خانهاخبار
تحریم ادامه دارد؛ ماجرای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی این‌بار از گوگل پلی

تحریم ادامه دارد؛ ماجرای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی این‌بار از گوگل پلی

در حالی که هنوز تکلیف اپ‌های ایرانی حذف شده از اپ استور مشخص نشده و درست زمانی که مشغول تعریف و تمجید از گوگل و رفتار خوبش با ایرانی‌ها بودیم، گوگل هم اقدام به حذف تعدادی از اپ‌های محبوب ایرانی از گوگل پلی کرده است. در ادامه با جی اس ام همراه باشید.
۱۳۹۶/۶/۱۷
image

از حدود یک ماه پیش اپل اقدام به محدود کردن و حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور کرد، اقدامی که با نارضایتی و اعتراض کاربران و کسب و کار‌های ایرانی و بازخورد جهانی در این مورد شد. چه امضا ها که جمع نشد، اپل اما ککش هم نگزید. حال گوگل هم با پیروی از اپل و یا اقدامی از پیش تعیین شده تعدادی از اپ‌های ایرانی محبوب از جمله اسنپ، تپسی و اسنپ‌فود را از گوگل پلی حذف کرده است.

هرچند تفاوت تعداد اپ‌‌های حذف شده از گوگل پلی در قیاس با اپ‌استور از زمین تا آسمان است اما چیزی از تاثیر این اقدام کم نمی‌کند و احتمالا تحریم همین‌جا تمام نمی‌شود و باید انتظار حذف تعداد بیشتری از اپ‌ها را داشت.

تا این لحظه تنها سه اپ اسنپ، تپسی و اسنپ‌فود حذف شده‌اند، اما احتمال می‌رود سایر اپ‌هایی که با نقل و انتقال مالی سروکار دارند هم به زودی حذف شوند و احتمالا دیجی‌کالا، دی‌جی استایل، کارپینو، دیوار، شیپور، تخفیفان، نت برگ، الو پیک و... قربانیان بعدی تحریم خواهند بود.

گوگل به تازگی دسترسی سایت‌های ایرانی به گوگل آنالیتیکس را هم بسته بود و بسیاری به دنبال جایگزین کردن آن بودند. در حالی که برای آمارگیر گوگل جایگزین‌های بسیاری وجود دارد، جایی مطمئن‌تر از گوگل پلی برای دانلود اپلیکیشن‌های اندروید وجود ندارد. دسته‌کم در این مورد کافه بازار را داریم که تا حدی قابل اتکا و محبوب است و با نزدیک به 40 میلیون کاربر می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوگل پلی باشد (دسته‌کم برای دانلود اپ‌های داخلی)، اما در مورد اپ استور این قضیه صدق نمی‌کند چراکه استور‌های دیگر برای ارائه خدمات مشابه نیاز به دسترسی اینترپرایز به دستگاه شما دارند که می‌تواند کنترل بخشی از گوشی را در دست بگیرد و حریم شخصی شما را به‌خطر بیاندازد.

با در نظر داشتن رتبه دوم ایران در بدافزار‌های موبایل این اقدام گوگل بسیار نگران کننده است، چراکه احتمالا کاربران برای دانلود اپ به منابع نامعتبر مراجعه می‌کنند. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما اپلیکیشن دیگری را سراغ دارید که اخیرا از گوگل پلی حذف شده باشد؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (22 نظر)

Ali

۱۳۹۶/۶/۲۱
کی گفته تو اپل نمیشه ؟
خیلی راحت میشه از سایت دانلود کرد
بعد هم میری تو تنظیمات بعد general به برنامه trust میدی
همین

فاطی

۱۳۹۶/۶/۱۸
بعضی از گوشی های سامسونگ از سیستم عامل تایزن استفاده میکنن که سرعتش از ای او اس هم سریعتر کاس سامسونگ همه گوشیهاشو با این سیستم عامل میزد

masood khosrojerdi

۱۳۹۶/۶/۱۸
سلام آپدیت اندروید ۷ برای j7 prime اومده تو هند لطفا اطلاع رسانی کنید.

ورقا

۱۳۹۶/۶/۱۷
هر دم از این باغ بری میرسد

شهرام

۱۳۹۶/۶/۱۷
به نظر اپلیکیشن های ایرانی مجهز به نوعی نرم افزار جاسوسی هستند که مخفیانه از کاربران عکس و ردیابی میکنند اولین بار نرم افزار قدرتمند ضد ویروس آوست(avest) یکی از این اپلیکیشن های جاسوسی را شناسایی کرد بعد از آن بسیاری از اپ های ایرانی از پلی استور و بعدا ازگوگل پلی حذف شدند و احتمالا آلودگی این اپ ها به بدافزارهای مخرب عامل حذفیات بوده و نه تحریمها! در هر صورت گوگل و اپل نمیتوانند بدافزارهای مخرب جاسوسی را تحویل کاربرانی بدهند که به آنها اعتماد وبسادگی اطلاعات شخصی کاربران را لو دهند و همانطور که میدانید به شدت از اطلاعات کاربرانشان در سراسر دنیا محافظت میکنند و این عاملی برای محبوبیت کاربران این دو شرکت میباشد.