خانهاخبار
گوشی ‌های ZenFone 5 ایسوس معرفی شد؛ قاتل پرچم‌داران اندرویدی!

گوشی ‌های ZenFone 5 ایسوس معرفی شد؛ قاتل پرچم‌داران اندرویدی!

شرکت ایسوس در یک رویداد اختصاصی، از خانواده ZenFone 5 به صورت رسمی رونمایی کرد؛ دو مدل با طراحی مشابه با آیفون 10 اپل عرضه خواهند شد.
۱۳۹۶/۱۲/۸

شرکت ایسوس، به‌تازگی در نمایشگاه MWC 2018 از نسل جدید خانواده ZenFone رونمایی کرده است؛ این سری شامل سه مدل زنفون 5 لایت، زنفون 5 و زنفون 5Z است. ارزان‌قیمت‌ترین مدل یعنی ZenFone 5 Lite با نام ZenFone 5Q نیز شناخته می‌شود؛ البته در بیشتر بازارها، این گوشی با نام تجاری ZenFone 5 Lite در دسترس قرار خواهد گرفت.

طراحی و صفحه‌نمایش

image

هر سه گوشی جدید ایسوس از سری Z، حاشیه‌های بسیاری باریکی در اطراف نمایشگر خود دارند و شرکت ایسوس به تبعیت از روند رایج در بازار، نسبت نمایشگر به بدنه را به‌ طور چشمگیری افزایش داده است. از میان این سه مدل، ZenFone 5 و ZenFone 5Z مانند آیفون 10 اپل، بریدگی در بالای صفحه‌نمایش خود دارند؛ به همین جهت در نگاه اول، ممکن است آن‌ها را با نسخه‌ای از آیفون 10 با سیستم‌عامل اندروید اشتباه بگیرید! این بریدگی بدین منظور اعمال شده است تا دوربین سلفی، سنسورها و بلندگوی مکالمه در بالای نمایشگر جای بگیرد و ضمن اینکه، حاشیه‌ی بالای صفحه‌نمایش حذف شده است. با این‌حال، خبری از حذف حاشیه‌ی پایین صفحه‌نمایش است؛ هرچند، ضخامت آن بسیار کم است!

مدل ZenFone 5 Lite نیز با طراحی مرسوم‌تر عرضه خواهد شد؛ حاشیه‌ی بالا و پایین صفحه‌نمایش حفظ شده‌ است اما ضخامت بسیار کمی دارند. پنل پشتی گوشی‌های جدید ایسوس، براق است؛ این موضوع به امضای اختصاصی ایسوس روی گوشی‌های هوشمند مبدل شده است. البته مدل ارزان‌قیمت‌تر ZenFone 5 Lite در قاب پشتی از زنفون 5 و زنفون 5Z متفاوت عمل خواهد کرد؛ هرچند، پنل پشتی از جنس شیشه دارد.

image

گوشی ZenFone 5 و ZenFone 5Z به نمایشگر 6.2 اینچی IPS با نسبت ابعاد 19:9 مجهز شده‌اند؛ نمایشگر آن‌ها در مقایسه با Galaxy S9 سامسونگ کشیده‌تر است اما در این زمینه، آیفون 10 با بهره‌گیری از نمایشگر 19.5 به 9 یکه‌تازی می‌کند! رزولوشن صفحه‌نمایش هر دو مدل، FHD+ یا 1080 در 2280 پیکسل است؛ علت رزولوشن بیشتر نمایشگر آن‌ها به گوشی‌های دیگر با صفحه‌نمایش FHD+، بریدگی است که در بالای نمایشگر وجود دارد. مدل ZenFone 5Q یا ZenFone 5 Lite نیز به نمایشگری با نسبت ابعاد 18:9 و از نوع IPS LCD مجهز شده است که رزولوشن FHD+ یا 1080 در 2160 پیکسل دارد.

