خانهاخبار
کلمه عبور اینستاگرام را تغییر دهید؛ افشای اطلاعات 6 میلیون کاربر

کلمه عبور اینستاگرام را تغییر دهید؛ افشای اطلاعات 6 میلیون کاربر

در گزارش‌ها آمده که گروهی ناشناس به اطلاعات شخصی ۶ میلیون کاربر اینستاگرام دسترسی پیدا کرده‌اند. هکرها برای اثبات اطلاعات خود نمونه‌ای از آن‌ها را برای یکی از خبرگزاری‌‌ها ارسال کرده و حالا در حال فروش اطلاعات مسروقه به کاربران هستند!
۱۳۹۶/۶/۱۱

اینستاگرام نامی آشنا برای مردم دنیا و به خصوص ایرانیانی که روزانه زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارنند. امروزه چندین شبکه اجتماعی و پیام‌رسان مختلف در دنیای مجازی وجود دارد که اکثر کاربران عموما در یک یا چندتای آن‌ها عضو هستند. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های همیشگی کاربران متوجه موضوع امنیت اطلاعات است که بعضا مورد هجوم هکرها قرار می‌گیرد. در ابتدا شاید تصور اکثر افراد این باشد که کمپانی‌های کوچک در مقابل هکرها شکست می‌خورند اما کمپانی‌های بزرگی نظیر فیسبوک (مالک اینستاگرام) که هم‌اکنون ۷۰۰ میلیون نفر عضو دارد در امانند، اما متاسفانه اینگونه نیست. در ادامه جزئیات یکی از بزرگ‌ترین حمله‌های هکری چند ماه اخیر را بررسی می‌کنیم پس تا پایان با جی‌اس‌ام همراه باشید.

image

احتمالا هنگام استفاده از یک اپلیکیشن بارها برایتان پیش آمده که با تقاضای ثبت «ورود دو مرحله‌ای« مواجه شوید. تا این لحظه یکی از امن‌ترین روش‌های محافظت از اکانت، ورود دو مرحله‌ای بود اما ظاهرا هکرها راهی برای نفوذ به آن هم پیدا کرده‌اند. ماجرا از این قرار است که افرادی ناشناس یک باگ در نسخه‌های قدیمی اینستاگرام پیدا کرده‌اند که هنگام تعویض رمز عبور به آن‌ها اجازه می‌دهد اطلاعات شخصی کاربر را مشاهده کنند. این اطلاعات شامل کلمه عبور، آدرس ایمیل، نام اکانت و در صورت استفاده از ورود دو مرحله‌ای، رمز دوم می‌شود!

در حالی که حمله هکری به شبکه‌های اجتماعی امری معمول است، نکته مبهم ماجرا این است که چرا هکرها به این سادگی به تمام اطلاعات کاربران دسترسی داشته‌اند؟ خبر خوب این که اینستاگرام مدعی شده باگ مورد نظر را در نسخه‌های جدید برطرف کرده است پس در صورتی که از نسخه‌های قدیمی این اپلیکیشن استفاده نمی‌کنید احتمالا اطلاعاتتان در امان است.

به نقل از مجله Variety، هکرها در حال فروش اطلاعات مسروقه به متقاضیان هستند! در گزارشی دیگر Ars Technica ادعا می‌کند که اطلاعات دزدیده شده بسیار بیشتر از حدس‌های اولیه است و حالا به ۶ میلیون اکانت می‌رسد! هکرها برای اثبات ادعای خود، نمونه‌ای از اطلاعات ۱۰هزار کاربر را به این خبرگزاری فرستاده‌اند تا همه را از ادعایی که کرده‌اند مطمئن سازند. خبر بد اینکه وبسایت هکرها به صورت عمومی برای همه در دسترس است و برای هربار جست و جو میان اطلاعات مسروقه ۱۰ دلار از متقاضی دریافت می‌کند!

image

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم چندی پیش تعداد کاربران اینستاگرام به رقم ۷۰۰ میلیون کاربر رسید؛ هک اطلاعات ۶ میلیون کاربر مساوی با ۰.۵۶ درصد از کل کاربران این شبکه است. گرچه ۶ میلیون هم رقم نسبتا بالایی است اما پیش از این هک‌های گسترده‌تری صورت گرفته است؛ به عنوان مثال در سال ۲۰۱۳ اطلاعات حدود ۱۵۰ میلیون کاربر شرکت Adobe به سرقت رفت یا در نمونه‌ای دیگر اطلاعات شخصی ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از کاربران یاهو ربوده شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود!

برای اطمینان از امنیت اطلاعاتتان پیشنهاد می‌کنیم که همین لحظه کلمه عبور اینستاگرام خود را تغییر دهید و برای چک‌کردن این موضوع که آیا آدرس ایمیلتان قبلا هک شده یا نه به این لینک مراجعه کنید. نظر شما درباره اینستاگرام چیست؟ آیا تاکنون اکانت شما در شبکه‌های اجتماعی مورد هجوم هکرها قرار گرفته است؟ به نظر شما بهترین راه برای حفاظت از اطلاعات شخصی چیست؟ آیا برای تامین امنیت اطلاعاتتان هزینه‌ای هم پرداخت کرده‌اید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)