خانهاخبار
دوربین Nikon D850 با کمک آداپتور جدید ES-2 از فیلم‌ عکاسی، خروجی JPEG می‌گیرد

دوربین Nikon D850 با کمک آداپتور جدید ES-2 از فیلم‌ عکاسی، خروجی JPEG می‌گیرد

دوربین جدید Nikon D850 با استفاده از آداپتور دیجیتال‌ساز ES-2، فیلم‌ و اسلاید نگاتیو را اسکن و آن‌ را به فرمت دیجیتال و پوزیتیو تبدیل می‌کند.
۱۳۹۶/۶/۵
آداپتور جدید دیجیتال‌ساز ES-2

دو روز پیش مطلع شدید که نیکون سرانجام تازه‌ترین دوربین فول فریم خود، Nikon D850، را که یکی از سریع‌ترین دوربین‌های دیجیتال تاریخ این شرکت محسوب می‌شود، رسما معرفی کرد و در همین راستا ویژگی‌های بارز به همراه برخی از تجهیزات اختیاری و نیز جدول مشخصات دوربین را در مقایسه با هم‌تای پیشین‌اش، D810، ملاحظه کردید.

اما Nikon D850 ویژگی جالب دیگری نیز دارد که نباید در میان سایر مزیت‌های انبوهش مورد غفلت واقع شود، و آن اینکه با کمک آداپتور دیجیتال‌ساز جدید ES-2 و در اختیار داشتن یکی از لنزهای ماکرو شرکت نیکون (اصطلاحا سری میکرو نیکور) می‌توانید اسلایدها یا نگاتیوهای 35 میلی‌متری را روی خود دوربین به فرمت دیجیتال و پوزیتیو تبدیل کنید و با وضوح بسیار زیاد از آن خروجی JPEG بگیرید. در واقع با این روش، دوربین Nikon D850 کار اسکنر تبدیل فیلم به فرمت دیجیتال را انجام می‌دهد.

دوربین جدید فول فریم Nikon D850

احتمالا می‌دانید که عکاسان برای تبدیل فیلم‌ها و اسلایدهای خود به فرمت دیجیتال از اسکنرهای ویژه‌ای استفاده می‌کنند که به آن‌ها «اسکنرِ فیلم» یا «اسکنرِ اسلاید» گفته می‌شود. شاید عده‌ای بپرسند چرا به‌ جای فیلم، عکس چاپ‌شده روی کاغذ را اسکن نمی‌کنند؟ در پاسخ باید گفت، وضوح و کیفیت اسکن مستقیم فیلم یا اسلاید، بسیار فراتر از اسکن عکس‌های چاپ‌شده روی کاغذ است.

از بالا به پایین: آداپتور جدید ES-2 و حلقه‌های رابط؛ قاب نگهدارنده فیلم 35 میلی‌متری؛ قاب نگهدارنده اسلاید

نیکون به کاربران توصیه کرده است که برای اسکن فیلم و اسلاید، لنز AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED را روی بدنه دوربین ببندند و نیز فیلم و اسلاید خود را به‌ترتیب روی قاب‌های نگه‌دارنده FH-4 Strip Film Holder و FH-5 Slide Mount Holder سوار کنند. مضاف بر این، به لامپ یا فلاش نیز احتیاج خواهیدداشت تا بتوانید نور لازم برای تصویربرداری از فیلم یا اسلاید را تامین کنید.

لنز پیشنهادی نیکون، AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED، برای اسکن فیلم و اسلاید با دوربین جدید Nikon D850

پس از انجام این کارها دوربین می‌تواند از فیلم و اسلاید تصویر بگیرد و ضمن تبدیل رنگ‌بندی آن‌ها از نگاتیو (منفی) به پوزیتیو (مثبت یا طبیعی)، آن‌ها را به‌صورت فایل‌ دیجیتال JPEG ذخیره ‌کند.

دوربین جدید Nikon D850 با کمک آداپتور ES-2، لنز مناسب و نوردهی کافی، اسلایدها و فیلم‌های 35 میلی‌متری نگاتیو را به فرمت دیجیتالِ پوزیتیو (رنگ‌بندی طبیعی) تبدیل می‌کند (توجه: تبدیل فوق، با دوربین Nikon D850 صورت نپذیرفته است).

اگرچه اسکنرهای فیلم و اسلاید، دستگاه‌های تخصصی‌تری هستند و گزینه‌های بیشتر و مزیت‌های خاص خود را دارند، امکانات D850 نیز در این باره، جالب‌توجه و مقرون به‌ صرفه است؛ به‌ویژه که پس از اوج‌گیری دوربین‌های دیجیتال و در پی آن، رکود چندین‌ساله عکاسی آنالوگ، اینک به نظر می‌رسد فیلم‌های عکاسی دوباره با استقبال کاربران مواجه شده‌اند.  

آداپتور ES-2 جدا از دوربین و با قیمت 150 دلار به فروش می‌رسد و پیش‌سفارش آن از طریق سایت نیکون آغاز شده است. قیمت قاب‌های نگه‌دارنده FH-4 و FH-5 نیز به ترتیب، 40 و 25 دلار است.  

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Vista

۱۳۹۶/۶/۵
یعنی برتر از نیکون داریم ؟ خیلی عالی هستی بهترین در جهان