خانهبررسی‌ها
بررسی اولیه آیفون 10 (iPhone X)

بررسی اولیه آیفون 10 (iPhone X)

در سالگرد 10 سالگی آیفون شاهد معرفی 3 آیفون بودیم که در این بررسی در مورد سردمدار آن‌ها یعنی iPhone X که آیفون 10 نامیده می‌شود صحبت می‌کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۶/۲۱

بالاخره به روزی رسیدیم که اپل نسل دهم گوشی‌های آیفون را معرفی کرد. در مراسم اپل شاهد معرفی سه گوشی‌ایفون بودیم که آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون X یا همان آیفون 10 نام گرفتند. در این مقاله به بررسی اولیه آیفون 10 می پردازیم و بررسی کامل هر سه گوشی را به زمان ورود آن‌ها به ایران موکول می کنیم.

image

طراحی

آیفون در یکی دو سال اخیر به شدت پیرو راه کمپانی‌های دیگر شده است. سال قبل با استفاده از دوربین دوتایی و سال قبلش با معرفی نسخه پلاس اپل نشان داد که بعد از استیو جابز هیچ ترسی از دنبال کردن کمپانی‌های دیگر و نوآوری‌هایشان ندارد. امسال اپل در بخش صفحه‌نمایش از چند کمپانی دیگر پیروی کرده و صفحه‌نمایشی کاملا بدون حاشیه برای آیفون در نظر گرفته است. قاب جلوی آیفون 10 تماما از صفحه‌نمایش ساخته شده و تنها بخشی در بالای گوشی برای قرار گرفتن دوربین و سنسورها در نظر گرفته شده است.

image

بر خلاف آنچه تا امروز در گوشی‌های آیفون دیده بودیم دیگر خبری از فلز در قاب پشتی دستگاه نیست و اپل تصمیم گرفته تا از شیشه برای این آیفون جدید بهره ببرد. به اینکه تا چه حد این شیشه مقاوم است و یا اینکه تا چه حد لیز است و یا تا چه حد اثرانگشت را جذب می‌کند زمانی پی می‌بریم که گوشی وارد بازار شده باشد و با آن کار کرده باشیم. اپل در ساخت این گوشی شیشه‌ای باید آن‌قدر خوب کار کرده باشد تا مانند آیفون 4 برایش دردسرساز نشود. فریم اطراف گوشی از فلز ساخته شده و این تنها بخشی است که هنوز فلزی باقی مانده.

image

بر خلاف نسل‌های قبل خبری از کلید فیزیکی Home هم در این گوشی نیست و با اولین آیفونی روبرو هستیم که این کلید معروف را در قاب جلویش ندارد. پیش از این از روی عکس‌ها و شایعاتی که منتشر شده بود همه این تصور را داشتند که با حذف کلید هوم از قاب جلو سنسور اثرانگشت به کلید پاور منتقل می‌شود؛ اما این حدس و گمان‌ها درست از آب در نیامد و اپل با حذف کلید Home سنسور اثرانگشت را هم از آیفون حذف کرد.

image

ضد آب و ضد گرد و غبار بودن هم از ویژگی‌های خوب این محصول به شما می‌رود که آن را هم راستا با دیگر پرچم‌داران بازار قرار داده است.

image

در مجموع آیفون ایکس به نظر آیفونی خوش دست و خوش ساختی می‌رسد و با توجه به بدون حاشیه بودن صفحه‌نمایشش انتظار داریم شاسی جمع‌وجور و خوش‌دستی داشته باشد؛ اما اجازه دهید نظر نهایی خودمان را در مورد خوش‌دستی این گوشی زمانی بدهیم که با گوشی کار کردیم. این آیفون در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای عرضه می‌شوند که می‌توانید این دو رنگ را در عکس‌های زیر مشاهده کنید.

image

صفحه‌نمایش

مهم‌ترین تغییر این آیفون نسبت به نسل‌های قبلی در صفحه‌نمایش است. صفحه 5.8 اینچی این گوشی تمام قاب جلو به جز نوار باریکی در بالا را پوشانده است. جنس این صفحه‌نمایش از سوپرآمولد است که سوپر رتینا نامیده می‌شود و از تمام مزایای یک صفحه اولد از جمله کنتراست بالا، دقت بالای رنگ و عمق زیاد رنگ مشکی بهره می‌برد. این صفحه نمایش کیفیتی برابر 2436×1125 پیکسل دارد. این کیفیت برای این صفحه‌نمایش تراکم پیکسلی 458 پیکسل در اینچ را به همراه آورده است. مانند تمام پرچم‌داران بازار پشتیبانی از HDR 10 در این صفحه‌نمایش با کیفیت گنجانده شده و علاوه بر این مانند نسل قبلی پشتیبانی از لمس سه بعدی هم در نظر گرفته شده است.

