خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Huawei Mate 10 Pro

بررسی تخصصی Huawei Mate 10 Pro

هوآوی میت 10 پرو یکی از بهترین‌گوشی‌های هوشمندی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید. این گوشی با صفحه‌نمایش بزرگ و تقریبا بدون حاشیه‌اش رقیبی سرسخت برای بزرگانی است که در حال حاضر در این عرصه هستند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۱۰/۱۲

همان‌طور که تا کنون متوجه شده‌اید هوآوی گوشی‌های خانواده میت 10 را در 4 نسخه عرضه کرد. میت 10 پرو قوی‌تری نسخه در این خانواده است که صفحه‌نمایشی تقریبا بدون حاشیه هم در کناره‌ها و هم در بالا و پایینش دارد که از HDR 10 هم پشتیبانی می‌کند. هوش مصنوعی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این گوشی است که در میت 10 نسخه اصلی هم دیده می‌شود. مهم‌تر از همه قیمت قابل‌رقابت این گوشی است که ارزان‌تر از دیگر گوشی‌های هم‌رده خودش است. در این بررسی به ارزش خرید این گوشی می‌پردازیم و با بررسی سخت‌افزار و نرم‌افزارش تمام نقاط قوت و ضعف آن را برای شما روشن می‌کنیم.

 

طراحی

از جلو که به میت 10 پرو نگاه کنید هیچ شباهتی بین آن و برادرش یعنی میت 10 نمی‌بینید. صفحه‌نمایش بیشترین فضای قاب جلویی این گوشی را به خودش اختصاص داده و حاشیه‌هایش در بالا و پایین و به‌خصوص در کناره‌ها بسیار کم است. خبری از کلید فیزیکی Home در جلوی گوشی نیست و همین امر سبب شده دست طراحان هوآوی برای استفاده از صفحه‌نمایش کم حاشیه‌تر در قاب جلویی دستگاه بازتر باشد.

image

 

جنس بدنه تفاوتی با نسخه اصلی ندارد و هوآوی از شیشه و فلز در کنار هم برای این گوشی بهره برده است. قاب پشتی کاملا از شیشه ساخته شده و فریم اطرافش فلزی است. بی هیچ اغراقی فلز استفاده شده برای فریم گوشی کیفیت بسیار خوبی دارد و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها حالت اصلی‌اش را از دست بدهد. یکی از مهم‌ترین دلایل زیبایی زیاد این گوشی قاب پشتی‌اش است. مشخص است که طراحان هوآوی مدت‌زمان زیادی را برای این طراحی صرف کرده‌اند و سرسری از بخش طراحی نگذشته‌اند. قاب پشتی خمیدگی جزئی‌ای در کناره‌هایش دارد تا دست گرفتن و کار کردن با گوشی راحت باشد. در بخش بالای قاب پشتی خطی پررنگ‌تر از دیگر بخش‌ها مشاهده می‌شود که علاوه بر رنگ متفاوت طراحی متفاوت و شیارداری هم دارد. این قسمت تمام جزئیات قاب پشتی را درخودش جای داده است. طراحی‌این بخش شیاردار است اما نمی‌توانید این شیارها را حس کنید زیرا هوآوی آن‌ها را زیر شیشه برده. دوربین‌های دوتایی گوشی در این بخش قرار دارند و طراحی بسیار زیبایی برایشان در نظر گرفته‌شده است. طراحی دایره‌ای این دوربین با غلافی از استیل که اطرافشان را در برگرفته تکمیل‌کننده زیبایی آن‌ها شده.

image

 

میت 10 پرو به لایسنس IP67 مجهز است که به کاربر امکان استفاده از گوشی را در آب می‌دهد. با توجه به این لایسنس می‌توانید با خیال راحت گوشی را در استخر زیر آب به مدت 30 دقیقه تا عمق 1 و نیم متری استفاده کنید. هرچند این لایسنس وجود دارد اما توصیه می‌کنیم گوشی را تا این مدت زیر آب نگه ندارید و در حد یک عکس یا فیلم گرفتن آن را زیر آب نگه دارید.

میت 10 پرو از نظر ابعاد از میت 10 مناسب‌تر است. پهنای گوشی کمتر است و به همین خاطر دست گرفتنش کار راحت‌تری است. علاوه بر این ضخامتش هم حدود 7.9 میلی‌متر است و با وزنی حدود 178 گرم چیزی در حد و اندازه آیفون 10 است. میت 10 پرو با توجه به جنس بدنه باید گوشی لیزی باشد که همین‌طور هم است اما فریم اطراف گوشی به‌گونه‌ای برش خورده است که باعث می‌شود گوشی به‌خوبی به کف دست کاربر بچسبد و اثر نامطلوب سر بودن دستگاه به‌خوبی از بین برود.

image

 

خبری از جک 3.5 میلی‌متری هدفون در این گوشی نیست و میت 10 پرو را باید آغازگر این راه در هوآوی بدانیم که اولین گوشی‌این کمپانی است که دیگر از جک هدفون برایش استفاده نشده و به‌طور حتم در آینده هم شاهد این هستیم که گوشی جدید هوآوی این جک را در خودشان ندارند. هرچند هنوز عادت کردن به نبود جک هدفون کار راحتی نیست اما هوآوی هدفون میت 10 پرو را به‌گونه‌ای ساخته است که می‌تواند مستقیم به درگاه ارتباطی گوشی متصل شود و علاوه بر این یک تبدیل در جعبه قرار داده تا اگر بخواهید از هدفونی سیم‌دار استفاده کنید با این تبدیل این امکان برایتان فراهم شود.

