خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Asus Zenfone 4

بررسی تخصصی Asus Zenfone 4

ذنفون 4 عضو اصلی جدیدترین خانواده ذنفون است. این گوشی طراحی زیبا و امکانات سخت‌افزاری‌ای دارد که نسبت به قیمتی که برایش پرداخت می‌شود ارزش خرید بالایی دارد. در این بررسی کامل با این گوشی آشنا شوید و تجربه کاربری ما از آن را بخوانید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۸/۲۷

خانواده ذنفون 4 در نسخه‌های متفاوت و با نام‌های متنوعی عرضه می‌شوند اما در این بررسی ما اصلی‌ترین نسخه یعنی ذنفون 4 را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ایسوس ذنفون 4 گوشی خوش قیمتی است که جدیدترین پرچم‌دار خانواده ذنفون به حساب می‌آید. این گوشی مشخصاتی در حد و اندازه گوشی‌های پرچم‌دار بازار دارد. نه تنها از نظر سخت‌افزار با گوشی‌ای فراتر از قیمتش روبرو هستیم بلکه طراحی گوشی در خور یک محصول لوکس و شیک است به گونه‌ای که با دیدن و کار کردن این حس برتری به‌خوبی به کاربرش منتقل می‌شود. با ما همراه باشید تا به بررسی مزایا و معایب این Zenfone  زیبا و خاص بپردازیم.

 

طراحی

ایسوس از همان جنس بدنه‌ای برای این گوشی استفاده کرده است که اکثر پرچم‌داران کنونی بازار از آن بهره می‌برند. شیشه و فلز دو جنس اصلی تشکیل دهنده بدنه هستند. قاب جلو و عقب دستگاه از شیشه ساخته شده است در حالی که فریم اطراف فلزی است. شیشه استفاده شده در قاب پشتی اثرانگشت و چربی را جذب می‌کند، که برای این جنس کاملا طبیعی است. جنس و طراحی شیشه قاب پشتی به گونه‌ای است که با چرخاندن دستگاه در زوایای متفاوت می‌توانید شکست نور را به‌خوبی در آن مشاهده کنید؛ این شکست نور ما را به یاد طراحی لپ‌تاپ‌های ایسوس می‌اندازد و نشان می‌دهد این طراحی امضایی برای کمپانی ایسوس محسوب می‌شود. در هر حال طراحی قاب پشتی به‌اندازه‌ای زیباست که می‌توانیم بدون اغراق بگوییم یکی از زیباترین طراحی‌ها در بین گوشی‌هایی را دارد که تا امروز دیده‌ایم.

image

 

در قاب پشتی علاوه بر شکست نوری که سبب زیبایی دوچندان شده است دو دوربین دیده می‌شود. کنار این دو دوربین یک فلاش دوتایی هم تعبیه شده است. طراحی دوربین‌ها به گونه‌ای است که هیچ بیرون‌زدگی‌ای در آن‌ها دیده نمی‌شود و کاملا تخت هستند. به سبب شیشه‌ای بودن سر بودن یکی از ویژگی‌های اصلی این گوشی به حساب می‌آید که توصیه می‌کنیم حتما از قاب ژله‌ای که ایسوس در جعبه دستگاه قرار داده استفاده کنید تا جلوی سر خوردن و حتی کثیف شدن قاب پشتی را بگیرید.

image

 

صفحه‌نمایش 5.5 اینچی بیشترین فضای قاب جلو را به خودش اختصاص داده است. این صفحه‌نمایش حاشیه‌های خیلی زیادی در کناره‌ها و حتی در بالا و پایین ندارد و به همین سبب از خیلی 5.5 اینچی‌های بازار مانند آیفون 8 پلاس اندازه شاسی جمع و جورتری دارد. بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم، خروجی صدای مخاطب و سنسورهای نور قرار دارند. داخل خروجی صدای مخاطب LED هشدار دهنده قرار گرفته است تا بدون روشن کردن صفحه‌نمایش متوجه وجود نوتیفیکیشن بشوید.

