خانهاخبار
مقایسه کامل گوشی‌های Moto X4 و Xperia XZ1 Compact

مقایسه کامل گوشی‌های Moto X4 و Xperia XZ1 Compact

دو گوشی Xperia XZ1 Compact سونی و Moto X4 لنوو رسما معرفی شده‌اند و احتمالا در بازه قیمت میان رده‌های سطح بالا وارد بازار می‌شوند. در این مطلب سعی کرده‌ایم این دو را از هر نظر مقایسه کنیم.
۱۳۹۶/۷/۹
image

کمپانی سونی ماه گذشته چند گوشی تازه‌اش را رسما معرفی کرد. این گوشی‌ها با توجه به قیمت نهایی‌شان از ویژگی‌های فنی و ظاهری برجسته‌ای برخوردارند. Xperia XZ1 تازه‌ترین پرچم‌دار این سازنده است که سونی یک نسخه کوچک‌تر دیگر هم از آن به نام Xperia XZ1 Compact معرفی کرده است.

نسخه Xperia XZ1 Compact نسبت به قیمت پایین‌ترش از ویژگی‌های مفید بسیاری بهره می‌برد و مانند این است که Xperia XZ1 استاندارد را در قالب یک گوشی کوچک‌تر طراحی کرده باشند. این گوشی تازه همچنین رقبای قدرتمندی در بازار موبایل پیدا کرده است. همان‌طور که می‌دانید کمپانی لنوو امسال با عرضه چند گوشی از سری Moto X در تلاش است این خانواده را احیا کند. برای مثال گوشی Lenovo Moto X4 را می‌توانیم رقیب جدی Sony Xperia XZ1 Compact بدانیم. در این مطلب سعی داریم این دو گوشی را با از هر لحاظ با هم مقایسه کنیم. با ماه همراه باشید.

جدول مشخصات فنی

 

Lenovo Moto X4

Sony Xperia XZ1 Compact
ابعاد

 148.4 × 73.4 × 8 میلی‌متر (5.84 × 2.89 × 0.31 اینچ)

129 × 64 × 9.3 میلی‌متر (5.08 × 2.52 × 0.37 اینچ)

وزن

163 گرم (5.75 انس)

140 گرم (4.94 انس)

صفحه نمایش

5.2 اینچی از نوع IPS LCD

4.6 اینچی از نوع IPS LCD

وضوح تصویر

1920 در 1080 (تراکم پیکسلی 424)

 1080 در 720 (تراکم پیکسلی 319)

سیستم عامل

اندروید نوقا نسخه 7.1

اندروید 8 اوریو

حافظه داخلی

32 گیگابایت ( در برخی کشورها 64 گیگابایت)

32 گیگابایت

 حافظه جانبی

بله، تا 2 ترابایت

بله
 NFC

بله

بله
پردازنده داخلی

کوالکام اسنپ‌دراگون 630

کوالکام اسنپ‌دراگون 835

رم

3 گیگابایت ( در برخی کشورها 4 گیگابایت)

4 گیگابایت

شبکه‌های ارتباطی

GSM/ HSPA/ LTE

GSM/ HSPA/ LTE

دوربین

دوربین اصلی 12 و 8 مگا پیکسلی

حسگر سلفی 16 مگا پیکسلی

دوربین اصلی 19 مگا پیکسلی

حسگر سلفی 8 مگا پیکسلی

فیلم‌برداری4K

فیلم‌برداری 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه، کیفیت 1080 با سرعت 60 فریم در ثانیه، کیفیت 720 با سرعت 960 فریم در ثانیه (اسلوموشن)

بلوتوث

بله، نسخه 5.0

بله، نسخه 5.0

حسگر اثرانگشتبلهبله
سایر حسگرها

ژیروسکوپ، شتاب سنج، نور آمبیانس، حسگر مجاورتی

شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، حسگر مجاورتی، فشارسنج هوا

مقاومت در برابر آب

بله، IP68

بله، IP68

باتری

3000 میلی‌آمپر

2700 میلی‌آمپر

پورت

USB Type-C

USB Type-C

شارژ سریع

بله

بله
شارژ بی‌سیمخیرخیر
بازار اپلیکیشن

گوگل پلی استور

گوگل پلی استور

رنگ‌ها

آبی، مشکی

مشکی، نقره‌ای یخی، آبی، صورتی

تاریخ عرضه

اعلام نشده

4 اکتبر (12 مهر)

قیمت

475 دلار (قیمت پیش‌بینی شده)

600 دلار

گوشی Xperia ZX1 Compact سونی ازنظر عملکرد برنده میدان است. البته Moto X4 با پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 63 و 3 گیگابایت رم گوشی قوی و بسیار خوبی به شمار می‌رود اما XZ1 Compact به آخرین اسنپ‌دراگون یعنی 835 مجهز شده که اغلب پرچم‌داران بازار از آن قدرت می‌گیرند و همچنین 4 گیگابایت هم رم دارد.

