خانهاخبار
مقایسه LG V30 با V20 و V10: آیا سری V ال‌جی ارزش خرید دارند؟

مقایسه LG V30 با V20 و V10: آیا سری V ال‌جی ارزش خرید دارند؟

همان‌طور که می‌دانید کمپانی کره‌ای ال‌جی در کنار سری معروف G، سه سال است که گوشی‌های سری V را نیز معرفی می‌کند. این فبلت‌ها با استقبال قابل توجهی از سوی کاربران مواجه شده‌اند و هرکدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. در ادامه مشخصات V30 را با V20 و V10 مقایسه می‌کنیم و در پایان برایتان روشن می‌شود که کدامیک گزینه مناسب‌تری برای شماست.
۱۳۹۶/۶/۱۸

شاید نقطه شروع پیشرفت چشم‌گیر ال‌جی در زمینه تولید اسمارت‌فون را باید سال 2013 و همزمان با معرفی LG G2 دانست. این گوشی ثابت کرد که کمپانی کره‌ای برای رقابت با رقبا کاملا جدی بوده و جی2 تنها شروع این حرکت است. در آن تاریخ تعدادی از کمپانی‌های بزرگ سالانه دو گوشی به عنوان پرچمدار معرفی می‌کردند و همین موضوع آن‌ها را در تمام طول سال سرتیتر خبرگزاری‌ها قرار می‌داد اما ال‌جی با معرفی سالانه یک پرچمدار و ناکامی سری Pro در سراشیبی فراموشی بود تا این‌که سری V متولد شد. ال‌جی با معرفی V10 نشان داد که توانایی رقابت در گوشی‌های بزرگ‌تر را هم دارد و طبعا مهم‌ترین رقیب آن سری پلاس آیفون و نوت سامسونگ بودند.

image

سری V به خوبی مورد توجه کاربران قرار گرفت و تغییرات زیادی در سه نسخه خود از سال 2015 تا 2017 تجربه کرد که مهم‌ترین آن‌ها حذف نمایشگر دوم بود که در ابتدا به عنوان مشخصه V10 شناخته می‌شد. پس از V10، V20 معرفی شد و حالا نوبت به V30 رسیده؛ یک فبلت که تقریبا در هر زمینه‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یک گلادیاتور تازه‌نفس برای مبارزه با Galaxy Note 8 است. احتمالا تعدادی از کاربران در حال حاضر صاحب وی10 یا وی20 هستند و یا حتی قصد خرید یک گوشی از سری وی دارند اما هنوز مطمئن نیستند که کدام گزینه بهترین انتخاب برای آن‌هاست. در این مقاله قصد داریم امکانات و ویژگی‌های سه گوشی را باهم مقایسه کنیم تا اندکی روند انتخاب برای شما آسان‌تر شود. تا پایان با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 

طراحی ظاهری

image

اگر در حال حاضر صاحب وی10 هستید با نگاهی کوتاه به مشخصات وی30 متوجه برتری‌های آن در مقایسه با گوشی خودتان می‌شوید. البته که وی10 در زمان خود یکی از بهترین گوشی‌های سال بود و جنس قاب پشتی و قاب تیتانیومی اطراف گوشی فراموش‌نشدنی است اما از دکمه‌های بی‌کیفیت پشت دستگاه و لق‌زدن دکمه پاور هم نمی‌توان به سادگی گذشت!

طراحی ظاهری وی20 بر خلاف وی10 ویژگی خاص و قابل توجهی نداشت. البته منظورمان این نیست که جنس بدنه بی‌کیفیت است یا طراحی آن زشت است اما ویژگی خاصی در آن مشاهده نمی‌شود و مانند بسیاری دیگر از گوشی‌ها به بدنه‌ای فلزی و دوربین دوگانه مجهز شده است. سادگی بیش از حد گوشی می‌تواند در طولانی مدت خسته‌کننده باشد و کاربر را ترغیب به ارتقا آن به وی30 یا هر گوشی دیگری کند. به هر حال حداقل از نظر طراحی به شما حق می‌دهیم اگر بخواهید وی30 را به وی20 ترجیح دهید چون هرچقدر هم از ال‌جی متنفر باشید، نمی‌توان از نمایشگر بدون حاشیه وی30 به راحتی گذشت!

گرچه موضوع طراحی ظاهری گوشی کاملا به سلیقه افراد بر می‌گردد، از نظر ما طراحی وی30 یک سر و گردن از دو برادر کوچک‌ترش بالاتر است؛ البته در این میان ممکن است عده‌ای بدنه فلزی وی20 یا قاب چسبناک وی10 را ترجیح دهند اما همان‌طور که پیش‌تر گفتیم این موضوع کاملا سلیقه‌ای است.