پایین صفحه‌نمایش کلید لمسی Home به صورت مستطیلی طراحی شده است. کنار این کلید دو کلید لمسی خازنی برای بازگشت به عقب و باز کردن برنامه‌های اخیر دیده می‌شود. برای این دو کلید نور پس زمینه در نظر گرفته شده است تا در تاریکی بتوانید آن‌ها را بدون مشکل پیدا کنید.

image

 

فریم اطراف همان‌طور که گفتیم از فلز است. هر چند طراحی این فلز براق نیست اما در لبه‌هایش برش‌هایی که مشاهده می‌شود براق هستند و برای هماهنگی بیشتر با قاب شیشه‌ای در نظر گرفته شده‌اند. در لبه سمت چپ درگاه سیم‌کارت دیده می‌شود که کاورش از جنس فلز است اما درگاه‌های قرارگیری سیم‌کارت پلاستیکی هستند. توصیه می‌کنیم موقع جا زدن درگاه سیم‌کارت مراقب این درگاه باشید که نشکند. در لبه سمت راست کلیدهای پاور و ولوم دیده می‌شوند. این دو کلید بسیار نزدیک به هم در نظر گرفته شدند و متاسفانه هیچ تفاوتی از نظر طراحی ندارند به همین خاطر احتمال اینکه حین مکالمه آن‌ها را باهم اشتباه بگیرید وجود دارد. بالای گوشی فقط میکروفون دوم در نظر گرفته شده است اما در عوض پایین گوشی پر است از جزئیات؛ اسپیکر، میکروفون، درگاه ارتباطی تایپ سی و خروجی جک 3.5 میلی‌متری هدفون از بخش‌های مختلف پایین گوشی هستند.

image
  
image

image

 

در کل ذنفون 4 هر چند خیلی راحت از دست سر می‌خورد اما گوشی خوش‌دست و به‌خصوص خوش ساختی است. این محصول از آن دست گوشی‌هایی است که هر زمان آن را از جیبتان دربیاورید یا با آن عکاسی کنید طراحی‌اش نظر اطرافیانتان را به خودش جلب می‌کند و حتما کسی پیدا می‌شود که مدل گوشی را از شما بپرسد.

image

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش 5.5 اینچی این گوشی زیبا کیفیت فول اچ‌دی دارد. برای بسیاری از کاربران صفحه‌نمایش فول اچ‌دی کافی و شاید هم زیاد باشد. این صفحه‌نمایش از IPS ساخته شده است و تراکم پیکسلی‌اش 401 پیکسل در اینچ است. هر چند جذابیتی که در صفحات آمولد و او ال ای دی می‌بینیم در این جا به چشم نمی‌آید این صفحه‌نمایش رنگ‌ها را بسیار زیبا نشان می‌دهد و از دیدنشان لذت می‌برید. در نمایش رنگ سفید توانایی صفحه بسیار بالاست و هیچ خبری از رنگ زرد در صفحات سفید نیست و همه‌چیز کاملا سفید است. نور صفحه‌نمایش هم بسیار زیاد و برابر 600 نیتس است و هیچ مشکلی با مشاهده محتوا در محیط‌های پر نور و محیط باز با آن ندارید.

در تنظیمات صفحه‌نمایش گزینه‌های جالبی برای نمایش بهتر تصاویر در نظر گرفته شده است. گزینه‌ای به نام Screen Color Mode دیده می‌شود که با انتخاب آن 4 فیلتر برای شما به نمایش در می‌آید. یکی از فیلترها حالت متعادل است. این حالت به صورت پیش‌فرض فعال است. حالت دوم فیلتر نور آبی است که با انتخاب آن شاسی‌ای پایین صفحه نمایان می‌شود و به کاربر اجازه می‌دهد نور آبی را کم نورتر و نور زرد را پر نورتر کند تا در محیط‌های تاریک کار کردن با صفحه‌نمایش چشمان کاربر را آزار ندهد. فیلتر بعدی vivid (یا همان حالت زنده) است؛ با انتخاب این فیلتر رنگ‌ها شارپ تر و پررنگ‌تر می‌شوند و عملکرد صفحه‌نمایش به صفحات آمولد نزدیک‌تر می‌شود. فیلتر چهارم هم این امکان را به کار می‌دهد تا با سلیقه شخصی‌اش اشباع بودن و درجه رنگی را مشخص کند. در تمام این فیلترها به جز فیلتر نور آبی تنظیم میزان گرمای رنگ‌ها با شاسی‌ای که در بالای صفحه قرار دارد توسط کاربر امکان‌پذیر است.

