خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی OnePlus 5T

بررسی تخصصی OnePlus 5T

با اینکه وا‌ن‌پلاس هنوز برند شناخته شده‌ای در بازار گوشی‌های هوشمند نیست، بسیاری از کاربران حرفه‌ای اندروید علاقه خاصی به محصولات این برند دارند و آنها را با نکسوس‌های گوگل مقایسه می‌کنند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت بر امکانات و ویژگی‌های گوشی وان‌پلاس 5تی تا ببینم آیا این گوشی ارزش خرید دارد یا خیر.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
image

اگر در بازار سراغ گوشی‌های برند OnePlus را بگیرید، کمتر فروشنده‌ای پیدا می‌شود که محصولی از این برند چینی را به شما بفروشد.

وان‌پلاس یک شرکت جوان و کوچک چینی است که تنها 4 سال از شروع فعالیت آن می‌گذرد؛ ولی در همین مدت کوتاه توانسته است نظر مثبت بسیاری از کارشناسان، توسعه‌دهندگان و کاربران حرفه‌ای اندروید را به خود جلب کند.

OnePlus 5T جدیدترین پرچمدار این شرکت است که در اواخر سال 2017 و به فاصله 5 ماهه از OnePlus 5 روانه بازار شد و خیلی سریع آوازه آن میان کاربران پیچید.

در ادامه با هم گوشی هوشمند OnePlus 5T را بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا ارزش دارد، به جای انتخاب پرچمدارانی از برندهای بزرگ، به سراغ پرچمداری از این برند جوان رفت یا خیر.

طراحی

image

با اینکه طراحی کلی OnePlus 5T متفاوت از OnePlus 5 نیست، دو تغییر عمده در سخت‌افزارهای دستگاه سبب شده است تا ظاهری آن تکراری نباشد.

در قسمت جلو دستگاه دیگر خبری از نمایشگری با حاشیه‌های ضخیم و اسکنر اثر انگشت نیست. وان‌پلاس 5تی مجهز به نمایشگر 6 اینچی بدون لبه شده که نسبت اندازه آن به بدنه 80 درصد است.

با توجه به نبود فضای کافی در پایین نمایشگر، اسکنر اثر انگشت به پشت دستگاه منتقل شده است، اما این فضا در بالای نمایشگر به قدری هست که خروجی صدای تلفن و دوربین سلفی را در خود جای دهد.

image
image
image

در لبه سمت راست، دکمه پاور و شکاف سیمکارت‌ها قرار دارند و در لبه سمت چپ، دکمه‌های راکر صدا و دکمه سه حالته Silent تعبیه شده‌اند.

در لبه زیرین دستگاه جک 3.5 میلی‌متری هدفون، میکروفون اصلی، پورت Type-C و اسپیکر مونو واقع شده، اما لبه فوقانی خالی از هر آیتمی است.

image

در پشت دستگاه دو لنز دوربین اصلی به همراه چراغ فلش و میکروفون دوم را می‌بینید؛ کمی پایین‌تر از آنها اسکنر انگشت دایره‌ای شکل قرار دارد و در زیر آن نیز لوگو OnePlus هک شده است.

جنس بدنه 5T کاملا از فلز است که بافت نرم آن حس خوبی به کاربر می‌دهد. به لطف ضخامت کم، انحنای پشت بدنه و انحنای گوشه‌های دستگاه، گوشی را به خوبی می‌توان با یک دست کنترل کرد و هنگام کار کردن با آن راحت بود.

با اینکه اندازه نمایشگر از 5.5 به 6 افزایش پیدا کرده اما در ابعاد بدنه تاثیر محسوسی نگذاشته است. OnePlus 5T حدود 2 میلی‌متر در طول و 1 میلی‌متر در عرض بزرگ‌تر از OnePlus 5 است و وزنش نیز از 153 گرم به 162 گرم رسیده؛ با این حال برای یک گوشی فلزی 6 اینچی اصلا وزن زیادی نیست.

صفحه نمایش

image

مدیران وان‌پلاس بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که اعتقادی به نمایشگر‌های QHD یا 4K ندارند؛ به همین خاطر است که در OnePlus 5T نیز صفحه نمایشی با کیفیتی بالاتر از FHD استفاده نشده است.

این گوشی از نمایشگر 6.01 اینچی AMOLED بهره می‌برد که نسبت طول به عرض آن 18 به 9 است و رزولوشنی برابر با 2160 در 1080 پیسکل دارد.