 

نمایشگر

image

هرکدام از ویژگی‌های سه گوشی سری وی باهم شباهت داشته باشند باید اعتراف کنیم که در بخش نمایشگر هیچ وجه شباهتی ندارند. نمایشگر وی30 سه تغییر مهم را در مقایسه با نسخه‌های پیش تجربه کرده که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. اولین تغییر به نسبت طول به عرض گوشی برمی‌گردد؛ همان‌طور که می‌دانید پیش از این گوشی‌ها با نسبت 16 به 9 تولید می‌شدند اما این رقم در وی30 به 18 به 9 تغییر یافته و این به معنی کاهش چشم‌گیر حاشیه‌های بالا و پایین گجت است. درباره بحث کاهش حاشیه نمایشگر هم جالب است بدانید که نسبت نمایشگر به بدنه در وی10 و وی20 به ترتیب 70 و 72 درصد است در حالی که این رقم در وی30 به بیش از 81 درصد ارتقا یافته که نقطه قوت بزرگی به حساب می‌آید.

دومین و شاید مهم‌ترین پیشرفت نمایشگر وی30 در مقایسه با برادران کوچک‌ترش پنل استفاده شده در در گجت است. همان‌طور که می‌دانید سال‌هاست ال‌جی از پنل‌های IPS LCD در گوشی‌هایش استفاده می‌کند که وی10 و وی20 نیز از این قاعده مستثنی نیستند. امسال ال‌جی در تصمیمی جالب پنل OLED را جایگزین IPS کرد؛ این موضوع منجر به نمایش عمیق‌تر رنگ‌ها، افزایش عمق رنگ مشکی و دمای رنگ‌ها شد. البته که استفاده از تکنولوژی اولد یک مزیت دیگر برای وی30 به ارمغان می‌آورد که در ادامه درباره آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

image

سومین ویژگی نمایشگر وی30 که وامدار تکنولوژی اولد است، حذف نمایشگر دوم و استفاده از Always-On-Display‌ است. قطعا پیش از این ویژگی نمایشگر-همیشه‌روشن را در پرچمداران سامسونگ دیده‌اید؛ ماجرا از این قرار است که دیگر برای بازکردن دوربین یا مشاهده ساعت لازم نیست نمایشگر گوشی را روشن کنید بلکه همیشه به صورت خودکار ساعت و تعدادی میانبر از برنامه‌های منتخب روی نمایشگر نمایش داده می‌شوند. حذف نمایشگر دوم این موقعیت را در اختیار ال‌جی قرار داده که فضای اشغال‌شده به وسیله آن را حالا به نمایشگر اصلی اختصاص دهد و سایز پنل را از 5.7 اینچ به 6 اینچ ارتقا دهد در حالی که ارتفاع وی30 حدود 8 میلی‌متر و عرض آن 3 میلی‌متر حتی از وی20 هم کمتر است!

شاید عده‌ای از کاربران نگران این موضوع باشند که افزایش سایز نمایشگر موجب کاهش تراکم پیکسلی نمایشگر شده اما ال‌جی فکر این‌جا را هم کرده است. در حالی که وی20 به رزولوشن 1440 در 2560 پیکسل بر اینچ و تراکم پیکسلی 513 PPI مجهز شده، این ارقام برای وی30 به 1440 در 2880 پیکسل و 537 PPI‌ رسیده است! در نهایت اگر بیش از حد شیفته نمایشگر دوم وی20 یا وی10 هستید می‌توانید از خرید وی30 امتناع کنید اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنل اولد وی30 شما را ناامید نخواهد کرد!

 

عملکرد سخت‌افزاری و دوربین

image

در مقاله مقایسه وی30 و نوت 8 هم به این موضوع اشاره کردیم که G6 زودتر از عرضه اسنپدراگون 835 معرفی شد و به همین دلیل ال‌جی از اسنپدراگون 821 در آن استفاده کرد. خوشبختانه این موضوع برای وی30 اتفاق نیفتاد و آخرین دستاورد کوالکام در دل آن جا خوش کرد. به جز پردازنده باید به این موضوع هم اشاره کنیم که وی30 به 4 گیگابایت فضای رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است که با کارت حافظه خارجی تا 2 ترابایت افزایش می‌یابد! این در حالیست که وی10 از پردازنده 6 هسته اسنپدراگون 808 و وی20 از اسنپدراگون 4 هسته 820 بهره می‌برد. ناگفته نماند که هردو آن‌ها مانند وی30 به 4 گیگابایت فضای رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا بسنده کرده‌اند؛ در مجموع باید به این موضوع اشاره کنیم که تنها در صورتی که سنگین‌ترین بازی‌ها را اجرا می‌کنید و قصد نگهداری گوشی برای مدت طولانی دارید، خرید وی30 به منظور ارتقا سخت‌افزار به صرفه است و در غیر این صورت وی20 و وی10 نیازهای روزانه کاربر را تا چند سال آینده پاسخگو خواهند بود! گرچه سخت‌افزار وی30 در مقایسه با دو گوشی دیگر چندان هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد اما از دوربین آن نمی‌توان به سادگی گذشت!