 

جزئیات ظاهری گوشی

دوربین اصلی گوشی که لنز دوتایی دارد به همراه فلاش دوتایی و فوکوس لیزری در قاب پشتی قرار دارند. سنسور اثرانگشت هم که طراحی دایره‌ای و هماهنگ با دوربین‌های اصلی دارد در این قاب و پایین آن نوار پررنگ‌تر قاب پشتی قرار گرفته است.

image

 

جلوی گوشی و بالای صفحه‌نمایش می‌توانید دوربین دوم را کنار خروجی صدای مخاطب و سنسورها و LED هشدار دهنده مشاهده کنید. پایین صفحه‌نمایش هیچ گزینه‌ای جز لوگوی هوآوی دیده نمی‌شود.

image

 

 لبه سمت راست میت 10 پرو میزبان کلیدهای پاور و ولوم است در حالی که در لبه سمت چپ درگاه سیم‌کارت‌ها قرار دارند. پایین گوشی اسپیکر اصلی، درگاه ارتباطی تایپ سی و دو میکروفون اصلی دیده می‌شوند و بالای گوشی شاهد حضور درگاه اینفرارد و میکروفون دوم هستیم. هوآوی درگاه سیم‌کارت‌های mate 10 pro را از فلز ساخته است. هم کاور و هم بدنه این درگاه‌ها از فلز هستند. متاسفانه خبری از درگاه کارت حافظه خارجی برای این گوشی نیست و درگاه سیم‌کارت دوم هم هیبریدی در نظر گرفته نشده است.

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image


 

صفحه‌نمایش

بر خلاف دیگر اعضای خانواده میت 10 برای میت 10 پرو از صفحه‌نمایش آمولد استفاده شده است. این صفحه‌نمایش اندازه‌ای 6 اینچی دارد و کیفیتش برابر 1080 x 2160 پیکسل است. پشتیبانی از HDR10 هم برای این صفحه‌نمایش در نظر گرفته‌شده است. تراکم پیکسلی صفحه میت 10 پرو نسبت به میت 10 کمتر و حدود 402 پیکسل در اینچ است اما در استفاده معمولی و با چشمان غیرمسلح تفاوتی از نظر پیکسل‌ها مشاهده نمی‌کنید. چیدمان پیکسلی در این صفحه الماسی شکل است و زیر نور خورشید می‌توانید روشنایی‌ای برابر 600 نیتس را از این صفحه به دست بیاورید. اگر از تنظیم دستی استفاده کنید نور صفحه تا 422 نیتس زیاد می‌شود اما برای رسیدن به 600 نیتس باید زیر نور خورشید تنظیم نور صفحه‌نمایش را در حالت خودکار قرار دهید.

image

 

رنگ‌های این صفحه‌نمایش بسیار زنده و پویا هستند و نسبت به میت 10 جذاب‌تر هستند این در حالی است که عمق رنگ مشکی هم به لطف آمولد بودن بسیار خوب است. زاویه دید در این صفحه‌نمایش خوب است اما نسبت به صفحه‌نمایش‌های IPS کمتر است و در مقایسه با میت 10 به‌خوبی متوجه زاویه دید کمتر می‌شوید. باوجوداینکه رنگ سفید به تر تمیزی رنگ سفید در صفحه‌نمایش میت 10 نیست اما بین گوشی‌هایی با صفحه‌نمایش آمولد مانند نوت 8 یکی از تر و تمیزترین رنگ‌های سفید را نشان می‌دهد.

image
  
image

 

قابلیت شخصی‌سازی زیادی برای صفحه‌نمایش در نظر گرفته‌شده است. در تنظیمات صفحه به کاربر امکان داده شده تا گرمای رنگ‌ها را تغییر دهد؛ اندازه محتوای در حال نمایش را تعیین کند؛ کیفیت صفحه را به‌دلخواه بین HD+ یا FHD+ انتخاب کند یا اینکه این انتخاب را به عهده گوشی بگذارد؛ حالت نمایش رنگ‌ها را بین Normal و Vivid انتخاب کند و درنهایت در تنظیم Eye Comfort دمای رنگ‌ها را برای استفاده در نور کم و نور زیاد انتخاب کند تا چشمانش کمتر خسته شود.

image

 

Color temperature: در این بخش می‌توانید گرمای رنگ‌های در حال نمایش روی صفحه را بنا به‌دلخواه خودتان از سرد تا گرم انتخاب کنید.

image

 