همانطور که گفتیم حاشیه‌های اطراف صفحه نمایشگر بسیار باریک هستند؛ به همین دلیل توانسته است بخش اعظم جلو دستگاه را تصاحب کند. جذابیت رنگ‌ها و روشنایی خیره‌کننده‌اش، سبب می‏‌شود زمانی که صفحه را روشن می‌کنید چشم‌هایتان محو زیبایی تصاویر شود.

image

اگر از نوع نمایش رنگ‌های در وان‌پلاس 5تی راضی نیستید می‌توانید به بخش تنظیمات نمایشگر بروید و با کالیبره کردن و تغییر پروفایل رنگ صفحه، نحوه نمایش رنگ‌ها مطابق سلیقه خود تنظیم کنید.

با اینکه تراکم 401ppi برای یک نمایشگر Full HD پایین نیست، با توجه به اندازه 6 اینچی صفحه 5T، بهتر بود از نمایشگر باکیفیت‌تری استفاده می‏‌شد. مورد دیگری که می‌تواند برای نمایشگر دستگاه امتیاز منفی به حساب بیاید، هاله‌های رنگی است که هنگام دید مایل به صفحه، روی رنگ سفید نمایان می‌شوند. اگرچه ممکن است این موارد در ابتدا برای کاربران حساس آزاردهنده باشند ولی پس از چند روز به آنها عادت می‌کنید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

image

یکی از عمده دلایل استقبال کاربران از گوشی‌های وان‌پلاس استفاده از رام‌ Cyanogen بود. اما با قطع همکاری این دو شرکت، وان‌پلاس تمام تلاش خود را به کار بست تا با OxeygenOS همچنان تجربه‌ای عالی و خالص از سیستم عامل اندروید را به کاربران ارائه دهد.

OnePlus 5T به صورت پیش‌فرض از اندروید 7.1.1 بهره می‌برد که به نسخه 8 اندروید نیز آپدیت می‏‌شود. رابط کاربری دستگاه به اندروید خالص بسیار نزدیک است. در این گوشی خبری از اپلیکیشن‌های متعدد از پیش نصب شده نیست و همه چیز در مفیدترین حالت ممکن خلاصه شده است.

تفاوت‌ رابط کاربری وان‌پلاس 5تی با رابط کاربری پیکسل‌های گوگل بسیار اندک است و فقط در بعضی از قسمت‌ها تغییرات کوچکی داده شده است. مثلا در تنظیمات دستگاه بخشی به نام Customization قرار دارد که امکان تغییر اندازه فونت، نحوه نمایش آیکن‌ها و چیدمان دکمه‌ها را به کاربر می‌دهد.

وان‌پلاس 5‌تی، ضمن برخورداری از نرم‌افزاری بهینه شده، مجهز به 6 یا 8 گیگابایت حافظه رم است که سرعت اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها را تضمین می‌کند و هنگام باز و بسته کردن منوها و کار با رابط کاربری احساس کندی و تاخیر نخواهید کرد.

 

سخت‌افزار و عملکرد

اگر فکر می‌کنید لقب Flagship Killer را بی‌دلیل به گوشی‌های وان‌پلاس داده‌اند سخت در اشتباهید. برگ برنده وان‌پلاس نسبت به سایر تولیدکنندگان، عرضه پرچمدارانی قدرتمند با سخت‌افزارهای به‌روزی است که قیمت بسیار معقول و مناسبی دارند.

OnePlus 5T از تراشه هشت هسته‌ای اسنپدراگون 835 استفاده می‌کند که 4 هسته 2.45 گیگاهرتزی و 4 هسته 1.9 گیگاهرتزی دارد. در این SoC قدرتمند تراشه گرافیکی Adreno 540 تعبیه شده است تا عملکرد گرافیکی دستگاه را به بالاترین سطح ممکن برساند.

اما آنچه وان‌پلاس 5‌تی را از سایر رقبا متمایز می‌کند حافظه رم بالای دستگاه است. این گوشی در دو مدل 6 و 8 گیگابایتی به فروش می‌رسد که به ترتیب 64 و 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی غیرقابل ارتقا دارد.

image

در حالت عادی حدود نیمی از حافظه رم 6 گیگابایتی دستگاه آزاد است و از 64 گیگابایت حافظه داخلی حدود 54 گیگابایت در دسترس شما قرار می‌گیرد.

بدون آزمایش نیز می‌توان مطمئن بود OnePlus 5T به راحتی از پس اجرای سنگین‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی برمی‌آید و به خوبی می‌تواند عملیات‌های موازی و مولتی‌تسک را مدیریت کند.

