خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Nokia 3

بررسی تخصصی Nokia 3

ارزان‌ترین گوشی هوشمند نوکیا محصولی میان‌رده است، که برای افرادی که به دنبال یک گوشی مقرون به صرفه می‌گردد، انتخاب خوبی است. در ادامه مطلب به بررسی گوشی نوکیا 3 می‌پردازیم تا ببینم آیا این گوشی ارزش خرید دارد یا نه.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۶/۶/۱۳

بی‎شک بازگشت دوباره نوکیا به بازار گوشی‌های موبایل یکی از بهترین خبرهای امسال بود. اگرچه این شرکت فنلاندی با دوران درخشان گذشته خود فاصله زیادی دارد، امید است در سال‌های پیش‌رو قدرت خود را دوباره به دست آورد و بتواند تجربه به یادماندنی از محصولاتش را تکرار کند.

نوکیا در بازگشتش به بازار جهانی، 4 گوشی هوشمند را به کاربران معرفی کرد که Nokia 3 ارزان‌ترین و کم‌قدرت‌ترین آنهاست. نوکیا 3 برای موفقیت در رده‌پایینی بازار با رقبای سختی از شرکت‌های سامسونگ، هوآوی و شیائومی روبه‌رو است، که در غیابش، سهم بزرگی از بازار کشورهای جهان سوم و درحال توسعه را تصاحب کرده‌اند.

در این مطلب ویژگی‌های گوشی نوکیا 3 را بررسی می‌کنیم تا ببینم آیا این گوشی ارزش خرید دارد یا نه.

image

طراحی

طراحی و کیفیت ساخت خوب یکی از نقاط قوت همیشگی محصولات نوکیا است که حتی در گوشی‌های معمولی و ارزان‌قیمت این شرکت نیز لحاظ می‌شود.

نوکیا 3 اگرچه گوشی مقرون به صرفه‌ای است، در ساخت آن از موادی استفاده شده است که کاربر کیفیت بالا ساخت را احساس می‌کند. فریم فلزی بدنه و دکمه‌های فلزی محکم روی آن یکی از اصلی‌ترین عواملی است که به کاربر حس داشتن گوشی خوش ساخت را می‌دهد. قاب پشت گوشی، با اینکه از پلاستیک ساخته شده است، جنس نرم و خوبی دارد که اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند. همچنین وزن سبک و لبه‌های منحی بدنه سبب شده است تا Nokia 3 به گوشی خوش دستی بدل شود.

image

image
image
image

نمایشگر 5 اینچی این گوشی با شیشه 2.5D پوشانده شده است که فناوری گوریلا گلس از آن در برابر خط و خش محافظت می‌کند. در حاشیه بالای نمایشگر لوگو نوکیا، خروجی صدا و دوربین دوم قرار گرفته و در حاشیه پایین دکمه‌های لمسی خازنی اندروید تعبیه شده است. متاسفانه به دلیل عدم برخورداری از نور پس زمینه استفاده از این دکمه‌ها در تاریکی مشکل است.

image

image
image
image

در میانه قاب پلاستیکی پشت گوشی لوگو مشهور نوکیا حک شده است و در بالای آن لنز کوچک دوربین و تک چراغ فلش LED دیده می‌شود.

در لبه سمت راست دکمه‌های فلزی راکر صدا و پاور وجود دارند که به خوبی زیر انگشتان دست قرار می‌گیرند. به قرینه این دکمه‌ها در لبه سمت چپ شیار کارت حافظه و سیم‌کارت‌ها جای داده شده‌اند که برای خروج‌شان باید از سوزن درون جعبه استفاده کنید.

میکرفون اصلی، پورت miniUSB و اسپیکر مونو، همچون اکثر گوشی‌ها، در لبه زیرین بدنه و جک 3.5 میلی‌متری هدفون به همراه اسپیکر دوم در لبه فوقانی دستگاه تعبیه شده‌اند.