Eye Comfort: با فعال شدنش پیکسل‌های آبی خاموش می‌شوند و نور زرد روی صفحه خودنمایی می‌کند. این تنظیم کمک می‌کند تا در نور کم چشمان کاربر کمتر دچار خستگی شوند. برای این تنظیم امکان زمان‌بندی هم وجود دارد علاوه بر اینکه می‌توان میزان گرمای نور زرد را هم‌دستی تغییر داد.

image

 

Screen Resolution: برای کاربر امکان تغییر کیفیت صفحه‌نمایش را فراهم می‌کند. در این تنظیم می‌توان از کیفیت HD، FHD و WQHD برای کیفیت صفحه‌نمایش استفاده کرد. مشخصا هر چه از کیفیت کمتری برای صفحه‌ استفاده شود میزان عمر باتری افزایش پیدا می‌کند اما ممکن است برخی برنامه‌ها تحت تاثیر قرار بگیرند. در این تنظیم کلیدی به نام کیفیت هوشمند قرار دارد. اگر این کلید را فعال کنید کیفیت صفحه به‌طور خودکار پایین می‌آید و دستگاه این هشدار را هم می‌دهد که احتمال اثرگذاری روی برخی محتواها وجود دارد.

image

 

Color Mode: مربوط به کیفیت صفحه‌نمایش است. داخل این تنظیم دو انتخاب حالت Normal و حالت Vivid وجود دارد. در حالت نرمال عکس و تصاویر رنگ‌های طبیعی‌تر و البته کم‌رنگ‌تری دارند اما در حالت Vivid رنگ‌ها چشم‌نوازتر می‌شوند و از دیدن آن‌ها لذت بیشتری می‌برید.

image

 

 

سخت‌افزار

پردازنده استفاده شده در Mate 10 Pro ساخت کمپانی هوآوی است. این پردازنده که کایرین 970 است 8 هسته دارد  که 4 هسته پرمصرف آن فرکانس 2.4 گیگاهرتزی و 4 هسته کم‌مصرفش فرکانس 1.8 گیگاهرتزی دارند. کنار پردازنده و روی چیپ دستگاه شاهد حضور یک رم 6 گیگابایتی هستیم که با بسته بودن همه برنامه‌ها حدود 2.2 گیگابایت از آن آزاد است و مابقی در اختیار گوشی قرار گرفته است. حافظه داخلی میت 10 پرو 128 گیگابایت است. در همان ابتدا از این 128 گیگابایت 112 گیگابایت آزاد است و می‌توانید از این فضا برای نصب برنامه، فیلم‌برداری، عکاسی و ذخیره اطلاعاتتان استفاده کنید.

image

 

سنسور اثرانگشت در این گوشی در قاب پشتی جای گرفته است. این سنسور طراحی‌ای شبیه به دوربین‌های گوشی دارد و دایره شکل است. نه‌تنها سرعت این سنسور خیلی بالاست و با کوچک‌ترین لمس اثرانگشت را شناسایی و قفل صفحه را باز می‌کند دقتش هم خیلی بالاست و در هر جهتی که انگشت را رویش بگذارید برایش تفاوتی ندارد و انگشت از قبل تعریف شده را می‌شناسد. سنسور اثرانگشت در این گوشی علاوه بر اینکه می‌تواند قفل صفحه را باز کند وظایف دیگری را هم می‌تواند بر عهده بگیرد. ازجمله این وظایف می‌توان به گرفتن عکس یا ویدئو با نگه‌داشتن انگشت روی سنسور، پاسخ دادن به تماس دریافتی با نگه‌داشتن انگشت روی سنسور اثرانگشت در زمان دریافت تماس، قطع زنگ آلارم با نگه‌داشتن انگشت روی سنسور اثرانگشت زمان پخش آلارم، نمایش نوتیفیکیشن بار با پایین کشیدن انگشت روی سنسور و پاک کردن نوتیفیکیشن ها با دوبار ضربه زدن روی سنسور زمان نمایش نوتیفیکیشن بار و بستن نوتیفیکیشن بار با بالا کشیدن انگشت روی سنسور و درنهایت مرور در تصاویر گالری با کشیدن انگشت به چپ یا راست روی سنسور اشاره کرد.

image

 

انتظار زیادی از اسپیکر این گوشی داشته باشید. دو اسپیکر برای میت 10 پرو در نظر گرفته‌شده است؛ یکی از این اسپیکرها پایین گوشی است و اسپیکر دیگر داخل خروجی صدای مخاطب قرار دارد. اسپیکری که داخل خروجی صدای مخاطب است برای صداهای با فرکانس بالا استفاده می‌شود و هرچند در بلندی صدای اسپیکر نقشی ندارد اما از نقش اساسی‌اش در کیفیت اسپیکرها نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

image
  
image

 

با اتصال هدفون به میت 10 پرو بخشی به نام Histen Sound فعال می‌شود. در این بخش گوشی نوع هدفونی که متصل شده را شناسایی می‌کند و دو انتخاب پیش روی کاربر قرار می‌دهد تا صدای هدفون را تنظیم کند. در حالت اول امکان تنظیم صدا را از طریق اکولایزر دارید و در حالت دوم حالت سه‌بعدی را می‌توانید فعال کنید و از پخش صدایی شبیه به کنسرت لذت ببرید.

image

 