در تنظیمات صفحه‌نمایش دو تنظیم دیگر به چشم می‌خورد که شاید خیلی ربطی به صفحه‌نمایش نداشته باشند اما بسیار کاربردی هستند. یکی از این تنظیمات برای این است که بتوانید نور پس زمینه کلیدهای لمسی خازنی را تا زمانی روشن نگه دارید که صفحه‌نمایش روشن است و تنظیم دیگر برای خاموش و روشن کردن فعالیت LED هشدار دهنده‌ای است که داخل خروجی صدای مخاطب قرار دارد.

image

 

سیستم‌عامل و رابط کاربری

اندروید 7.1.1 پیش‌فرض روی این گوشی نصب است اما چیزی که سیستم‌عامل گوشی‌های ایسوس را کاملا متفاوت با آنچه کرده است که در دیگر اندرویدی ها می‌بینید رابط کاربری پر از امکانات و زیبای ZenUI است. ایسوس از ZenUI نسخه 4 برای این گوشی استفاده کرده است که ظاهری زیبا را برای نرم‌افزار آن به همراه آورده است. ما علاقه زیادی به این رابط کاربری داریم و در این بررسی مفصل به تمام جزئیات آن می‌پردازیم.

از صفحه قفل دستگاه، که اولین بخش قابل مشاهده است، شروع می‌کنیم. در این صفحه یک ساعت به همراه نمایشگر دمای هوا در بالای صفحه‌نمایش قرار دارد. نوتیفیکیشن ها به صورت کارتی در این صفحه‌، نمایش داده می‌شوند در حالی که یک میانبر به دوربین در سمت راست و پایین صفحه قفل وجود دارد. پیش‌فرض عکس‌های پس زمینه متنوع و خوش آب و رنگی برای این بخش در نظر گرفته شده است که با هر بار خاموش و روشن شدن صفحه‌نمایش رندوم این عکس‌ها عوض می‌شوند. در زیر عکس‌ها نام عکس نمایش داده می‌شود که با لمس آن منویی باز می‌شود تا بتوانید بین عکس‌های موجود در آن آلبوم جا به جای شوید و با لمس کلید تنظیم، پایین منوی این بخش، به تنظیمات تم و عکس‌های پس زمینه منتقل شوید.

image
  
image

 

بعد از گذشتن از صفحه قفل به صفحه اصلی دستگاه می‌رسیم. صفحه اصلی جایی است که می‌توانید از ویجت های متنوع برای آن استفاده کنید یا اینکه برنامه‌های دلخواهتان را روی آن قرار دهید تا کمتر در میان برنامه‌ها جستجو کنید.

باکشیدن انگشت به پایین از بالای صفحه‌نمایش نوتیفیکیشن بار نمایش داده می‌شود. نوتیفیکیشن بار در این گوشی یکی از بهترین‌هاست و تنوع زیادی برای سوییچ‌های آن در نظر گرفته شده است. میانبر به ماشین‌حساب، تنظیمات صدایی، دسترسی به رادیو، گرفتن اسکرین شات و فعال کردن حالت استفاده از گوشی با یکدست از سوییچ‌های دوست‌داشتنی و خاص این بخش به حساب می‌آیند که نیاز به باز کردن صفحه تنظیمات را بسیار کم می‌کنند. نوتیفیکیشن بار دو صفحه دارد که 20 سوییچ را می‌توان در آن‌ها قرار داد. با نگه داشتن انگشت روی هر کدام از این سوییچ‌ها می‌توان به صفحه تنظیمات مربوط به آن سوییچ رفت تا به تنظیمات بیشتر دسترسی داشت.

image
  
image

 

با پینچ زوم کردن روی صفحه اصلی گزینه‌های شخصی‌سازی برای صفحه اصلی ظاهر می‌شوند. از جمله این گزینه‌ها می‌توان به تنظیم تغییر اندازه فونت، مرتب‌سازی آیکون‌ها، نوع اسکرول شدن صفحات، رنگ نوشته زیر آیکون‌ها و فونت نوشته‌ها اشاره کرد. این در حالی است که با نگه داشتن انگشت روی صفحه اصلی به صفحه‌ای به نام مدیریت صفحه اصلی می‌رسید. در این صفحه امکان انتخاب ویجت‌ها، دسترسی به تنظیمات صفحه اصلی، عکس پس زمینه، تم و پسورد گذاشتن روی برنامه‌ها وجود دارد.

