خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Sony Xperia XZ1

بررسی تخصصی Sony Xperia XZ1

جدیدترین پرچم‌دار سونی گوشی‌ای زیبا و خوش‌ساخت است که ظاهری متفاوت با پرچم‌داران کنونی بازار دارد. اینکه این گوشی از نظر کارایی هم چه میزان متفاوت از رقبایش است را در این بررسی متوجه می‌شوید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۷/۳۰

ایکس زد وان جدیدترین پرچم‌دار سونی است که آمده تا موفقیت خوبی که نسل قبلی یعنی ایکس زد به دست آورد و نظرات کاربران را در مورد گوشی‌های سونی عوض کرد را ادامه دهد. سونی هیچ پیروی از کمپانی‌های دیگر در طراحی گوشی‌هایش ندارد و گوشی‌هایی عرضه می‌کند که از نظر ظاهری کاملا متفاوت با دیگر گوشی‌های بازار هستند و از 1 کیلومتری هم می‌توان فهمید این گوشی سونی است. امروز در مورد Xperia XZ1 صحبت می‌کنیم که رنگ نقره‌ای دست ما بود.

 

طراحی

ظاهر گوشی بسیار شبیه به نسل قبلی است اما با دیدنش به‌خوبی می‌توان فهمید طراحی بسیار بهبود پیدا کرده است. قاب جلویی صفحه‌نمایش 5.2 اینچی حدود 68 درصد از فضا را اشغال کرده است و خبری از آن زرق‌وبرق بدون حاشیه بودن نیست که در گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ، ال‌جی و اپل می‌بینیم.

image

 

بالای صفحه‌نمایش دوربین دوم، سنسورها، خروجی صدای مخاطب و LED هشدار دهنده وجود دارند. پایین صفحه‌نمایش اسپیکر دیده می‌شود. این گوشی به دو اسپیکر مجهز است که یکی در پایین صفحه‌نمایش و دیگری در محل قرارگیری خروجی صدای مخاطب تعبیه شده است.

image

 

بدنه گوشی چه در قاب پشتی و چه در کناره‌ها از فلز ساخته شده است. فلز استفاده شده در بدنه آن‌قدر خوب است که هیچ سر بودنی مشاهده نمی‌شود و جای لک و چربی هم بسیار کم روی آن می‌ماند. حس خوبی که هنگام دست گرفتن این گوشی به کاربر به لطف جنس بدنه منتقل می‌شود در گوشی‌های دیگر کمتر دیده می‌شود. تنها بخش‌های پلاستیکی گوشی بالا و پایینش است که برخلاف نسل قبلی دیگر طراحی تخت ندارد و کمی خمیده است.

image

 

لبه‌های گوشی جزئیات زیادی دارد. در لبه سمت راست کلید پاور، کلیدهای ولوم با طراحی به هم چسبیده و کلید شاتر دوربین دیده می‌شوند. برخلاف نسل قبل سونی کلیدهای ولوم را به بالای کلید پاور منتقل کرده است تا هنگام مکالمه دسترسی به آن‌ها راحت‌تر باشد. در لبه سمت چپ هم درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه خارجی در زیر یک کاور قرار دارند. با بیرون کشیدن کاور از جایش یکی از درگاه‌ها خارج می‌شود که برای قرار دادن سیم‌کارت دوم یا کارت حافظه خارجی استفاده می‌شود. برای خارج کردن درگاه سیم‌کارت اول باید با ناخن آن را از جایش بیرون بکشید.

image
  
image

image
  
image

image



 

بالای گوشی خروجی جک 3.5 میلی‌متری صدا و میکروفون دوم دیده می‌شوند در حالی که پایین گوشی درگاه ارتباطی تایپ سی در کنار میکروفون اصلی دستگاه قرار دارند.

image

 

قاب پشتی دستگاه طراحی بسیار زیبا و گیرایی دارد. لنز دوربین در لبه سمت چپ دستگاه و بالا تعبیه شده است. این لنز کمی بیرون‌زدگی دارد اما این بیرون‌زدگی نه به چشم می‌آید نه اثر نامطلوبی در قرار گرفتن گوشی روی سطح صاف دارد.کنار لنز دوربین مستطیلی کوچک دیده می‌شود که فلاش LED، فوکوس لیزری و NFC را در خودش جای داده است.

