خانهاخبار
آیا باید آیفون یا آیپدمان را به iOS 11 آپدیت کنیم؟

آیا باید آیفون یا آیپدمان را به iOS 11 آپدیت کنیم؟

هفته گذشته شاهد انتشار رسمی نسخه نهایی iOS 11 بودیم. هنوز شمار زیادی از کاربران برای مهاجرت به آخرین نسخه از سیستم عامل همراه اپل تردید دارند. در این مقاله از دلایل لازم برای نصب iOS 11 گفته ایم و از اینکه چه کسانی باید از نصب آن خودداری بکنند.
۱۳۹۶/۷/۸

چندی پیش اپل آخرین نسخه از سیستم عامل موبایلی خود یعنی iOS 11 را به طور رسمی برای آیفون، آیپد و آیپاد تاچ منتشر کرد. iOS 11 صدها قابلیت جدید دارد و نسبت به نسخه پیشین خود به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.

اگر شما هنوز نسبت به‌روز رسانی سیستم عامل دستگاه خود به iOS 11 تردید دارید، در این مقاله می‌توانید با چند دلیل برای نصب iOS 11 و همچنین دلایلی برای عدم نصب این نسخه از سیستم عامل موبایلی اپل آشنا شوید، دلایلی که می‌توانند شما را برای گرفتن تصمیمی آگاهانه‌تر یاری کنند.

image

چرا باید همین حالا اقدام به نصب iOS 11 بکنیم؟

۱- ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید خیره کننده

image

iOS 11 یک به‌روز رسانی انقلابی برای iOS قلمداد می‌شود و بیشتر تمرکز آن بر بهبود بازدهی آیپد معطوف شده است. در این نسخه از سیستم عامل همراه اپل، صفحه قفل (لاک اسکرین) و نوتیفیکیشن سنتر یکپارچه شده، می‌توان کنترل سنتر را شخصی سازی کرد و شاهد بازطراحی‌های ریز و درشت دیگری در اپلیکیشن‌های مختلف اپل هستیم. علاوه بر این یک تغییر عمده در طراحی iOS 11 روی داده است. اگر کمی به عقب بازگردیم و نگاهی به iOS 7 بیندازیم، متوجه می‌شویم که در این نسخه از سیستم عامل iOS، تمام هم و غم اپل به کوچک‌سازی و مینیمالیسم اختصاص یافته بود، حال آنکه ویژگی‌ها و قابلیت‌های پرشمار iOS 11 خبر از سیستم عاملی بزرگ و جسور می‌دهند. این ویژگی عمده با کاهش تراکم اطلاعات همراه شده و در بازطراحی کاملا جدید اپ استور به شدت مشهود است.

در آیفون، iOS 11 قابلیت‌هایی را که پیش‌تر در iOS 10 شاهد معرفی آن بودیم، بهبود بخشیده است. قابلیت‌هایی که در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید:

