خانهاخبار
10 ویژگی جدید آپدیت Fall Creators ویندوز 10

10 ویژگی جدید آپدیت Fall Creators ویندوز 10

مایکروسافت حدود 6 ماه مشغول آزمایش به‌روزرسانی جدید ویندوز بوده و روز گذشته این آپدیت را منتشر کرد. هرچند این به‌روزرسانی دنباله Creators Update است، اما ویژگی‌های جدید بسیاری را به ویندوز اضافه می‌کند. در ادامه با جی‌اس‌ام و 10 ویژگی برتر این آپدیت همراه باشید.
۱۳۹۶/۷/۲۷
image

مایکروسافت همزمان با انتشار این آپدیت پلتفرم واقعیت ترکیبی خود را هم عرضه کرد. بسیاری از تغییرات Fall Creators Update کوچک هستند و حتی برخی تا به‌روزرسانی بعدی تاخیر خوردند. ظاهر کلی و تجربه کاربری ویندوز هم به‌لطف زبان طراحی جدید مایکروسافت به‌نام Fluent Design دستخوش تغییر شده. اگر ویندوز خود را آپدیت کنید بسیاری از این تغییرات را خواهید دید، برخی تغییرات هم سال آینده اعمال می‌شوند.

قابلیت OneDrive File On-Demand

قابلیت کاربردی مرتبط با مدیریت فایل وان درایو که به شما اجازه استفاده از فایل‌هایی خاص در فضای ابری را می‌دهد، بدون نیاز به همگام‌سازی تمام فولدر‌ها. به زبان ساده‌تر بدون آن‌که تمام فایل‌های موجود در فضای وان درایو را دانلود کنید، هرزمان که به فایلی نیاز داشتید از طریق فایل اکسپلورر ویندوز آن فایل به خصوص را دانلود می‌کنید. حتی اپ‌ها هم قادر به همگام‌سازی فایل‌ها خواهند بود و وضعیت دانلود آن‌ها از طریق اعلان به شما نمایش داده خواهدشد.

image

این تغییر پیشرفتی بزرگ است و بسیار بهتر از حالت قبلی است که مجبور بودید تمام پوشه را برای یک فایل به‌خصوص سینک کنید. با این قابلیت فایل دانلود شده تا زمانی که فضای خالی در حافظه موجود باشد دردسترس خواهند بود.

یکپارچه‌سازی مخاطبین

My People روش مایکروسافت برای شخصی‌سازی هرچه بیشتر ویندوز و نوار وظیفه است. حال می‌توانید مخاطبین، اعضای خانواده، همکاران و... را به تسک‌بار پین کنید و هر زمان به سرعت به آن‌ها دسترسی داشته باشید، حتی می‌توانید از طریق Skype با آن‌ها تماس گرفته یا پیام دهید. مهم‌ترین قسمت قابلیت People Integration اما امکان درگ اند دراپ است، به‌طوری که هنگام چت می‌توانید با کشیدن و رها کردن فایل‌ها مثل تصاویر آن‌ها را ارسال کنید.

image

واقعیت ترکیبی ویندوز

پاسخ مایکروسافت به واقعیت مجازی، Mixed Reality هم‌اکنون و در آپدیت Fall Creators دردسترس است. برای استفاده از واقعیت ترکیبی باید از تولیدکنندگان PC مثل Dell, HP, Acer, Asus, Lenovo یا Samsung هدست مخصوص را بخرید. فرایند راه‌اندازی تنها اپ پورتال Mixed Reality را اجرا می‌کنند. اکثر کامپیوتر‌های مدرن از اجرای اپ‌های پایه واقعیت ترکیبی برمی‌آیند اما برای تجربه‌های پیچیده‌تر و بازی نیاز به دستگاهی قدرتمندتر دارید.

image

مایکروسافت همچنین صفحه خانگی Cliff House را ساخته که می‌توانید اپ‌ها، بازی‌ها و حتی هولوگرام‌ها را به آن پین کنید. این صفحه پورتال اصلی برای اجرای همه چیز در حالت VR است و می‌توانید فیلم‌ها و شو‌های تلویزیونی‌ را هم از این طریق تماشا کنید. در حال حاضر بازی‌های زیادی برای آن موجود نیست اما با در دسترس قرار گرفتن نسخه بتا Steam VR تا پایان سال تعداد بازی‌ها بسیار بیشتر خواهد شد.