image

 

برای اینکه خط‌های آنتن اثر نامطلوبی در طراحی قاب پشتی ایجاد نکنند یا سونی مجبور به استفاده از پلاستیک در قاب پشتی شود طراحان خط‌های آنتن را به‌صورت 3 مستطیل در لبه‌های سمت راست و چپ و یک خط کوچک در قاب پشتی به کار برده‌اند.

image

 

ضخامت گوشی بسیار کم و تنها 7.4 میلی‌متر است. وزن گوشی هم تنها 155 گرم و دقیقا مشابه گلکسی اس 8 است. حقیقت این است که گوشی Xperia XZ1  بسیار خوش دست است و هنگام دست گرفتن به‌سرعت به این خوش‌دستی پی می‌برید. کناره‌های منحنی، وزن و ضخامت ازجمله عوامل موثر در خوش دست بودن گوشی هستند. به‌طور حتم هیچ ایرادی نمی‌توان به طراحی گوشی گرفت جز اینکه برای صفحه‌نمایش 5.2 اینچی کمی شاسی گوشی بزرگ است.

image

 

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش، بعد از طراحی، اولین گزینه‌ای است که کاربر با آن روبرو می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم صفحه‌نمایش گوشی اندازه 5.2 اینچی دارد. این صفحه‌نمایش از نوع IPS است و کیفیت فول اچ‌دی برایش در نظر گرفته شده است. اگرچه در سال 2017 استفاده از صفحه‌نمایش با کیفیت فول اچ‌دی برای یک گوشی پرچم‌دار چندان جذاب نیست اما سونی با تکنولوژی‌هایی که برای این صفحه‌نمایش استفاده کرده نمی‌توان ایراد زیادی به آن گرفت. سونی از تکنولوژی Triluminos و موتور X-Reality برای صفحه‌نمایش استفاده کرده است تا نبود رزولوشن بالاتر را جبران کند.

رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش بسیار خوب نمایش داده می‌شوند. رنگ‌ها نه آن‌قدر اشباع‌اند که غیرطبیعی باشند نه آن‌قدر کم‌رنگ هستند که رنگ پریده به چشم آیند. نور صفحه‌نمایش هم بسیار خوب است و هیچ زردی‌ای در آن دیده نمی‌شود. این خوب بودن نور را هنگام مشاهده رنگ سفید روی صفحه‌نمایش به‌خوبی می‌توان درک کرد. زاویه دید زیاد هم از ویژگی‌های بسیار خوب این صفحه‌نمایش محسوب می‌شود.

image

 

در تنظیمات صفحه‌نمایش گزینه‌های خوبی برای بالابردن کیفیت صفحه‌نمایش و استفاده بیشتر از پتانسیل گوشی به کار گرفته شده است. اولین گزینه smart backlight control است که با روشن کردنش گوشی تشخیص می‌دهد که کاربر در حال تماشای صفحه‌نمایش است یا خیر. به‌طور مثال اگر در حال تماشای صفحه‌نمایش در هنگام مرور عکس‌هایتان باشید صفحه‌نمایش تا زمانی که به آن نگاه می‌کنید خاموش نمی‌شود.

در گروه‌بندی بعدی در تنظیمات صفحه‌نمایش که مربوط به بخش کیفیت است سه گزینه دیده می‌شود. گزینه اول برای تنظیم رنگ‌هاست. سه تنظیم در اینجا دیده می‌شود که با انتخاب هر کدام از آن‌ها رنگ‌های نمایش داده شده روی صفحه‌نمایش پر رنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر می‌شوند. گزینه بعدی تغییر وایت بالانس است و گزینه بعدی تنظیمی برای بالا بردن کیفیت تصاویر در هنگام پخش ویدیو است.

ایراد جدی‌ای به صفحه‌نمایش این گوشی وارد نیست اما بهتر بود سونی از رزولوشن با کیفیت QHD برای این گوشی استفاده می‌کرد تا از نظر روانی کاربران احساس ضعف در برابر رقبا نکنند.