  • صفحه قفل و نوتیفیکیشن سنتر با هم ادغام شده‌اند، بنابراین شما می‌توانید با یک سوایپ ساده به سمت بالا در صفحه قفل، تمامی نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنید.
  • کنترل سنتر و همه تنظیمات آن در قالب یک صفحه در اختیار کاربر قرار گرفته و دیگر نیازی به اسکرول بین سه صفحه نیست. تایل‌ها یا کاشی‌هایی در کنترل سنتر تعبیه شده که آیکون‌های موردنظر درون آن‌ها جای گرفته‌اند و می‌توان با لمس سه بعدی این آیکون‌ها به اطلاعات بیشتری از آن‌ها دسترسی پیدا کرد.
  • کشوی اپلیکیشن‌ها یا اپ دراور در اپلیکیشن iMessage دستخوش تغییر شده تا استفاده از آن برای کاربران آسان‌تر شود.
  • هم اکنون شما می‌توانید در محیط اپلیکیشن Messages با استفاده از اپل پی (Apple Pay) برای سایر کاربران این اپلیکیشن، پول واریز کنید.
  • قابلیت همگام‌سازی داده‌ها در دستگاه‌های مختلف در نسخه جدید iOS امکان پذیر شده و با استفاده از سیستم رایانش ابری آیکلاد (iCloud) می‌توان داده‌های iMessage، سیری و اپلیکیشن فوتوز (Photos) را با هم همگام کرد. یعنی به طور مثال اگر اقدام به حذف پیامی از iMessage بکنید، این پیام از آیپد و مک‌بوک شما هم پاک می‌شود.
  • در iOS 10 سیری صدای طبیعی‌تری دارد و می‌تواند به چند زبان زنده دنیا از جمله فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و چینی عبارات مورد نظر کاربر را ترجمه کند. علاوه بر این شکل و شمایل این دستیار صوتی مجازی هم کمی بهتر شده و از اپلیکیشن‌های QR code نیز پشتیبانی می‌کند.
  • اپل استور هم دستخوش تغییرات اساسی شده و اپل با بازطراحی کامل آن خواسته که هر چه بیشتر آن را به اپل موزیک (Apple Music) شبیه بکند. در اپل استور جدید زبانه‌ها یا تب‌های جدیدی با نام‌های امروز (Today)، اپ‌ها (Apps) و بازی‌ها (Games) اضافه شده است.
  • قابلیت جدیدی با نام « Do not Disturb While Driving» یا «هنگام رانندگی مزاحم نشو» به iOS 11 اضافه شده که به طور خودکار در هنگام رانندگی تمامی نوتیفیکیشن‌ها را غیرفعال می‌کند.
  • زمانی که می‌خواهید از صفحه آیفون خود اسکرین‌شات بگیرید، می‌توانید در گوشه پایین سمت چپ گوشی، پیش نمایشی کوچک از آن را مشاهده کنید. با لمس آن قادر خواهید بود که اسکرین شات را پیش از ذخیره با به اشتراک گذاری با سایر کاربران، ویرایش کنید.
  • اپلیکیشن فایلز (Files) هم جایگزین اپلیکیشن آیکلاد درایو (iCloud Drive) شده است.

آیپد هم سرانجام با دریافت iOS 11 می‌تواند به بهره‌وری شایسته خود برسد. در ادامه می‌توانید با قابلیت‌ها و ویژگی‌های برگزیده نسخه جدید سیستم عامل iOS برای آیپد آشنا شوید:

  • یک داک جدید همانند داک سیستم عامل مک در نسخه جدید iOS برای آیپد در نظر گرفته شده که به شما اجازه می‌دهد بیشتر از 6 آیکون را در آن جای دهید. هم چنین در این داک می‌تواند آخرین اپلیکیشن‌های باز شده را هم مشاهده کنید.
  • با کشیدن اپلیکیشن‌های موردنظر از داک به روی صفحه و رها کردن آن‌ها می‌توانید از قابلیت Slide Over که امکان استفاده از دو اپلیکیشن به طور هم‌زمان را فراهم می‌کند، استفاده کنید.
  • اپ سوییچر (App Switcher) جدیدی در این نسخه از سیستم عامل iOS وجود دارد که داک، کنترل سنتر، اسپسز (Spaces) و اپلیکیشن‌ها را با هم ادغام کرده است.
  • شما می‌توانید فایل‌ها، لینک‌ها، متون و تصاویر را بین دو اپلیکیشن، کشیده و رها (Drag & Drop) کنید.
  • اکنون در iOS 11 می‌توانید با استفاده از اپل پنسل، در اپلیکیشن نوتز (Notes) یا Mail در هر جایی که خواستید، اشکال مختلف را بین خطوط متنی ترسیم کنید.
  • با زدن نوک اپل پنسل روی صفحه قفل آیپد هم می‌توانید به طور مستقیم، آخرین یادداشت خود را در اپلیکیشن نوتز باز بکنید.

۲- اپلیکیشن‌های ARKit

image

یکی از هیجان‌انگیزترین قابلیت‌های iOS 11 فریم‌ورک ARKit است. اپل با عرضه ARKit فریم‌ورک پایه‌ای را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد که آن‌ها می‌توانند برنامه‌های خود را روی آن سوار کنند و از انجام کارهای پیچیده بی‌نیاز شوند. تا حدودی می‌توان گفت عرضه ARKit درست مانند معرفی اپل استور می‌تواند عصری جدید برای ظهور دسته‌ای تازه از اپلیکیشن‌ها رقم بزند. زمانی که اپل استور معرفی شد، اپلیکیشن‌های تاچ‌اسکرین به سرعت توسعه یافتند، حال آنکه انتظار می‌رود با معرفی فریم‌ورک تازه اپل شاهد سیل عظیمی از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده باشیم.