وی30 قطعا به یکی از بهترین دوربین‌های 2017 مجهز شده است و احتمالا اصلی‌ترین رقیب آن آیفون 8 یا 7اس اپل باشد. برای اولین بار از دوربینی با دیافراگم F/1.6 در یک اسمارت‌فون استفاده شده و این بدان معناست که عکاسی در محیط‌های تاریک باکیفیت‌تر و راحت‌تر از همیشه خواهد بود چون با این میزان گشودگی دیافراگم، نور بسیار زیادی به درون سنسور کشیده می‌شود. ویژگی دیگر دوربین این گوشی، سنسور واید یا عریض آن است. در مقایسه وی30 و نوت 8 به این نکته هم اشاره کردیم که سنسور عریض نوت 8 پهنه کمتری را در مقایسه با سنسور معمولی وی30 پوشش می‌دهد و این در حالیست که سنسور واید وی30 زاویه‌ای برابر با 120 درجه را پوشش می‌دهد که در کمتر اسمارت‌فونی مشابه آن دیده می‌شود. ناگفته نماند که گشودگی دیافراگم وی10 و وی20 نیز هردو F/1.8 است؛ گرچه 1.8 هم رقم کاملا قابل قبولی است، به وی30 نمی‌رسد و این حتی بدون در نظر گرفتن فیلترهای عکاسی پیشرفته این گوشی است که اصلا قابل مقایسه با وی10 و وی20 نیست.

image

از ویژگی‌های سخت‌افزاری دوربین که بگذیم، امکانات نرم‌افزاری قابل توجهی هم به آن افزوده شده است. به عنوان مثال باید به فیلترهای عکاسی مانند Cine Effect، زوم آهسته روی نقاط مختلف تصویر، عکاسی سینمایی و ضبط تصاویر HDR اشاره کرد. البته هنوز مشخص نیست که این امکانات به صورت آپدیت‌های نرم‌افزاری در آینده برای وی20 یا وی10 عرضه می‌شوند اما حضور آن‌ها در وی30 تضمین‌شده است. قابلیت دیگر آن نیز امکان ویرایش فیلم‌های 4K است که همراه با Quad-DAC و میکروفون‌های تقویت‌شده، وی30 را به یکی از بهترین گوشی‌ها برای علاقمندان به فیلم‌برداری تبدیل می‌کند.

شاید بد نباشد که برای مقایسه بهتر، مشخصات اصلی سه گوشی را کنار هم ذکر کنیم. از جمله مشخصات فنی وی30 باید به نمایشگر 6 اینچی با رزولوشن 1440 در 2880 پیکسل، دوربین اصلی دوگانه 16 و 13 مگاپیکسلی، مقاومت در برابر رطوبت با کسب گواهی IP68، سنسور تشخیص اثر انگشت، محافظ نمایشگر گوریلا گلس 5، دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی، پردازنده 8 هسته‌ای اسنپدراگون 835، فضای رم 4 و حافظه داخلی قابل ارتقا 64 گیگابایتی، درگاه USB-C، باتری 3300 میلی‌آمپر ساعتی و قابلیت شارژ بی‌سیم اشاره کرد. این اعداد برای وی20 به صورت نمایشگر 5.7 اینچی با رزولوشن 1440 در 2560 پیکسل، سنسور تشخیص اثر انگشت، محافظ نمایشگر گوریلا گلس 4، نمایشگر دوم با رزولوشن 1040 در 160، دوربین اصلی دوگانه 16 و 8 مگاپیکسلی، دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی، پردازنده اسپندراگون 820 چهار هسته‌ای، فضای رم 4 گیگابایتی، شتاب‌دهنده گرافیکی ادرنو 530 و باتری 3200 میلی‌آمپر ساعتی قابل تعویض اشاره کرد.


image

گرچه وی10 ضعیف‌ترین گزینه میان سه فبلت است اما همچنان از مشخصات قابل توجهی بهره می‌برد؛ به عنوان مثال می‌توان از نمایشگر 5.7 اینچی با رزولوشن 1440 در 2560 پیکسل، سنسور تشخیص اثر انگشت، محافظ نمایشگر گوریلا گلس 4، نمایشگر دوم 1040 در 160 پیکسلی 2.1 اینچی، دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی، دوربین جلو 5 مگاپیکسلی، پردازنده 6 هسته‌ای اسنپدراگون 808، شتاب‌دهنده گرافیکی ادرنو 418، فضای رم 4 گیگابایتی، حافظه داخلی قابل ارتقا 64 گیگابایتی و باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی قابل تعویض به وسیله کاربر، نام برد.

