خانهاخبار
ساعت اپل و امکان تشخیص فشارهای عصبی و اختلالات تنفسی

ساعت اپل و امکان تشخیص فشارهای عصبی و اختلالات تنفسی

با معرفی تن‎پوش‌های دیجیتالی مانند ساعت هوشمند اپل، علم پزشکی نیز فرصت پیدا کرده است تا بیش از همیشه به بیماران خود دسترسی داشته باشد و ثانیه به ثانیه به اطلاعات پزشکی کاربران دسترسی داشته باشد. حال پرسش اینجاست که اطلاعات گردآوری شده توسط این تن‌پوش‌های دیجیتال تا چه حد قابل اعتمادند؟
۱۳۹۶/۸/۲۴

از زمان معرفی ساعت اپل، این تن‎پوش هوشمند سوژه‎ی بسیاری از مطالعات و بررسی‎های علمی بوده است، تحقیقاتی که تلاش می‎کرده‌‏اند تا توانایی این ساعت را در تشخیص دقیق ضربان قلب کاربر به چالش بکشند و در موقعیت‌‏های مخاطره برانگیز توانمندی‎های این ساعت هوشمند را برای نجات جان کاربر به محک آزمایش بگذارند.

در آخرین این زورآزمایی‎ها محققان دانشگاه کالیفرنیا در شهر سانفرانسیسکو با همکاری شرکتی پزشکی به نام کاردیو گرام ثابت کرده‎اند که اپل واچ آنقدر هوشمند است که فشار خون بالا را تشخیص دهد یا اینکه اختلالات تنفسی کاربر را در هنگام خواب شناسایی کند.

در این بررسی ساعت‏‌های هوشمند اپل برای شبکه عصبی که با عنوان Deep Heart در شرکت کاردیو گرام طراحی شد است، اطلاعات پزشکی 6115 کاربر را ارسال کردند. بعد از دریافت اطلاعات ارسالی توسط اپل واچ‌‏های این کاربران، شبکه‏‌ی عصبی Deep Heart موفق شد تا در 82 درصد مواقع فشار خون بالا و در 90 درصد موارد نیز حمله‌‏های تنفسی در خواب را به درستی تشخیص دهد و شناسایی کند. 

باید به این مساله نیز توجه داشت که در این تحقیق دانشگاهی ساعت‌‏های اپل تنها وظیفه‏‌ی خطیر ثبت، ضبط و در نهایت گردآوری اطلاعات پزشکی کاربران را  بر عهده داشتند و دست آخر این شبکه عصبی Deep Heart بود که زیر نظر کارشناسان کاردیو گرام، داده‏‌های پزشکی تهیه شده توسط ساعت‎های هوشمند اپل را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌داد. پیش‎تر و در آزمایش‎های قبلی نیز از قابلیت‎های علمی این شبکه عصبی در تشخیص بیماری‎های قلبی استفاده شده بود و پزشکان موفق شده بودند تا به لطف پردازشگری‎های قدرتمند Deep Heart به غربالگری و شناسایی اختلال در ضربان قلب موارد مورد مطالعه بپردازند. بنابراین در این بررسی جدید کافی بود تا شناسایی فشار خون و حمله‌های تنفسی در خواب نیز به تشخیص اختلالات ضربان قلب اضافه شود تا شبکه عصبی Deep Heart در کنار مورد اول این دو مورد جدید را نیز بررسی کند. البته پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا تصمیم گرفتند تا محافظه‎کارانه عمل کنند و به منظور راستی‎آزمایی اطلاعات ارسالی توسط ساعت‎های هوشمند اپل، ابتدا تنها 70 درصد موارد را بررسی کنند و اگر در این مرحله به نتایج رضایت‎بخشی دست پیدا کردند، به سراغ 30 درصد باقی موارد بروند.

image

نکته جالب اینکه تجربه استفاده از ساعت هوشمند اپل برای گردآوری اطلاعات پزشکی، آنقدر موفق بوده  که این شرکت تصمیم گرفته است تا از داده‎های گردآوری شده توسط ساعت‎های هوشمند اپل برای شناسایی و تشخیص فشار خون بالا یا حمله‏‌های تنفسی در گروه‌های بزرگ جمعیتی استفاده کند تا از این طریق امکان بررسی وضعیت سلامتی افراد بیشتری را با هزینه‎ی کم‏تری فراهم کند. در آزمایش‎های قبلی که توسط شرکت کاردیو گرام انجام شده بود، داده‎های ارسال شده از سوی اپل واچ‎ها به شبکه‎ی عصبی طراحی شده در این شرکت پزشکی کمک کرده بود تا در 97 درصد موارد به درستی وجود اختلال در ضربان قلب بیماران را شناسایی کند. 

با انجام این بررسی‎ها و به لطف قوت قلبی که مدیران کاردیو گرام از درستی اطلاعات ارسالی توسط ساعت هوشمند اپل پیدا کرده‌اند این شرکت تصمیم گرفته است تا از اپلیکیشن طراحی شده‌ی خود برای اپل واچ در تشخیص و درمان بیماری‌های بیش‌تر نهایت بهره را ببرد. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

saeed666

۱۳۹۶/۸/۲۴
ببین آمریکا قطب تکنولوژی تو دنیاست. مثلا میاد یه تکنولوژی رو میزنه و مورد استفاده قرار میده تو کل دنیا بعدش کشورهای کپی کاری همچون چین و کره جنوبی... میان از این کشور کپی میکنن قابشو عوض میکنن میگن ما جلوتریم. مرد حسابی تو همه وسایل برقی یه چیپ هس مخصوصا تو ماهواره ها که انحصاری آمریکا هس به هیچ جا نمیده و اجازه زدنش رو هم نمیده تا خودش بزنه. الان میرسیم به محصولی لوکس و با طراحی حرفه ای و با کیفیت و مخصوصا استاندارد بازار بی چون و چرا همه هم میدونن اینو. نمیدونم کدوم انسانی بهت منفی داده یا از قصد بوده یا هم هیچی حالیش نیس. حتی آندورید هم محصول آمریکا هس. همه سیستم عامل های معروف دنیا مثل ویندوز مثل آندروید مثل آی او اس مثل مکینتاش... ببینید همه اینا محصول آمریکا هس ببینید آمریکا چه خدمتی کرده به کل جهان بدون بحث سیاسی و ربط دادن به سیاست. ممنون

اپل

۱۳۹۶/۸/۲۴
اپل ده سال ازبقیه جلوتره