خانهاخبار
راهنمای جلوگیری از بروز مشکل سوختگی پیکسلی در آیفون 10

راهنمای جلوگیری از بروز مشکل سوختگی پیکسلی در آیفون 10

همه پنل‌های OLED در خطر بروز مشکل Burn-in هستند. این مشکل که تحت عنوان احتباس تصویر، سوختگی پیکسلی یا سایه افتادن صفحه نمایش هم از آن یاد می‌شود، به خاطر نمایش یک تصویر ثابت به مدت طولانی روی پنل به وجود می‌آید.
۱۳۹۶/۱۰/۱۷

همان‌طور که می‌دانید، کمپانی اپل چند ماه پیش 3 گوشی تازه معرفی کرد و آیفون 10 هم در این میان سطح بالاترین گوشی 2017 این غول تکنولوژی به شمار می‌رود. آیفون 10 همچنین اولین گوشی اپل است که از پنل نمایش OLED بهره می‌برد و سازنده‌اش از این صفحه نمایش تحت عنوان Super Retina یاد می‌کند. این پنل نمایش مدرن ویژگی‌های مثبت متعددی را ازجمله روشنایی صفحه در سطح بالا، توانایی حذف حاشیه‌ها و تولید رنگ فوق‌العاده با خود به همراه دارد؛ اما باعث بروز مشکل در پردازش تصاویر شده است. احتمالا شما هم تا به حال گزارش‌هایی درباره مشکل Image Retention یا Burn –in شنیده‌اید. این مشکل در پنل‌های OLED به وجود می‌آید و به نام سوختگی پیکسلی هم شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، burn in باعث ایجاد سایه روی صفحه نمایش‌های نوع OLED می‌شود.

البته کمپانی اپل با نوآوری‌های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری تلاش کرده است احتمال بروز مشکل مذکور را در آیفون 10 به تأخیر بیندازد؛ اما ممکن است مشکل سایه انداختن صفحه نمایش گوشی مذکور چند ماه پیش از آنچه پیش بینی شده، اتفاق بیفتد. اگر شما هم از دارندگان گوشی آیفون 10 تازه اپل هستید و درباره احتمال بروز مشکل سوختگی پیکسلی در دستگاهتان نگرانید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما راجع به هزینه‌های احتمالی تعویض پنل نمایش توضیح دهیم.

Burn – in (سوختگی پیکسلی  یا احتباس تصویر) چیست؟

مشکل سایه انداختن صفحه نمایش درواقع نوعی تأثیر جانبی است که از سازوکار داخلی پنل OLED ناشی می‌شود. این مشکل مخصوصا زمانی به وجود می‌آید که یک تصویر به مدت طولانی بدون حرکت روی صفحه نمایش باقی می‌ماند. همین موضوع باعث می‌شود که تصویر مذکور به نوعی روی صفحه نمایش دستگاه شما نقش ببندد و حتی زمانی که تصویر دیگر روی صفحه وجود ندارد هم بتوانید بخش‌هایی را از آن مشاهده کنید. برخی کاربران از این موضوع به عنوان "تأثیر شبح" هم یاد می‌کنند.

image

کمی پیش‌تر به اقدامات اپل اشاره کردیم. این غول تکنولوژی از هوشمند سازی نرم افزاری برای جلوگیری از بروز مشکل Burn-in استفاده می‌کند. این سازنده درواقع تکنولوژی تغییر مکان و جابجایی پیکسلی را اجرا می‌کند تا آیکون‌های نوار استاتوس روی صفحه نمایش اثری از خود باقی نگذارند. تکنولوژی مذکور کمک می‌کند که آیکون‌های نوار استاتوس آیفون 10 با سرعت بسیار کمی به طور پیوسته حرکت کنند و هیچ اثری از آن‌ها روی پنل OLED باقی نماند. علاوه بر این، شما هم به عنوان کاربر قادر هستید با چند اقدام ساده از بروز مشکل سوختگی پیکسلی جلوگیری کنید.

1 – تازه‌ترین سیستم عامل iOS را نصب کنید

اپل در نظر دارد نسخه‌های متعددی از سیستم عامل iOS را در آینده برای مقابله با بروز مشکل Burn-in در پنل نمایش آیفون 10 منتشر کند. این نسخه‌ها دائما به‌روزرسانی می‌شوند و ویژگی‌های بازدارنده تازه‌تری را با خود به همراه می‌آورند. به همین خاطر بهتر است دستگاهتان را هم همیشه به تازه‌ترین نسخه موجود ارتقا دهید  تا بتوانید به همه ویژگی‌های تازه دسترسی پیدا کنید.

2 – Auto Brightness (تنظیم روشنایی خودکار) را فعال کنید

گزینه Auto Brightness همیشه به صورت پیش فرض فعال است. امکان دسترسی به آن هم در Accessibility و سپس در Display Accommodations فراهم شده است. البته اغلب کاربران معتقدند که تنظیم نور صفحه به صورت خودکار آزاردهنده است؛ اما بهتر است در آیفون 10 ریسک نکنید و این موارد آزاردهنده کوچک را بپذیرید؛ چراکه با توجه به جلوگیری از بروز مشکل بزرگ‌تر قطعا ارزشش را دارد.