ایسوس، قابلیت‌های مختلفی را برای نمایشگر گوشی‌های هوشمندش تدارک دیده است؛ اول از همه، قابلیتی با نام «فیلتر نور آبی» صفحه‌نمایش در سری ZenFone 5 وجود دارد که در هنگام غروب خورشید با حذف نور آبی صفحه‌نمایش، خستگی چشم را کاهش می‌دهد. دیگر ویژگی نمایشگر گوشی‌های جدید ایسوس، تنظیم خودکار دمای رنگ است؛ این ویژگی، رنگ‌های نمایشگر را به صورت خودکار تنظیم می‌کند. مشابه این قابلیت را در نمایشگر True Tone آیفون 10، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس دیده بودیم.

مشخصات سخت‌‍افزاری و دوربین

مدل ZenFone 5 را نمی‌توان یک گوشی پرچم‌دار یا یک میان‌رده نامید؛ در واقع این مدل، بین این دو محدوده دسته‌بندی خواهد شد. ZenFone 5 به تراشه اسنپدراگون 636 کوالکام با هشت هسته پردازشی 1.8 گیگاهرتزی مجهز شده است و 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد؛ مدل مذکور در دو نسخه با چهار یا شش گیگابایت رم عرضه خواهد شد. ZenFone 5Z نیز که لقب پرچم‌دار را یدک می‌کشد، از پردازنده اسنپدراگون 845 کوالکام استفاده خواهد کرد و می‌توانید آن‌را در نسخه‌های مختلف خریداری کنید؛ مدل پایه به چهار گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه مجهز شده است و نسخه رده‌بالای آن بسته به 128 گیگابایت حافظه یا 256 گیگابایت حافظه، از شش یا هشت گیگابایت رم بهره می‌گیرد.

ZenFone 5Q را نیز می‌توان یک گوشی اقتصادی نامید؛ ایسوس این مدل را با تراشه اسنپدراگون 630 کوالکام ارائه می‌دهد و گوشی مذکور به چهار گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا مجهز شده است.

image

گوشی‌های جدید ایسوس بسته به مدل آن، دوربین متفاوتی دارند؛ با این‌حال، هیچ‌یک شما را ناامید نخواهند کرد! ZenFone 5 به دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی و 8 مگاپیکسلی مجهز شده است؛ سنسور ثانویه، لنزی واید با زاویه دید 120 درجه دارد. ضمن اینکه سنسور 12 مگاپیکسلی، دهانه لنزی F1.8 دارد و می‌تواند عملکرد خوبی را در محیط‌های تاریک به نمایش بگذارد. برای عکاسی سلفی نیز، شرکت ایسوس از سنسور 8 مگاپیکسلی در جلوی گوشی استفاده کرده است. پرچم‌دار ZenFone 5Z نیز به دوربین مشابهی مجهز شده است؛ این مدل، لرزش‌گیر اپتیکال 4 محوره دارد و مدل ZenFone 5 نیز از لرزش‌گیر الکترونیکی سه محوره استفاده می‌کند.

آخرین مدل، گوشی اقتصادی ZenFone 5Q است که بیشترین تعداد دوربین را در میان محصولات Asus دارد؛ دو دوربین در پنل جلو و دو دوربین در قاب پشتی جای گرفته‌اند. در قاب پشتی، از دو سنسور 16 مگاپیکسلی استفاده شده است؛ یکی از سنسورها، زاویه دید عادی داشته و سنسور دیگر واید است. برای عکاسی سلفی نیز از دو سنسور 20 مگاپیکسلی استفاده شده است و یکی از سنسورها، زاویه دید عریض ارائه می‌دهد.

هوش مصنوعی، همه چیز است!

