانی ناممکن به نظر می‌رسید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

حسن

۱۳۹۷/۲/۲۵
از کجا میتوانیم دانلود کنیم

saeid

۱۳۹۷/۲/۲۱
با سلام
آیا این امکانات برای همه گوشی های دارای سیستم عامل اندروید فعال میشه یا فقط پرچمدارا؟