تغییرات Fluent Design

مایکروسافت در حال معرفی زبان طراحی جدید خود است، زبانی که آن‌را Fluent Design می‌نامد و در Fall Creators Update شاهد بخشی از آن هستیم، از تغییرات نامحسوس تا انیمیشن‌های جذاب جدید. Fluent دیزاین مایکروسافت یک دنباله‌ی جذاب برای طراحی Metro در زبان پیشین است و به‌زودی در سرتاسر اپ‌های ویندوز، اندروید و iOS به‌کار گرفته می‌شود. تمرکز مایکروسافت در این طراحی بر نور، عمق، حرکت، متریال، مقیاس و انیمیشن‌هایی است که حس تعامل با سیستم‌عامل را بیشتر از همیشه می‌کنند.

بیشتر تغییرات جدید شامل افکت‌های نامحسوس مثل تار شدن منوهاست که پیش از این و در ویندوز ویستا نیز شاهدش بودیم. آپدیت جدید همچنین تغییر سایز پنجره اپ‌ها را ساده‌تر می‌کند.

image

تغییرات جدید به مرکز اعلانات(Action Center) هم رسیده‌اند. حال تشخیص اعلانات با وجود خطوط و مرزبندی‌های واضح‌تر و عناصر طراحی Fluent راحت‌تر شده و انیمیشن‌ها هم بسیار روان‌تر اجرا می‌شوند.

پیشرفت‌های Microsoft Edge

در به‌روزرسانی جدید مرورگر اج ماکروسافت پیشرفت‌های بسیاری داشته. امکان پین کردن سایت‌های محبوب به نوار وظیفه برگشته و برای دسترسی سریع به سایت‌های پراستفاده گزینه مناسبی است. یک حالت تمام صفحه جدید نیز به آن اضافه شده که امکان لذت از سایت‌ها بدون حاشیه‌های مزاحم را می‌دهد. در مطالعه فایل‌های PDF و EPUB هم امکان جدید حاشیه نویسی به اج اضافه شده و همچنین در فایل‌های PDF امکانات بهبود یافته‌ای برای مشاهده و حرکت در فایل وجود دارد.

image

بیشتر تغییرات Edge کوچک اما مهم‌اند، کنترل‌های جدیدی برای بستن تب‌ها وجود دارد و همچنین امکان انتقال کوکی‌ها و تنظیمات از کروم به اج هم به آن اضافه شده. اج بالاخره امکان تغییر URLها در بخش Favorites را اضافه کرده و رابط کاربری این بخش را هم بهبود داده. عملکرد کلی نرم‌افزار هم پیشرفت داشته، تب‌ها سریع‌تر لود میشوند و قابلیت کپی/پیست هم قابل اتکا‌تر شده. مایکروسافت همچنان نیازمند کار بر اج است و به‌طور خاص باید روی ارائه افزونه‌ها همگام با رقبایی مثل کروم تمرکز کند، اما افزونه‌هایی مثل 1Password به زودی قابل دانلود خواهند بود.

