خانهاخبار
آیا جک هدفون دوباره به آیفون باز می‎گردد؟

آیا جک هدفون دوباره به آیفون باز می‎گردد؟

زمانی بود که گوشی‎های همراه سر و دست می‎شکستند تا جک 3.5 میلی‎متری برای هدفون کاربرانشان داشته باشند و از این طریق آهنگ‎های مورد علاقه کاربران را به گوششان برسانند، اما چند وقتی است که شرکت‌ها یکی یکی با این فناوری قدیمی اما پرطرفدار وداع می‎کنند. آیا این همان پایانی است که انتظار جک هدفون را می‎کشد؟
۱۳۹۶/۸/۹

وقتی غول‎هایی چون اپل، موتورولا و گوگل جک هدفون را از قامت باریک گوشی هوشمندشان حذف می‎کنند، طولی نخواهد کشید تا کوچک‎ترها نیز این فناوری قدیمی را کنار بگذارند و فراموش کنند. مگر اینکه خبرهایی که از دنیای پتنت و ثبت نوآوری‎ها به گوش می‏رسد درست از آب دربیاید و نوآوری، گوشی‎سازان را مجبور کند تا برای مدل‎های جدیدتر آیفون یا پیکسل، بار دیگر به سراغ این یار قدیمی بروند و گوشی را به جک هدفون مجهز کنند!

image

داستان تمام این اما و اگرها هم از آنجا شروع شد که وب‎سایت MSPower رد مایکروسافت را در پرونده ثبتی پیدا کرد که در اوت سال 2016 میلادی توسط این شرکت تنظیم شده بود. وکیل مایکروسافت با این لایحه ثبتی تلاش می‎کند تا قضات سازمان ثبت احوال امریکا را مجاب کند حق انحصاری استفاده از درگاه هدفون را برای مایکروسافت محفوظ بدارند که در مواقع استفاده اندکی از قاب گوشی بیرون خواهد زد و هر زمان بلااستفاده باشد در حالت خوابیده درون بدنه اصلی گوشی، پنهان می‎شود.

این موضوع به این معناست که این درگاه بر روی گوشی فضایی کم‎تر از هدفون جک 3.5 میلی‎متری اشغال خواهد کرد، احتمالا دلیل این آب رفتن در اندازه هم این بوده است که فضای بیشتری در اختیار طراح گوشی برای مصارف دیگر باشد یا اینکه امکان باریک‎تر کردن گوشی هوشمند برای شرکت سازنده بیش‎تر شود.

پنهان شدن و در دیدرس نبودن این درگاه ارتباطی در مواقع بی‌نیازیِ کاربر نیز باعث خواهد شد تا شکل ظاهری گوشی از وجود این فناوری لطمه‌‏ای نبیند و در نظر خریدار و مخاطب، بازارش از سکه نیفتد. شرکت مایکروسافت در طراحی‎هایی که برای دریافت پتنت به دادگاه تسلیم کرده است به خوبی نشان داده هر زمان استفاده کاربر از این درگاه به اتمام برسد، بدون آنکه آثاری از خروجیِ درگاه بر روی گوشی باقی بماند، می‎تواند آن را داخل فضایی که برای این کار داخل بدنه گوشی در نظر گرفته شده است، جاسازی کند.

شرکت مایکروسافت برای دریافت حق انحصاری استفاده از این فناوری سه طراحی مختلف را به مقامات قضایی امریکا ارائه کرده است، در اولین طراحی از مواد انعطاف‎پذیری استفاده شده که تنها در یک جهت بیرون می‎آیند تا به خروجی هدفون متصل شوند. دومین طراحی نیز مشابه طرح قبلی است با این تفاوت که در این یکی مواد مورد استفاده غیر قابل انعطاف و پر پیچ و تاب هستند، در سومین طراحی نیز درگاه اتصال بعد از بیرون آمدن از بدنه گوشی در هر دو سمت بالا و پایین جابه‎جا می‎شود.

البته خوب می‎دانیم که نباید از شنیدن اخبار ثبت نوآوری‎های شرکت‎ها خیلی هیجان‎زده شویم چرا که به این زودی‏ها شاهد استفاده از این فناوری‎های جدید بر روی محصولات شرکت‎های مذکور نخواهیم بود. به‎ویژه که در این مورد خاص، ظاهرا مدتی است که شرکت مایکروسافت تولید گوشی‎های هوشمند را کنار گذاشته است. اما این نوآوری‌های جدید ثابت می‎کند که راه‎حل‎های دیگری نیز به غیر از حذف کامل، برای مشکل استفاده از جک هدفون بر روی گوشی‌های هوشمند وجود دارد. پس هیچ بعید نیست که گوشی‎سازان دیگر نیز به فکر بیفتند تا از فناوری‎هایی مشابه آنچه در طراحی‏های مایکروسافت مشاهده می‎کنیم، بر روی محصولاتشان استفاده کنند.  

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

samuel1987

۱۳۹۶/۸/۹
اگه جک هدفون برگرده به آیفون خیلی خوب میشه

abbas.ipa

۱۳۹۶/۸/۹
امیدوارم بیاد.