خانهاخبار
گوگل به دنبال توسعه پردازنده اختصاصی پیشرفته

گوگل به دنبال توسعه پردازنده اختصاصی پیشرفته

پس از سامسونگ و اپل، حالا گوگل هم تصمیم قطعی اتخاذ کرده است تا پردازنده‌های اختصاصی برای گوشی‌های هوشمند خود توسعه دهد. این غول تکنولوژی تا آن زمان همچنان با کوالکام برای تأمین پردازنده‌های موردنیازش همکاری می‌کند.
۱۳۹۶/۱۱/۱۱

نسل دوم گوشی‌های پیکسل اولین گوشی‌هایی هستند که از چیپست‌های ساخت کمپانی گوگل بهره می‌برند. چیپست Pixel Visual Core نه تنها تجربه کاربر را در تعامل با دوربین بهبود می‌بخشد بلکه تصاویر HDR+ را هم با سرعت بیشتری گردآوری می‌کند و همچنین میزان مصرف انرژی‌اش نسبت به پردازنده اصلی اپلیکیشن، کمتر است. Pixel Visual Core ظاهرا آغاز کار کمپانی گوگل درزمینه تولید پردازنده‌های موبایلی است.

گوگل رقیب کمپانی اپل است و برای برنده شدن در این رقابت باید از روش‌های متفاوت‌تری بهره بگیرد. اپل قادر است نرم افزارش را در دستگاه‌های هوشمندش بدون هیچ‌گونه خطایی با سخت‌افزار ادغام و همگام کند، چراکه این دستگاه‌ها از پردازنده‌های توسعه یافته توسط همین سازنده بهره می‌برند. گوگل هم مایل است این یکپارچگی و انعطاف را در دستگاه‌های هوشمندش اعمال کند و به خوبی می‌داند که این هدف با پردازنده‌های جانبی و تأمین شده از سازندگان دیگر، محقق نخواهد شد. این غول تکنولوژی به همین خاطر قصد دارد توانایی‌‌هایش را در زمینه تولید چیپست‌های هوشمند تقویت کند.

image

اگر سازندگان گوشی‌های هوشمند خودشان به تولید و توسعه پردازنده داخلی دستگاه‌هایشان بپردازند، به منافع بیشتری دست می‌یابند. از طرف دیگر، تحقیق و توسعه این پروژه نیازمند صرف هزینه‌های هنگفت است و ظاهرا سامسونگ و اپل هم هزینه‌های زیادی را تا به حال برای توسعه و تولید پردازنده‌های اختصاصی خود متحمل شده‌اند.

اما تحقق این امر چه بر سر تأمین کنندگانی مانند کوالکام می‌آورد؟ مشخصا تصمیم نهایی هر سازنده برای تولید پردازنده اختصاصی باعث کاهش درآمد این تولیدکننده نامی می‌شود. کمپانی Imagination Technologies که پردازنده‌های گرافیکی PowerVR را تولید می‌کند و سال‌ها از تأمین کنندگان اپل به شمار می‌رفت، پس از تصمیم این کمپانی کوپرتینویی مبنی بر قطع همکاری متحمل ضررهای مالی شد و ارزش سهامش هم سقوط کرد.

البته تولید این پردازنده‌های پیشرفته از سوی گوگل آنقدر هم سریع پیش نخواهد رفت. این کمپانی تأیید کرده است که قصد دارد پردازنده‌های بیشتری را با تمرکز بر عملکردهای اختصاصی توسعه دهد و در نسل‌های بعدی گوشی‌های خود از آن‌ها بهره ببرد، اما کوالکام تا آن زمان همچنان تأمین کننده چیپست‌های گوشی‌های گوگل باقی خواهد ماند.

کمپانی گوگل روز گذشته همچنین قرارداد پایانی مبنی بر تصاحب بخشی از کمپانی تایوانی اچ تی سی را به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار نهایی کرد. در نتیجه عقد این قرارداد کاری، حدودا 2000 مهندس سخت افزار به کمپانی گوگل منتقل می‌شوند و امکان دسترسی این غول تکنولوژی به اسناد و دارایی‌های فکری اچ تی سی هم فراهم می‌شود. این مهندسان قرار است به گوگل در توسعه دپارتمان سخت افزار که توسعه و طراحی گوشی‌های پیکسل را بر عهده دارد، کمک کنند.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

Amir arsh

۱۳۹۷/۷/۲۶
این ملاک نمیشه امتیاز و رتبه پردازنده ها مهمه Hisilicon Kirin 970 نسبتا سرعتش کمتره در مقایسه با Snapdragon 835
و سامسونگ هم در همه ی گوشی ها از Exynos استفاده نمی کنه و برای نسخه های آمریکایی و چینی از Snapdragon استفاده می کنه و هم چنین از MediaTek هم استفاده می کنه و لااقل هوآوی از پردازنده خودش استفاده می کنه ولی سامسونگ نه??

salim

۱۳۹۶/۱۱/۱۱
پس از سامسونگ و اپل هواوی هم از پردازنده های اختصاصی خودش داره استفاده میکنه که سومین غول موبایل تو دنیاست

حامد

۱۳۹۶/۱۱/۱۱
دمش گرم قبلا همین هزینه رو سامسونگ کرده و نتیجش اینه که الان برتری کمپانی تولید اسمارتفون هستش در نهایت این هزینه های میلیارد دلاری به ارتقای تکنولوژی منجر میشه و هم شرکت گوگل هزینه ای که کرده به جیبش برمیگرده و هم کاربران تکنولوژی و گوشی های هوشمند سودش را خواهند برد