 

سیستم‌عامل و رابط کاربری

پیش‌فرض اندروید 8 روی این اکسپریا نصب شده است و از این نظر با یکی از به‌روزترین پرچم‌داران بازار روبرو هستیم. اندروید 8 این گوشی با رابط کاربری سونی تزئین شده است.

image

 

اگرچه رابط کاربری سونی تفاوت خیلی زیادی با رابط کاربری اندروید خام ندارد اما برخی امکانات بیشتر به آن اضافه شده است. در صفحه قفل دستگاه شاهد نمایش یک آیکون ساعت بزرگ هستیم که به زیبایی استفاده شده است. پایین صفحه قفل دو میانبر یکی به دوربین و دیگری به دستیار صوتی گوگل دیده می‌شود.

image

 

بعد از عبور از صفحه قفل به صفحه اصلی می‌رسیم که برنامه‌های دلخواه کاربر با ویجت ها در آن قرار دیگرند. قابلیت بالای شخصی‌سازی در رابط کاربری سونی به چشم می‌خورد. در صفحه اصلی با نگه داشتن انگشت روی صفحه منویی در پایین باز می‌شود که از طریق آن به بخش‌هایی مانند عکس پس‌زمینه، ویجت ها، تم‌ها و تنظیمات صفحه اصلی دسترسی پیدا می‌کنید. در تنظیمات صفحه اصلی می‌توانید اندازه آیکون‌ها، نمایش آیکون‌ها با نام و بدون نام تنظیم قرار دادن آیکون‌های یکسان در یک فولدر و ... را مشاهده کرد.

image

 

صفحه منو به‌صورت افقی جا به جا می‌شود و می‌توان چیدمان‌های متفاوتی را برای برنامه‌های نصب شده در نظر گرفت. با کشیدن منو به سمت چپ در صفحه اول منو به بخشی به نام جستجو دسترسی پیدا می‌شود که می‌توانید حتی در برنامه‌های گوگل پلی هم این جستجو را انجام دهید.

image
  
image

 

در تنظیمات گوشی بخشی به نام Assist وجود دارد که شامل چند کارت است. هر کدام از این کارت‌ها برای خودشان تنظیماتی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید تنظیمی خاص را روی گوشی اعمال کنید.

image

 

جذاب‌ترین بخش این تنظیم Actions است. با وارد شدن به این بخش می‌توانید فرمان خاصی را در گوشی تنظیم کنید تا در ساعت مشخصی از شبانه‌روز و ایام هفته و در مکانی خاص فرمان‌هایی خاص اعمال شود. به‌طور مثال می‌توانید به گوشی بگویید از شنبه تا چهارشنبه زمانی که در خانه باشید بین ساعت 12 شب تا 8 صبح حالت پرواز فعال شود، نور صفحه زیاد شود، حالت بهبود وضعیت شارژ باتری فعال شود. این روش اعمال فرمان به گوشی کار کاربر را برای اعمال چند فرمان خاص راحت می‌کند.

image
  
image

 

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت داخل کلید پاور قرار دارد. محل قرارگیری سنسور هم خوب است هم بد. زمانی که گوشی روی میز قرار دارد استفاده از این سنسور کمی سخت است اما زمانی که گوشی دستتان باشد به‌راحتی می‌توانید از این سنسور استفاده کنید. سونی برای اینکه انگشت به‌راحتی روی این سنسور قرار بگیرد کلید پاور را بزرگ در نظر گرفته است. دقت و سرعت این سنسور بسیار بالاست و در کسری از ثانیه اثرانگشت را شناسایی می‌کند. برای تعریف کردن اثرانگشت هم زمان زیادی نباید صرف کنید.

image

 

پردازنده 8 هسته‌ای این گوشی ساخت کوآلکام است. این پردازنده اسنپدراگون 835 است که 4 هسته آن فرکانس 2.35 و 4 هسته دیگر فرکانس 1.9 گیگاهرتزی دارد. کنار این پردازنده حافظه رم4 گیگابایتی قرار دارد. در حالی که پرچم‌داران اندرویدی به سمت استفاده از حافظه رم 6 گیگابایتی می روند سونی تصمیم گرفته تا تنها از 4 گیگابایت رم در این گوشی استفاده کند. این موضوع نباید شما را نگران کند به سبب اینکه با باز بودن تعداد زیادی در حدود 15 تا 16 برنامه روی گوشی حدود 1.3 گیگابایت از این رم آزاد است و اگر تمام برنامه ها را ببندید 1.8 گیگابایت از حافظه رم آزاد می‌شود.