هوش مصنوعی که در طی چند ماه اخیر به یک قابلیت برای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است، در سری ZenFone 5 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به عنوان مثال، قابلیت عکاسی خودکار در گوشی‌های جدید ایسوس وجود دارد که متناسب با شرایط عکاسی، می‌تواند صحنه‌های مختلف را تشخیص داده و یکی از حالت‌های پیش‌فرض را از بین 16 حالت موجود برای عکاسی انتخاب کند. البته سه حالت مربوط به تشخیص متن، QR Code یا زمانی‌ است که گوشی را روی پایه قرار داده‌اید؛ دو حالت دیگر نیز برای عکاسی از سگ و گربه درنظر گرفته شده است. به همین جهت، تشخیص قابلیت تشخیص صحنه‌های عکاسی، چندان غافل‌گیرکننده نیست!

image

گوشی ZenFone 5Z / ZenFone 5

ویزگی دیگر نیز AI Photo Learning نامیده می‌شود؛ نرم‌افزار گوشی با بررسی رفتار شما در هنگام ویرایش تصاویر، تلاش خواهد کرد تا تصاویر بعدی را با تنظیمات دلخواه شما به نمایش بگذارد. به عبارت بهتر، تنظیماتی به صورت خودکار روی تصاویر اعمال خواهد شد. هر سه گوشی، می‌توانند عکس‌های پرتره با پس‌زمینه مات به ثبت برسانند؛ این ویژگی نیز از هوش مصنوعی نشأت می‌گیرد.

قابلیت AI Boost نیز به کمک شما خواهد آمد تا عملکرد گوشی در هنگام اجرای برنامه‌های سنگین یا بازی‌ها، افزایش پیدا کند. دیگر قابلیتی که ایسوس برای گوشی جدیدش درنظر گرفته است، عملکرد شما را در هنگام شارژ گوشی مورد ارزیابی قرار می‌دهد؛ هوش مصنوعی بسته به رفتار شما، جریان ورودی به گوشی را در هنگام شارژ مشخص خواهد کرد. به عنوان مثال اگر عجله داشته باشید، حالت شارژ سریع در مدت زمان کوتاه، باتری گوشی‌ها را به سرعت فول شارژ خواهد کرد؛ در غیر این صورت، شدت جریان ورودی کاهش پیدا می‌کند تا گوشی در طی شب شارژ شود؛ این موضوع در افزایش طول عمر گوشی موثر واقع خواهد شد.

صدا و رابط‌کاربری

گوشی‌های ZenFone 5 و ZenFone 5Z به بلندگوهای استریو مجهز شده‌‌اند که روی کاغذ، عملکردی خیره‌کننده خواهند داشت! بلندگوها، آمپلی‌فایر اختصاصی دارند و از خروجی صدای Hi-Res پشتیبانی می‌کنند. گمان می‌رود صدای خروجی از بلندگوهای ZenFone 5 و ZenFone 5Z به طور چشمگیری بهبود پیدا کرد باشد؛ هرچند تا بررسی دقیق‌تر در رابطه با این موضوع، نمی‌توان اظهارنظر کرد!

رابط‌کاربری و نرم‌افزار، از جمله مشخصه‌هایی است که می‌تواند گوشی‌های هوشمند را با وجود مشخصات خیره‌کننده، به زانو در بیاورد! ایسوس از این موضوع به خوبی مطلع است و به همین جهت، تصمیم گرفته است تا برنامه‌های اضافی را از نسخه جدید رابط‌کاربری ZenUI حذف کند؛ برنامه گوگل کروم، Gmail، GBoard و گوگل مسنجر به عنوان برنامه‌های پیش‌فرض تنظیم شده‌اند. البته ایسوس دو برنامه اینستاگرام و فیس‌بوک را نیز روی سری ZenFone 5 نصب کرده است تا نیازی به دانلود دوباره آن‌ها نداشته باشید! ایسوس وعهده داده است که خبری از برنامه‌های شخص‌ثالث دیگر نخواهد بود.