با لمس کلید منو لیست تمام برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی نمایش داده می‌شود. این لیست که به صورت صفحه صفحه در نظر گرفته شده است امکانات شخصی‌سازی خوبی دارد. می‌توان از گوشی خواست تا با توجه به نوع برنامه‌ها فولدر بندی انجام دهد یا از همین‌جا روی برنامه‌ای خاص پسورد گذاشت.

علاوه بر امکانات خوب شخصی‌سازی در این رابط کاربری برنامه‌های کاربردی خوبی هم نصب‌شده است. یکی از این برنامه‌ها مدیریت موبایل است. در این برنامه امکان مدیریت وضعیت گوشی همراه وجود دارد بدین‌صورت که میزان دیتای مصرفی نمایش داده می‌شود و می‌توان برای آن‌ها محدودیت در نظر گرفت؛ وضعیت مصرف باتری را بررسی کرد و در صورت نیاز از گزینه‌های پاور سیوینگ استفاده کرد؛ وضعیت رم را مشاهده کرد و برنامه‌های غیر کاربردی را بست؛ دسترسی برنامه‌ها برای ارسال نوتیفیکیشن را محدود کرد؛ دیتاهای اضافی را پاک کرد و درنهایت با لمس گزینه اسکن، وضعیت کلی گوشی را بررسی و با لمس کلید بهینه‌سازی حال گوشی را خوب کرد.

در بخش تنظیمات گوشی گزینه‌های متنوعی وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

image

 

Asus Customized Settings

بخش تنظیمات شخصی ایسوس به کاربران اجازه می‌دهد تا گزینه‌های متنوعی که در دیگر گوشی‌های هوشمند دیده نمی‌شود را در اختیار داشته باشند. برنامه‌های دوتایی گزینه‌ای است که امکان نصب دو نسخه از برخی برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی در اختیار کاربر می‌گذارد. در اینجا تنظیمی برای کلید لمسی خازنی برنامه‌های اخیر در نظر گرفته شده است که با نگه داشتن آن می‌توان از صفحه اسکرین شات گرفت، منو را باز کرد یا اینکه ویژگی چند پنجره کنار هم را فعال کرد.

Zen Motion گزینه‌ای است که با رفتن به آن می‌توان به کنترل‌های حرکتی دسترسی پیدا کرد. به‌طور مثال می‌توان در بخش تاچ جسجر خاموش شدن صفحه‌نمایش با دو بار ضربه زدن روی آن؛ کشیدن انگشت به بالا برای روشن شدن صفحه‌نمایش؛ کشیدن حروفی خاص روی صفحه‌نمایش خاموش برای فعال شدن برنامه‌ای خاص مانند کشیدن حرف W برای فعال شدن برنامه آب‌وهوا دسترسی داشت. در موشن جسجر می‌توان به تنظیمات برگرداندن گوشی برای سایلنت شدن در زمان زنگ خوردن یا تماس به پاسخ دریافتی با بلند کردن گوشی از روی زمین و نزدیک کردن به گوش را فعال یا غیر فعال کرد.

همچنین در این بخش می‌توان صدای اسکرین شات گرفتن را خاموش یا روشن یا اینکه نوع فایل ذخیره شده عکس را هم تعیین کرد.

image

 

OptiFlexTM

­­­­­­­­در این بخش می‌توان سه برنامه را در لیست دلخواه قرار داد تا با سرعت باز شدن آن‌ها بالاتر از دیگر برنامه‌های نصب‌شده باشد. همچنین می‌توان انتخاب برنامه‌ها را به صورتی در نظر گرفت که برنامه‌های پرکاربردتر با توجه به تشخیص گوشی در این لیست  3 تایی قرار بگیرند.

Game Genie

این تنظیم به کاربران اهل بازی امکان می‌دهد از گوشی بهتر استفاده کنند. با فعال کردن این گزینه زمانی که وارد یک بازی شوید کلیدی شناور در کنار صفحه نمایان می‌شود که با لمس آن منویی باز می‌شود. در این منو می‌توان به گزینه‌های افزایش سرعت، ضبط صفحه‌نمایش، جستجو و اشتراک‌گذاری اشاره کرد. اما گزینه‌ای که بسیار کاربر دارد به‌طور حتم شاسی‌ای است که Lock Mode نامیده می‌شود. با فعال کردن این گزینه هر سه کلید لمسی پایین صفحه‌نمایش غیر فعال می‌شوند و برای خارج شدن از برنامه با کلید Home باید این گزینه را غیر فعال کنید.