تست‌ بازی‌های مشهوری مثل Asphalt 8، Into the Dead 2، Dead Trigger 2 وModern Combat 5 مهر تاییدی بر انتظارات ما بود. پرچمدار وان‌پلاس به راحتی توانست این باز‌ها را با نهایت گرافیک اجرا کند و داغ هم نشود.

image

وان‌پلاس 5تی علاوه بر بهره بردن از اسکنر اثر انگشت، از سیستم تشخیص چهره‌ای استفاده می‌کند که به طرز باورنکردنی سریع و دقیق است. این گوشی با اینکه سنسوری جداگانه برای تشخیص چهره ندارد ولی چند برابر سریع‌تر از آیفون 10 می‌تواند هویت مالک گوشی را تشخیص دهید و قفل صفحه را باز کند. عملکرد تشخیص چهره OnePlus 5T آنقدر سریع است که به محض فشار دادن دکمه پاور وارد صفحه خانه می‏شوید و صفحه قفل گوشی را نمی‌بینید.

image

ویژگی تشخیص چهره این پرچمدار در فضای تاریک نیز به خوبی عمل می‌کند و با ریش و عینک نیز چهره را تشخیص می‌دهد. لازم است به این نکته اشاره کنم که سیستم تشخیص چهره 5T فریب عکس را نمی‌خورد و اگر چشم‌ها بسته باشند نیز عمل نمی‌کند.

با در نظر گرفتن اینکه OnePlus 5T تنها از یک اسپیکر استریو استفاده می‌کند نباید انتظار صدایی فراگیر را از آن داشت؛ با این حال بلندی و شفافیت صدای اسپیکر دستگاه بسیار مناسب است. خوشبختانه وان‌پلاس هنوز جک 3.5 میلی‌متری هدفون را از محصولاتش حذف نکرده است بنابراین با اتصال یک هدفون یا ایرفون خوب می‌توانید از شنیدن صدای موسیقی بیشتر لذت ببرید.

دوربین

image

5T نیز، همچون پرچمدار پیش از خود، از دو لنز 16 + 20 مگاپیکسلی استفاده می‌کند؛ با این تفاوت که دیگر خبری از لنز تله در آن نیست. وان‌پلاس در این مدل لنز تله را حذف کرده و به جای آن لنزی قرار داده است که در موقعیت‌های کم‌نور به کمک لنز اصلی می‌آید تا تصاویر بهتر و روشن‌تری ثبت کند.

دوربین اصلی وان‌پلاس 5‌تی فاقد لرزشگیر اپتیکی تصویر است و به جای آن از لرزشگیر دیجیتالی استفاده می‌کند. این دوربین می‌تواند با حداکثر کیفیت 4K و با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید اما حداکثر کیفیت فیلم‌برداری با دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی دستگاه به 1080p محدود می‏‌شود.

image

5‌تی بدون داشتن لنز تله نیز می‌تواند عکس‌های پرتره بسیار خوبی بگیرد. نرم‌افزار دوربین این گوشی امکانات عکاسی بسیار خوبی در اختیار شما می‌گذارد که اگر حرفه‌ای هستید می‌توانید از آنها برای زیباتر شدن عکس‌هایتان کمک بگیرید.

کیفیت عکس‌های دوربین 5T نسبت به 5 بهبودی نداشته است و تقریبا در همان حد است. عمده مشکلاتی که در عکس‌های گرفته شده با این گوشی دیده می‌شود به شارپنس و نویز تصویر برمی‌گردد که در مقایسه با گوشی‌هایی مثل Galaxy S8 یا Pixel 2 راضی کننده نیست.

روشنایی و کنتراست تصاویر در فضاهایی با نور مناسب، کاملا مطلوب است و رنگ‌ها به واقعیت نزدیک هستند؛ اما در نور کم  نویز تصاویر بیشتر نمایان می‌شود و کیفیت عکس‌ها آنطور که انتظار می‌رود نیست.

کیفیت عکس‌های دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی دستگاه خوب است ولی فوق‌العاده نیست. در عوض 5T عکس‌های پرتره بسیار خوبی می‌گیرد باید به آن آفرین گفت.