همانند میت 10 این گوشی هم به‌راحتی از پس اجرای تمام برنامه‌ها و بازی‌های موجود در گوگل پلی برمی‌آید و همه را با سرعت زیادی اجرا می‌کند و به‌راحتی هم آن‌ها را می‌بندد. این همان چیزی است که از پردازنده یک گوشی پرچم‌دار انتظار داریم اما چیزی که در مورد پردازنده میت 10 پرو اهمیت دارد واحد پردازشی جدیدی است که به پردازنده گوشی کمک می‌کند تا سرعت و عملکرد دستگاه بالاتر رود. نام این واحد پردازشی جدید NPU یا واحد پردازش عصبی است. این بخش در اصل هوش مصنوعی دستگاه تلقی می‌شود که در ادامه بیشتر با کارایی آن آشنا می‌شوید.           

 

وظایف واحد NPU در میت 10 پرو:

 

افزایش سرعت دستگاه: پردازنده کایرین همیشه شانه‌به‌شانه با پردازنده‌های اسنپدراگون از نظر سرعت پیش آمده اما در کایرین 970 هوآوی از این پردازنده عصبی برای کمک به پردازنده استفاده کرده است تا در مواقع ضروری به کمکش بیاید و باعث افزایش سرعت دستگاه شود.

 

مدیریت انرژی: این واحد پردازش عصبی می‌تواند مصرف انرژی را در این گوشی مدیریت کند. هوآوی ادعا کرده که میت 10 پرو می‌تواند تا 20 ساعت ویدئو پخش کند. هرچند معمولا ادعاهای کمپانی‌ها به واقعیت نزدیک است اما اینکه تا چه حد میت 10 پرو در پخش ویدئو تواناست را در بخش باتری بررسی می‌کنیم.

 

عکاسی NPU: در این گوشی کمک می‌کند تا در زمان عکاسی با دوربین اصلی از چند سوژه، فوکوس سریع‌تر انجام شود اما همه چیز به فوکوس ختم نمی‌شود. در منوی دوربین به‌جای اینکه کاربر مجبور باشد برای تنظیمات خودکار از هر سوژه به داخل Mode برود و سوژه مورد نظر را انتخاب کند دوربین به کمک هوش مصنوعی تشخیص می‌دهد که از چه چیزی عکس می‌گیرید و در همان لحظه تنظیمات خودکار را برای آن سوژه مخصوص بهینه می‌کند. به‌طور مثال اگر بخواهید از غذا عکس بگیرید و دوربین میت 10 پرو را روبروی غذا بگیرد به‌سرعت گوشی تشخیص می‌دهد که سوژه شما غذاست و یک لوگوی قاشق و چنگال گوشه منو نشان می‌دهد و تنظیمات را برای عکاسی از غذا بهینه می‌کند. ما دوربین را برای سوژه‌های مختلف مانند گیاه، غذا، غروب خورشید و شخص آزمایش کردیم و به‌سرعت تشخیص توسط گوشی انجام شد.

 

ترجمه: ترجمه به یکی از بخش‌های اصلی هوش‌های مصنوعی تبدیل شده است. هوآوی از دوربین گوشی برای ترجمه استفاده می‌کند اما برای اینکار به برنامه دوربین نیازی ندارید. هوآوی از برنامه ترجمه مایکروسافت استفاده کرده است که با هوش مصنوعی استفاده شده در پردازنده میت 10 پرو هماهنگی دارد. نه‌تنها سرعت این مترجم در میت 10 پرو زیاد است به لطف استفاده از NPU به اینترنت هم نیازی نیست.

 

در کنار تمام این کارایی‌ها هوآوی قول داده با گذشت چند ماه از عمر گوشی و استفاده از آن، Mate 10 Pro به لطف این واحد پردازش عصبی درست مانند روز اول پرسرعت و بدون نقص کار کند.

 

نرم‌افزار و رابط کاربری

بر خلاف بسیاری از پرچم‌داران بازار این گوشی با اندروید نسخه 8، یعنی آخرین نسخه از اندروید که عرضه شده، به بازار آمد. روی این اندروید رابط کاربری مخصوص هوآوی یعنی اموشن یو آی نسخه 8 قرار دارد که ظاهری متفاوت‌تر و البته جذاب‌تر را برای این گوشی به همراه آورده است. در این قسمت به‌صورت کامل به تمام قسمت‌های نرم‌افزاری Mate 10 Pro می‌پردازیم.

image

 

صفحه قفل طراحی بسیار ساده‌ای دارد. در این صفحه یک میانبر به دوربین دیده می‌شود که سمت راست و پایین صفحه‌نمایش قرار دارد؛ با کشیدن این میانبر به بالا می‌توانید دوربین را فعال کنید. در این صفحه ساعت و تاریخ هم به همراه یک نوشته که امضای شخصی کاربر است نمایش داده می‌شود.

image

 