ما در حال حاضر هم به شماری از نمونه‌های واقعی قابلیت‌های حیرت انگیز فریم‌ورک ARKit دسترسی داریم، قابلیت‌هایی از جمله تور هوایی سه بعدی یا Flyover mode در اپلیکیشن مپز (Maps) که توانسته‌اند تجربه شگفت انگیز واقعیت افزوده را در برابر دید کاربران قرار دهند. به تازگی نیز اپل، برخی از اپلیکیشن‌های قدرت یافته از ARKit را معرفی کرده تا ما را به گوشه‌ای از آنچه باید منتظرش باشیم، آشنا کند که از جمله آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن‌های IKEA و Food Network اشاره کرد.

برخی از گمانه‌زنی‌ها از این حکایت دارند که اپل با معرفی فریم‌ورک ARKit می‌خواهد زمینه لازم را برای معرفی عینک‌های واقعیت افزوده خود که شایعات پیش‌تر از آن خبر داده‌اند، فراهم کند اما آنچه در حال حاضر برای ما روشن است این است که ARKit حرکت جدی اپل برای ورود به قلمرو واقعیت افزوده است. فعلا آیفون برای تجربه واقعیت افزوده، دستگاه کاملی به نظر می‌رسد و بعید است که در آینده نزدیک شاهد معرفی یک عینک واقعیت افزوده توسط اپل باشیم. بنابراین بی‌صبرانه منتظریم تا ببینیم که توسعه دهندگان چگونه از این فریم‌ورک برای باز کردن پای واقعیت افزوده به آیفون‌ها و آیپدهای ما استفاده خواهند کرد.

متاسفانه اپلیکیشن‌های ARKit روی تمامی آیفون‌ها و آیپدهای سازگار با iOS 11 در دسترس نخواهند بود. اما اگر دستگاه شما می‌تواند از این قابلیت برخوردار شود، اپلیکیشن‌های ARKit یکی از بهترین دلایل برای مهاجرت به iOS 11 است.

۳- سیستم عامل iOS 11 باعث کندی دستگاه شما نمی‌شود

به نظر می‌رسد که یکی از پر رنگ‌ترین دغدغه‌های کاربران به ویژه پس از تجربه به‌روز رسانی iOS 9 این است که نسخه جدید سیستم عامل iOS با تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید و پرشمارش می‌تواند باعث کندی دستگاه شما شود. با این حال، بر اساس چندین آزمایش سرعت، بعید به نظر می‌رسد که iOS 11 باعث کاهش سرعت دستگاه از جمله دستگاه‌های قدیمی‌تر شود.

البته گفتنی است که نباید انتظار داشته باشید iOS 11 باعث بهبود سرعت آیفون یا آیپد شما بشود. گزارش‌های کاربران هم بر این نکته صحه گذاشته و تاکنون کسی شاهد بهبود قابل توجهی در سرعت دستگاه خود نبوده است.

۴- در iOS 11 دیگر خبری از باگ‌های نرم افزاری نیست

چندین سال قبل، اولین نسخه از به‌روز رسانی بزرگ iOS با باگ‌های مختلف نرم افزاری همراه بود. اپل اما چندی قبل برای پیش گیری از وقوع هرگونه مشکل، نسخه بتای iOS را پیش از انتشار رسمی iOS 11 عرضه کرد تا سیستم عامل موبایلی خود را مورد سنجش قرار دهد، چیزی که پیش‌تر تنها محدود به توسعه دهندگان بود. بر اساس تجربه و بازخوردی که کاربران با سر و کله زدن با iOS 11 GM منعکس کرده‌اند، می‌توان با اطمینان خاطر گفت که iOS 11 یکی از بهترین به‌روز رسانی‌های بزرگ نرم افزاری است که اپل تاکنون برای آیفون و آیپد منتشر کرده است.

