خانهاخبار
تراشه Helio P60 مدیاتک معرفی شد؛ تحولی در گوشی‌های هوشمند میان‌رده!

تراشه Helio P60 مدیاتک معرفی شد؛ تحولی در گوشی‌های هوشمند میان‌رده!

مدیاتک به‌تازگی از تراشه میان‌رده جدیدش با نام Helio P60 رونمایی کرده است. این پردازنده از فرآیند ساخت 12 نانومتری بهره می‌گیرد و در سه ماهه دوم، در اختیار سازندگان قرار خواهد گرفت.
۱۳۹۶/۱۲/۷

شرکت مدیاتک در جریان نمایشگاه MWC 2018، از جدیدترین تراشه میان‌رده خود با نام Helio P60 رونمایی کرده است. این تراشه با پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به نسل‌های قبلی همراه شده است که در ادامه در رابطه با آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

مشخصات فنی

تراشه Helio P60 از فرآیند پردازش 12 نانومتری FinFET شرکت TSMC بهره می‌گیرد که مصرف انرژی را تا 15 درصد در مقایسه با تراشه‌های 14 نانومتری کاهش می‌دهد. تراشه هشت هسته‌ای مدیاتک از معماری big.LITTLE بهره می‌گیرد؛ چهار هسته پردازشی از نوع Cortex A53 و چهار هسته پردازشی دیگر از نوع Cortex A73 است. فرکانس هسته‌های پردازشی، 2.0 گیگاهرتز اعلام شده است.

Helio P60 از واحد پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP3 بهره می‌گیرد که روی فرکانس 800 مگاهرتز عمل خواهد کرد؛ گفته می‌شود واحد پردازشگر گرافیکی تا 70 درصد عملکرد بهتری را در هنگام اجرای بازی در مقایسه با GPU-های پیشین تراشه‌های مدیاتک، ارائه خواهد داد.

image

مانند دیگر سازندگان تراشه، مدیاتک از یک واحد پردازش مجزا برای پردازش محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی در تراشه Helio P60 استفاده کرده است. NeuroPilot که واحد پردازش هوش مصنوعی این تراشه نامیده می‌شود، وظیفه دارد تا پردازش محتوای AI را برعهده بگیرد. ادعا شده است که این واحد پردازشی تا دو برابر، قدرت بیشتری در مقایسه با استفاده از یک GPU خواهد داشت و قدرتی در حدود 280 GMAC/s (مخفف giga multiply-accumulates per second) ارائه می‌دهد.

واحد پردازش عصبی NeuroPilot، وظیفه پردازش محتوایی نظیر تشخیص چهره، اشیاء و تشخیص صحنه مبتنی بر یادگیری عمیق را برعهده دارد. Helio P60 در زمینه پشتیبانی از سنسورها، با پیشرفت‌هایی همراه شده است؛ این تراشه از سه واحد پردازش سیگنال تصویر بهره می‌گیرد که از نظر مصرف انرژی بهینه شده‌اند و 18 درصد مصرف انرژی را کاهش خواهند داد. این تراشه از دو سنسور 20 و 16 مگاپیکسلی یا یک سنسور 32 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. تراشه جدید مدیاتک قادر به تشخیص خودکار صحنه‌های عکاسی و ثبت تصاویر HDR است؛ بدین شکل، کاربران می‌توانند مطلع شوند که پیش از ثبت یک عکس، تصویر نهایی چگونه به نظر خواهد رسید. 

 Helio P60 از نمایشگرهایی با رزولوشن 1080p و نسبت ابعاد حداکثری 20:9 پشتیبانی می‌کند و سازندگان، می‌توانند محصولاتی را با حداکثر هشت گیگابایت رم از نوع LPDDR4x ارائه دهند. مودم مورد استفاده در این تراشه، از CAT.7 برای دانلود و CAT.13 برای آپلود برخوردار است و عرضه گوشی‌های هوشمند با پشتیبانی از دو سیم‌کارت هم‌زمان فعال را ممکن می‌سازد.

باید اشاره کرد که Helio P60 فاقد پشتیبانی از فناوری بلوتوث 5.0 است؛ به همین جهت، محصولات مجهز به این تراشه از بلوتوث 4.2 (LE) برخوردار خواهند بود.

در حال‌حاضر، مشخص نیست کدام‌یک از شرکت‌ها درنظر دارد تا محصولاتی را مجهز به تراشه Helio P60 مدیاتک به بازار عرضه نماید؛ هرچند، احتمال گوشی‌های هوشمند چینی با این تراشه بیشتر است. شیائومی و دیگر سازندگان مطرح چین به عرضه گوشی‌های هوشمند میان‌رده خود با تراشه‌های مدیاتک در طی چند سال گذشته علاقه نشان داده‌اند و انتظار داریم این روند تکرار شود. براساس اطلاعات ارائه شده در اوایل سه ماهه دوم، چیپ‌ست Helio P60 در اختیار سازندگان موبایل قرار خواهد گرفت.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

samuel1987

۱۳۹۶/۱۲/۷
آفرین به مدیاتک، به کارگیری تراشه هوش مصنوعی کار بسیار آینده نگر و درستی هست، بسیار بسیار چیپ ست پردازنده (پلتفرم) خوبی باید باشه و بسیار جالب هست Helio P60 و فکر میکنم عملکرد بسیار سریع و با کیفیتی داشته باشه