در مجموع رم و پردازنده هماهنگی خوبی با هم دارند و باز و بسته کردن برنامه ها با سرعت زیادی انجام می‌شود و همچنین برنامه ها و بازی های سنگین به‌راحتی و بدون لگ اجرا می‌شوند. حافظه داخلی دستگاه 64 گیگابایت است. از این میزان حافظه داخلی در همان ابتدا 13 گیگابایت در اختیار فایل های سیستمی است و 51 گیگابایت آزاد.

image

 

اسپیکر در ایکس زد 1 دوتایی است. یکی از اسپیکرها همان‌طور که اشاره کردیم پایین صفحه‌نمایش و اسپیکر دیگر داخل خروجی صدای مخاطب قرار دارد. بلندی صدای اسپیکر بسیار خوب است و با رساندن صدا به حداکثر هیچ نویزی در صداها ایجاد نمی‌شود.

image

 

دوربین

سونی از سنسور 19 مگاپیکسلی IMX400 ExmorRS با اندازه سنسور 1/2.3 اینچ برای ایکس زد 1 استفاده کرده است. این ترفندی است که در این چند ساله سونی برای گوشی‌های پرچمدارش به کار می برد. استفاده از سنسورهای بزرگ با مگاپیکسل بزرگ اما این ترفند چندان موثر نبوده است و پرچم‌داران سونی بهترین دوربین های موبایلی را ندارند. در ایکس زد 1 سونی با ترفندهای نرم افزاری و پردازشگرهای جدید به بهبود کیفیت عکس ها کمک کرده است. خبری از OIS در این دوربین نیست و در عوض از EIS استفاده شده است. امکان خاموش و روشن کردن HDR در حالت خودکار وجود ندارد و برای دسترسی به این تنظیم باید به تنظیمات دستی سوییچ کنید.

image

 

هر چند سونی تمام تلاشش را کرده است اما تغییر چشمگیری در کیفیت عکس ها در این نسل نسبت به نسل قبلی مشاهده نمی‌شود. با وجود این هنوز هم عکس های گرفته شده با دوربین این گوشی در خور یک پرچم‌دار است و می‌توان به‌خوبی به کیفیت آن به خصوص در نور کم اعتماد کرد.

رنگ‌ها در عکس های گرفته شده با دوربین این گوشی بسیار نزدیک به واقعیتند و بدون اغراق می‌توان گفت در این زمینه دوربین ایکس زد وان یکی از بهترین هاست. ثبت جزئیات خوب است اما انتظار ما از یک دوربین 19 مگاپیکسلی را برآورده نمی‌کند. این ثبت متوسط به بالای دوربین به سبب رنج دینامیکی نه چندا خوبش است. همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید ثبت جزئیات در مناطق تاریک و روشن بسیار متفاوت است. هیچ نویزی در تصاویر گرفته شده با دوربین مشاهده نمی‌شود و این بدون نویز بودن در تصاویر گرفته شده در نور کم هم صدق می‌کند. دوربین XZ1 بهترین کارایی را در نور شب بین گوشی‌های بدون OIS دارد.

منوی دوربین همان است که در تمام گوشی‌های سونی می‌بینیم. منویی ساده اما کاربردی که در حالت خودکار تمام کارها را به تنهایی انجام می‌دهد و با یک آیکون کوچک در پایین منو به شما می گوید که در چه شرایطی عکاسی می‌کنید.


دوربین این گوشی می‌تواند با کیفیت 4K فیلمبرداری کند؛ اما این تمام توانایی گوشی در فیلمبرداری نیست. سونی ایکس زد 1 را به فیلمبرداری فوق آهسته مجهز کرده است. این دوربین می‌تواند با کیفیت HD با سرعت 960 فریم در ثانیه فیلمبرداری کند که توسط آن می‌توانید ویدئوهای جذاب اسلوموشن تهیه کنید.