نمونه عکس دوربین اصلی در روز

image

image
image

image
image

image

نمونه عکس دوربین اصلی در فضای داخلی

image

image
image

image

نمونه عکس با زوم 2 برابر و 100 درصد

image
image
image

نمونه عکس پرتره

image
image

نمونه عکس مایکرو

image
image

نمونه عکس دوربین دوم

image
image

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

image
image

نمونه عکس پانوراما

image

باتری

با اینکه اندازه نمایشگر OnePlus 5T بزرگ‌تر شده است ولی از همان باتری 3300 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند که OnePlus 5 در اختیار داشت؛ با این وجود عملکرد باتری همچنان عالی است.

در حالت عادی با هر بار شارژ گوشی می‌توانید حداقل 1.5 روز از گوشی استفاده کنید بدون اینکه نگران شارژ دوباره آن باشید.

image

به لطف فناوری اختصاصی Dash Charge وان‌پلاس، خیلی سریع‌ قادر خواهید بود گوشی را شارژ کنید. این ویژگی زمانی به درد شما می‌خورد که شارژ دستگاه کم است و برای بیرون رفتن عجله دارید.

OnePlus 5T با شارژر اصلی خودش در عرض 25 دقیقه 50 درصد شارژ می‌شود و برای شارژ کامل آن به 75 دقیقه زمان نیاز است.

در جدول زیر نتایج تست مصرف باتری OnePlus 5T در وضعیت‌های مختلف درج شده است.

درصد کاهش شارژ باتری OnePlus 5T

30 دقیقه بازی ترکیبی

7 درصد

1 ساعت فیلم‌برداری Full HD

24 درصد

1 ساعت پخش فیلم Full HD

5 درصد

 

 

 

 

بخریم؟

image

OnePlus 5T گوشی خاصی است که ممکن است هرکسی آن را نپسندد. اگر عاشق گوشی‌های نکسوس و پیکسل هستید و به اندروید خالص علاقه دارید؛ قطعا عاشق OnePlus 5T خواهید شد. این گوشی تجربه‌ای عالی و هیجان انگیز از یک دستگاه اندرویدی را در اختیار شما می‌گذارد که هرکسی قادر به درک آن نیست.

با خرید OnePlus 5T ضمن داشتن گوشی‌ با جدیدترین و بهترین سخت‌افزاری ممکن، این تضمین را خواهید داشت که تا چند سال دیگر نیز بتوانید از جدیدترین نسخه اندروید استفاده کنید؛ حتی اگر پشتیبانی رسمی آن تمام شود.

با پرداخت هزینه‌ای بسیار مناسب‌، پرچمداری خواهید داشت که ویژگی‌هایی در حد پرچمداران نامدار بازار دارد. طراحی و کیفیت ساخت خوب، سخت‌افزارهای پرتوان و قدرتمند، باتری با دوام و نرم‌افزاری کارا و سبک تمام آن چیزی است که هر کاربر اندرویدی از گوشی مورد نظر خود انتظار دارد؛ انتظاراتی که با خرید OnePlus 5T می‌تواند کاملا برآورده شود.

وان‌پلاس 5تی تنها در یک مورد از پرچمداران نامی و البته گران‌تر از خود جا می‌ماند. با اینکه کیفیت عکس‌های دوربین 5T بسیار خوب و راضی کننده است، کیفیت آن به پای دوربین گوشی‌های گلکسی نوت 8 یا پیکسل نمی‌رسد. بنابراین اگر این مورد برای شما اهمیت بسیاری دارد پیشنهاد می‌کنیم با افزایش بودجه خود به فکر خرید پرچمداران سامسونگ و گوگل باشید.

عکس: مرتضی احمدیه

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (49 نظر)

Amin

۱۳۹۶/۱۲/۱۴
ممنون از بررسی تون
اگه ممکنه راهی واسه خرید 128GB بگین خیلی گشتم با این قیمت نبوده

محمد

۱۳۹۶/۱۲/۱۳
از لوماکس موبایل بخرید الآن موجودی دارن.

Amin

۱۳۹۶/۱۲/۱۰
راهی هست یه فروشگاه به من معرفی کنید؟
سایت های دیگه قیمتشون بالاس

Ali

۱۳۹۶/۱۲/۵
بايد گوشي روت كنيد و يسري بكگراند پروسس ها رو بلاك كنيد. از قسمت دولوپر آپشنز يا گزينه هاي توسعه دهندگان ببينيد كدام برنامه ها در حال اجرا هستند و حجم غير عادي اشغال كردن.
در كل اندرويد رو بايد روت كرد تا ازش استفاده كامل كرد.

علی رضام

۱۳۹۶/۱۲/۴
ای کاش این بررسی هارو به صورت ویدیو هم میذاشتین