 

 

image

گوشی ZenFone 5Z / ZenFone 5

مدل ZenFone 5 و ZenFone 5Z که طراحی مانند آیفون 10 دارند و بریدگی در بالای نمایشگر آن‌ها ایجاد شده است، در برخی از موارد عملکرد متمایزی دارند؛ ایسوس ناچار شده است تا تغییراتی را در منوی نوتیفیکیشن ایجاد کند و نحوه چینش آیکون‌های نوار وضعیت نیز دستخوش تغییر شده است.

ایسوس مانند سامسونگ، نسخه اختصاصی انیموجی آیفون 10 را معرفی کرده است که ZenMoji نامیده می‌شود؛ آنچه ایسوس ارائه می‌دهد، عملکردی مانند Animoji آیفون 10 خواهد داشت؛ البته می‌توانید شکلک‌های سه‌بعدی را با دوستان خود به اشتراک بگذارید یا حتی آن‌ها را به صورت زنده استریم کنید. 

برای احراز هویت کاربران، هر سه مدل از حسگر اثرانگشت بهره می‌گیرند؛ هرچند، ایسوس تشخیص چهره را نیز به سری ZenFone 5 اضافه کرده است و با نگاه به دوربین سلفی، هویت شما احراز خواهد شد! باید توجه داشته باشید که قابلیت مذکور نرم‌افزاری بوده و مانند آیفون 10 اپل، وابسته به سخت‌افزار خاص نیست؛ به همین جهت، سیستم تشخیص چهره گوشی‌های ZenFone 5 ایسوس مانند فیس آیدی آیفون 10 اپل پیشرفته نخواهد بود.

زمان عرضه و قیمت

image

گوشی ZenFone 5Q

گوشی‌های ZenFone 5، زنفون 5 لایت و زنفون 5Z به‌زودی عرضه خواهند شد؛ در حال‌حاضر، قیمت دو مدل ارزان‌قیمت‌تر ZenFone 5Q (یا ZenFone 5 Lite) و ZenFone 5 اعلام نشده است اما گوشی پرچم‌دار ZenFone 5Z با قیمت پایه 499 دلار برای مدل مجهز به چهار گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه عرضه خواهد شد. مدل ارزان‌قیمت ZenFone 5 Lite در ماه مارس، ZenFone 5 در ماه آوریل و ZenFone 5Z در ماه می به بازار عرضه خواهد شد. البته قضاوت پیرامون گوشی‌های جدید ایسوس در حال‌حاضر، ممکن نیست؛ باید دید عملکرد گوشی‌های جدید ZenFone 5 تا چه اندازه به ادعای شرکت سازنده نزدیک است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (30 نظر)

mohammad

۱۳۹۷/۸/۲۱
این امین خوابه فکر کنم انتخاب شد

امیر

۱۳۹۷/۷/۱۹
اقای محمد که گفتید اس9 بهتره شما برید پیش روانپزشک اول نگا محدوده قیمت هم بکنید بعد بگید

علی رحمانی

۱۳۹۷/۴/۲۵
سلام من چند ساله که فقط گوشی های ایسوس میخرم ...
به نظر من عالیه . از همه چیش راضیم .
نقاط قوت گوشیاش دوربین ،باتری قدرتمند ، پردازنده مافوق سرعت،زیبایی و های کلاس بودنه و حس امریکایی بودن بهت دست میده وقتی ایسوس دستت بگیری ..
یه گوشیه همه چی تمومه که حتی دست تمام پرچمدارا رو از جمله ایفون ۱۰ و تس ۹ سامسونگ رو از پشت بسته ..
از نظر من گوشی بهتر از ایسوس هیچ کجا وجود نداره ... قطعاتشم جدیدا تمامش ساخت المان و امریکا هستش ..

Aliii

۱۳۹۷/۴/۱۹
واقعا گوشی زیبا و فوق العاده ایه.کسی نمیدونه نمایندگیا وارش کردن یا نه و قیمتش چنده؟؟؟

Hamid Reza

۱۳۹۷/۲/۱۳
سلام خسته نباشین میشه بفرمایید این گوشی کی وارد بازار ایران میشه؟