خانهاخبار
نسخه مخصوص واقعیت مجازی مرورگر فایرفاکس با نام Firefox Reality معرفی شد

نسخه مخصوص واقعیت مجازی مرورگر فایرفاکس با نام Firefox Reality معرفی شد

کمپانی Mozilla در راستای بهبود وضعیت واقعیت مجازی و تجربه کاربر نسخه تازه‌ای از مرورگر Firefox را به نام Firefox Reality معرفی کرده است. این مرورگر اختصاصی برای مرور صفحات وب به کمک واقعیت مجازی و ترکیبی توسعه یافته است.
۱۳۹۷/۱/۱۸

کمپانی Mozilla اخیرا یک نسخه تازه را از مرورگر محبوب Firefox معرفی کرده که مخصوصا برای هدست‌های مجزای واقعیت مجازی و افزوده طراحی شده است. این نسخه تازه Firefox Reality نام دارد و Mozilla از آن به عنوان پلتفرم ترکیبی، متن باز و یک مرورگر سازگار با کاربر که رابط کاربری آن مخصوصا برای هدست‌ها طراحی شده است، یاد می‌کند. در حال حاضر تنها چند دموی کوتاه از این مرورگر تازه منتشر شده‌اند اما هنوز به صورت عمومی در دسترس قرار نگرفته است. Mozill هم هنوز فهرست دقیق هدست‌هایی را که با Firefox Reality سازگار هستند، منتشر نکرده است.

image

در دموی Firefox Reality شاهد هستیم که این مرورگر نوین تا حدودی شبیه مرورگرهای قدیمی به نظر می‌رسد اما بخشی از آن به کمک واقعیت افزوده به فعالیت درمی‌آید. این دمو کاربری را نشان می‌دهد که در مرورگر Firefox Reality از این صفحه وب به صفحه دیگر می‌رود و از کنترل کننده VR برای اسکرول کردن کمک می‌گیرد. البته به نظر می‌رسد که کاربر در این دمو با انتخاب دکمه‌های کوچک کمی مشکل داشته باشد. در ادامه به هدف و دورنمای Mozilla درباره مرورگر Firefox Reality توجه کنید:

این روزها واقعیت ترکیبی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. شما چگونه تایپ می‌کنید؟ چگونه احساسات خود را بیان می‌کنید؟ چگونه میلیون‌ها صفحه 2 بعدی قدیمی‌تر را بعلاوه صفحات 3 بعدی تازه مرور می‌کنید؟ چگونه با سایرین ارتباط برقرار می‌کنید؟ چه کسی یا کسانی تعیین می‌کنند که شما به چه چیزهایی دسترسی داشته باشید؟ آیا می‌توانیم برای ارائه تجربه بهتر در مرور وب از تکنولوژی تشخیص صدا و دستگاه‌های متعدد متصل بهره ببریم؟ ما به طرح و پاسخ به این سوالات بسیار علاقه مند هستیم. همه چیز دوباره نو شده است و ما هم دائما در حال ایجاد و اجرای آزمون برای دسترسی به پاسخ صحیح هستیم.

سازندگان هدست‌های واقعیت مجازی در کنار این سخت افزار همچنین مرورگر مجزایی برای آن توسعه داده‌اند. Oculus یک مرورگر برای Gear VR و گوگل هم یک نسخه آزمایشی از کروم را برای Daydream طراحی کرده است. همچنین باید به کمپانی مایکروسافت هم اشاره کنیم که مرورگر Edge خود را در خانه هوشمندش هم تعبیه کرده است. این مرورگرها اساسا رای واقعیت مجازی هستند اما می‌توانند به آسانی به مرورگر قابل استفاده در هدست‌های واقعیت افزوده هم تبدیل و ترجمه شوند؛ Windows Mixed Reality هم شامل دستگاه‌هایی مانند HoloLens است. شما همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های دسکتاپ VR به مرورگرهای معمول دسترسی پیدا کنید.

image

از طرفی کمپانی Mozilla مایل است مردم به همان علتی که از مرورگر Firefox روی رایانه خود بهره می‌برند، از Firefox Reality هم استفاده کنند. این مرورگر به هدست مشخصی از یک برند یکتا تعلق ندارد و Mozilla هم برخلاف کمپانی‌هایی نظیر فیسبوک و گوگل علاقه‌ای ندارد اطلاعات کاربرانش را گردآوری و در زمینه‌های دیگر از آن‌ها استفاده کند. Firefox Reality همچنین با هدف به نمایش گذاشتن پیشرفت‌های عملکردی که Firefox به کمک مرورگر پرسرعت Quantom کسب می‌کند طراحی شده است. Firefox مخصوصا درباره پشتیبانی از هدست‌های مجزا صحبت می‌کند اما این محصولات هنوز به تعداد کمی موجود هستند و همه گیر نشده‌اند. از طرفی هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد که عدم پشتیبانی از سایر دستگاه‌های واقعیت مجازی را توجیه کند.

عموما اینگونه تصور می‌شود که مرورگرهای واقعیت مجازی درگاه‌هایی برای صفحه‌های وب 2 بعدی هستند اما این تنها کاربردشان نیست. این مرورگرها همچنین قادر هستند ویدیوهای 360 درجه آنلاین و تجربه واقعیت مجازی را به طور کامل و به واسطه WebVR استاندارد که Firefox از سال گذشته کاملا از آن پشتیبانی می‌کند، به اجرا درآورند. کمپانی Mozilla با معرفی Firefox Reality در تلاش است بر اهمیت VR تأکید کند و به آن اعتماد به نفس کافی ببخشد. همچنین به نظر می‌رسد که این کمپانی قصد دارد فضای مناسبی به وجود بیاورد تا پلتفرم‌های مخصوص واقعیت مجازی توسعه یابند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)