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور روز

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image

 

نمونه عکس ماکرو

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
  
image

 

نمونه عکس پانوراما

image

 

نمونه عکس دوربین دوم در روز

image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

image

 

نمونه عکس ماکرو بدون فلاش
 

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت ماکرو و با فلاش

image

 

نمونه عکس دوربین دوم در شب بدون فلاش و با فلاش LCD

image
  
image

نمونه ویدئوی تهیه شده با سرعت 960 فریم در ثانیه




 

باتری

برای باتری ظرفیت 2700 میلی آمپر ساعت استفاده شده است. این ظرفیت باتری برای گوشی ای با اندازه صفحه‌نمایش 5.2 اینچ کافی به نظر می رسد اما برای اینکه مطمئن باشیم این میزان باتری کافی است تست هایی روی آن انجام دادیم و بازده آن را در مدت زمان استفاده زیر ذره بین بردیم.

image

 

در استفاده ای معمولی شامل 30 دقیقه بازی، گرفتن چند عکس، 30 دقیقه فیلمبرداری، تماشای ویدئو حدود 1 ساعت، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی به مدت 2 ساعت، گوش کردن به موزیک با اسپاتیفای به مدت 3 ساعت و تماس تلفنی به مدت 10 دقیقه گوشی می‌تواند تا 1 روز دوام بیاورد.

متاسفانه با اینکه میزان ظرفیت باتری زیاد نیست مدت زمان لازم برای شارژ آن زیاد است. برای شارژ این گوشی در حالت خاموش از صفر تا 100 درصد به زمانی حدود 2 ساعت و 20 دقیقه نیاز است.

نتایج تست های تکی به شرح زیر است:

کاهش درصد باتری در مدت 30 دقیقه بازی آسفالت 8: 6 درصد

کاهش درصد باتری در 1 ساعت فیلم‌برداری: 48  درصد

مدت‌زمان خاموش شدن با پخش مدام ویدئوی فول اچ‌دی با شارژ 100 درصد: 9 ساعت

image

 

بخریم؟

یکی دو سالی است که سونی با عرضه گوشی هایی متفاوت از دیگر پرچم‌داران بازار امضایی متفاوت را برای خودش به وجود آورده است. گوشی های اکسپریا در این دو سال اخیر با بهبودهای بسیار خوبی چه از نظر طراحی و چه از نظر سخت‌افزاری و نرم افزاری عرضه شده اند و Xperia XZ1 سردمدار آن‌هاست. تا زمانی که این گوشی را دست نگیرید و با آن کارن کنید به خوب بودنش پی نمی برید. ایکس زد وان از آن دست گوشی هایی است که به‌راحتی می توان پیشنهاد خریدش را به هر کسی داد. اگر طرفدار سونی هستید به هیچ وجه نباید در خرید این محصول زیبا و خوش دست شک کنید اگر طرفدار سونی هم نیستید XZ1 گوشی ای است که می تواند شما را به یکی از طرفداران پر و پا قرص برند سونی تبدیل کند. 

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (41 نظر)

Mortza

۱۴۰۲/۶/۲۲
خوب گوش،است تبدیل میکنی با سونیxz3 سردسر.

مهدی

۱۳۹۶/۱۱/۱۲
البته بدون حاشیه

erphan

۱۳۹۶/۱۱/۸
من میترسم حاشیه هاش همینطور بیشتر بشه دیگه صفحه نمایشی باقی نمونه??

صادق

۱۳۹۶/۱۰/۱۲
سلام واقعا ممنونم که بررسی هاتونو اینقدر بدون تعصب انجام میدید.
من خودم z1 دارم که 5 ساله خریدمش واقعا هرچی اومدم عوضش کنم نتونستم اینقدر جوندارو باکیفیته هنوزم ضد آبه لامصب بارها از دستم چنان افتاده زمین و روی پله ها 4 طبقه رفته پایین که فاتحشو خوندم و بدون دروغ گفتم آخیش راحت شدم برم یگوشیه دیگه بگیرم ولی رفتم جز خطو خش روی بدنه هیچیش نشده هنوز یکروز کامل شارژش دوام میاره فقط اسپیکرش بشذت ضعیف شده
واقعا اگر بخوام گوشی بخرم xz1 میخرم حتا premium هم نمیخرم چون صفحه 4k واقعا بکار نمیاد و دیدم که گوشی داغ میکنه
فقط ای کاش خروجی صداش 32 بیت بود
مرسی از جی اس ام محبوب

سعید بابازاده

۱۳۹۶/۹/۲۴
انقد این طراحی زیبا، خاص، با کلاس و کاملا مهندسی و رو حساب و کتاب هست که واقعا با دست گرفتنش روح آدم به پرواز در میاد. خدا کنه سونی این طراحی رو ادامه بده.