خانهاخبار
3 دلیل برای دانلود اپ‌های ویندوز از استور مایکروسافت

3 دلیل برای دانلود اپ‌های ویندوز از استور مایکروسافت

نصب اپ‌ها در ویندوز می‌تواند به سخت‌ترین کارها تبدیل شود، شاید برای ما که بیشتر از اپ‌های کرک شده استفاده می‌کنیم این سختی‌ها منطقی به‌نظر برسد، اما برای کسی که پول پرداخت می‌کند قابل درک نیست. در ادامه با جی‌اس‌ام و 3 دلیل برای استفاده از استور ویندوز همراه باشید.
۱۳۹۶/۹/۲۴
image

در زمینه نصب و مدیریت اپ‌ها، ویندوز از رقبا عقب است. اپل با اپ استور مک و لینوکس هم با پیکیج منیجر گزینه‌های ساده‌تری پیش روی کاربر گذاشتند. مایکروسافت با علم به این ضعف طی سال‌های گذشته سعی در بهبود این تجربه داشته و با ارتقا مایکروسافت استور، پلتفرم‌های جدید توسعه نرم‌افزار و... در این راستا موفق بوده. سیستم مدیریت اپ‌های ویندوز در بهترین حالت فله‌ایست و برای سال 2017 بیش از حد قدیمی است، یک سیستم مدیریت جامع می‌تواند عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. کافیست آخرین باری که ویندوز نصب کردید را به خاطر بیاورید، هربار زمان بسیاری صرف نصب اپ‌ها و درایور‌ها می‌شد که خوشبختانه کم‌کم شاهد تغییر رویه هستیم.

اگر کاربر ویندوز هستید می‌توانید همین حالا استفاده از استور مایکروسافت(پیش از این ویندوز استور نام داشت) استفاده کنید و از شر دانلود جداگانه هر اپ و فایل نصب آن خلاص شوید.

مقایسه اپ‌های دسکتاپ و UWP

اپ‌های دسکتاپ اپ‌های مستقل، ساخته و کامپایل شده مخصوص کامپیوتر‌های ویندوزهستند. این اپ‌ها به API‌های اساسی ویندوز نیازمندند که تنها در نسخه دسکتاپ ویندوز در دسترس است که به معنای کنترل و انعطاف بیشتر و همچنین قابلیت حمل و امنیت پایین‌تر است. حتی با وجود UAC(User Account Control) هم گاهی اپ‌ها اعمال مشکوک و ناخواسته‌ای انجام می‌دهند.

در ویندوز 8.1 مایکروسافت Universal Windows Apps(UWA) را معرفی کرد که بیشتر با نام Metro Apps یا Modern Apps شناخته می‌شود. UWA طراحی شده بود تا سه مشکل اساسی ثبات، قابلیت حمل و امنیت را حل کند. تمام این اپ‌ها به اصول پایبند بودند و با پیروی از طراحی Modern یا Metro قابلیت اجرا روی ویندوز دسکتاپ و موبایل را دارند و همچنین با اجرا در Sandbox از آسیب احتمالی و سرایت بدافزار‌ها جلوگیری می‌کنند.

در ویندوز 10 مایکروسافت ایده را باز هم جلوتر برد و Universal Windows Apps(UWP) را معرفی کرد. UWP به توسعه‌دهنده اجازه می‌دهد اپی بسازد که روی چندین پلتفرم قابل اجرا باشد و در این مورد هر دستگاهی که ویندوز 10 داشته باشد از اپ‌های UWP پشتیبانی می‌کند.

image

تفاوت UWA و اپ‌های UWP

از دید یک توسعه‌دهنده UWA نیازمند پروژه‌های جداگانه برای هر پلتفرم است(مثلا ویندوز دسکتاپ و ویندوز فون)، با یک کد اشتراکی که به عنوان اساس پروژه‌های مخصوص همان پلتفرم عمل می‌کند. نرم‌افزار‌های UWP اما یک پروژه هستند که روی تمامی دستگاه‌های پشتیبانی کننده از آن اجرا می‌شود(مثل Xbox One).

از دید یک کاربر اما تفاوت چندانی وجود ندارد و هر دو UWA و اپ‌های UWP تنها از طریق استور مایکروسافت قابل اجرا هستند. اگر از ویندوز 10 استفاده می‌کنید تنها اپ‌های UWP مناسب خواهند بود.

image

نکته جالب توجه دیگر هم معرفی ابزاری به نام Desktop Bridge در سال 2016 بود که به توسعه‌دهندگان اجاره می‌دهد نرم‌افزار‌ها و بازی‌های موجود را به‌سادگی به اپ‌های UWP تبدیل کنند و در حالی که عملکردی مشابه قبل دارند از قابلیت‌های آن مثل کاشی‌های زنده بهره ببرند.

