خانهاخبار
دانشمندان ام‌آی‌تی از هوای منطقه بیابانی آب آشامیدنی استخراج کردند

دانشمندان ام‌آی‌تی از هوای منطقه بیابانی آب آشامیدنی استخراج کردند

حتی در خشک‌ترین مناطق جوی زمین نیز هوا، حاوی رطوبت است. با سامانه جدید می‌توان حتی از هوایی با رطوبت 10 درصد، آب آشامیدنی گرفت.
۱۳۹۷/۱/۸
image

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) سامانه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند حتی در خشک‌ترین مناطق زمین از هوا، آب آشامیدنی استخراج کند. پیش‌نمونه این دستگاه فعلاً در شهر تمپی ایالت آریزونا که از مناطق گرم‌سیری آمریکا محسوب می‌شود، آزمایش شده است.

دانشمندان قبلاً نیز برای استخراج آب از هوا روش‌های مختلفی پیشنهاد داده بودند اما این روش‌ها ایرادهایی داشتند؛ از جمله این‌که برای خنک‌ کردن سامانه، انرژی زیادی می‌طلبیدند. مضاف بر این، فقط در هوای مرطوب جواب می‌دادند. برای مثال، برخی از آن‌ها تنها زمانی کارایی داشتند که هوا مه‌آلود و رطوبت هوا 100 درصد باشد. برخی سامانه‌های دیگر نیز که برای شبنم‌‌گیری طراحی شده بودند تنها زمانی عمل می‌کردند که رطوبت هوا بیش از 50 درصد باشد.

این‌همه در حالی است که طرح جدید ام‌آی‌تی، برای کار به هیچ انرژی ورودی احتیاج ندارد و می‌تواند از هوایی که رطوبت آن تنها 10 درصد است، آب آشامیدنی استخراج کند.

image

محققان ام‌آی‌تی ایده این طرح را سال گذشته ارائه کرده بودند. آن‌ها در مه 2017، طی پنج دوره روزانه، توانستند به‌ازای هر کیلوگرم چارچوب فلزی-آلی (MOF)، یک‌چهارم لیتر آب آشامیدنی استخراج کنند. آن‌ها سپس برای اطلاع از وجود ناخالصی‌های احتمالی در آب، آن را آزمودند و دریافتند که چارچوب فلزی آلی به آب نشت نکرده است.

چارچوب‌های فلزی-آلی، پودرهای کریستالین متخلل یا منفذداری هستند که شبکه‌های سه‌بعدی به‌هم‌پیوسته‌ای تشکیل می‌دهند و می‌توانند با ترکیب فلزها و مواد آلی، گازهای خاصی را به‌هم متصل کنند.

پژوهشگران امیدوارند که در گام بعدی، گستره عملکرد این سامانه را افزایش دهند تا بتوانند آب بیشتری استخراج کنند.

جالب است بدانیم که اتمسفر زمین در هر لحظه حاوی 13 تریلیون لیتر آب است. این میزان آب، معادل 10 درصد از کل آب‌های شیرینی است که در دریاچه‌ها و رودهای سراسر جهان جریان دارند.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)