در مورد عملکرد گوشی اصلا به آزمایش نیاز نیست. اگر عملکرد و سرعت گوشی برایتان در اولویت قرار دارد، Xperia XZ1 Compact بهترین گزینه برای شماست.

هر دو گوشی ازنظر حافظه داخلی تقریبا مشابه هستند. Moto X4 با 32 گیگابایت حافظه داخلی معرفی شده است اما احتمالا در برخی کشورها نسخه 64 گیگابایت آن هم در دسترس قرار می‌گیرد؛ از طرفی گوشی Xperia XZ1 Compact سونی تنها در یک نسخه 32 گیگابایتی عرضه شده است. البته حافظه داخلی در هر دو گوشی با استفاده از کارت حافظه جانبی microSD قابل ارتقاست.

صفحه نمایش، طراحی و مقاومت

image

همان‌طور که اشاره کردیم، Xperia XZ1 Compact در مشخصات فنی و داخلی این رقابت برنده شد؛ اما وقتی پای طراحی ظاهری به میان می‌آید، داستان به کلی عوض می‌شود. هر دو گوشی از صفحه نمایش IPS LCD بهره می‌برند اما Xperia XZ1 Compact وضوح تصویر 1080 در 720 ارائه می‌کند درحالی‌که وضوح تصویر گوشی Moto X4 معادل 1920 در 1080 گزارش شده است.

طراحی ظاهری گوشی تا حدودی به سلیقه کاربران وابسته است اما سعی می‌کنیم نمای کلی و اصولی آن‌ها را در نظر بگیریم. لنوو در ساخت Moto X4 از روند معمول در طراحی گوشی‌های موتورولا بهره گرفته و ماژول دوربین دوگانه آن مانند اغلب گوشی‌های این برند به شکل دایره‌ای بزرگ طراحی شده است. این گوشی برخلاف Moto Z با موتومادها سازگار نیست اما ظاهر آن تا حدودی شبیه گوشی‌های خانواده Z به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، Xperia XZ1 Compact سونی کاملا شبیه سایر گوشی‌های این سازنده به نظر می‌رسد و بدنه‌اش به‌صورت مستطیل زاویه‌دار طراحی شده است. دوربین اصلی این گوشی تازه تنها به یک لنز مجهز شده که ممکن است برای اغلب کاربران موضوع مهمی نباشد.

یکی دیگر از عوامل مهم مقایسه در این میان، میزان مقاومت این دو گوشی است. روکش هر دو پنل جلو و پشت در Moto X4 از جنس شیشه است و به همین خاطر حدس می‌زنیم میزان آسیب‌پذیری آن بیشتر باشد. هر دو گوشی Moto X4 و Xperia XZ1 Compact گواهی IP68 دریافت کرده‌اند و قادر هستند به مدت 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام بیاورند. البته هیچ کاربری گوشی هوشمندش را با خود به استخر نمی‌برد اما اگر اتفاقی گوشی‌تان را در وان انداختید یا مجبور شدید زیر بارش باران از آن استفاده کنید، لازم نیست نگران نفوذ آب و خراب شدنش باشید.

در این قسمت تصمیم گرفتیم Moto X4 را به خاطر کیفیت صفحه نمایش، برنده اعلام کنیم.

عمر باتری و شارژ

image

ظرفیت باتری در گوشی Moto X4 لنوو معادل 3000 میلی‌آمپر است درحالی‌که Xperia XZ1 Compact به باتری 2700 میلی‌آمپری مجهز شده است. البته یادتان باشد که باتری بزرگ الزاما به معنی شارژ طولانی‌تر نیست. درواقع باید بگوییم روند مصرف شارژ در این دو گوشی تقریبا یکسان پیش می‌رود چراکه Moto X4 به صفحه نمایش باکیفیت‌تری مجهز شده است و انرژی بیشتری مصرف می‌کند. هر دو گوشی همچنین به تکنولوژی شارژ سریع نسخه 3.0 مجهز شده‌اند و در مدت زمان تقریبا مشابهی کاملا شارژ می‌شوند. از طرفی هیچ‌کدام از ویژگی شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کنند.

در این قسمت هم Moto X4 به خاطر باتری بزرگ‌تر و تنها با اختلاف بسیار جزئی برنده است.