 

در مجموع ZenUI یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین رابط کاربری‌هایی است که می‌توانید روی یک گوشی اندرویدی تجربه کنید. اگر گوشی اندرویدی ایسوس هم نداشته باشید امکان تجربه برخی از امکانات این رابط کاربری زیبا با دانلود لانچرش از گوگل پلی امکان‌پذیر است.

Audio Wizard

تنظیمی دوست‌داشتنی برای کاربران علاقه‌مند به موسیقی؛ با رفتن به این تنظیم صفحه‌ای مانند عکس زیر را مشاهده می‌کنید که در آن امکان انتخاب نوع اکولایزر به شما داده می‌شود اما تنها کاری که این بخش انجام می‌دهد اکولایزر نیست. زمانی که هدفون را به گوشی متصل کنید با رفتن به پروفایلی که برای اینکار طراحی شده است می‌توانید پروفایل مخصوص خودتان را بسازید. ذنفون 4 برای اینکه پروفایل مخصوص شما را بسازد در سه مرحله 3 نوع فرکانس صدایی را برایتان پخش می‌کند و سپس از شما می‌خواهد تا صدای گوشی را تا جایی کم کنید که دیگر آن فرکانس را نشنوید. بعد از پخش فرکانس سوم پروفایل مخصوص و متناسب با شنوایی شما ساخته می‌شود که بسیار تاثیر گذار است و کاملا با آنچه تا کنون از آهنگ می‌شنیدید متفاوت است.

image
  
image

 

سخت‌افزار

پردازنده دستگاه ساخت کوآلکام است. می‌توان یکی از علت‌های پایین‌تر بودن قیمت این گوشی را نسبت به پرچم‌داران دیگر همین پردازنده دانست. ایسوس از اسنپدراگون 630 برای این گوشی استفاده کرده است که 8 هسته دارد. 4 هسته این پردازنده فرکانس بالاتر دارند و البته پرمصرف‌تر هم هستند که فرکانسشان برابر 2.2 گیگاهرتز است و 4 هسته دیگر فرکانس 1.8 گیگاهرتزی دارند و بالطبع کم‌مصرف‌ترند. حافظه رم 4 گیگابایتی روی چیست این دستگاه و کنار پردازنده در نظر گرفته شده است. زمانی که تعداد زیادی برنامه باز باشد حدود 1 گیگابایت از این حافظه آزاد است که با بستن برنامه‌ها این میزان فضای آزاد به 1.5 گیگابایت می‌رسد. حافظه داخلی دستگاه هم 64 گیگابایت است که حدود 52 گیگابایتش در همان ابتدا آزاد است.

حافظه رم آزاد با باز بودن 15 برنامه

حافظه رم آزاد با بسته بودن تمام برنامه‌ها

حافظه رم

حافظه داخلی در دسترس

حافظه داخلی

نام گوشی

1 گیگابایت

1.5 گیگابایت

4 گیگابایت

52 گیگابایت

 64 گیگابایت

Asus Zenfone 4

 

 

نه تنها در اجرای برنامه‌های روزمره گوشی هیچ مشکلی ندارد بلکه در اجرای بازی‌های سنگینی مانند آسفالت 8 هم هیچ مشکلی برای دستگاه به وجود نمی‌آید. نباید انتظار سرعت بالای باز و بسته کردن برنامه‌های سنگین مانند آنچه در گوشی‌های مجهز به پردازنده‌های قدرتمند می‌بینیم را در اینجا داشته باشیم اما هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و با سرعت بسیار قابل قبولی برنامه‌ها باز و بسته می‌شوند.