image

نرم‌افزار

سیستم‌عامل دستگاه طبق انتظار آی او اس است. اما این آی او اس کمی با آنچه که در گوشی‌های آیفون 8 می‌بینیم تفاوت دارد. برای روشن شدن صفحه‌نمایش کافی است روی آن ضربه بزنید و برای باز کردن صفحه قفل کافی است خطی را که پایین صفحه‌نمایش قرار گرفته بالا بکشید. اما به چه روشی می‌توان از یک برنامه خاص بیرون آمد و به صفحه اصلی رفت؟ برای اینکار باید از بالا کشیدن انگشت روی صفحه‌نمایش استفاده کنید منتهی به لطف تکنولوژی لمس بعدی صفحه‌نمایش توانایی تشخیص میزان فشاری را دارد که به آن برای اسکرول کردن یا خروج از برنامه وارد می‌کنید.

image

در بخش نرم‌افزار اپل از ویژگی جدیدی در iPhone X رونمایی کرد که Animoji نام دارد. شاید ابتدا تصور کنید که این یک اموجی کارتونی متحرک است اما حقیقت این است که آیفون 10 از سنسورهای تشخیص چهره برای تشخیص حالت چهره شما و متناسب کردن رفتار حرکتی اموجی ها با حالت چهره شما استفاده می‌کند. این اموجی های متحرک در iMessage  حضور دارند.

برای باز کردن قفل دستگاه دیگر خبری از تاچ آی دی نیست و در عوض کاربر می‌تواند از چهره‌اش برای باز کردن قفل دستگاه استفاده کند. اپل از تعدادی سنسور پیشرفته و نرم‌افزاری که در سه بعد قادر به تشخیص چهره کاربر است برای اینکار استفاده کرده. برای فعال شدن این ویژگی هم تنها کاری که باید انجام دهید برداشتن گوشی از روی میز و نگاه کردن به آن است. اپل ادعا می‌کند تاچ آی دی امنیت کمتری از روش تشخیص چهره دارد زیرا به صورت رندوم از هر 50 هزار نفر 1 نفر امکان باز کردن قفل دستگاه شما را با سنسور اثرانگشت خودشان دارند اما در تشخیص چهره امنیت بیشتر می‌شود و از هر 1 میلیون نفر 1 نفر امکان باز کردن قفل صفحه را با چهره‌ای به جز چهره شما خواهد داشت. یکی از بخش‌های امنیتی دیگری که اپل در مراسم روی آن مانور داد باز نشدن قفل صفحه با عکس است بدین صورت که حتما باید کاربر جلوی دوربین قرار بگیرد تا قفل صفحه‌نمایش باز شود علاوه بر این Face ID می‌تواند تفاوت‌های چهره کاربر را شناسایی کند و همچنین اگر کاربر کلاه بر سر داشته باشد یا عینک زده باشد امکان شناسایی برایش وجود دارد. نکته مهم در مورد این بخش باز نشدن قفل صفحه با بسته بودن چشمان کاربر است بدین صورت هیچ‌کس زمانی که خواب باشید نمی‌تواند قفل صفحه گوشی شما را باز کند.

image

سخت‌افزار

در این بخش اپل یک پردازنده جدید به نام A11 Bionic معرفی کرد. این پردازنده یک 6 هسته‌ای از دو هسته با سرعت و مصرف بالا و 4 هسته فرکانس پایین و کم‌مصرف ساخته شده است که هر 6 تا در یک زمان قادر به فعالیت هستند. این هسته‌ها از A10 سرعت و عملکرد بهترین دارند و کنارشان پردازنده گرافیکی جدید اپل را می‌بینند که گفته شده 30 درصد از نسل قبل سریع‌تر است. این پردازنده‌های جدید اپل تنها برای پشتیبانی از بازی‌هایی نیستند که قرار است در آینده عرضه شوند بلکه شاید مهم‌ترین نقش آن‌ها در پشتیبانی از اپلیکیشن های هوش مصنوعی و واقعیت مجازی باشد.

