خانهاخبار
سرانجام مرسدس بنز پروژه 1 معرفی شد

سرانجام مرسدس بنز پروژه 1 معرفی شد

مرسدس بنز پروژه 1، با قدرت 1000 اسب بخار و حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت، در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد.
۱۳۹۶/۶/۲۱

دیروز در مقاله‌ای به معرفی همه اطلاعاتی که از ابرخودروی مرسدس بنز داشتیم، پرداختیم. اما امروز این خودرو به صورت رسمی معرفی  شد.

image

انتظارها به پایان رسید و مرسدس بنز، پرده از چهره ابرخودرو رویایی خود برداشت. این اتفاق در اولین روز نمایشگاه فرانکفورت رخ داد تا مشتاقان دنیای خودرو، بار دیگر به وجد بیایند. پروژه 1 برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون، به زمانی کمتر از 6 ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت این خودرو به 350 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و قدرت آن هم بیش از 1000 اسب بخار است. همچنین این خودرو در صورت حرکت در حالت تمام الکتریکی، برد حرکتی 25 کیلومتری خواهد داشت.

image
image

دیتر زتچه، مدیرعامل مرسدس بنز، درباره این خودرو می‌گوید:

این خودرو، کاری می‌کند که همه خودورهای عملکردی AMG و عملکرد آنها کوچک به نظر برسند. این خودرو همچنین کاراترین نمونه در میان همه رقیبان است.

image
image

هرچند پیش از این با تصاویر تبلیغاتی مختلف یک تصویر کلی از این خودرو در ذهن داشتیم، و نیز اطلاعات زیادی از قوای محرکه آن به دست آورده بودیم، اما این نخستین معرفی رسمی پروژه 1 است که جزئیات مربوط به آن را منتشر می‌کند. آیرودینامیک بدنه این خودرو بسیار عالی است و در کنار این آیرودینامیک، زیبایی ظاهر آن هم غیرقابل انکار است.

تمام بدنه این خودرو از فیبر کربن ساخته شده است. گلگیرهای جلو، ارتفاع زیادی دارند و بالاتر از چرخ‌ها قرار گرفته‌اند. چراغ‌های عقب بسیار عریض هستند و سقف خودرو به عقب امتداد یافته و با محفظه موتورمی‌رسد. مانند خودروهای فرمول 1، یک ورودی در بالای سقف برای هوا در نظر گرفته شده که هوای خنک را به موتور می‌رساند.

image
image

اما اگر بخوهیم در مورد موتور این هیولا صحبت کنیم، باید بگوییم که این موتور تنها 1.6 لیتر حجم و 6 سیلندر دارد و به وسیله پرخوران توربوشارژر همراهی می‌شود. این موتور در خودروهای فرمول 1 مرسدس بنز به کار گرفته می‌شود و تا دور 11000 دور بر دقیقه، دور می‌گیرد. برای رسیدن به چنین چرخشی، به جای سوپاپ‌های معمولی رایج، از سوپاپ‌های پنوماتیک استفاده شده است. البته این موتور برای آنکه بتواند در یک خودروی خیابانی مورد استفاده قرار گیرد، تغییراتی را تجربه کرده است؛ تغییراتی از جمله در میل لنگ و پیستون‌ها.

image
image

این موتور با توربوشارژر الکتریکی تغذیه می‌شود که به گفته مرسدس بنز، 40 درصد کارایی بیشتری دارد. برای این توربوشارژر، یک موتور الکتریکی مجزا در نظر گرفته شده تا همیشه بهترین عملکرد را ارائه دهد. همچنین یک موتور الکتریکی دیگر در کنار موتور 6 سیلندر درون سوز قرار گرفته که مجموع خروجی آن را به 671 اسب بخار می‌رساند. تمام این نیرو، به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

البته این همه ماجرا نیست. مرسدس دو موتور الکتریکی هم در محور جلو تعبیه کرده که هر کدام به یک چرخ تعلق دارند. هرکدام از این موتورها قادر است 161 اسب بخار قدرت تولید کند و تا دور موتور 50000 دور بر دقیقه هم به چرخش ادامه دهد. قدرت در باتری‌های لیتیوم یونی ذخیره می‌شود و به گفته آقای زتچه، 80 درصد نیروی ترمز در چرخ‌های جلو قابلیت بازیابی و ذخیره شدن را دارد. وزن باتری‌ها به تنهایی به 100 کیلوگرم می‌رسد. همچنین سیستم الکتریکی در ولتاژ 800 ولت کار می‌کند که به گفته مرسدس بنز، دو برابر ولتاژ معمول در خودروهای پلاگین هیبرید است.

image

همان طور که قبلا اعلام شده بود، تولید این ابرخودرو به 275 نسخه محدود می‌شود که همه آنها با قیمت 2.27 میلیون دلار به فروش رفته‌اند که می‌تواند موجب افسوس و ناراحتی بسیاری از طرفداران مرسدس بنز شود.

نیروی موتور پروژه 1 از طریق یک جعبه دنده 8 سرعته نیمه اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود که به صورت اختصاصی برای این خودور توسعه یافته و قابیت کنترل با شیفترها را دارد. چرخ‌های جلو 19 اینچ قطر و 10 اینچ عرض دارند در حالی که این اعداد در چرخ‌های عقب به 20 و 12 اینچ می‌رسد. بر روی این چرخ‌ها، لاستیک‌های ساخت میشلن تعبیه می‌شود. ترمزهای کربن سرامیک هم به صورت استاندارد برای این خودرو عرضه می‌شود.

image
image

فرمان پروژه 1 هم با الهام از فرمان خودروهای فرمول 1 توسعه یافته است. دو نمایشگر در داخل کابین دیده می‌شوند که یکی در بالای فرمان قرار گرفته و نقش صفحه آمپر را ایفا می‌کند و نمایشگر دیگر هم در مرکز داشبورد است. داخل کابین پروژه 1 چندان شلوغ و پر زرق و برق نیست چراکه وسایل اضافی برای کاهش وزن در این کابین وجود ندارند. دو صندلی در داخل کابین وجود دارد که البته قابلیت جابه‌جایی ندارند ولی به جای آنها، پدال‌ها و فرمان قابلیت تنظیم در جهات و مکان‌های مختلف را دارند که به گفته مرسدس بنز، برای همه رانندگان به راحتی قابل تنظیم است.

image
image

مرسدس بنز پروژه 1 دقیقا همان چیزی است که انتظارش را داشتیم. یک خودروی با تکنولوژی بالا که محدودیت‌های خودروهای خیابانی را بالا می‌برد و تعریف جدیدی برای یک خودروی عملکردی ارائه می‌کند و عملکردی مانند خودروهای فرمول 1 را به خیابان‌ها می‌آورد.

 

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

yashar2080

۱۳۹۶/۶/۲۲
یا همون به اختصار مکلارن p1

pooyan

۱۳۹۶/۶/۲۱
خداییش شتاب اولیه پراید مخصوصا دنده یک و دو اینو قورت میده . دیگه از امنیت راننده مسافر که دیگه هیچی نگم

saeed

۱۳۹۶/۶/۲۱
به گفته دوستمون این که کلا پاگانی هست
فقط ارم بنز وسط داره :joy::joy::joy:

yashar2080

۱۳۹۶/۶/۲۱
مک لارن پروژه 1

وحید

۱۳۹۶/۶/۲۱
زبان طراحیش بخصوص انحنا های روی سقفش خیلی شبیه خودروهای پاگانی هست