Geekbench 4 Multi

Geekbench 4 Single

GFX Bench Manhatan 3.1

Antutu

نام گوشی

4111

850

585.4

65383

Asus Zenfone 4

 

 

سنسور اثرانگشت همان‌طور که گفتیم زیر صفحه‌نمایش قرار دارد. این سنسور نه تنها خیلی سرعت بالایی دارد دقتش هم زیاد است و در جهات مختلف توانایی شناختن اثرانگشت معرفی شده را دارد.

image

 

دوربین

دوربین اصلی گوشی دو لنز دارد؛ یکی از این لنزها سنسور 12 مگاپیکسلی ساخت سونی با نام IMX362 و زاویه دید معمولی دارد. این لنز مجهز به OIS است و اندازه دهانه دیافراگمش f/1.8؛ لنز دیگر سنسور 8 مگاپیکسلی و زاویه دید 120 درجه دارد که ایسوس می‌گوید تا 200 درصد زاویه دید بیشتری نسبت به لنزهای معمولی دارد. عکس‌های گرفته شده با لنزهای دوربین این گوشی توسط پردازشگر سیگنال عکس کوآلکام پردازش می‌شود که فوکوس و زوم شدن سریع‌تر و البته روان‌تر و درنهایت ثبت رنگ‌ها دقیق‌تر می‌شود.

image

 

یکی از ویژگی‌های لنز اصلی PDAF است. این تکنولوژی سبب می‌شود فوکوس دوربین در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود که به ادعای ایسوس زمان فوکوس کردن با این تکنولوژی 0.03 ثانیه است و نشان از این دارد که هیچ صحنه‌ای از دست نمی‌رود.

به منوی دستگاه برویم جایی که می‌توانید از امکانات سخت‌افزاری دوربین استفاده کنید. منوی دوربین این گوشی یکی از کامل‌ترین منوهایی است که تاکنون روی یک گوشی هوشمند دیده‌ایم. به‌جرئت می‌توان گفت تمام تنظیمات لازم برای عکاسی خودکار در این صفحه اصلی منوی دوربین وجود دارند و تقریبا هیچ نیازی به استفاده از منوی تنظیمات ندارید. در منوی اصلی دوربین می‌توان کلیدهای شاتر، سوییچ به حالت دستی، ضبط ویدیو، سوییچ به دوربین دوم و مشاهده عکس‌های اخیر را در پایین مشاهده کرد. کمی بالاتر کلید مخصوص برای سوییچ کردن بین لنز معمولی و لنز زاویه دید زیاد در نظر گرفته شده است. بالای منو کلید تنظیمات، تنظیم HDR، تنظیم کیفیت دوربین، تنظیم خاموش یا روشن کردن حالت پرتره، تایمر و درنهایت فلاش قرار دارند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید هیچ نیازی به رفتن به منوی تنظیمات نیست و در همین صفحه می‌توان به تمام تنظیمات لازم دسترسی داشت.

image

 

با کشیدن انگشت به سمت راست و رفتن به صفحه سمت چپ می‌توان به مودهای عکاسی دسترسی پیدا کرد. در منوی مودها گزینه‌هایی از جمله ساخت GIF، حالت آهسته، حالت سوپر رزولوشن (برای گرفتن عکس‌های با جزئیات زیاد؛ در این حالت دوربین 4 عکس پی در پی از سوژه مورد نظر تهیه می‌کند و سپس با ترکیب این 4 عکس با هم عکسی با جزئیات زیاد در اختیار کاربر قرار می‌دهد که جزئیاتش برابر یک عکس 49 مگاپیکسلی است) و پانوراما وجود دارند.

ایسوس روی سخت‌افزار و نرم‌افزار دوربین این گوشی وقت و هزینه زیادی صرف کرده است اما چیزی که درنهایت اهمیت دارد نتیجه کار و کیفیت عکس‌های تهیه شده است. عکس‌های گرفته شده با دوربین 12 مگاپیکسلی در نور روز جزئیات را بسیار خوب ثبت می‌کنند و در حد و اندازه پرچم‌داران گران‌قیمت بازار هستند. رنگ‌های ثبت شده توسط این سنسور به واقعیت نزدیکند. ثبت بسیار خوب جزئیات سبب شده تا رنج دینامیکی هم بسیار خوب باشد و جزئیات در مناطق تاریک و روشن عکس به یک نسبت به‌خوبی انجام شوند. کمی نویز در عکس‌های نور روز دیده می‌شود اما نویزها در نور شب به‌مراتب بیشتر می‌شوند. هر چند عکس‌های نور شب نویز دارند اما ثبت جزئیات به‌اندازه کافی خوب است. در نور شب رنگ‌ها خیلی خوب ثبت نمی‌شوند اما سرعت خوب شاتر کمک می‌کند تا عکس‌ها تار نشوند.