با عبور از صفحه قفل به صفحه اصلی می‌رسیم جایی که دو حالت نمایش برایش در نظر گرفته‌شده است. در اولین حالت نمایش تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی در همین صفحه اصلی است و خبری از اپ دراور نیست. در دومین حالت نمایش برنامه‌های نصب شده روی گوشی داخل یک مجموعه مجزا به نام اپ دراور قرار می‌گیرند و صفحه اصلی برای قرار گرفتن برنامه‌های دلخواه و ویجت ها خالی می‌شود.

image

 

نوتیفیکیشن بار که با کشیدن انگشت از بالای صفحه‌نمایش به پایین ظاهر می‌شود طراحی مینیمال و کاملی دارد. در این بخش 20 سوییچ قرار دارد که نیاز کاربر به مراجعه به صفحه تنظیمات را کم می‌کند. با نگه‌داشتن انگشت روی هر کدام از این سوییچ‌ها کاربر به صفحه تنظیمات آن سوییچ منتقل می‌شود.

image
  
image

 

اپ دراور بخشی است که تمام برنامه‌های نصب شده را با هم نشان می‌دهد. در اینجا یک نوار بالای صفحه‌نمایش قرار گرفته است که بر اساس آخرین برنامه‌های باز شده پیشنهاد استفاده از آن برنامه را به کاربر می‌دهد. یک گزینه جستجو هم وجود دارد که نواری باریک در بالاترین قسمت این بخش است. جستجوی این بخش تنها به برنامه‌ها محدود می‌شود اما یک گزینه جستجوی دیگر هم وجود دارد که با کشیدن انگشت روی صفحه اصلی به پایین ظاهر می‌شود. نتایج جستجوی این بخش محدودیتی ندارد و می‌توانید در بین برنامه‌ها، مخاطبان، پیامک‌ها و ... جستجو انجام دهید.

image

 

برنامه‌ها و تنظیمات جذاب میت 10 پرو

Phone Manager: برنامه‌ای از پیش نصب شده روی میت 10 پرو است. با وارد شدن به این برنامه وضعیت کلی گوشی از نظر کارایی، امنیت و باتری بررسی می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد تا تنها با لمس یک کلید وضعیت نا به سامان را به حالت عادی برگردانید. این برنامه هرچند عملکرد خوبی دارد اما باید مراقب باشید در بخشی مانند Cleanup ویدئوها و عکس‌هایتان را پاک نکنید.

image

 

MirrorShare : این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا گوشی میت 10 پرو را به محصولات دیگر متصل کنند که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. به‌طور مثال اگر تلویزیون خودتان را به شبکه بی‌سیم خانگی متصل کرده باشید با این قابلیت می‌توانید صفحه‌نمایش گوشی را روی صفحه تلویزیون خودتان مشاهده کنید و مستقیم با گوشی روی صفحه بزرگ تلویزیون کار کنید.

image

 

App Twin: با کمک این قابلیت می‌توانید روی یک میت 10 پرو دو نرم‌افزار با دو حساب کاربری متفاوت داشته باشید. به‌طور مثال می‌توانید دو مسنجر فیس بوک داشته باشید که هر کدام حساب کاربری جداگانه‌ای دارند.

image

 

Notificatoin & Status bar: در این تنظیم می‌توانید نوار ابزار را به‌طور دلخواه شخصی‌سازی کنید. به‌طور مثال امکان نمایش سرعت شبکه‌ای وجود دارد، که گوشی به آن متصل است؛ یا اینکه نوع نمایش نوتفیکیشن ها را می‌توان تعیین کرد یا اینکه نوع نمایش درصد باتری را تغییر داد.

image

 

Smart Assistance: در این تنظیم گزینه‌هایی برای تعیین وضعیت ارتباط با گوشی در نظر گرفته‌شده است. کار کردن با یکدست اولین گزینه است که با فعال کردن آن می‌توانید با کشیدن انگشت روی نوار کلیدهای ناوبری محتوای نمایش داده شده روی صفحه‌نمایش را در قابی کوچک‌تر و در دسترس تر مشاهده کنید. Motion Control به کاربر اجازه دسترسی به تنظیماتی را می‌دهد که نوع تعامل غیر لمسی و لمسی را با گوشی تعیین کند. در این بخش می‌توانید این تنظیمات را مشاهده کنید: قطع زنگ تماس با برگرداندن گوشی، کم کردن صدای زنگ تماس با برداشتن گوشی از روی میز و نزدیک کردن به خودتان، پاسخ به تماس دریافتی با برداشتن گوشی و بردن کنار گوش یا برقرار کردن تماس با مخاطبی که شماره‌اش روی صفحه در حال نمایش است با برداشتن گوشی و بردن کنار گوش. در این بخش تنظیمات دیگری قرار دارند که با ضربه زدن به گوشی کار می‌کنند. با ضربه زدن روی صفحه‌نمایش با بندانگشت می‌توانید از صفحه‌نمایش اسکرین شات بگیرید؛ یا با نوشتن حرف خاصی از حروف انگلیسی روی صفحه‌نمایش با بندانگشت برنامه خاصی را باز کنید یا اینکه با کشیدن یک خط صاف با بندانگشت، صفحه‌نمایش را به دو بخش تقسیم کنید.

image

 

Voice Control: گزینه دیگری در بخش دستیار هوشمند میت 10 پرو است که به شما امکان برقراری ارتباط با گوشی از طریق صحبت کردن را می‌دهد. در این تنظیم می‌توانید با صدا کردن گوشی آن را بیدار و آماده به کار کنید و بعد از آن دستوراتی به آن بدهید. به‌طور مثال به گوشی بگویید کجایی و آن با صدای زنگی مخصوص پاسخ شما را بدهد.

image

 

خاموش و روشن شدن خودکار گوشی در بازه زمانی از پیش تعیین شده، جلوگیری از پاسخ به لمس صفحه‌نمایش هنگامی‌که گوشی داخل جیبتان است و بالا بردن حساسیت صفحه در زمان استفاده از دستکش ازجمله تنظیمات دیگر این بخش هستند.