طراحی و ظاهر Nokia 3 یک طراحی معمولی است که در اثر گوشی‌های روز بازار رعایت می‌شود ولی بسیار خوش دست است و نمی‌توان ایرادی بر آن وارد دانست.

نمایشگر

شرکت‌های تولیدکننده برای پایین آوردن قیمت تمام شده گوشی معمولا به سراغ نمایشگرهای باکیفیت نمی‌روند. نوکیا 3 از نمایشگر 5 اینچی 720p بهره می‌برد که از جنس IPS ساخته شده است. این نمایشگر از روشنایی و زاویه دید خوبی برخوردار است و رنگ‌ها را به شکلی مناسب و صحیح نمایش می‌دهد.

به دلیل تراکم کم پیکسل‌های نمایشگر، اگر از نزدیک به صفحه نگاه کنید، پیکسل‌های صفحه را به راحتی مشاهده می‌کنید که این امر در نمایشگر‌ گوشی‌های ارزان‌قیمت عادی است؛ ولی در فاصله معمول مشکلی در خواندن متن و دیدن تصاویر نخواهید داشت و دیدن پیسکل‌ها شما را آزار نخواهد داد.

image

همانطور که گفتیم سراسر پنل جلو نوکیا 3 با شیشه 2.5D پوشانده شده، که انحنای آن در لبه‌ها، به زیباتر شدن گوشی کمک زیادی کرده است. با اینکه در مشخصات گوشی به استفاده از محافظ گوریلا گلس اشاره شده اما نوکیا دقیقا مشخص نکرده است نسل چندم این فناوری را به خدمت گرفته است؛ بنابراین بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و روی نمایشگر گلس محافظ بچسبانید.

سیستم عامل و رابط کاربری

نوکیا از تجربه بد رابط کاربری گوشی‌های اندرویدی قبلی خود درست گرفته است و این بار از رابط کاربری استفاده کرده که به رابط کاربری استوک گوگل بسیار نزدیک باشد.

نوکیا 3 به صورت پیش‌فرض از اندروید 7 نوقا استفاده می‌کند که رابط کاربری آن مشابه اندروید خالص است و از هر گونه اپلیکیشن یا تنظیمات اضافه به دور است. وفادار ماندن به رابط کاربری خالص اندروید این امکان را به نوکیا می‌دهد تا درکوتاه‌ترین زمان ممکن گوشی‌های خود را به نسخه‌های جدید به‌روز کند.

image

درحالی که رابط کاربری Nokia 3 یکی از سبک‌ترین رابط‌های کاربری اندروید است، هنگام کار با گوشی لگ‌هایی دیده می‌شود که ممکن است به دلیل عدم بهینه‌ بودن نرم‌افزار باشد. با توجه اینکه قرار است به زودی آپدیت اندروید 7.1.1 برای نوکیا 3 منتشر شود امیدواریم به همراه این آپدیت بهبودهایی در عملکرد رابط کاربری ایجاد گردد.

در تنظیمات گوشی بخشی به نام Motion وجود دارد، که با فعال کردن گزینه‌های آن، می‌توانید تماس‌‌های ورودی را با برعکس کردن گوشی رد کنید یا با برداشتن گوشی صدای زنگ را قطع نمایید.

یکی از ویژگی‌هایی که جای خالی آن در چند سال اخیر در گوشی‌های موبایل احساس می‏شد، گیرنده رادیو FM بود. خوشبختانه نوکیا 3 یکی از معدود گوشی‌های هوشمندی است که گیرنده رادیو FM دارد و می‌توان، بدون نیاز به اینترنت، کانال‌های رادیویی موج FM را شنید.

سخت افزار

در جی‌اس‌ام همیشه توصیه می‌کنیم اگر به فکر خرید گوشی ارزان‌قیمت هستید گزینه‌ای را انتخاب کنید که حداقل 2 گیگابایت حافظه رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی داشته باشد؛ به این ترتیب می‌توان مطمئن بود در انجام کارهای روزمره به مشکل برنمی‌خورید.