عکس‌های گرفته شده با دوربین با زاویه دید زیاد با وجود 8 مگاپیکسلی بودن عکس‌هایی با جزئیات بسیار بالا هستند. رنگ‌ها در این عکس‌ها بسیار نزدیک به واقعیت‌اند و مانند سنسور 12 مگاپیکسلی رنج دینامیکی بسیار خوب است.

به‌طور حتم متوجه شده‌اید که دوربین این گوشی می‌تواند عکس‌های پرتره بگیرد. عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین این گوشی کاملا نرم‌افزاری هستند و به سخت‌افزار مربوط نمی‌شوند به همین سبب امکان گرفت عکس پرتره هم با لنز معمولی و هم با لنز زاویه دید زیاد امکان‌پذیر است. عکس‌های پرتره گرفته شده با هر دو لنز بسیار خوب هستند و تصویر پس زمینه بسیار خوب مات می‌شود اما کمی با آنچه در آیفون 8 پلاس یا در نوت 8 می‌بینیم فاصله دارد. با زوم کردن روی عکس و مشاهده لبه‌های عکس به‌خوبی می‌توان متوجه شد که در حالت نرم‌افزاری کمی ناتوانی در مات کردن تمام بخش‌های عکس وجود دارد.

دوربین دوم سنسور 8 مگاپیکسلی دارد. ثبت جزئیات توسط دوربین Zenfone 4 خیلی خوب نیست اما در حد قابل قبولی است. رنگ‌ها توسط این دوربین بسیار خوب ثبت می‌شوند. منوی دوربین دوم هم مانند دوربین اصلی پر است از سوییچ‌های متنوع تنظیمات. در این منو هم گزینه پرتره به چشم می‌خورد که عکس‌های سلفی بسیار خوبی با پس زمینه مات تهیه می‌کند. با کشیدن انگشت به سمت راست صفحه مودهای عکاسی نمایان می‌شود که در آن می‌توان حالت سلفی پانوراما، روتوش و ساخت GIF را مشاهده کرد.

image

 

در مجموع از عملکرد هر دو دوربین این گوشی بسیار راضی و خرسند بودیم. شاید بهترین عکس‌هایی که با یک گوشی هوشمند می‌توان گرفت توسط دوربین‌های ذنفون 4 گرفته نشوند اما به‌اندازه‌ای کیفیت عکس‌ها قابل قبول است و به‌اندازه منوی دوربین راحت و کاربردی و از همه مهم‌تر پر از امکانات است که نمی‌توانیم هیچ ایرادی از آن بگیریم.

image

 

می‌توانید نمونه عکس‌های تهیه شده با هر دو دوربین را در ادامه مشاهده کنید برای مشاهده عکس‌ها با اندازه واقعی روی آن‌ها کلیک کنید.

 

 

نمونه عکس‌های دوربین‌های اصلی نور روز

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

 

نمونه عکس ماکرو

image

 

نمونه عکس پانوراما

image

 

نمونه عکس دوربین‌های اصلی نور شب

image
  
image

image
  
image

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی ماکرو نور شب

image

 

نمونه عکس دوربین‌های اصلی در حالت پرتره

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در حالت عادی و پرتره

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم دو نفره در حالت پرتره 

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در شب بدون فلاش و با فلاش

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین دوم در حالت پرتره بدون فلاش و با فلاش نور شب

image
  
image

 


باتری

گوشی‌های ایسوس باتری‌های با ظرفیت بالا و بازدهی خوب دارند. این گوشی هم مانند برادرانش از این امر مستثنی نیست و از باتری پرظرفیت 3300 میلی‌آمپری برایش استفاده شده است. در استفاده معمولی (شامل فعال بودن دو سیم‌کارت همزمان، تهیه تعداد 10 تا 15 عکس، 20 دقیقه فیلم‌برداری، 20 دقیقه مکالمه، چک کردن شبکه‌های اجتماعی 3 ساعت، بازی کردن 1 ساعت در روز) که ما از گوشی داشتیم باتری تا تقریبا 2 روز بدون نیاز به شارژ دوام آورد و اگر استفاده سنگین‌تر شود تا 1 روز به‌طور حتم نیاز به شارژ نیست. اما چیزی که در مورد باتری اهمیت دارد و ایسوس هم مانور زیادی روی آن می‌دهد مدت‌زمان شارژ شدن است. به ادعای ایسوس با 5 دقیقه شارژ کردن این گوشی می‌توان 2 ساعت به‌طور کامل با آن صحبت کرد یا در مدت‌زمان 36 دقیقه شارژ دستگاه از صفر به 50 درصد می‌رسد. با اینکه تا حدود زیادی می‌توان به ادعاهای کمپانی‌ها اعتماد کرد اما ما تست‌های خودمان را انجام دادیم و نتیجه این شد که تا 50 درصد باتری با سرعت خوب و تقریبا همان زمانی که کمپانی ادعا می‌کند شارژ می‌شود اما برای شارژ کامل به زمانی حدود 2 ساعت نیاز است که اگرچه زمان زیادی است اما برای باتری‌ای 3300 میلی‌آمپری خوب است.