چرا باید از نصب iOS 11 خودداری کنیم؟

۱- کسانی که از نسخه‌های جیلبریک شده iOS استفاده می‌کنند

در حالی که مدت زیادی از زمان انتشار آخرین جیلبریک می‌گذرد، بعید به نظر می‌رسد که به همین زودی‌ها شاهد انتشار جیلبریک iOS 11 باشیم. جیلبریک Yalu، اولین و تنهاترین جیلبریک iOS 10 اواخر سال میلادی گذشته و سه ماه و اندی پس از انتشار رسمی iOS 10 منتشر شد. اگر شما هم اکنون از یک نسخه جیلبریک شده iOS 10 یا iOS 9 روی دستگاه خود استفاده می‌کنید، برای اینکه قابلیت‌های کار راه بنداز جیلبریک را از دست ندهید بهتر است که دست نگه دارید و از نصب iOS 11 خودداری کنید.

یکی از قوانین طلایی جیلبریک این است که همان جایی که هستید بمانید، بنابراین از به‌روز رسانی دستگاه خود به آخرین نسخه سیستم عامل iOS خودداری کنید تا دستگاه شما جیلبریک شده باقی بماند.

۲- کسانی که چندین اپلیکیشن‌های 32 بیتی در فهرست اپ‌های محبوب خود دارند

همان طور که احتمالا اطلاع دارید، اپلیکیشن‌های 32 بیتی روی iOS 11 پشتیبانی نخواهند شد. بنابراین اگر تاکنون اپلیکیشن‌های محبوب 32 بیتی شما برای سازگاری با iOS 11 به‌روز رسانی نشده‌اند، با نصب iOS 11 روی آیفون یا آیپد خود نمی‌توانید از آن اپلیکیشن استفاده کنید. بنابراین بهتر است پیش از نصب iOS 11 اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن محبوبتان در لیست اپلیکیشن‌های سازگار با iOS 11 موجود باشد. اگر هم نتوانستید نام اپلیکیشن مورد نظر خود را در این فهرست بیابید، جای نگرانی نیست و می‌توانید یک اپلیکیشن مشابه با آن را که با iOS 11 سازگار است، پیدا کرده و به طور موقت از آن استفاده کنید. بنابراین اپلیکیشن‌های 32 بیتی نباید سد راه شما برای مهاجرت به iOS 11 شوند.

نظر شما چیست؟

اگر تا به حال اقدام به نصب iOS 11 کرده‌اید، لطفا تجربه‌ها و توصیه‌های خود را در بخش نظرها با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید و بگویید که کدام‌یک از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید این سیستم عامل توانسته شما را حسابی سر ذوق بیاورد.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (31 نظر)

...

۱۳۹۸/۳/۱۴
اگه اپدیت نکنیم روی وی پی ان تاثیر میزاره؟من وی پی انم وصل نمیشه یکی ک بلده میشه کمک کنه؟??‍♀️ایفون 8عه

امین

۱۳۹۷/۲/۲۳
سلام دوستان.یه سوال داشتم.ورژن ایپد من ios 8 هستن و جلبریکه،اگه اپدیت کنم به ios 11 تمام برنامه ها و بازیهای جلبریک پاک میشن؟و ایا بنظرت اپدیت کنم به ورژن ۱۱ یا خیر.با تشکر

Niloo

۱۳۹۶/۷/۲۰
سلام
من iOS 11.0.3 رو نصب كردم ولي هنوز بعد از ٣ هفته تغيير نكرده چرا واقعا؟

سجاد

۱۳۹۶/۷/۱۲
کاش آپ نمیکردم..مصرف باتریم وحشتناک شده..وای وافایمم تندتندروشن میشه بابلوتوث..نرم افزارامم خیلی لگ داره هرچند با 11 سازگارشدن..گوشیم 6

کاربر جی اس ام

۱۳۹۶/۷/۱۱
سلام
من گوشیم SE هست به IOS 11 که آپدیت کردم یه خورده داغ میکرد ولی وقتی آپدیت بعدیش اومد ینی 11.0.1 این مشکل رفع شد ولی کماکان مشکل خاموش نشدن وای فای بلوتوث رو توی کنترل سنتر هنوز داره ینی باید بری توی Setting اونارو خاموش کنی.
در کل باید بگم از این آپدیت جدید خیلی خوشم میاد یه جورایی محیط نرم افزاری گوشی رو قشنگ و کارآمدتر کرده و مطمئنن در آپدیت های بعدی هم بهتر و بهتر میشه
موفق باشید