نوکیا 3 یکی از گوشی‌هایی است که موارد بالا در آن رعایت شده است؛ با این حال از 2 گیگابایت حافظه رم آن کمتر از 600 مگابایت آزاد است؛ درنتیجه ممکن است به مرور زمان کاربر احساس کندی کند. البته این احساس کند بودن از همان ابتدای امر نیز مشاهده می‏شود که استفاده از پردازنده کم‌قدرت 1.3 گیگاهرتزی MT6737 مدیاتک نیز مزید بر علت است.

image

از 16 گیگابایت حافظه داخلی گوشی بیش از 6 گیگابایت در اختیار سیستم قرار دارد؛ بنابراین تنها 10 گیگابایت حافظه ذخیرسازی آزاد در دسترس شما قرار می‌گیرد که خوشبختانه با پشتیبانی از کارت حافظه 128 گیگابایتی مشکلی از این نظر وجود نخواهد داشت. همچنین با توجه به مجزا بودن شیار کارت حافظه از سیم‌کارت خواهید توانست  از دو سیمکارت خود به طور همزمان در گوشی استفاده کنید.

باتوجه به کم‌قدرت بودن تراشه MT6737 طبیعی است پردازنده گرافیکی آن نیز توانایی بالایی در اجرای بازی‌ها نداشته باشد. در تست‌های که روی این گوشی انجام دادیم بازی‌های دو بعدی به راحتی اجرا شد ولی در اجرای بازی‌های سنگین‌تر، مثل آسفالت 8، با لگ زدن و افت فریم مواجه بودیم. در نتیجه ناچار شیدم کیفیت گرافیک بازی را کمتر کنیم.

از اسپیکر مونو دستگاه که در لبه زیرین قرار گرفته است نباید انتظار زیادی داشته باشید. صدای خروجی از اسپیکر نوکیا 3 کیفیت چندانی ندارد و در زمان پخش موسیقی شما را راضی نخواهد کرد. همچنین زمانی که گوشی را برای تماشای فیلم یا بازی کردن به شکل افقی در دست بگیرید جلو خروجی صدا گرفته می‏شود و مجبورید برای شنیدن درست صدا دست خود را از بدنه فاصله دهید.

دوربین

معمولا گوشی‌هایی که با قیمت ارزان و مقرون به صرفه در بازار عرضه می‌شوند مجهز به دوربین قوی و باکیفیتی نیستند. نوکیا 3 نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ این گوشی از دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی با اندازه دیافراگم f/2.0 و دوربین سلفی با همان کیفیت و اندازه دیافراگم استفاده می‌کند که هر دو توانایی فیلم‌برداری با کیفیت HD را دارند.

نرم‌افزار دوربین گوشی امکانات ساده‌ای دارد و خبری از تنظیمات پیشرفته دوربین گوشی‌های ویندوزی نوکیا نیست. البته در تنظیمات گوشی می‌توانید نمایش قطع‌نما، مختصات جغرافیای و تراز را فعال کنید که خیلی کاربردی نیستند.

image

با دو بار فشار دادن دکمه پاور نرم‌افزار دوربین باز می‏‌شود که میانبر خوبی برای ثبت سریع تصاویر است. علاوه بر این باید به سرعت بالای شاتر دوربین نوکیا 3 نیز اشاره کرد که به محض لمس دکمه، تصویر را بدون تاخیر ثبت می‌کند.

