خانهاخبار
با ویژگی‌های جدید اندروید P آشنا شوید

با ویژگی‌های جدید اندروید P آشنا شوید

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، گوگل نسخه ۹.۰ اندروید را با نام فعلی اندروید P برای توسعه دهندگان رونمایی کرد. اندروید P با ویژگی‌های جدید زیادی همراه است که قصد داریم مهم‌ترین آن‌ها را با هم مرور کنیم.
۱۳۹۷/۲/۱۹

بریدگی نمایش‌گر (Notch)

پس از فراگیر شدن بریدگی بالای نمایش‌گر در گوشی‌های پرچم‌دار و حتی میان‌رده، گوگل تصمیم گرفت تا نسخه جدید سیستم عامل خود را با این ویژگی نه چندان محبوب گوشی‌های امروزی سازگار نماید.

image

باتری انطباق پذیر

این ویژگی برای مدت‌ها در سیستم عامل اندروید موجود بوده است، اما اشاره مجدد به آن، نشان‌دهنده تحولی جدید در بهبود عمر باتری دستگاه‌های اندرویدی است. در نسخه جدید، سیستم از اجرای غیر ضروری و بی‌دلیل برنامه‌ها جلوگیری می‌کند که طبق ادعای گوگل با ۳۰ درصد کاهش در عملکرد CPU همراه می‌شود. بنابراین، عمر باتری به طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

سیستم ناوبری مشابه با آیفون X و نشان‌گر جدید هوم

با توجه به کاهش حاشیه‌ي نمایش‌گرهای گوشی‌های هوشمند و عدم وجود کلیدهای ناوبری فیزیکی، ظاهرا نسل بعدی پیکسل‌ها و گوشی‌های اندروید وان به نوار ناوبری و نشان‌گر هوم جدید مجهز می‌شوند. این سیستم جدید با آن‌چه در آیفون X دیده‌ایم، شباهت بسیاری دارد. کلید مربوط به برنامه‌های اخیر با ژست‌ حرکتی (کشیدن صفحه به بالا) جایگزین شده است. کشیدن کلید هوم بیضی شکل به اطراف، عمل جابجایی بین صفحات مربوط به برنامه‌های فعال را انجام می‌دهد. البته گوگل همچنان کلید بازگشت را مانند نسل‌های قبل حفظ کرده است.

image

چرخش دستی نمایش‌گر

اگر با قابلیت چرخش خودکار نمایش‌گر و غیر فعال کردن آن یا مصرف انرژی‌اش مشکل داشتید، باید بدانید که در اندروید ۹.۰ این مشکل نیز چاره‌ای دارد. با افزوده شدن یک نشانگر جدید به نوار هوم، می‌توانید به صورت دستی انتخاب کنید که صفحه را بچرخانید.

image

App Actions

این ویژگی مشابه قابلیتی است که هوآوی سعی کرد با افزودن هوش مصنوعی به گوشی خود آن را اجرا کند، اما این بار در سطح سیستمی در اندروید شاهد آن خواهیم بود. سیستم عامل می‌تواند اقدام بعدی شما را حدس بزند، یا حتی فراتر، آن را انجام دهد و برای دسترسی سریع تر به آن در پس زمینه‌، آن را پیش بینی نماید. برای مثال، هنگامی که هدفون را به دستگاه متصل نمایید، سیستم سریعا به پخش پلی‌لیست اسپاتیفای شما ادامه می‌دهد. متاسفانه این قابلیت فعلا برای اپلیکیشن‌های شخص ثالث فعال نیست.

image

Slices

اگر بتوانید بخشی از یک برنامه را در هنگام نیاز به صورت پاپ‌آپ در اختیار داشته باشید، چقدر برای‌تان کاربردی خواهد بود؟ قابلیت جدید اندروید P با نام Slices این امر را ممکن می‌کند. در هنگام نمایش این قابلیت، گوگل از اپلیکیشن به اشتراک گذاری خودرو با نام Lyft استفاده کرد که به صورت پاپ‌آپ هزینه و زمان شروع حرکت را نمایش داد و با انتخاب گزینه مورد نظر از طریق همان پنجره رزرو را به پایان برسانید.

image

سلامت دیجیتالی

شاید اعتیاد آورترین پلتفرم‌های دیجیتال، مانند یوتیوب یا اندروید، در اختیار کمپانی گوگل باشد، اما این غول دنیای فناوری در نسخه جدید سیستم عامل موبایلی خود از سلامت دیجیتالی سخن می‌گوید. این پلتفرم جدید شامل Dashbard خواهد بود که به کاربر نشان می‌دهد چگونه از دستگاه خود استفاده کرده است؛ مانند زمانی که صرف کار با یک اپ خاص نموده‌اید، دفعاتی که قفل گوشی خود را باز کرده‌اید یا اعلاناتی که توجه شما را جلب کرده‌اند. بنابراین، متوجه خواهید شد که در انجام چه کارهایی زیاده‌ روی کرده‌اید. مورد دیگر App Timer است که می‌توان با کمک آن، برای استفاده از اپ‌ها مدت زمان مخصوص تعیین کرد و زمانی که مدت مقرر پایان یافت، آیکن مورد نظر را بی‌رنگ نماید.  قابلیت سوم از پلتفرم سلامت دیجیتالی اندروید P، با نام Wind Down معرفی شده است. این ویژگی جدید در هنگم شب نور خانه را تنظیم می‌کند، حالت DND را فعال می‌کند و حتی با نزدیک شدن به زمان خواب، طیف رنگی خاکستری را برای نمایش‌گر گوشی تنظیم می‌کند. همچنین، حالت جدیدی برای مود DND (لطفا مزاحم نشوید) وجود دارد که تمامی صداهای هشدار، اعم از زنگ‌ها، اعلانات و حتی پاپ‌آپ‌ها را قطع می‌کند

image

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

alrwza

۱۳۹۷/۲/۲۲
خیلی کارتونی شده انتظار میرفت زمان بیشتری اجازه کار با اندروید رو بدن از طرفی هم تم به کار رفته به شدت ضعیفه ..بلعکس اپل که هربار شیک تره و زیبا تر میشه

mehiyaw

۱۳۹۷/۲/۱۹
برای کدوم گوشیا میاد؟

mohammadshvn

۱۳۹۷/۲/۱۹
خوبه که همه از bb10 کاپی میکنن

Ahmad

۱۳۹۷/۲/۱۹
با سلام خیلی خیلی عالی الان نسخه بتا اندروید ۹تو پیکسلم نصب کردم محشر

Hsin

۱۳۹۷/۲/۱۹
انگار گوگل یه تکونی ب خودش داد، امیدوارم هواوی پی 20 لایت هم ب این اندرویید اپدیت شه