خانهاخبار
آیا سیستم تشخیص چهره اپل به اندازه کافی امنیت دارد؟

آیا سیستم تشخیص چهره اپل به اندازه کافی امنیت دارد؟

سیستم احراز هویت Face ID که در آیفون X به کار رفته، قرار است در سایر محصولات این شرکت نیز استفاده شود. بنابراین پرسش از قابلیت اعتماد به این فناوری اهمیت بالایی دارد.
۱۳۹۷/۲/۱۹
image

فیس‌آی‌دی بدون تردید گزینه اصلی تعیین هویت آینده در دستگاه‌های اپل است. دوربین ۳بعدی TrueDept که اولین بار در آیفون X به کار گرفته و معرفی شد، قرار است در نسل بعدی محصولات اپل از آیپد پرو گرفته تا مک‌بوک و ... استفاده شود.

سازندگان محصولات اندرویدی که با این نوآوری اپل به نوعی خلع سلاح شدند،‌ نیز اعلام کرده‌اند به سمت استفاده از این فناوری پیچیده حرکت خواهند کرد. با این اوصاف پرسش منطقی این  است که این  فناوری چقدر امن است؟

 

آیا فیس‌آی‌دی به اندازه کافی امن است؟

اگر از اپل این سوال را بپرسید، خواهد گفت که از تاچ‌آی‌دی بسیار امن‌تر است. اگر اپل به این ادعا اعتقاد نداشت بعید بود که هزینه‌های چنین تغییر بنیادینی را بر عهده گیرد. علت اعتماد بالای اپل به فیس‌آی‌دی آن است که از پیشرفته‌ترین  سخت‌افزار و نرم‌افزارها در ساخت آن استفاده کرده‌است.

دوربین TrueDept با بررسی ۳۰ هزار نقطه نادیدنی اطلاعات چهره کاربران، نقشه ای عمقی از چهره ایجاد می‌کند. این اطلاعات به موتور عصبی چیپ بیونیک A11 اپل ارسال شده تا به همراه اطلاعات حاصله از تصاویر مادون قرمز از چهره به مدلی ریاضیاتی تبدیل و با اطلاعاتی که قبلا در گوشی ذخیره شده مقایسه شوند. اگر این داده‌ها تا حد مناسبی با هم همخوانی داشته باشند،‌ اجازه دسترسی به دستگاه صادر می‌شود. همه این فرآیندها داخل سامانه رمزگذاری شده iOS موسوم به Secure Enclave رخ می‌دهد.

 

فیس‌آی‌دی در برابر تاچ‌آی‌دی

اپل ادعا می‌کند که فناوری فیس‌آی‌دی به مراتب سرعتر و مطمئن‌تر از گزینه قبلی است. منتها چقدر سریعتر و مطمئن‌تر؟ در این خصوص این شرکت اعداد و ارقام جالبی را منتشر کرده است.

طبق گفته اپل احتمال آنکه کسی بتواند گوشی آیفون مجهز به قفل فیس‌آی‌دی شما را باز کند ۱ در ۱۰۰۰۰۰۰ (یک در میلیون) است که این احتمال برای تاچ‌آی‌دی تنها ۱ در ۵۰۰۰۰ است.

 

سایر چک‌های امنیتی

اپل همچنین چکهای امنیتی دیگری را برای جلوگیری از دسترسی غیرقانونی به اطلاعات آیفون شما در نظر گرفته است. iOS به شکل خودکار پس از هر ۵ بار اسکن ناموفق چهره توسط FaceID اقدام به پرسیدن گذرواژه می‌کند. بنابراین اگر فردی با هدف باز کردن غیرمجاز قفل گوشی مستمرا چهره خود را در دوربین آن اسکن کند، پس از چندبار تلاش از وی درخواست می‌شود تا رمز عبور را نیز وارد کند.

فیس‌آی‌دی همچنین از این توانایی برخوردار است که تشخیص دهد که آیا کسی که به گوشی نگاه می‌کند واقعا قصد باز کردن قفل را دارد یا نه. برای مثال اگر چشمان کاربر بسته باشد،‌ حتی در صورت شناسایی موفق چهره‌اش،‌ قفل گوشی باز نخواهد شد. بدین ترتیب از باز شدن قفل با گرفتن آن مقابل چهره صاحب خوابیده یا بیهوش آن جلوگیری می‌شود. البته درصورت تمایل به استفاده از آن، باید این ویژگی را در صفحه Face ID & Passcode تنظیمات دستگاه فعال نمود.

به علاوه،‌ اپل در موارد زیر نیز از شما گذرواژه را درخواست می‌کند:

  • روشن شدن یا ری‌استارت شدن گوشی
  • از آخرین باز شدن گوشی با استفاده از فیس‌آی‌دی ۵ ساعت گذشته باشد
  • از آخرین بار باز شدن گوشی با استفاده از گذرواژه شش روز و نیم گذشته باشد
  • گوشی در ۴۸ ساعت گذشته به هیچ طریقی باز نشده باشد.
  • گوشی فرمان قفل شدن از راه دور دریافت کرده باشد
  • از گزینه Emergency SOS گوشی استفاده شود

 

محدودیت‌های فیس‌آی‌دی

با وجود امن‌تر بودن فیس‌آی‌دی در قیاس با تاچ‌آی‌دی،‌ این فناوری محدودیت‌هایی نیز دارد. اگر برادر یا خواهری دوقلو یا بسیار شبیه به خود دارید این  احتمال هست که بتوانند قفل گوشی شما را باز کنند. بچه‌های زیر ۱۳ سال نیز ممکن است بتوانند قفل چهره را باز کنند زیرا از آنجا که صورت آنها هنوز در حال رشد است و تثبیت نشده،‌ داده‌های فیزیکی مشابهی با همسالان خود یا دیگران دارند. موردی مشاهده شده که در آن کودکی توانسته قفل آیفون X مادر خود را با چهره خودش باز کند. اپل اظهار می‌دارد که در چنین مواقعی باید از گذرواژه استفاده شود.

بنابراین در پاسخ به این سوال که «آیا فیس‌آی‌دی به اندازه کافی امن است؟» باید گفت بله،‌ به اندازه کافی امن است. با این حال مانند هر سیستم امنیتی دیگر هیچ تضمین ۱۰۰درصدی وجود ندارد. تنها نکته اطمینان‌بخش این است که فیس‌آیدی دست کم از تاچ‌آی‌دی امن‌تر است.

کسانی که به این  فناوری اعتماد نداشته یا برادر/خواهر دوقلوی بدجنسی دارند بهتر است که صرفا از گذرواژه استفاده کنند. در این صورت نیز باید دقت کنند که گذرواژه مناسبی را به کار برند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

sinakaya

۱۳۹۷/۲/۱۹
جمله اخر خیلی خوب بود
برادر/خواهر دوقلوی بدجنس
واقعا از جمله جاهایی که گوشی باید امنیتش چندین و چند برابر بشه خونه هستش
تایید هم شده که سامسونگ قراره با تاچ ایدی ادغام شده استفاده کنه
به نظر من استفاده از این دو فناوری در کنار هم امنیت رو به شدت بالا میبره اما در مقابل هزینه ها هم بالا میره

alikh79

۱۳۹۷/۲/۱۹
من دیدم دوقلو ها رو یکی شناسایی میکنه و یکی بود با اسکنر سه بعدی این کارو کرد و به نظر من پر اهمیت ترین عنبیه سامسونگ هست چه تو خواب چه تو اسکنر و چه دوقلو همه رو تشخیص میده و گول نمیخوره