در بخش حافظه داخلی تنها دو نسخه از این گوشی وجود دارد. مدل پایه حافظه داخلی 64 گیگابایتی دارد و اگر تصور می‌کنید به میزان حافظه بیشتری نیاز دارید نسخه 256 گیگابایتی هم در نظر گرفته شده است.

دوربین

بیرون زدگی دوربین مانند نسل قبلی به خوبی قابل لمس است اما اپل تصمیم گرفته تا برخلاف آیفون 7 پلاس دو دوربین قاب پشتی را به صورت عمودی و زیر هم قرار دهد. هر دو دوربین سنسور 12 مگاپیکسلی دارند. اندازه دهانه دیافراگم برای لنز اصلی f/1.8 و برای دوربین تلفوتو f/2.4 است. هر دو دوربین به OIS مجهزند تا در نور کم عکس‌ها کیفیت بهتری داشته باشند و ضبط ویدئوها با لرزش کمتری انجام شود. فیلم‌برداری از کیفیت 4K با 60 فریم در این دوربین گنجانده شده است. دیگر نمی‌توانیم بگوییم کنار این دو دوربین فلاش قرار دارد و باید بگوییم وسط این دو دوربین فلاش LED قرار گرفته که 4 تایی است و 2 برابر نور بهتری را از خودشان ساطع می‌کنند. ویژگی حالت پرتره هنوز هم در این دوربین قرار دارد با این تفاوت که امسال ویژگی جدید افکت نوری هم به آن اضافه شده که امکان حذف پس زمینه سوژه و سیاه کردن آن را به کاربر می‌دهد.

image

دوربین دوم گوشی که سنسور 7 مگاپیکسلی دارد اکنون به ویژگی‌ای مجهز شده که سال گذشته برای دوربین اصلی آیفون‌ها استفاده شد. اکنون کاربران آیفون 10 می‌توانند با دوربین سلفی یا همان دوربین دوم هم عکس‌های پرتره با پس زمینه مات بگیرند.

باتری

به ادعای اپل باتری این گوشی 2 ساعت دوام بیشتری نسبت به باتری آیفون 7 دارد و دو روش برای شارژ کردن آن وجود دارد. در روش اول که استفاده از سیم و احتمالا یک آداپتور قوی است آیفون 10 در مدت 30 دقیقه 50 درصد شارژ می‌شود؛ علاوه بر این بالاخره پشتیبانی از شارژ بی سیم وارد گوشی‌های آیفون شد. برای شارژ این آیفون دو مدل شارژر عرضه می‌شود یکی از مدل کوچک است و فقط برای شارژ کردن یک آیفون استفاده می‌شود اما دومین مدل یک صفحه شارژر است و اپل آن را AirPower می‌نامد که برای شارژ کردن هم‌زمان آیفون 10، اپل واچ سری 3 و ایرپادزهای با کیس وایرلس شارژر استفاده می‌شود.

image

قیمت

قیمت پایه برای آیفون نسل دهم، که نسخه 64 گیگابایتی است، 999 دلار است که حدود 300 دلار از آیفون 8 گرانتر است و نسخه 256 گیگابایتی هم 1149 دلار قیمت‌گذاری شده است. iPhone X از 23 اکتبر پیش فروشش شروع و از 3 نوامبر عرضه می‌شود.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (104 نظر)

اشکان

۱۳۹۷/۱۰/۱۰
سلام دوستان بالاخره ایفون ایکس رو خریدم خیلی باحاله

Arezoo

۱۳۹۷/۱/۱۰
سلام من ايفون٨پلاس دارم واي خيلي عاشقش هستم عاليه بي نقص
خيلي دوس دارم آيفونxداشته باشم?

حجت

۱۳۹۶/۱۰/۲۷
یادش بخیر دلار 3900 تومنی. دیگه کم کم داریم به عدد مقدس 5000 نزدیک میشیم :(

سعید

۱۳۹۶/۹/۲۰
ایفون درسرعت وکیفیعت خوبه ولی در طراحی و قیمت وکیفیت هیچ وقت با سامسونگ مقایسه نکنید ایفون طراحی مزخرفی داره

Haiola

۱۳۹۶/۸/۲۱
داداچ 5 ملیون کجا بود....
64 گیگش 16 ملیونه
256 گیگش 23 ملیون
کاش 5 ملیون بود