تنظیم Navigatoin Bar در این بخش قرار دارد و به کاربر امکان استفاده از چهار حالت نمایش کلیدهای ناوبری را فراهم می‌کند علاوه بر اینکه در این بخش می‌توان مکان قرارگیری کلیدهای ناوبری را عوض کرد می‌توان کلیدی برای باز و بسته کردن نوتیفیکیشن بار را اضافه یا کم کرد.

image

 

درگاه ارتباطی Mate 10 Pro با ویژگی‌های USB 3.1 همخوانی دارد و از پروتکل DisplayPort v1.2 پشتیبانی می‌کند. این بدان معنی است که کاربر می‌تواند با استفاده از یک کابل یا دانگل USB-C به HDMI میت 10 را به یک تلویزیون یا مانیتور متصل کند. در نسخه 8 از رابط کاربری اموشن یو آی شاهد معرفی ویژگی‌ای به نام Projection Easy هستیم. زمانی که میت 10 پرو را به یک مانیتور متصل کنید رابط کاربری‌ای شبیه به رایانه‌های رومیزی برای شما نمایش داده می‌شود. بعد از آن می‌توانید از صفحه‌کلید و ماوس بی‌سیم یا از صفحه‌نمایش گوشی به‌عنوان ترکپد استفاده کنید. قطع به‌یقین زمانی که گوشی در این حالت متصل است امکان شارژ کردنش وجود ندارد اما بدون مشکل می‌توانید تماس برقرار کنید یا اینکه به پیام‌هایتان پاسخ بدید.

ویژگی تقسیم صفحه‌نمایش به دو صفحه بزرگ از دیگر ویژگی‌های هوش مصنوعی این گوشی محسوب می‌شود. اگر شما مشغول بازی کردن با گوشی یا تماشای فیلم در حالت تمام صفحه باشید کنار نوتیفیکیشن بسیاری از برنامه‌های پیام‌رسان کلید دو تکه کردن صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود که به شما امکان می‌دهد در کنار بازی کردن یا در کنار تماشای ویدئو با برنامه پیام‌رسان هم کار کنید.

image

 

در تنظیمات صفحه‌نمایش بخشی به نام Full-screen Display وجود دارد که در آن می‌توانید برنامه‌هایی که امکان نمایش تمام صفحه را دارند مشاهده کنید. با رفتن به این تنظیم می‌توانید برنامه‌های بیشتری را برای نمایش تمام صفحه انتخاب کنید.

در بخش Screen Lock میت 10 پرو تنظیمی به نام Always Display Informatoin اشاره کرد. این تنظیم چیزی شبیه به Always On در گوشی‌های گلکسی سامسونگ است. با فعال شدن این تنظیم زمانی که صفحه گوشی قفل می‌شود روی صفحه تاریک اطلاعاتی ازجمله ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن ها نمایش داده می‌شود.

image

 

دوربین

برای میت 10 پرو از دو دوربین به‌عنوان دوربین اصلی استفاده شده که در قاب پشتی دستگاه جای گرفته‌اند. این دوربین‌ها لایسنس لایکا را دارند و نشان از همکاری نزدیک هوآوی با لایکا در این بخش دارند. یکی از لنزهای دوربین اصلی سنسور 12 مگاپیکسلی و رنگی دارد که به OIS هم مجهز شده است؛ لنز دیگر سنسور 20 مگاپیکسلی و تک‌رنگ دارد. برای اولین بار است که  بین گوشی‌های دو دوربینه شاهد استفاده از اندازه دهانه دیافراگم F/1.6 برای هر دو لنز هستیم. مانند آنچه تا کنون در گوشی‌های دو دوربینه هوآوی دیده‌ایم هر دو لنز در زمان عکس گرفتن فعال هستند و تصویر نهایی از ادغام تصاویر تهیه شده با هر دو دوربین به دست می‌آید.

image

 

لنز رنگی این گوشی حساسیت بیشتری به نور دارد و همین امر سبب شده تا هوآوی تصمیم بگیرد از OIS یا همان تثبیت‌کننده اپتیکال تصاویر برای این لنز استفاده کند. به لطف پردازنده جدید کایرین 970 و پردازشگر دوتایی سیگنال جدید، پردازش عکس‌ها باید با سرعت بیشتری انجام شود و توانایی گوشی در گرفتن تصاویر در نور شب بیشتر شده باشد؛ علاوه بر این انتظار کنتراست بالاتری را هم داریم.

