خانهاخبار
همه‌ چیز درباره IP67: آیا آیفون‌های جدید واقعا ضد آب هستند؟

همه‌ چیز درباره IP67: آیا آیفون‌های جدید واقعا ضد آب هستند؟

آیفون‌های امسال اپل همانند آیفون‌های سال پیش موفق شده‌اند استاندارد IP67 را کسب کنند. اما این استاندارد واقعا به چه معناست؟ آیا آیفون‌ 8 و 10 کاملا در برابر آب و گرد و غبار مقاومند؟
۱۳۹۶/۷/۹

اپل ماه گذشته از آیفون 10، آیفون 8 و آیفون 8 پلاس رونمایی کرد. این سه گوشی جدید اپل همانند آیفون 7 و آیفون 7 پلاس در مقابل آب و گرد و غبار مقاوم هستند و هر سه آن‌ها مانند آیفون‌های سال پیش دارای درجه حفاظت یا همان آی‌پی کد IP67 هستند. اما شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که درجه حفاظت IP67 دقیقا به چه معناست؟

آیا IP67 به معنای ضد آب بودن آیفون‌های جدید است؟

image

درجه حفاظت IP67 در آیفون 8 نشان‌دهنده حفاظت ورودی است. کد 67 نشان می‌دهد که آیفون‌های جدید کاملا در برابر ورود گرد و غبار مقاومند و همچنین تا سقف 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب می‌توانند دوام بیاورند. عدد اول، 6، نشانه‌ی درجه مقاومت در برابر گرد و غبار و عدد دوم، 7، نشان‌دهنده درجه مقاومت در برابر آب است. بنابراین آیفون‌های جدید تنها در برابر آب مقاومند و «ضد آب» نیستند. این درجه مقاومت در برابر آب که مشابه آیفون‌های سال پیش است، بالاترین درجه ممکن برای دستگاه‌های الکترونیکی نیست. پرچم‌داران سایر شرکت‌ها مانند گلکسی اس 8، گلکسی نوت 8 و ال‌جی وی 30 دارای درجه حفاظت IP68 هستند که از درجه حفاظت آیفون‌های جدید بالاتر است.

مقاومت در برابر آب یا مایعات؟

نکته مهم و قابل توجه این است که درجه حفاظت دستگاه شما به معنای این نیست که دستگاهتان در مقابل تمامی انواع مایعات مقاومت می‌کند. آب تحت فشار به راحتی می‌تواند لایه مقاومت در برابر آب دستگاهتان را شکسته، به درون دستگاهتان نفوذ کرده و در نتیجه به قطعات داخلی آن آسیب برساند. همچنین این درجه مقاومت به هیچ وجه برای آب‌های شور (مانند آب دریا) تعیین نشده است. بنابراین آیفون 8 یا آیفون 10 خود را به هوای مقاومتش در برابر آب با خود به ساحل و دریا نبرید و فکر نکنید که به خاطر درجه حفاظت IP67 آن هیچ اتفاقی برایش نخواهد افتاد. اگر آیفونتان در آب دریا/آب شور افتاد، سریعا آن را از آب خارج کنید و حتی اگر مشاهده کردید که دستگاه هنوز به خوبی کار می‌کند، باز هم آن را با آب تمیز کاملا شسته و به خوبی خشکش کنید. اگر آیفونتان در هر مایع دیگری به جز آب معمولی افتاد نیز همین دستورات را تکرار کنید.

ضعف به مرور زمان

image

آیفون 10 و آیفون 8 به خاطر استفاده از واشرهای لاستیکی برای جلوگیری از ورود آب توانسته‌اند به درجه حفاظت IP67 دست پیدا کنند. به این توجه کنید که درجه حفاظت دستگاه‌ها به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و نباید انتظار داشته باشید یک دستگاه دو سال کار کرده به اندازه یک دستگاه نو در برابر آب از خود مقاومت نشان دهد. علاوه بر این توجه کنید که اگر بر اثر افتادن آیفونتان بدنه یا شاسی آن دچار ضربه، آسیب یا هر تغییری شود، مطمئنا درجه حفاظت آن نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می‌یابد.

بدون ضمانت!

با وجود اینکه اپل در تبلیغات گوشی‌های جدیدش بر روی مقاوم بودنشان در برابر آب مانور فراوانی می‌دهد، اما اگر آیفونتان به خاطر نفوذ هر مایعی آسیب ببیند به هیچ وجه شامل خدمات پس از فروش نخواهد شد. این شیوه‌نامه فقط مختص آیفون 10 یا آیفون 8 نیست و اپل در آیفون 7 و آیفون 7 پلاس نیز همین رویه را در پیش گرفته است.

نظر شما در مورد درجه حفاظت IP67 آیفون چیست؟ به نظرتان آنچنان که در موردش بحث می‌شود، کارآیی دارد؟ فکر می‌کنید که بهتر است اپل تعمیر آسیب‌های ناشی از ورود مایعات به گوشی را نیز جزو خدمات پس از فروشش قرار دهد یا خیر؟ نظرتان را با سایر کاربران جی‌اس‌ام در میان بگذارید.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

محمد

۱۳۹۷/۱۰/۹
هرکس گوشی دیگی با ایفون مقایسه کنه یعنی اون شخص تا حالا ایفون بدست نگرفته

علی SAMSUNG A

۱۳۹۶/۷/۱۰
هواوی اسباب بازی خوبه هه هواوی نمیتونه با هنگ تی سی رقابت کنه چه برسه به اپل با سامسونگ که اصلا نمیتونه رقابت که یه حرفی بزن مردم نخندن بهت

saeed666

۱۳۹۶/۷/۱۰
اپل هر چی میزنه معنای واقعی اون محصول رو میده.مثلا ضد آب که میگین واقعا ضدآب فابریک هس روش نسبت به کمپانی های دیگر بیشتر کار شده و آزمایش شده مطمعا باشین

آرش

۱۳۹۶/۷/۱۰
بدونِ ضمانت؟؟؟!!! :)

Saman

۱۳۹۶/۷/۹
آره دیگه آیفون بده ولی nova 2plus عالیه??????