خانهاخبار
مشخصات تراشه Helio P40 و Helio P70 مدیاتک فاش شد

مشخصات تراشه Helio P40 و Helio P70 مدیاتک فاش شد

به‌تازگی، مشخصات‌فنی دو تراشه جدید مدیاتک از سری Helio P فاش شده است که عرضه گوشی‌های میان‌رده را در سال جاری میلادی با پشتیبانی از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی امکان‌پذیر خواهد کرد.
۱۳۹۶/۱۰/۱۴

2017 شاید بهترین سال برای شرکت مدیاتک نباشد؛ تراشه پرچم‌دار Helio X30 که برای رقابت با اسنپدراگون 845، اگزینوس 8895 و Kirin 960 معرفی شده بود، تنها در تعداد بسیار محدودی از گوشی‌های رده‌بالا به کار گرفته شده است که برجسته‌ترین آن‎ها میزو پرو 7 است. همین موضوع باعث شده تا شرکت مدیاتک از برنامه‌های خود برای عرضه نسل جدید تراشه‌های سری Helio X دست بکشد. علاوه‌بر‌این، پیش‎بینی شده اکه سهم شرکت تایوانی مدیاتک با کاهش 2 درصدی، به 14 درصد در سه ماهه سوم سال 2017 رسیده است.

با توجه به اینکه مدیاتک به دنبال راهی است تا جایگاه از دست رفته خود را باز پس بگیرد؛ روی سری میان‌رده Helio P متمرکز شده است. براساس یک شایعه جدید، شرکت تایوانی در حال توسعه دو تراشه با لیتوگرافی 12 نانومتری است که سه ماهه دوم امسال به دست سازندگان می‎رسد؛ هر دو تراشه میان‌رده، بهترین ویژگی‌های پردازنده‎های رده‌بالا را ارئه می‎دهند.

image

مشخصات تراشه Helio P40

تراشه Helio P40، یک تراشه کاملاً جدید محسوب نمی‌شود زیرا اخبار مرتبط با آن در طی سال گذشته، به‎دست آمده بود؛ با این‌حال، مشخصات کامل این تراشه به‎تازگی فاش شده است. Helio P40 از هشت هسته پردازشی (چهار هسته Cortex A73 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A53 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز) استفاده می‎کند؛ واحد پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP3 با فرکانس 700 مگاهرتز، رندر محتوای گرافیکی را برعهده خواهد داشت.

این تراشه از دوربین‌های 32 مگاپیکسلی و حداکثر مقدار حافظه رم 8 گیگابایت از نوع LPDDR4 با فرکانس 1866 مگاهرتز ، حافظه‌های eMMC 5.1 و UFS 2.1 پشتیبانی می‏‌کند. لازم به‌‏ذکر است که محصولات مجهز به Helio P40 از قابلیت‎هایی مبتنی بر هوش مصنوعی به لطف پشتیبانی از سیستم Tensor Flow، برخوردار خواهند بود. باید اشاره کرد که Helio P40 از LTE Cat.7 پشتیبانی می‌کند و به همین جهت، حداکثر سرعت دانلود در این تراشه میان‎رده، 300 مگابیت و حداکثر سرعت آپلود، 150 مگابیت بر ثانیه است.

image

مشخصات تراشه Helio P70

یکی‌دیگر از تراشه‌هایی که همراه با Helio P40 عرضه خواهد شد، Helio P70 است که با پردازنده‎هایی نظیر اسنپدراگون 660 رقابت می‎کند. این تراشه به چهار هسته Cortex A73 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A53 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز مجهز شده است. تراشه Helio P70 از واحد پردازشگر چهار هسته‎ای Mali-G72 برخوردار است که روی فرکانس 800 مگاهرتز عمل می‎کند.

Helio P70 با پشتیبانی از رم با حداکثر حافظه 8 گیگابایت، eMMC و UFS 2.1 راهی بازار خواهد شد. انتظار می‌رود که از این تراشه در گوشی‌های رده‌بالا استفاده شود؛ با توجه به اینکه کارآیی تقریباً مشابهی با سری Helio X ارائه خواهد داد. برخلاف Helio P40، این تراشه از LTE Cat.12 پشتیبانی خواهد کرد و سرعت دانلود حداکثری 600 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

گفته می‎شود که تراشه‌های جدید مدیاتک، در اعضای 2018 سری گوشی‌های ردمی شیائومی با نمایشگر بدون لبه به‌کار گرفته خواهد شد. ضمن اینکه Vivo، OPPO و Gionee نیز محصولاتی را مجهز به Helio P40 و Helio P70 عرضه خواهند کرد. برند‌های چینی دیگر نیز از تراشه‎های جدید مدیاتک روی محصولات خود استفاده می‎کنند.

هنوز مشخص نیست آیا از تراشه‌های Helio P40 و Helio P70 روی گوشی‌های میان‌رده جدید میزو استفاده خواهد شد یا خیر؛ با این‌حال، مدیاتک و میزو همکاری تنگاتنگی با یک‏دیگر دارند و همین موضوع احتمال عرضه گوشی‌های جدید میزو را با نسل جدید تراشه‌های Helio P مدیاتک افزایش می‌دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

sinakaya

۱۳۹۶/۱۰/۲۱
نمیدونم چرا حس خوبی نسبت به مدیاتک ندارم هر چه قدر هم قدرتمند باشه

samuel1987

۱۳۹۶/۱۰/۱۴
بسیار بسیار چیپ ست پردازنده (پلتفرم) خوب سریع و قدرتمند و کارآمدی باید باشه اما توقع بیشتری از محصولات جدید مدیاتک داشتم و باید از هسته های بهتر کورتکس های A75 و A55 استفاده میکرد و اینکه با اینکه پردازشگر گرافیکی جدید و قدرتمند G72 دارد اما نوع نچندان قدرتمند هست با 4 هسته در حالی که میتوانس سریع تر و قدرتمندتر با هسته های بیشتری داشته باشه و Mali G72 قدرتمندترین مدلش گفته شده 32 هسته پردازشی داره که به عنوان مثال فکر میکنم مانند گذشته سامسونگ در
exynos 9810 استفاده میکنه، گفته شده بود مدیاتک قصد داره پردازشگری جدید و رده بالای 12 هسته ای و 7 نانومتری ارائه کنه که امیدوارم زودتر اون روز رو ببینم و... البته شاید محصولی با هسته های عجیب و بیشتری ببینم