image

 

بخریم؟

در حقیقت ذنفون 4 گوشی است که بین گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار قرار می‌گیرد و به پرچم‌داران نزدیک‌تر است. دوربین با کیفیت و پر از امکانات متنوع، باتری با عمر زیاد و مدت‌زمان مناسب شارژ شدن، صفحه‌نمایش با کیفیت، جنس خوب و طراحی شیک و درنهایت نرم‌افزار پر امکانات از بخش‌های دوست‌داشتنی این گوشی هستند که سلاح‌هایی پرقدرت برای مقابله با رقبا هستند. بدون هیچ شک و تردیدی می‌توانیم خرید این گوشی را به هر کسی که دنبال یک گوشی اندرویدی با قیمت مناسب و متوسط رو به بالا است پیشنهاد بدهیم.

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

Alireza

۱۳۹۶/۱۰/۲۸
پس قیمتش چنده؟

حسین

۱۳۹۶/۹/۷
دقیقا منم انر ۶ایکس دارم با سه گیگ رم ، همیشه ۲ گیگش خالیه ، کلی برنامه تو بکگراند باز باشه بازم حدود ۱/۵ گیگش خالیه ، عجیبه ، البته این بررسی فقط ریپورتاژ اگهیه وگرنه کجا پردازنده این مثل بقیه پرچمداراس ، این گوشی نهایتش تا ۱/۵ میلیون ارزش خرید داره وگرنه پرچمدارای سالای قبل بصرفه ترن مثل اس ۷ یا htc10

امیر

۱۳۹۶/۹/۳
باز طرفدارای هو اوی اومدن بدون هیچ تحقیقی نظر میدن .هو اوی هم البته گوشی های نسبتا خوبی تهیه کرده ولی با چه استدلالی اینو با مدل لایت ها و میان رده های هو اوی مقایسه میکنید؟این گوشی با این مشخصات فوق العاده هس

r

۱۳۹۶/۸/۳۰
این گوشی فوقع العاده هست
کسایی که به رم گیر میدن اصلا ربطی نداره شما ۱۵ تا برنامه باز میکنی بازم ۱گیگ خالی داره بعد به اعداد نیست که فقط غملکرد مهمه که هیچ کندی در کار نیست شما داری هواوی رو با ایسوس مقایسه میکنی حالا مثلا اون نزدیک دو گیگ خالی داره فکر میکنید سریعتر از این گوشی هست بعد کی هست که مثلا ۲۰ تا برنامه باز کنه تو بکگراند گوشی که چی اخه تو کامپیوتر ادم همچین کاری نمیکنه

مانی

۱۳۹۶/۸/۲۹
از بعضی دوستان کارشناس در عجبم که اینهمه موضوع قابل بحث هست بعد گیر دادن به رم این بنده خدا
به هرحال ممنون از تحلیل شفاف و بدون تعصبتون که کمک کرد تا بب یک برند برتر دیگه هم آشنا بشیم
فقط میمونه قیمت، که در کل بحث جاشو خالی میبینیم، چرا که اشتیاق زیادی ایجاد کرده با این طراحی و کیفیت
بنده از طرفدارای ایسوز(البته در بحث سیستم یونیت) هستم و از 10-15 سال پیش روی این برند و کیفیت و توانایی تجهیزاتش تعصب دارم ولی در بحث گوشی حق انصافو به جا آورده
امیدوارم هرچه زودتر در بازار حاشیه‌ای ایران هم موجود بشه تا دوستان و هموطنان عزیز هم از حق انتخاب بالاتری برخوردار باشن و درگیر حاشیه‌ها و دروغ‌های فروشندگان نامحترم قرار نگیرند