خانهاخبار
جرمی کلارکسون: آرزو دارم به ایران سفر کنم

جرمی کلارکسون: آرزو دارم به ایران سفر کنم

همزمان با آغاز فصل دوم برنامه گرندتور، جیمز گیل ستون‌نویس روزنامه تایمز با جرمی کلارکسون مجری مشهور گرندتور به صحبت نشسته و از او سوالات جنجالی پرسیده که در ادامه آمده است.
۱۳۹۶/۹/۲۹
image

جرمی کلارکسون را با برنامه تخت‌گاز ‌می‌شناسیم. سال‌ها پیش که این برنامه هنوز به شهرت نرسیده بود و روز به روز با از دست‌دادن طرفداران خود تهیه‌کنندگان را از ادامه کار نا امید می‌کرد، کلارکسون با ایجاد روندی جدید و با شعار شوخی با بزرگان، این برنامه را از منجلاب مرگ بیرون کشید و آن را به مشهورترین برنامه خودرویی جهان تبدیل کرد. سالها بعد اما بدلیل اختلاف او با یکی از تهیه کنندگان این برنامه و درگیری پیش آمده بین آنها، مطابق با قوانین شبکه بی بی سی به رغم خواسته ریاست این شبکه و اعتراض میلیون‌ها طرفدار از این برنامه اخراج شد و به برنامه گرند تور که توسط آمازون پشتیبانی می شود پیوست.

فصل دوم گرند تور شما را به جاهای مختلف دنیا برده است. کشور محبوب تو کدام بود؟

موزامبیک جالب‌ترین کشور برای من بود. ما همیشه فیلمبرداری در قاره آفریقا رو دوست داریم و این بار نیز داستان خیلی خوبی داشتیم. هیچ کس به شما نمی‌گوید که این کار را نباید در این قاره انجام دهی؛ این موضوع در مقایسه با کشوری مثل سوئیس که تقریبا همه چیز در آن ممنوع شده، باعث آرامش خیال می‌شود!

بزرگ‌ترین تغییر نسبت به فصل اول چیست؟

چادر برنامه اکنون دم در خانه من است و دیگر در حال سفر نیست! من می‌توانم با لباس خواب نیز سر کار بروم!

و بدترین تغییر؟

آدامس نیکوتین (ترک سیگار). در سه ماه گذشته من لب به سیگار نزده‌ام، زندگی دیگر معنا و مفهومی ندارد! شایعه مرگم پخش شده بود هرچند به شکل مبالغه‌آمیزی پخش شد، اما من حالم خوب بود. آنطور که اعلام شد، هر دو ریه من عفونت داشتند، اما شرایطم خوب بود.

image

و اتومبیل محبوب این فصل؟

دوست دارم بگویم فورد GT. ما از نیویورک تا آبشار نیاگارا رانندگی کردیم، در قسمت مربوطه، من در منهتن نیز پشت فرمان آن بودم. این خودرو راحت بود و البته نمی‌شد خارج از آن را واقعا دید! اما وقتی وارد آزادراه می‌شوید، فورد GT خیلی فوق‌العاده است.

و شهر محبوبت چطور؟

من رانندگی در رم را دوست دارم، زیرا هر چراغ راهنمایی به منزله شروع یک گرند پری است. فرقی نمی‌کند که شما سوار بر چه خودرویی باشید، حتی یک فرد روستایی با فیات ریتموی باستانی خود قصد جلو زدن از شما را دارد.

آیا اتومبیلی بود که قصد تستش را داشتی اما نتوانستی به آن دست پیدا کنی؟

در این مجموعه نه. ۲۰ سال پیش چنین اتفاقی برایم افتاد و بعد از آن مردم فهمیدند کاری که ما برای “اتومبیل” انجام می‌دهیم، در کل خوب است. اگر ما و تاپ گیر را حذف کنید، دیگر کسی برای دفاع از حوزه خودرو باقی نمانده و عرصه به گری لینکر و دوستان توئیتریش که مدام خواهند گفت “آیا استفاده از دوچرخه عالی نیست؟ نباید همه ما از اتوبوس استفاده کنیم؟ آیا هوا آلوده نیست؟”، واگذار می‌شود.

image

گرند تور یا تاپ گیر؟

صادقانه بگویم از وقتی که تاپ گیر مجددا شروع به کار کرده، من آن را ندیده ام. وقتی بچه خود را به فرزندخواندگی یک خانواده دیگر می دهی، دیگر تمایل نداری که بروی و از پنجره خانه شان پیگیر سرنوشت او باشی.

من نسبت به تاپ گیر چنین احساسی دارم؛ آن مثل فرزند من بود اما از من گرفته شد. حالا نمی خواهم ببینم والدین جدید چگونه با آن رفتار می کنند.

آیا از اینکه طرح افشای حقوق کارکنان شبکه BBC شامل تو نشد، خوشحالی؟

چرا مردم می خواهند از میزان دستمزد افراد دیگر اطلاع پیدا کنند؟ من شخصا اصلا دوست ندارم بدانم گری لینکر چقدر درآمد دارد. شکاف پرداختی ها بین زنان و مردان کاملا مضحک است. شما می بینید که دو نفر دقیقا یک کار را انجام می دهند، اما شخصی که دامن پوشیده، نصف فردی که اول صبح صورتش را تراشیده حقوق دریافت می کند، چرا باید اینگونه باشد؟ این دیوانگی محض است.

آیا آینده متعلق به اتومبیل های خودران است؟

شما جاده مرگ در بولیوی را می‌شناسید، همانی که ما در تاپ گیر به آنجا رفتیم. مسیرهای باریک با پرتگاه‌های مرتفع. هر شرکتی که می‌خواهد اتومبیل خودران توسعه دهد، من به مدیرش می‌گویم “بسیار خب، اجازه بده خودرویی که ساخته‌ای، تو را در جاده مرگ به مقصد برساند.”

اگر آماده بود این کار را انجام دهد، من یک دستگاه از آن خودرو را خواهم خرید. البته من به خوبی مطمئنم که هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد. فکر نمی‌کنم که در طول زندگی‌ام اتومبیل‌های خودران به تعداد زیاد در جاده‌ها تردد کنند.

لوکیشن رویایی برای فصل سوم؟

با BBC ما هرگز نتوانستیم وارد ایران شویم، اما اکنون می‌توانیم برویم. ایران جایی است که واقعا دوست دارم به آنجا بروم. این یک اتفاق فوق‌العاده است. بسیاری از افراد تا زمان تمام کردن لیست کارهای مورد علاقه‌شان ممکن است دچار سرطان شوند، اما ما سال‌هاست که کارهای مورد علاقه‌مان را انجام می‌دهیم.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (21 نظر)

علی

۱۳۹۶/۱۰/۲
بیاد تو ایران جاده ها ایرانو ببینه فورد مستانگ هم بیاره کمکاش پودر میشه لاستیکاشم دود نامسون پاچیدم ???

جواد 305

۱۳۹۶/۱۰/۲
بیا داداش بیا

شهرام

۱۳۹۶/۱۰/۱
وای ای کاش بیاد ایران فقط پراید سوار بشه نظرشو بگه

بینام

۱۳۹۶/۱۰/۱
همین یکی رو کم داریم !!!!!!!!!!!!!!
اره بیا پراید سواری کن هر چی ماشین دیدی فراموش میکنی !!!!!!!!!!

مهدی

۱۳۹۶/۱۰/۱
بیا ایران قدمت رو جف چشمامون عزیز ما که همه جوره میخوایمت.