خانهاخبار
اپل به دنبال ساخت تراشه‌ اختصاصی ARM برای رایانه‎های مک در آینده

اپل به دنبال ساخت تراشه‌ اختصاصی ARM برای رایانه‎های مک در آینده

براساس گزارش جدید خبرگزاری Nikkei، اپل تصمیم دارد تا تراشه اختصاصی مبتنی بر معماری ARM را برای مک‌های آینده توسعه دهد. این موضوع کاهش وابستگی اپل به سازندگانی نظیر اینتل را به دنبال خواهد داشت.
۱۳۹۶/۷/۱۰

به‌نظر می‌رسد موفقیت تراشه‌های سری A اپل باعث شده است تا این شرکت ساکن در کوپرتینو، به دنبال کاهش وابستگی خود به سازندگانی مانند اینتل باشد به همین جهت اپل تصمیم گرفته است تا تراشه اختصاصی را مبتنی بر معماری ARM برای مک‌های جدید از جمله لپ‌تاپ‌های مک‌بوک‌ پرو توسعه دهد.

خبرگزاری Nikkei به نقل از چند منبع مطلع در صنعت، اعلام کرده است که کوپرتینویی‎ها درنظر دارند تا تراشه اختصاصی برای مک‌بوک‌‏های جدید طراحی نمایند. یکی از مدیران اجرایی در صنعت تراشه‌‏ها که نامش مشخص نیست، اعلام کرده است:

ضخامت لپ‌تاپ‌ها نازک‌‏تر می‎شود؛ این در حالی است که تقاضای مشتریان برای محصولاتی که راحت‌تر حمل شوند و ماندگاری شارژ بیشتری داشته باشند، رو به افزایش است.

image

در ادامه نیز به این موضوع اشاره شده است استفاده از معماری ARM که به دلیل مصرف انرژی پایین‌اش شهرت دارد، فرصت بسیار خوبی را برای سازندگان فراهم خواهد کرد. هنوز اطلاعات بیشتری از جابه‌جایی احتمالی اپل از پردازنده‌های شرکت اینتل به سمت تراشه‌های اختصاصی با معماری ARM وجود ندارد.

علاوه‌براین، هنوز گزارشی مبنی بر توسعه یک نسخه سازگار از سیستم‌عامل macOS با تراشه‌های ARM منتشر نشده است. به همین جهت، کوپرتینویی‌ها باید در ابتدا روی آماده‌سازی سیستم‌عامل macOS وقت بگذارند که زمان زیادی را طلب خواهد کرد.

با توجه به این موارد، حتی اگر اپل به دنبال استفاده از تراشه‌های اختصاصی برای رایانه‌های مک‌ خود باشد؛ مدت زمان زیادی را باید برای تأیید رسمی آن توسط شرکت اپل منتظر بمانیم. به همین جهت به شایعات منتشر شده باید با دیده شک و تردید نگریست. البته اپل در حال‌حاضر، تراشه اختصاصی برای لپ‌تاپ‌های خود توسعه داده است؛ تراشه T1 در مک‌بوک‌های پرو 2016 استفاده می‌شود که پردازش محتوای مربوط به نوار لمسی تاچ‌بار را در مک‌بوک‌های پرو مجهز به نوار لمسی برعهده دارد.

image

یک تحلیل‎گر با نام Mark Li در رابطه با توسعه احتمالی تراشه‎های اختصاصی از سوی اپل می‌گوید:

] اپل [ با طراحی چیپ‌های اختصاصی، بهتر می‌تواند ] محصولات [ خود را از بقیه متمایز کند. علاوه‎براین، وابستگی بیش از حد به دیگر تأمین‌کنندگان تراشه در عصر شکوفایی هوش مصنوعی، روند توسعه آن‌را متوقف خواهد کرد.

در گزارش جدیدی که از ساخت احتمالی تراشه‌های اختصاصی توسط اپل با معماری ARM به‎دست آمده است، اشاره می‎شود که شرکت اپل سرمایه‌گذاری‌هایی را برای به منظور تحقیق و بررسی ساخت چیپ‌های مودم اختصاصی، انجام داده است. به همین جهت شاید در آینده، وابستگی اپل به شرکت‌‏هایی نظیر کوالکام به منظور استفاده از چیپ‌های مودم این شرکت در گوشی‌های آیفون بعدی کاهش پیدا نماید. البته برای رسیدن به نتیجه مشخص، ممکن است اپل چندین سال به زمان احتیاج داشته باشد.

آیا با ساخت تراشه‌های مبتنی بر ARM برای لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو و رایانه‌های رومیزی مک موافق هستید؟ 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)