همان‌طور که گفتیم NPU یا واحد پردازش عصبی، که در پردازنده گوشی جای گرفته، ارتباط نزدیکی با دوربین دارد. این واحد جدید پردازنده میت 10 پرو می‌تواند تا 14 صحنه مختلف را تشخیص دهد و پارامترهای دوربین را برای این صحنه‌ها بهینه کند اما تمام کاری که این هوش مصنوعی میت 10 پرو انجام می‌دهد همین تشخیص صحنه‌ها نیست. به لطف استفاده از این واحد جدید شاهد عملکرد بهتر دوربین در وضعیت عکاسی پرتره، تنظیم اندازه دهانه دیافراگم و زوم دیجیتالی دو برابر هستیم.

image
  
image

 

دوربین جلو از سنسور 8 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که اندازه دهانه دیافراگمش f/2.0 است. این دوربین به لطف هوش مصنوعی گوشی توانایی گرفتن عکس‌های بوکه با پس زمینه مات را دارد و در عکس‌های گروهی هم گوشی تمام سعی‌اش را می‌کند تا تمام صورت‌ها را تشخیص دهد و فقط تصویر پس زمینه مات باشد.

image

 

منوی دوربین چه در دوربین اصلی و چه در دوربین جلو تغییر زیادی نسبت به نسل‌های قبلی ندارد. در این منو تمام چیزهایی که برای یکی عکاسی بی‌عیب و نقص نیاز است وجود دارد. بالای منو گزینه‌های سوییچ کردن به دوربین دوم، افکت‌های لایکا، عکاسی از سوژه متحرک، فعال کردن حالت پرتره، تغییر اندازه دهانه دیافراگم و تنظیم فلاش دوربین دیده می‌شود در حالی که پایین منو سوییچ فعال کردن حالت فیلم‌برداری، کلید شاتر و میانبر مشاهده عکس‌های گرفته‌شده قرار گرفته‌اند. شاسی‌ای بالای کلید شاتر قرار دارد که با کشیدن آن به سمت بالا حالت دستی دوربین فعال می‌شود که هوآوی آن راPro می‌نامد. در حالت Pro امکان تنظیم ISO، تنظیم وایت بالانس، تنظیم وضعیت فوکوس و هر چیزی که یک عکاس حرفه‌ای نیاز دارد تا عکسی زیبا خلق کند دیده می‌شود.

image

 

کیفیت عکس‌ها

زمانی که کیفیت دوربین روی 12 مگاپیکسل باشد کیفیت عکس‌ها بسیار خوب است. در این زمان رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت‌اند، رنج دینامیکی بالاست و متناسب با آن جزئیات بسیار خوب ثبت می‌شوند. نویزی در تصاویر وجود دارد اما خیلی کم است و دقت رنگ‌ها بسیار خوب است.

عکس‌های تهیه شده در حالت تک‌رنگ با لنز 20 مگاپیکسلی کیفیت بسیار خوبی دارند و جزئیات بسیار خوب در آن‌ها ثبت می‌شود اما این ثبت جزئیات به‌اندازه زمانی نیست که با لنز 12 مگاپیکسلی عکس سیاه‌وسفید می‌گیرید. به همین خاطر پیشنهاد ما این است که همیشه کیفیت را روی 12 مگاپیکسل قرار دهید زیرا اول از همه اینکه مجبور نباشید هر بار که می‌خواهید عکس بگیرید بین دو سنسور سوییچ کنید و دوم اینکه به نظر می‌رسد عملکرد لنز 12 مگاپیکسلی بهتر است. در کل عکس‌هایی که به‌صورت سیاه‌وسفید تهیه می‌شوند کیفیت خوبی دارند و نویز در آن‌ها بسیار کم است. رنج دینامیکی‌شان هم بسیار خوب است و مناسب افرادی است که به دنبال تهیه عکس‌های خیابانی یا سوژه‌های نمایشی از فاصله نزدیک هستند.

عکس‌های رنگی 20 مگاپیکسلی هم کیفیت بسیار خوبی دارند. رنج دینامیکی در این عکس‌ها فوق‌العاده است و رنگ‌ها بسیار نزدیک به واقعیت و با جزئیات زیاد.

 

نمونه عکس‌های دوربین‌های میت 10 پرو

برای مشاهده تصاویر در اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل - رنگی - نور روز

 

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل - تک رنگ - نور روز

 

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 20 مگاپیکسل - رنگی - نور روز

 

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 20 مگاپیکسل - تک رنگ - نور روز

 

image
  
image

image
  
image

image
  
image


 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل - رنگی - نور شب

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image


 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل - رنگی - نور شب - بدون فلاش و با فلاش

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل - تک رنگ - نور شب

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسل - تک رنگ - نور شب - بدون فلاش و با فلاش


image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 20 مگاپیکسل - رنگی - نور شب

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 20 مگاپیکسل - رنگی - نور شب - بدون فلاش و با فلاش

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 20 مگاپیکسل - تک رنگ - نور شب

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن 20 مگاپیکسل - تک رنگ - نور شب - بدون فلاش و با فلاش