در بسیاری موارد کد تبدیل شده نیاز به تغییر چندانی ندارد و به همین دلیل هر روز شاهد اپ‌های بیشتری در UWP هستیم. چند مثال موفق این کار هم iTunes, Spotify, WhatsApp, Krita و Kodi هستند.

حال به سوال اصلی که کل مطلب در پاسخ به آن است میرسیم، اگر این اپ‌های UWP عملکردی مشابه نسخه دسکتاپ خود دارند چرا باید از آن‌ها استفاده کرد؟! با وجود دلایل ریز و درشت بسیار، در ادامه به سه دلیل اصلی اشاره می‌کنیم.

۱. نصب آسان

برای بسیاری، نصب اپ‌ها در یک پرتال متمرکز در بهترین حالت پیشرفتی جزیی به‌حساب می‌آید، اما این ویژگی از آن‌هاییست که روی کاغذ حرف چندانی ندارد اما در استفاده روزانه تاثیر ژرفی دارد.

اگر تا به‌حال از مک، لینوکس و یا حتی اندروید و آی‌او‌اس استفاده کرده باشید متوجه فایده این کار می‌شوید. به هر دلیلی نیاز به اپی جدید دارید؟ کافی است اپ استور، گوگل پلی و یا پکیج منیجر مورد علاقه‌تان را باز کنید و به سادگی اپ مورد نظرتان را نصب کنید.

image

ممکن است به‌نظر برخی این‌کار تفاوت چندانی با سرچ در گوگل و دانلود اپ‌ها نداشته باشد، اما تفاوت بسیار است. علاوه بر امنیت بیشتر و جلوگیری از ورود به سایت‌های غیر ایمن، لازم نیست با لینک‌های خراب و قدیمی سروکله بزنید و از ذخیره کردن فایل‌های Installer هم خبری نیست.

۲. به‌روزرسانی خودکار

از دیگر ویژگی‌های جالب اپ‌های UWP همگام‌سازی آن‌ها با استور مایکروسافت است که باعث می‌شود هرزمان که نرم‌افزار ورژن جدیدی دریافت کند به‌طور خودکار در سیستم شما به‌روز شود. دیگر نه نیازی به چک کردن مداوم برای آپدیت‌های جدید است و نه سروکله زدن برای نصب آن.

image

البته اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم بسیاری از اپ‌های مستقل دسکتاپ قابلیت آپدیت خودکار مخصوص به‌خود را دارند، اما بسیاری از اپ‌ها هم چنین قابلیتی ندارند. مشکل وقتی جدی‌تر می‌شود که یک حفره امنیتی در ورژن جدید پچ شود و شما نه از وجود آن مطلع باشید و نه از آپدیت جدید، به کمک استور اما هیچ‌کدام از این مشکلات وجود نخواهند داشت.

۳. بهبود امنیت

احتمالا کاربردی‌ترین قابلیت اپ‌های UWP اجرا شدنشان در یک محیط Sandbox و محدود است. به این معنا که هر اپ مرز‌های مشخصی دارد و نمی‌تواند بدون اجازه به منابع سیستم دسترسی پیدا کند. این ویژگی باعث جلوگیری از عملکرد خطرساز اپ‌ها مثل دستکاری درایور‌ها، تعامل با سخت‌افزار و یا تغییر فایل‌های سیستمی می‌شود.

image

اپ‌های UWP همچنین به تایید مایکروسافت نیاز دارند. هرچند این تایید آنچنان هم اثرگذار نیست اما شرایط طی سال‌های اخیر برای استور بهتر شده و دیگر چیزی نیست که در سال 2014 شاهدش بودیم، کمتر احتمال دارد اپی مخرب نصب کنید، احتمالی که در نصب نرم‌افزار از طریق سایت‌‌های دانلود بسیار زیاد است.

چرا از اپ‌های یونیورسال ویندوز استفاده نمی‌کنید؟

دو یا سه نکته ناامیدکننده در مورد UWP وجود دارد. اول اینکه مایکروسافت از سود فروش هر اپ به عنوان توزیع‌کننده درصدی طلب می‌کند. دلیل دوم کاهش قدرت اپ‌ها بسته به منابع سیستمی و دسترسی مورد نیازشان است و سومین دلیل خود استور مایکروسافت است، پلتفرمی با طراحی ضعیف و باگ‌های بسیار.

پلتفرم یونیورسال ویندوز و مایکروسافت استور همچنان راه زیادی تا تبدیل شدن به سیستمی ایده‌ال دارند، با این حال این پلتفرم همین حالا هم قابل انکار نیست مخصوصا زمانی که تمام اپ‌ها به مرور تبدیل شوند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)