 

نتیجه گیری: آیا باید V30 را بخرم؟

image

پاسخ این سوال به بودجه و نیازهای شما بستگی دارد. همان‌طور که در مقاله مطالعه کردید مشخصات وی30 قابل توجه بوده و حقیقتا پیشرفت‌های چشم‌گیری در مقایسه با وی20 و وی10 داشته است. در صورتی که محدودیت بودجه ندارید قطعا خرید وی30 پیشنهاد می‌شود اما در صورتی که قیمت آن برایتان زیاد است یا اینکه استفاده چندانی از امکانات فعلی گوشی خودتان نمی‌کنید، طبعا انتخاب وی30 گزینه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. البته به این نکته هم توجه کنید که وی20 در هفته اول با قیمتی نزدیک به 3 میلیون تومان وارد بازار شد اما حالا قیمت آن به 1 میلیون و 600 هزار تومان تقلیل پیدا کرده است و برای وی10 هم شرایط کاملا مشابه است؛ پس در صورتی که به وی30 علاقمند هستید اما قیمت آن برایتان منطقی نیست، پیشنهاد ما این است که چند ماه صبر کنید تا به قیمتی نزدیک به 2 میلیون تومان یا حتی پایین‌تر برسد.

نظر شما درباره این گوشی‌ها چیست؟ آیا در حال حاضر از وی20 یا وی10 استفاده می‌کنید؟ آیا تجربه کار با آن‌ها را داشته‌اید؟ آیا وی30 پس از ورود به بازار جایی در سبد خرید شما دارد؟ به نظر شما چه قیمتی برای وی30 منطقی است؟ آیا وی30 می‌تواند آمار فروش نوت 8 را خدشه‌دار کند؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (28 نظر)

alirezaky

۱۳۹۸/۲/۲۳
واقعا تعجب کردم از این حرفتون . اگر شوخی یا کنایه به الجی بود که هیچ ولی اگر جدی پرسیدید خدمتتون بگم اسپیکر و جک هدفون گوشی الجی وی 20 کل برند هواوی رو میارزه . همه گوشی هارو داشتم و از هر مدل بسته به بی نقصی گوشی چندماهی تو دستم بود . بیشترین گوشی که تو دستم بود ایفون بعد سامسونگ و بعد الجی بود و کمترین گوشی و غیرقابل تحمل البته برای یه گوشی باز سونی و هواوی هستن . هواوی مدل های 2019خوب زده البته. با اینکه خیلی از تاریخ مطلب گذشته اما امیدوارم هرکی اینو میبینه و دچار تردید بین خرید اسپورتیج و چانگان شده به جوابش برسه

Fateme

۱۳۹۷/۳/۱۸
وی 20 بهتره یا هواوی میت 10 لایت؟؟

جواد

۱۳۹۷/۲/۹
من برای v20 یک باتری لیتیوم پلیمری 10000 میلی آمپری از آمازون خریدم . تنها چاره ی بهتر کار کردنش همینه . اگر هر کسی این باتری و میخواد بگه چون من یکی دیگه با گارانتی 180 روزه دارم . فقط مشکل اساسی قیمتشه که خیلی گرونه . من 613000 خریدم

صادق

۱۳۹۶/۱۱/۱۰
گوشی منم دیشب بوت لوپ شد

علی

۱۳۹۶/۹/۴
حدود 10 ماهی گوشی ال جی وی 10 رو داشتم و از نمایندگی هم خریدم..تو این مدت خیلی اذیتم کرد..از باتری و صفحه نمایشش که سایه کیبرد و برنامهای قبلی رو مینداخت رو بک گراند و برنامهای دیگه تا نصف شدن صفحه نمایشم بعد یه مدت و الانم خاموش شدن گوشی
تنها مزیتشم این بود که با بردن کارت گارانتی گوشی رو تعویض کردن و من بعد گرفتن اون و فروختن نوئش قید ال جی رو زدم
شاید شانس من اینجوری بوده.ولی ما که ازش خیری ندیدیم!!!!