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در نور روز حالت عادی و حالت پرتره با پس زمینه مات

image
  
image

 

 

نمونه عکس دوربین سلفی در شب بدون فلاش و با فلاش

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت عادی، زوم 2 برابری و زوم 100 درصد نور روز

image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت پرتره - حالت عادی - زوم 2 برابری - رنگی

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت پرتره - حالت عادی - زوم 2 برابری - تک رنگ

image
  
image


 

باتری

هوآوی همیشه در استفاده از باتری‌های با ظرفیت بالا به‌خصوص برای گوشی‌های خانواده میت معروف بوده است. اینبار هم هوآوی تا جای ممکن دست و دلبازی کرده و از باتری‌ای با ظرفیت 4000 میلی‌آمپر ساعت برای این هوشمند زیبایش بهره برده است. یکی از نقاط قوت این گوشی در برابر رقیبان باتری است. در استفاده‌ معمولی باتری تا 2 روز بدون شارژ دوام می‌آورد استفاده معمولی شامل گرفتن 10 تا 15 عکس در روز و شب، 15 دقیقه مکالمه، بازی کردن به مدت 30 دقیقه و چک کردن شبکه‌های اجتماعی به مدت 2 ساعت است.

مشکل باتری‌های بزرگ همیشه مدت‌زمان شارژ شدنشان است. هوآوی برای اینکه به این مشکل غلبه کند تکیه بر پردازنده‌اش کرده است. باتری پرظرفیت این گوشی می‌تواند در مدت‌زمان تنها 24 دقیقه از صفر تا 50 درصد شارژ شود و برای شارژ شدنش از صفر تا 100 درصد هم فقط به 95 دقیقه زمان نیاز است.

image

 

اگر فکر می‌کنید این مدت‌زمان شارژدهی برایتان کافی نیست می‌توانید از گزینه‌های پاور سیوینگ یا اولترا پاور سیوینگ هم استفاده کنید.

با فعال کردن گزینه Power Saving فعالیت برنامه‌ها در پس زمینه قطع می‌شود، سینک خودکار ایمیل از کار می‌افتد و در ضمن غیر فعال شدن صدای سیستم موشن‌ها و افکت‌ها هم غیرفعال می‌شوند.

با فعال کردن حالت Ultra Power Saving تنها امکان دسترسی به 6 برنامه دلخواه کاربر وجود دارد و مابقی برنامه‌ها غیر فعال می‌شوند.

در تنظیمات باتری گزینه‌های دیگری هم به چشم می‌خورد که عبارت‌اند از تغییر رنگ‌بخش تنظیمات از سفید به سیاه برای کاهش مصرف انرژی.

نتایج تست‌های تکی هم به شرح زیر است:

کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری 4K: 36 درصد

کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 7 درصد

مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی: 9 ساعت

 

بخریم؟

رقیبان بزرگی برای میت 10 پرو در بازار هستند اما این گوشی برابر آن‌ها رقیب دست و پا بسته نیست. گلکسی نوت 8 و آیفون 10 را باید دو رقیب اصلی این گوشی بدانیم که هر دو در بازار با قیمت بالاتری از آن به فروش می‌روند. باتری با عملکرد بسیار خوب چه در زمینه شارژ شدن و چه در زمینه شارژدهی، طراحی فوق‌العاده زیبا و خوش‌دست، جنس بسیار خوب بدنه، دوربین دوتایی با قابلیت‌های متفاوت با منوی تنظیمات دستی و درنهایت پردازنده مجهز به هوش مصنوعی، که کارایی دستگاه را بیشتر از آن چیزی کرده که انتظارش را دارید، از جمله ویژگی‌های مثبت این گوشی نسبت به رقبایش و به‌خصوص دو رقیب اصلی‌اش است که در این مبارزه آن را یاری می‌کنند.

Mate 10 Pro گوشی‌ای با امکانات نوآورانه و مشخصات سخت‌افزاری بالا است. اگر می‌خواهید تجربه متفاوتی از اندروید را داشته باشید یا اگر برای اولین بار است که به سراغ اندروید می‌آیید این گوشی می‌تواند تجربه خوبی برایتان رقم بزند که سال‌ها استفاده از آن را فراموش نخواهید کرد و به طور حتم چند سال نیاز به تعویضش ندارید.

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (72 نظر)

mohammad

۱۳۹۸/۳/۲۲
دوستان این گوشی حالت AR emoji داره؟

Napoleon

۱۳۹۷/۱۱/۱
مسلما میت 10 پرو از نوا 3 خییلی بهتره
شک نکن

A

۱۳۹۷/۱۰/۱۶
سلام
بین
Huawei Nova 3
و
Huawei Mate 10 Pro
برای خریدن کدوم یک رو پیشنهاد میکنید؟

H

۱۳۹۷/۹/۲۱
سلام.
کسی اطلاع داره ک mate20X خوبه یا نه؟؟
من بین mate10pro و mate20X دودلم لطفا راهنماییم کنید ممنون.

AmirMahdi

۱۳۹۷/۵/۲۸
گارانتی مدیاپردازش