روشنایی صفحه را باید یکی از دلایل اصلی در ایجاد مشکل Burn-in دانست. اگر صفحه نمایش گوشی‌تان را با روشنایی در سطح بالا روی یک تصویر مشخص به مدت طولانی بگذارید، احتمال احتباس تصویر یا همان سوختگی پیکسلی را افزایش داده‌اید. گزینه تنظیم روشنایی صفحه به صورت خودکار را فعال کنید تا سیستم عامل iOS هم از احتمال بروز مشکل سایه افتادن روی پنل نمایش به خاطر روشنایی صفحه جلوگیری کند.

3 – زمان Auto-Lock (قفل صفحه خودکار) را کوتاه کنید

زمان تأخیر تا فعال شدن قفل صفحه در آیفون 10 کوتاه و معادل 30 ثانیه است. این مدت ممکن است برای کاربر بسیار کوتاه به نظر برسد، اما بهتر است باز هم به فایده آن نگاه کنیم و هدف اصلی جلوگیری از بروز مشکل را به یاد آوریم. آیفون 10 از ویژگی تشخیص چهره استفاده می‌کند تا صفحه نمایش را در زمانی که کاربر به آن نگاه می‌کند، روشن نگاه دارد. این موضوع حتی در زمانی که کاربر با پنل در تعامل نیست هم صدق می‌کند و به همین خاطر دیگر لازم نیست نگران زمان تأخیر بسیار کوتاه در فعال شدن قفل صفحه باشید؛ چراکه صفحه به محض قرار گرفتن گوشی در مقابل چهره شما روشن می‌شود.

اگر مدت زمان تأخیر تا فعال شدن قفل خودکار صفحه را افزایش داده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا به تنظیمات و منوی Display & Brightness بروید و آن را در Auto-Lock کاهش دهید.

4 – روشنایی صفحه را در بیشترین سطح قرار ندهید

یکی از مخرب‌ترین اقدامات شما به عنوان کاربر آیفون 10 می‌تواند تنظیم روشنایی صفحه در سطح ماکزیمم باشد. همان‌طور که اشاره کردیم، این مورد می‌توان احتمال بروز مشکل Burn-in را به شدت افزایش دهد. حتی اگر مایل نیستید که تنظیم روشنایی صفحه به‌صورت خودکار را فعال کنید، به خاطر داشته باشید که هرگز سطح نور صفحه را در بالاترین حد ممکن قرار ندهید.

5 – چگونه مشکل Burn-in (احتباس تصویر) را رفع کنیم

اگر اولین نشانه‌های مشکل Burn-in را در پنل گوشی‌تان دیدید، ممکن است دیر نشده باشد و بتوانید برای رفع آن اقدام کنید.

اولین اقدام مؤثر در مشاهده اولین نشانه از مشکل سوختگی پیکسلی این است که آیفون 10 خود را خاموش و چند ساعت بعد دوباره روشن کنید. البته این راه حل ممکن است چندان هم موفق نباشد و پس از بالا آمدن سیستم دوباره نشانه‌های Burn-in را مشاهده کنید. جای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه اولین نشانه‌های Burn-in احتمالا با فعالیت دوباره پنل نمایش از بین می‌روند ( این روش برای رفع سوختگی پیکسلی در تلویزیون‌های OLED مفید بوده است). اگر پس از مدتی متوجه شدید که نشانه‌های Burn-in از بین نرفته، بهتر است به خدمات پس از فروش مراجعه و در جهت تعویض پنل نمایش با گارانتی شرکتی اقدام کنید.

نظر شما درباره پنل نمایش OLED در آیفون 10 چیست؟
بسیاری از کاربران عاشق طراحی و همچنین کیفیت پنل نمایش این گوشی سطح بالا هستند و معتقدند که حاشیه نامتعارف بالای صفحه در گوشی آیفون 10 اصلا امتیاز منفی به حساب نمی‌آید. بروز مشکل burn-in در حال حاضر روی این گوشی گزارش نشده است اما نتایج آزمون‌های برخی فعالان حوزه موبایل نشان می‌دهد که مدت زمان نمایش تصویر ثابت برای بروز مشکل مذکور روی پنل آیفون 10 حدودا 17 ساعت است.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (12 نظر)

سعید

۱۳۹۶/۱۰/۲۰
نه مشکلی نداره ولی چون اپل یه کم تنظیمات صفحه رو تغییر داده و به قول خودشون بهینه کردن این راهکار ها رو دادن ولی انجام هم ندی بازم مشکلی پیش نمیاد

سعید

۱۳۹۶/۱۰/۲۰
هنگی جان صفحه آیفون بهترین صفحه نمایش دنیا انتخاب شد از سوی دیسپلی میت .این راهکار هاییه که صفحه نمایش بیشتر عمر کنه وگرنه اولد پلاستیکی ال جی که واسه پیکسل ها زده انقدرداغونه که کاری هم نکنی پیکسل هاش میسوزه

Mking

۱۳۹۶/۱۰/۱۹
یعنی این مشکل برای صفحه ی گوشی هایی مثل note8 و s8 که OLED هستن هم وجود داره؟

sinakaya

۱۳۹۶/۱۰/۱۹
سامهنگ که صفحه رو بسازه بیشتر از این انتظار میره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فرشاد

۱۳۹۶/۱۰/۱۸
دقیقا سامسونگ اینجا پرش پیکسل و گذاشته واسش اپل فکر میکنه همه چی پووووله
:))))))))))))))))