دوربین

image

دوربین اصلی هر دو گوشی ظاهرا از ویژگی‌های متعددی پشتیبانی می‌کنند اما از جهات مختلفی با هم متفاوت هستند. در ابتدا باید بگوییم Moto X4 لنوو به دوربین اصلی با لنز دوگانه 12 و 8 مگا پیکسلی مجهز شده که لنز دوم آن از نوع زاویه باز در نظر گرفته شده است. این دوربین مخصوصا برای کاربرانی مناسب است که به اعمال افکت‌های مختلفی ازجمله تار کردن پس‌زمینه (bokeh) علاقه‌مندند. جالب است بدانید لنوو تصاویر سلفی را در این گوشی موردتوجه قرار داده و حسگر آن را 16 مگا پیکسلی انتخاب کرده است.

از سوی دیگر دوربین اصلی گوشی Xperia XZ1 Compact سونی یک لنز 19 مگا پیکسلی دارد. توانایی دوربین اصلی در این گوشی بیشتر به خاطر کیفیت فیلم‌برداری آن است. این دوربین قادر است ویدیوهای 720 را با سرعت 790 فریم در ثانیه (اسلوموشن) ضبط کند. سونی یک حسگر 8 مگا پیکسلی هم در پنل جلو برای ثبت تصاویر سلفی تعبیه کرده است.

دوربین‌های هر دو گوشی از جهات مختلفی توانا هستند و ویژگی‌های متفاوتی ارائه می‌کنند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم قضاوت را دراین‌باره به کاربران بسپاریم.

نرم‌افزار

image

هر دو گوشی به سیستم عامل اندروید مجهز شده‌اند اما نسخه‌های آن‌ها متفاوت است. سیستم عامل اندروید روی گوشی‌های موتورولا معمولا با تغییرات اندکی همراه می‌شود و می‌توان ادعا کرد که تقریبا استاک است؛ اما سونی ترجیح می‌دهد اندروید را طبق میل و سلیقه خودش دستخوش تغییر کند. برخی موارد ظاهری در اندروید این دو گوشی وجود دارد که کاملا از هم متفاوت هستند. برای مثال صفحه کلید و نحوه چینش اپلیکیشن‌ها در منوی Moto X4 با آنچه در رابط کاربری Xperia XZ1 Compact وجود دارد، متفاوت است. اما در کل کمپانی سونی رابط کاربری اندروید را به اندازه سازندگانی ازجمله سامسونگ تغییر نمی‌دهد.

همان‌طور که گفتیم، تفاوت فاحشی میان نرم‌افزار دو گوشی مذکور وجود دارد. گوشی Xperia XZ1 Compact به سیستم تازه گوگل یعنی اندروید اوریو مجهز شده درحالی‌که سیستم عامل اندروید نوقا روی Moto X4 به‌صورت پیش‌فرض نصب شده است. البته این گوشی به اندروید اوریو هم به‌روزرسانی می‌شود و کاربران آن هیچ ویژگی تازه اندرویدی را از دست نخواهند داد.

البته انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در کوتاه‌ترین زمان ممکن از تغییرات رابط کاربری مهم‌تر است. یکی از نقاط قوت کمپانی موتورولا هم همین موضوع است که معمولا فایل به‌روزرسانی نرم‌افزاری را پیش از سونی برای گوشی‌هایش منتشر می‌کند. به همین خاطر هر دو گوشی Moto X4 و Xperia XZ1 Compact را در این مورد هم‌تراز می‌دانیم.

عرضه و قیمت نهایی

هیچ‌کدام از این دو گوشی به‌یک‌باره عرضه نشدند و سازندگانشان ظاهرا قصد دارند این روند تدریجی ورود به بازار را ادامه دهند.

گوشی Xperia XZ1 Compact سونی 600 دلار قیمت‌گذاری شده است اما Moto X4 لنوو 475 دلار قیمت دارد. البته این قیمت‌ها تقریبی است و در کشورهای مختلف ممکن است با احتساب مالیات و گمرک کمی تغییر کند. به‌هرحال Moto X4 گوشی ارزان‌تری خواهد بود و مشخصات فنی و ظاهری‌اش هم در حد یک میان رده سطح بالاست. از طرف دیگر XZ1 Compact به جدیدترین پردازنده مجهز شده است و 4 گیگابایت رم دارد. نظر شما دراین‌باره چیست؟ شما کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Asor

۱۳۹۶/۷/۱۰
از نظر باطری ایکس زد ۱ جز بهترینای باطری شد و قویترین گوشی سونی در بازدهی باطری.دوربین سونی هم با سرعت ۹۶۰ فیلم بردازری می کنه