خانهاخبار
بلاک‌چین بهترین شرط‌‌‌‌‌‌‌‌بندی ما برای هک‌های آینده

بلاک‌چین بهترین شرط‌‌‌‌‌‌‌‌بندی ما برای هک‌های آینده

در دنیای سایبری ما، هر روز از به خطر افتادن اطلاعات کاربران خبر جدیدی می‌شنویم، به نظر می‌رسد فناوری بلاک‌چین فناوری دلگرم‌کننده‌ای برای حفظ امنیت زندگی آنلاین ما خواهد بود.
۱۳۹۶/۱۱/۸

می توان سال ۲۰۱۷ را سال فاجعه امنیت سایبری نامید، از یاهو گرفته تا آکوافلیکس، اطلاعات بیلیون‌ها کاربر در خطر از دست‌دادن قرار گرفت. شاید پس از اتفاقات سال گذشته می‌بایست تمامی فعالیت‌های آنلاین‌مان را متوقف می‌کردیم ولی باید واقع بین بود که این اتفاق غیر‌ممکن است. در این شرایط آیا ما محکوم به قربانی شدن هستیم؟ آیا همیشه باید منتظر در خطر افتادن اطلاعات آنلاین‌مان باشیم؟

image

کارشناسان امنیت سایبری معتقدند فناوری بلاک‌چین به سرعت می‌تواند اکثر مشکلات مربوط به امنیت سایبری را حل کند. نکته دلگرم کننده این است که بدانیم فناوری بلاک‌چین برای بهبود زیرساخت‌های امنیتی کاملا آماده است. بلاک‌چین به تامین انواع رمزنگاری‌ها در ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم معروف است و با همین عملکرد، خود را به عنوان راهکاری دقیق و مطمن معرفی کرده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بلاک‌چین، تغییر‌ناپذیری آن است، بلاک‌چین بر‌اساس یک مدل اجماع کار می‌کند، به این معنی که بایستی ۵۱ درصد از کاربران داخل یک بلاک‌چین برای انجام یک تراکنش و یا ورود به سیستم به همان بلاک‌چین، تاییدیه بدهند تا آن ورود و یا تراکنش انجام پذیرد. به همین دلیل تقریبا تغییرهای غیر‌معمول و مشکوک عملا غیر‌قابل امکان می شود. همچنین برای برهم‌زدن صحت یک بلاک‌چین، هکرها می بایست تعداد زیادی از موجودیت‌های مستقل در بلاک‌چین را تغییر دهند که عملا با امکانات بلاک‌چین مدیر شبکه این قدرت و امکان را دارد که درصورت مشاهده این نوع رفتارها، آنها را مسدود نماید.

image

بلاک‌چین ترکیب جذابی از حریم خصوصی و مسولیت‌پذیری است. شفافیت بی‌نظیر این فناوری آن را کاملا امن کرده و مزیتی خوب برای کاربران و تهدیدی جدی برای مجرمان سایبری است. به عنوان مثال زمانی که کاربری ۳۰۰ میلیون اتر ( اتریوم ) را با تقلب در کیف پول خود درج می‌کند، با بلاک‌چین می‌توان به دقت فعالیت منجر به این اتفاق را شناسایی و مشاهده کرد. هر چند هر اقدامی برای امنیت سایبری که ادعای کامل بودن داشته باشد در اشتباه است زیرا مجرمان سایبری با انگیزه‌های متفاوت از توسعه روش‌های نوین و حمله‌های جدید دست بر نمی‌دارند ولی شفافیت کامل بلاک‌چین کمک می‌کند تا در صورت رخ‌دادن نقض امنیتی، شرکت‌های بتوانند با واکنشی سریعتر به حالت اولیه برگردند.

خوشبختانه کشورها و شرکت‌های زیادی از توان بالقوه بلاک‌چین مطلع هستند و در حال پیاده‌سازی آن در زیرساخت‌هایشان هستند. طبیعتا نخستین سازمان‌هایی که از بلاک‌چین استفاده کنند، اولین ها در بهره‌بردن از مزایای امنیتی بیشتری خواهند بود. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)