بهبود‌های قلم و لمس

اگر از دارندگان Surfaceهای مایکروسافت هستید آپدیت جدید بهبود‌های بسیاری در عملکرد لمسی و کار با قلم دارد. کیبورد لمسی جدید ویندوز قابلیت پیش‌بینی کلمات را دارد و دسترسی به اموجی‌ها هم راحت‌تر شده، در کیبورد جدید همچنین قابلیت کار با یک دست و Shape Writing هم وجود دارد که امکان تایپ با کشیدن دست روی کلمات را فراهم می‌کند، چیزی شبیه به قابلیت ویندوز فون. مایکروسافت همچنین یک دکمه برای تایپ با صدا در کیبورد تعبیه کرده و همچنین امکان جابجایی در ویندوز با فرامین صوتی هم وجود دارد.

image

قابلیت‌های جدید استایلوس به شما امکان می‌دهد هر مقدار که می‌خواهید بنویسید، کلمات پیشین به گوشه صفحه می‌روند. همین امکان کوچک پیشرفت بزرگی‌ست و امکان نوشتن سریع را به کاربر می‌دهد، انتخاب متن هم برای کمک این ویژگی تغییر پیدا کرده. در آپدیت جدید الگوی جوهر قابلیت تصحیح متن دارد و پنل وارد کردن متن به‌طور پیش‌فرض شناور است. همچنین می‌توانید به کمک قلم صفحه را اسکرول کنید. اگر قلم خود را زیاد گم می‌کنید مایکروسافت قابلیت Find My Pen را هم اضافه کرده که محل آخرین استفاده شما از آن را هم مشخص می‌کند.

اموجی‌های جدید و یک کلید میان‌بر کاربردی

همه اموجی‌ها را دوست دارند و مایکروسافت هم در آپدیت Fall Creators مطمئن شده آخرین اموجی‌های Unicode را دارد. اموجی‌های جدید شامل دایناسور، ژن، پری و حتی زامبی برای ایام هالووین می‌شوند. اموجی‌ها در پنلی ساده قرار دارند که با فشردن کلید‌های Win + فاصله یا سمی‌کولون(;) نمایش داده می‌شود.

image

پیشرفت‌های کورتانا

حال اگر از گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید کورتانا قابلیت نمایش اعلان تماس را دارد. اگر کورتانا را روی گوشی اندرویدی نصب داشته‌باشید دستیار دیجیتال نوتیفیکیشن‌ها را با گوشی سینک می‌کند و به شما امکان ارسال پیام و قطع کردن تماس را می‌دهد. مایکروسافت همچنین تنظیمات کورتانا را به تنظیمات اصلی ویندوز منتقل کرده و حال حتی می‌توانید با فرامین صوتی دستگاه را قفل، ری‌استارت و حتی خاموش کنید.

پیشرفت‌های صدا و هدفون

اگر در ویندوز 10 زیاد از هدفون استفاده می‌کنید حال مدیریت آن‌ها از همیشه ساده‌تر شده. در آپدیت جدید با راست کلیک بر آیکون صدا در نوار اعلان می‌توانید ویژگی صدای فضایی را فعال کنید، ویژگی که از صدای فراگیر و Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند. Volume Mixer جدید همچنین امکان کنترل صدای هر یک از اپ‌های یونیورسال ویندوز را دارد که در مواردی مثل ایجاد تفاوت بین میزان صدای بازی و موزیک کاربرد دارد.

مشاهده عملکرد GPU از طریق Task Manager

اگر پی‌سی گیمر هستید مایکروسافت قابلیت جدیدی برای مشاهده و آنالیز عملکرد GPU در تسک منیجر قرار داده. Task Manager حالا در تب Performance یک آپشن GPU اضافه دارد که عملکرد آن و استفاده از مموری را نمایش می‌دهد. پردازش‌ها هم به‌طور گروهی به رابط کاربری اصلی تسک منیجر اضافه شدند.

image

مایکروسافت همچنین مشکل با اپ‌های تار هنگام استفاده از مانیتور برای لپ‌تاپ و یا مانیتور دوم را رفع کرده. اگر مانیتوری 4K با DPI بالا دارید دیگر نیازی نیست برای رفع مشکل کدر و تار بودن اپ‌ها از حساب خود خارج و دوباره وارد شوید.

نظر شما در مورد آپدیت Fall Creators چیست؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)