دوربین اصلی نوکیا 3 در نور روز و فضای داخلی عملکرد نسبتا مناسبی دارد و می‌توان با آن عکس‌های قابل قبولی گرفت؛ ولی این دوربین به هیچ‌وجه برای عکسای در نور کم و شب مناسب نیست و تصاویری پر از نویز ثبت می‌کند. عدم توانایی این دوربین در ثبت جزئیات موردی دیگری است که مانع از گرفتن عکس‌های واضخ و شفاف می‌شود. از دوربین سلفی نوکیا 3 نیز نباید انتظار زیادی داشته باشید در نتیجه این گوشی مناسب عاشقان سلفی نیست.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در نور روز

image

image
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت عادی و زوم 100 درصد

image
image

نمونه عکس HDR

image

نمونه عکس سلفی با روتوش و بدون روتوش

image
image

نمونه عکس پانوراما

image

 

نمونه عکس در فضای داخلی

image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در شب

image
image

 

باتری

در این گوشی از یک باتری 2630 میلی آمپر ساعتی استفاده شده است که ظرفیت مناسبی دارد. اگر استفاده شما از گوشی عادی باشد شارژ گوشی از صبح تا شب جوابگو است و حتی تا 1.5 روز نیازی به شارژ کردنش نخواهید داشت.

متاسفانه نوکیا 3 از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند به همین خاطر 3.5 ساعت طول می‌کشد تا شارژ گوشی از 0 درصد به 100 درصد برسد که برای باتری با این ظرفیت زمان نسبتا زیادی است.

به دلیل HD بودن نمایشگر و استفاده از پردازنده کم قدرت، مصرف شارژ گوشی قابل قبول است. نتایج تست‌های انجام شده در جدول زیر آمده است.

درصد کاهش شارژ باتری نوکیا 3

پس از 30 دقیقه بازی

8 درصد

پس از 1 ساعت فیلم‌برداری

18 درصد

پس از 1 ساعت پخش فیلم

18 درصد

بخریم؟

نوکیا 3 به عنوان یک گوشی پایین‌رده مشخصات و عملکرد خوبی دارد و آنچه به عنوان ضعف از این دستگاه یاد کردیم تقریبا در تمام گوشی‌های هم‌رده با آن وجود دارد. نوکیا 3 گوشی خوش دستی است که با کیفیت ساخته شده است و برای کاربرانی که به دنبال گوشی ارزان‌قیمت می‌گردند انتخاب مناسبی خواهد بود؛ منتهی با قیمت 600 هزار تومانی که در حال حاضر روی آن گذاشته شده است رقبای قوی‌تری در بازار دارد که مشتری می‌تواند با پرداخت 50 تا 100 هزار تومان اضافه گوشی تهیه کند که از نظر نمایشگر، دوربین، پردازنده و باتری وضعیت بهتری دارد. اما انتظار داریم با گذشت چند ماه از ورود نوکیا 3 به بازار قیمت آن به حدود 500 هزار تومان برسد آنوقت است که در این رنج قیمت بهترین انتخاب برای خرید خواهد بود.

image

 

عکس: مرتضی احمدیه

برای خرید نوکیا 3 به فروشگاه مای نوکیا مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (55 نظر)

....

۱۳۹۹/۶/۷
عالی ترین گوشی اونایی هم که میگن خرابه و نمیاره ودشئن خراب کردن من اندوریدشو به 9 ارتقا دادم ولی در کل خیلی گوشیه خوبیه گوشی من ال سی دیش شکسته ولی با این حال عین ساعت کار می کنه بعضی ها خراب کردن میگن گوشیه بدیه و .......تازه گالری هم داره خودشم 2 تا

رضا ملک محمدی

۱۳۹۸/۹/۲۷
سلام خسته نباشین ،اقا دلیل خاموش شدن صفحه گوشی درزمان تماس گرفتن چیه

رضا ملک محمدی

۱۳۹۸/۹/۲۷
سلام خسته نباشین دلیل خاموش شدن صفحه گوشی درزمان تماس گرفتن چیه ،ممون میشم راهنمایی کنین

رضا ملک محمدی

۱۳۹۸/۹/۲۷
سلام خسته نباشین. دلیل خاموش شدن صفحه گوشی درزمان تماس گرفتن چیه

حامد

۱۳۹۸/۶/۵
چرا برنامه ظبط صدا نداره