خانهاخبار
محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سال ۲۰۱۸

محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سال ۲۰۱۸

اگر قصد برنامه نویس شدن دارید باید بدانید که پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا چه زبان‌هایی هستند و سپس برنامه‌ای جهت آموزش آن زبان برای خود تدارک ببینید. در این مطلب ما ۱۴ زبان برنامه نویسی برتر را به شما معرفی خواهیم کرد.
۱۳۹۷/۲/۶

در سال‌های اخیر با گسترش فضاهای کاری در بستر کامپیوتر، تقاضا برای جذب مهندسین نرم‌افزار نیز افزایش یافته است. به همین علت افراد زیادی در پی کسب مهارت‌های برنامه نویسی هستند. اما پیش از آن که بتوانید در زمینه برنامه‌ نویسی کاری را پیدا کنید، نیاز است که حداقل یک زبان‌ برنامه نویسی مهم را آموزش دیده باشید.

سایت Stack Overflow ـ که در زمینه پرسش و پاسخ برنامه نویسان در سراسر جهان معروف است ـ با بررسی سالانه خود از پرسش‌هایی که در سایت مطرح می‌شود، محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا را مشخص کرده است. طبق گزارش‌های سال ۲۰۱۸ میلادی، بیش از صد هزار برنامه نویس در این سایت فعالیت داشته‌اند که این تعداد می‌تواند آمار خوبی را از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی به ما بدهد.

 در زیر ۱۴ زبان برنامه نویسی برتر در سال گذشته را به اختصار به شما معرفی می‌کنیم:

۱- Javascript

با وجود اینکه جاوااسکریپت نامی مشابه جاوا دارد ولی در واقع این زبان برنامه نویسی به جاوا مربوط نمی‌شود. قابلیت این زبان که به برنامه نویسان این امکان را می‌دهد که عناصر تعاملی برای وب سایت‌ها ایجاد کنند، آن را به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های رایج در جهان تبدیل کرده است.

image

۲-   HTML

اگرچه HTML درواقع یک زبان برنامه نویسی نیست و از نظر فنی یک زبان نشانه گذاری نامیده می‌شود. اما HTML اساس ساختار هر وب سایتی است.

image

۳- CSS

 Cascading Style Sheets که به صورت اختصاری  CSS نامیده می‌شود، زبان برنامه نویسی‌ای است که به طور گسترده‌ای برای طراحی وب سایت‌ها و برنامه‌های مبتنی بر مرورگرها استفاده می‌شود.

image

۴-  SQL

SQL بر پایه زبان‌های پرس و جوی ساختاری (Structured Query) است و اغلب اوقات در ارتباط با یک زبان دیگر مانند PHP استفاده می‌شود. این زبان به برنامه نویسان این امکان را می دهد که با دسترسی به پایگاه داده ها و مدیریت آنها با مقادیر زیادی اطلاعات سر و کار داشته باشند.

image

۵- java

جاوا در سال ۱۹۹۱ توسط شرکت سان میکروسیستمز در ابتدا به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای سیستم‌های تلویزیون تعاملی اختراع شد. اما کمی بعد که شرکت اوراکل، سان میکروسیستمز را خریداری نمود، هدف جاوا را به کلی تغییر داد. این زبان برنامه نویسی  شایع‌ترین راه برای ساخت برنامه‌های اندروید است.

image

۶- Bash/Shell

Shell دقیقا یک زبان برنامه نویسی نیست در حقیقت یک خط اسکریپت shell به سیستم عامل دستور می‌دهد تا لیستی از دستورالعمل‌های از پیش طراحی شده را به صورت خودکار اجرا کند. به عنوان مثال یک اسکریپت shell  ممکن است به سیستم عامل دستور دهد هر زمانی که فایل‌هایی با فرمت .bmp‌ اجرا می‌شوند، به فرمت jpg. تبدیل شوند.

image

۷- Python

تاریخچه پایتون به سال ۱۹۸۹ برمی‌گردد. طرفداران این زبان برنامه نویسی آن را به خاطر کدهای بسیار خوانایش دوست دارند. به اعتقاد بسیاری از برنامه نویسان، پایتون آسان‌ترین زبان برای شروع کار است.

image

۸- C#

سی شارپ توسط مایکروسافت توسعه یافته است. اصلی‌ترین رقیب جاوای محبوب است و عمدتا توسعه‌ دهندگان نرم‌افزارهای کسب و کار از این زبان استفاده می‌کنند.


image

۹-PHP

برای وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی که داده‌های سنگینی دارند، استفاده می‌شود و به قدرتمندی وردپرس و فیس‌بوک است. اما بعضی از برنامه نویسان به شدت از PHP بیزارند. جف اتوود، موسس سایت Stack Overflow یک بار گفته است که: «PHP به عنوان مجموعه تصادفی از چیزهای دلخواه و یک انفجار مجازی در  کارخانه کلیدواژه‌ها و دستورها چندان هم شبیه به یک زبان نیست.»

image

۱۰-C++

سی پلاس پلاس یک شاخه از زبان برنامه نویسی سی است. این زبان در ابتدا در سال ۱۹۸۳ ایجاد شد و حالا می‌توانید در آن را در همه جا، از اپلیکیشن‌های وب دسکتاپ گرفته تا زیرساخت‌های سرور ببینید.

image

۱۱- C

سی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی که هم‌چنان در بین برنامه نویسان رایج است. این زبان در اوایل دهه هفتاد میلادی ساخته شد و در سال ۱۹۷۸ این زبان افسانه‌ای و کتاب راهنمای «زبان برنامه نویسی سی» (که هنوز هم مرجعی برای برنامه نویسان است) برای اولین بار منتشر شد.

image

۱۲-  Typescript

تایپ اسکریپت که زبان جدید و جوانی است، طبق استانداردهای زبان برنامه نویسی در سال ۲۰۱۲ توسط ماکروسافت ایجاد شد. این زبان در ارتباط خیلی نزدیکی با جاوا اسکریپت ساخته شده است و برای اجرای برنامه‌های بسیار بزرگ و حجیم طراحی شده است.

image

۱۳- Ruby

روبی به خاطر خوانایی ساده آن بسیار مورد تحسین واقع شد. دلیل محبوبیت دیگر روبی، Rails است که یک فریم‌ورک افزوده برای روبی است که ساخت اپلیکیشن‌های وب را آسان‌تر می‌کند. شعار رسمی این زبان این است: «روبی، بهترین دوست برنامه نویس‌ها»

image

۱۴- Swift

سوئیفت در سال ۲۰۱۴ توسط اپل منتشر شد. این زبان به منظور راهکاری  بهتر و راحت‌تر برای ساخت نرم‌افزار ایجاد شد. برای توسعه اپلیکیشن‌های آیفون از سوئیفت استفاده می‌شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

a

۱۳۹۷/۸/۱۳
اول با منطق برنامه نویسی اشنا شو و بعدش زبان پایتون

Kamran

۱۳۹۷/۲/۸
سلام ، یه اصولی توی برنامه نویسی هست که توی همه زبان های برنامه نویسی یکسان اند، اونارو رو یاد بگیر ، بعد کمی سی پلاس پلاس یاد بگیر تا آشنا بشی با برنامه نویسی ، و بعد برو به سمت جاوا و خوب یادش بگیر !! بعد از این راحت میتونی بری سمت اندروید!!!

Ali

۱۳۹۷/۲/۶
سلام ببخشید من میخام تازه برنامه نویسی برای اندروید شروع کنم و سطح صفر هستم راحترین زبان برنامه نویسی کدوم هستش که سریع هم نتیجه بده؟